Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:40

Je kan een paard toch echt niet vergelijken met een mens!

Aardbei445

Berichten: 462
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: In 't zadel :)

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:33

Mijn instructrice moest een tijdje een paard trainen van iemand anders en dat paard zat helemaal vast aan de linkerkant (het was zelfs zo erg dat als je op de spier drukte ze helemaal gek ging doen) En dit paard was helemaal nat aan de rechterkant en droog aan de linker. Toen ze helemaal los was ging dit over! Ik geloof er wel in :j

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:48

een paard gaat zweten waar ie de meeste warmte produceert
dat zijn dus op de plaatsen waar de spieren zitten die veel gebruikt worden

maar het is slechts een indicatie
sommige paarden zweten haast niet
en anderen zijn binnen een uur bijna van boven tot onder zeik nat

Aardbei445

Berichten: 462
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: In 't zadel :)

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:49

Ik geloof inderdaad dat dit niet alles laat zien, maar een hulpmiddeltje kan het wel zijn :j

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:49

Interessant topic dit :) Ik denk ook dat er wel een kern van waarheid inzit. Mijn pony zweet vrij snel, dan eerst achter zijn oren en onder het zadel, maar als we lekker gewerkt hebben ook hals/boeg, flank en soms rond zijn ogen en boven zijn neusgaten (vind ik er altijd wel sneu uitzien). Waar ik ook aan kan zien of hij goed zijn achterhand heeft gebruikt is dat hij dan schuim tussen zijn billen krijgt. Dat is dan meer de wrijving ;) Vaak is dit wel in combinatie met zweet op zijn flanken, dus vind ik altijd een goed teken. Het verschilt dus heel erg, maar wat andere zeggen, het ligt er dan ook heel erg aan wat we gedaan hebben.

Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:15

Ik geloof er ook in hoor, niet perse hoeveel ze zweten maar wel het patroon :j Met mn vos zie ik duidelijk 2 zweetplekken naast de schoft/schouder, achter bij de buik/lies en tussen de achterbenen.
Heb ook een fries gereden, die was na 15min gewoon overal nat, dus daar kon je dan niks mee.

FrannieTJE
Berichten: 119
Geregistreerd: 02-12-09
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:44

Als je paard op de beste manier traint zweet het helemaal niet.
maar qua beste plekken om te zweten voor je paard tijdens de training is inderdaad de achterhand en de bovenlijn vd hals.
echter verschilt ieder paard, ja ze hebben spieren wel op de zelfde plek, maar niet ieder lijf zweet hetzelfde.

zo had ik altijd klotsende oksels en een rood(gevlekt) hoofd na een zware les, terwijl andere weer alleen een natte rug hadden en weer andere het zweet over de buik liep.
Het ligt er maar net aan welke spieren getraind zijn en hoe, mijn spieren waren toen destijds in topconditie, maar mijn lichaam moest toch z'n warmte kwijt..

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:54

Ik zou het niet weten, dat vroeg ik mij ook weleens vaker af. Maar wat ik ook doe, bij mijn paard is meestal dezelfde plek nat; rond het zadel, zijn nek en zijn borst en in de bilnaad :Y)

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:26

FrannieTJE schreef:
Als je paard op de beste manier traint zweet het helemaal niet.



oke wil je dat ook aan mijn paard vertellen ???
en anders wil je me dan uitleggen hoe ik hem zou moeten trainen om te voorkomen dat ie niet zweet ??

joh met dit weer in het volle zonnetje 2 rondjes gek doen in het land en zijn oren zijn al nat
en dan kijk ik er alleen nog maar naar !!

FrannieTJE
Berichten: 119
Geregistreerd: 02-12-09
Woonplaats: veenendaal

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:33

tenminste 30 minuten losstappen, met alleen lange lijnen en grote voltes.
Tussendoor veel meer stappen, zodra je paard "te" warm word gaan stappen, zodat de spieren weer af kunnen koelen.
het punt is alleen dat als op deze manier wilt trainen zo'n 3 uur nodig hebt en daar hebben de meeste mensen geen tijd voor.

sws is trainen in de volle zon niet verstandig, ivm kans op oververhitting.. door oververhitting/overtraining zullen spieren/pezen ed beschadigt raken, om dit te herstellen hebben de paarden wel zeker een dagje nodig. wat vaak weer niet gebeurd.

in de zomer maanden heb ik het weleens gedaan met mijn vorige pony, en je kon aan hem echt merken dat hij het rijden dan nog leuker vond. Daarnaast heb ik een tijdje op een springstal gewerkt, gingen we regelmatig zomers buitenrijden (ook in de volle zon waar ik het niet mee eens was,maar goed dat was wat de baas wilde), 20min stappen, 15min draven, en dan 5min handgalop, 5min in een wat sneller galopje en dan 3min voluit en de paarden waren alleen onder het zadel en hoofdstel nat.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:39

Is dit ook ergens wetenschappelijk onderbouwd?
Zo niet, blijf ik toch geneigd dit als een fabeltje te beschouwen.

claudiaM33
Berichten: 1230
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: wilnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:43

Mmmm, ik lees even mee, vind het wel interessant!

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:34

FrannieTJE schreef:
tenminste 30 minuten losstappen, met alleen lange lijnen en grote voltes.
Tussendoor veel meer stappen, zodra je paard "te" warm word gaan stappen, zodat de spieren weer af kunnen koelen.
het punt is alleen dat als op deze manier wilt trainen zo'n 3 uur nodig hebt en daar hebben de meeste mensen geen tijd voor.

sws is trainen in de volle zon niet verstandig, ivm kans op oververhitting.. door oververhitting/overtraining zullen spieren/pezen ed beschadigt raken, om dit te herstellen hebben de paarden wel zeker een dagje nodig. wat vaak weer niet gebeurd.

in de zomer maanden heb ik het weleens gedaan met mijn vorige pony, en je kon aan hem echt merken dat hij het rijden dan nog leuker vond. Daarnaast heb ik een tijdje op een springstal gewerkt, gingen we regelmatig zomers buitenrijden (ook in de volle zon waar ik het niet mee eens was,maar goed dat was wat de baas wilde), 20min stappen, 15min draven, en dan 5min handgalop, 5min in een wat sneller galopje en dan 3min voluit en de paarden waren alleen onder het zadel en hoofdstel nat.


bij die 30 min los stappen begint ie al te zweten ;)
werkt dus niet

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:38

Mijn paard zweet het meest onder zijn zadel. Dan heeft hij die spieren vast goed gebruikt :Y)
En zijn oren zweten ook vaker. :Y)

Bij buitenrijden
Aan de zijkant van zijn hals en zijn voor schouder zweet hij ook wel bij veel inspanning.
En de flanken achter.

In de bak zweet hij stuk meer. Maar dat is ook harder werken. De voorschouder hals en flanken.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:15

Ik heb mijn cobs wel eens in het 2-span staan, en dan hoeven ze alleen maar een beetje te stappen en draven , nog niet eens aan de teugel ofzo, en als we dan na 10 kilometer op de stop aankomen, is mijn ene pony nog kurkdroog en de ander is geen droog plekje meer op te vinden en die heeft in no time een plas onder zich staan van zweet wat onder zijn buik naar beneden drupt en vanaf zijn benen naar beneden loopt...rararararara ! ;)

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:27

Wanneer zweet zichtbaar wordt heeft men de grens overschreden. Ik ben dus van mening dat een paard alleen onder het zadel en het dekje mag zweten. Als een paard buiten dat gebied om zweet komt dat vaak door spanning en spanning willen wij niet met het rijden, wij willen ontspanning en aanspanning.
Mijn paard zweet met de les iets meer, onder haar dikke manen die ik al in de vlecht heb liggen aan een kant. Dit komt omdat we in de les altijd iets meer werken dan dat ze aankan, om even de puntjes op de i te zetten. De ontspanning is aan het einde meestal weg, daardoor zweet ze dan iets meer. Maar als ik thuis met haar train dan trainen we naar haar vermogen dus komt er geen zweet bij kijken.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:32

Dat vind ik wel heel kort door de bocht.
Zweten is gewoon warmte kwijt zien te raken, dus als de buitentemperaturen hoog zijn zal een paard ook eerder zweten, ongeacht het werk wat hij moet doen.
Sommige paarden staan zomers gewoon op stal te zweten, hebben die dan ook een grens overschreden ?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 10:35

Het punt van trainen is ook dat je steeds een heel klein beetje de grens oprekt.
En inderdaad, paarden zweten soms ook spontaan, gewoon omdat het warm is.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:43

Ik sluit me aan bij darwin...mijn pony staat inderdaad gerust weleens te zweten op stal. Naar mijn idee dus geen grens overschreden.

Als je het paard op de beste manier traint zweet hij helemaal niet..Ben ik het ook niet mee eens. Wat een ander al zegt, mijn pony zweet bij die 30 minuten stappen waarschijnlijk ook al.

Waarom zou zweten niet goed zijn? Tuurlijk, is een teken van inspanning, maar dat geeft toch niet? Als je zelf lekker gesport hebt zweet je toch ook? En klein puntje, mijn pony rolt altijd na het werken, losgooien, longeren of rijden, hij krijgt daar altijd de tijd voor. Na inspanning komt ontspanning. Daarna een voldane bries/kreun. Mocht hij nog erg nat zijn of ik het het idee wel heel veel gevraagd te hebben, dan stappen we buiten aan de hand nog een rondje.

Het is bij mijn pony nu heel belangrijk dat hij afvalt, conditie krijgt en spieren opbouwt (hij is herstellende van hoefbevangenheid). Hoe zou ik dit kunnen doen zonder hem te laten zweten? Lijkt mij echt onmogelijk...Zweten is volgens mij echt niet erg. Als je paard helemaal in het zweet is en niet meer vooruit te branden is het een ander verhaal...maar bij Flavio heb ik niet het idee dat hij zweten heel erg vindt of dat ik dan een grens ben over gegaan. Juist een teken dat hij lekker aan het werk is :)

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:46

@ xmarliez hmm
als ik het dus heel extreem wil bekijken kan ik dus beter mijn paard laten afmaken ..
wand mijn paard zweet te veel en is dus zelden ontspannen
laat staan dat als ik er op klim dan ben ik dus eigenlijk een dierenbeul wand ik overschrijd zijn grenzen omdat hij moet lopen en daar gaat ie van zweten

(krijg ineens weer het beeld voor me van de oude dame die me uitmaakte voor dieren beul omdat mijn paard zo zweette wit paard, stoffig, veel zweet net een uurtje onderweg net een galopje gemaakt)

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:53

Ik zweet niet als ik sport naar mijn vermogen, daarboven wel. Als ik mezelf ga uitputten en ga overtrainen zweet ik en heb ik de dag erna spierpijn. Zo gaat dat met paarden ook. Spierpijn geeft al aan dat de grens overschreden is, het weefsel is stukgemaakt zodanig dat het niet snel opbouwd zoals bij gewoon trainen. Dan ontstaan er ook 'spierscheurtjes' dat hoort bij trainen, het weefsel opnieuw op laten bouwen, sterker en gezonder. Daar komt geen pijn aan te pas.

Zweten in de stal zal komen doordat je paard niet op zijn gemak is, zijn ei niet kwijt kan, gefrustreerd of geirriteerd is. Allemaal factoren die er voor zorgen dat een paard zweet. 30 min warm stappen zal ook wel niet goed gebeuren als je paard zweet.

Het enige wanneer een paard van mij mag zweten zonder dat ik gekke dingen denk is als ze uit de wintervacht komen (dus op de helft zitten van verharen) en het is weer zoals de afgelopen weken. Ruim 26 graden maar nog geen zomervacht, dan staan ze zwetend op de wei omdat het dan gewoon écht warm is.

Lekker aan het werk is niet over de grens heen gaan, dat is altijd maar meer en meer willen wat een lichaam niet aan kan. Als je zo denkt ben je niet op de hoogte van de anatomie en fysiologie van een (paarden)lichaam.

Inspanning en spanning zijn 2 verschillende dingen.

Bij een training mag je geen grens overschrijden, door naar het vermogen te trainen bouwen de spieren steeds sterker weefsel op en steeds meer conditie. Dit zorgt ervoor dat het vermogen geleidelijk aan steeds groter wordt. Het paard kan steeds meer aan, zonder dat je de grens overschreid maar juist binnen de deze grens blijft.

rommulus, afmaken?? Nee hoor, Correct trainen, dat wel.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:55

Paarden zweten bij het buitenrijden over het al gemeen meer, dit komt omdat er nieuwe (spannende) indruken zijn. Dat levert spanning op, hoeft niet slecht te zijn. De meeste paarden vinden het erg leuk maar lopen altijd met een beetje oplettendheid en angst, vooral in nieuwe gebieden. Zo zie je weer -> spanning -> geeft zweet.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 11:00

xMarliez: ik snap je punt wel, maar ik denk dat het niet altijd klopt. Bij warm weer wordt er sowieso gezweet. Sommige paarden zweten eerder dan andere.

Zelf heb ik vaak eerder spierpijn dan dat ik zweet: mijn vriend zweet al meteen zonder dat hij nog maar daadwerkelijk iets heeft gedaan.

Het lijkt me het aftasten van je eigen paard. Zelf vind ik het ook een goede indicatie of ze de volgende dag moeilijker lopen of juist heel soepel zijn. In het tweede geval heb je goed getraind, in het eerste geval ben je over een grens heen gegaan.
In de lente en herfst zweet mijn paard nauwelijks, hooguit een hele lichte waas op de in de OP aangegeven plekken.
In de zomer heeft ze dat al na een paar minuten stappen.

Origineel

Berichten: 5278
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:02

Volgens mij klopt dat niet, want het zweten gebeurt toch meer op bepaalde plekken met meer wrijving dus tussen de benen of de teugels langs de hals.
En bij mensen is het ook niet zo, of honden bijvoorbeeld :=.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:02

Het ging om zweten op stal, in de zomer...En paarden en mensen zijn nu eenmaal niet te vergelijken. En ook ieder mens is verschillend, net als mijn pony zweet ik erg snel. Even lekker douchen om de spieren weer te ontspannen en ik heb echt geen last van spierpijn. Last van spierpijn krijgen mensen en paarden naar mijn mening als je niet goed een warming-up en cooling-down hebt gedaan.

Langzaam maar zeker een stukje verder, net geen grens overschrijdend, maar zweten, ja dat kan daar best bij horen, ligt aan het paard.

Zweten kan zeker bij ontspanning, Flavio loopt lekker door en is dan ontspannen in zijn lijf en geloof me, ik voel echt wel wanneer hij spanning in zijn lijf heeft. Meestal heeft hij dan niet eens gezweten, heb ik alleen een bommetje onder m'n kont en echt gewerkt wordt er dan niet. Tot zover geloof ik weinig jouw stelling dat een paard zweet als hij niet op zijn gemak is...Bij mijn pony geldt dit dus totaal niet, eerder andersom.