Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:40

Kijk eens naar de afbeelding van de supercompensatie.
Om het prestatievermogen te 'verhogen' dien je steeds een stapje meer te doen, net even iets over het randje.
Vervolgens geef je een cooling-down, en laat de de spieren de volgende dag 'rusten', en geef je dus een soort cooling-down training.
Wanneer je daar de balans in vindt wordt het prestatievermogen steeds groter.
Het gaat dus om het vinden van de juiste 'combi' tussen, de spieren iets meer laten aanspannen en vervolgens ze de tijd geven om te herstellen.
Daar wordt een paard sterker van, krijgt een betere conditie...

Afbeelding

In het algemeen:
Het ene paard zweet gewoon heviger dan het andere maar ik geloof niet dat, dat dan ook direct betekend dat er niet correct getraind wordt.
Je hebt 'stress-zweet', maar er kan ook gezweet worden waarbij de spieren heerlijk los door het lichaam deinen. En die laatste lijkt me echt geen probleem.

En ja, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je paard iedere dag druipt van het zweet. Soms dien je eerder te stoppen of een dagje wat meer rust in te bouwen.
Zo heb ik gisteren bijvoorbeeld niet gegallopeerd omdat ik daar in de les extra op heb doorgevraagd en mijn paard er erg veel moeite mee had.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-05-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:41

Sorry hoor, mar je hebt totaal niets begrepen van alles wat ik gezegd heb. Je wilt het ook niet begrijpen.
Zweten door training of zweten doordat het paard zelf dingen doet is een verschil. Als wij op ons paard zitten behoren wij er voor te zorgen dat het paard zich niet druk maakt of overtraind. Als paarden in de wei zijn, aan het bevallen zijn en alle andere dingen die je erbij haalt is een heel ander verhaal. Dit doet een paard zelf, een keer in de zoveel tijd, niet iedere dag, niet iedere seconde.

Ik heb ook duidelijk gezegd dat ik met de lessen over de grens van mijn paard heen ga. Ik denk dat iedereen dat wel eens doet. Of het erg is, ja. Zolang het maar geen dagelijkse routine wordt. Ik heb duidelijk aangegeven waarom ik dat doe, maakt het niet minder erg maar ik kan er verder geen andere reden voor bedenken. Dus net als jullie, zit ik ook fout.

monica08
Berichten: 4717
Geregistreerd: 02-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:41

Pally schreef:
Mabotje schreef:
Zover ik weet zweet een paard het hardst op die plek welke spieren hij juist gebruikt, dus als de onderhals bezweet is en de bovenhals niet, gebruikt hij dus eigenlijk de verkeerde spieren. Je wilt tenslotte de bovenhals trainen, niet de onderhals. Idem met buik/rug/ en billen. Zo is het mij geleerd/verteld, but correct me if i'm wrong.


Die van mij zweet altijd rond zijn oren :')


Mijn paard zweet vaak boven zijn ogen :') Gebruikt ie daar z'n spieren goed dus haha
Er zal vast wel een kern van waarheid in zitten, maar dat ligt denk ik ook aan het paard. De ene is al na een kwartier bezweet (mede door stress misschien) en de ander zweet na een intensieve training alleen onder het zadel.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:43

Mijn paard zweet altijd heel veel op haar hoofd. :+ Dat is echt de eerste plek waar ze begint te zweten en dat is uiteindelijk dus ook best veel. :')

Denk niet dat dit betekend dat ze heel geconcentreerd aan het werk is. :D

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:48

ik regel een ruimte en jij komt vertellen wat je nu precies bedoeld

ik begrijp je verhaal heel goed
te goed zelfs
het betekend gewoon dat als je niet grens overschrijdend wil werken (zonder zweet) moet je gewoon niet aan je paard komen
wand vooruitgang boeken mag niet omdat 9 van de 10 keer gepaard gaat met zweten wat volgens jou dus op de uiteindelijke spierschade gepaard gaat

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:49

rommulus schreef:
ik regel een ruimte en jij komt vertellen wat je nu precies bedoeld

ik begrijp je verhaal heel goed
te goed zelfs
het betekend gewoon dat als je niet grens overschrijdend wil werken (zonder zweet) moet je gewoon niet aan je paard komen
wand vooruitgang boeken mag niet omdat 9 van de 10 keer gepaard gaat met zweten wat volgens jou dus op de uiteindelijke spierschade gepaard gaat

Nee hoor :) mijn paard verbeterd zichtbaar zonder dat ik de grens overschrijd. Ik zou zeggen kom langs, kan ik het beter tonen dan op een vreemd paard. Hou niet zo van vreemde paarden.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:50

Ik begrijp nog steeds niet waarom zweet een teken moet zijn van correct trainen? Kan iemand mij anders uitleggen wat er met een lichaam gebeurd als je correct traint en waarom er daardoor zweet ontstaat?

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:51

nee jou paard zweet ook dus jij werkt ook grens overschrijdend

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:52

Een keer in de zoveel tijd bij mijn lessen ja. Daar buiten niet maar toch is ze iedere keer weer een stuk vooruit gegaan. Daarbij is geen zweet aan te pas gekomen.

lilly_s18
Berichten: 485
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:55

Volgens mij en, dit is enkel een theorie maar hangt het af van waar de warmte plekken zitten enz bij paarden is de doorbloeding soms anders dan bij andere. Natuurlijk hoe meer bloed er op een bepaalde plaats zit en hoe sneller het stroomt hoe sneller je er gaat zweten. Ook is het natuurlijk gewoon goed als een paard zweet, dat heeft volgens mij niet veel te maken met de plaats waar, dit is altijd goed. Wel kan je zo beter zien welke spieren enz je vandaag behandeld hebt tijdens het rijden en dan maakt het weer wel uit waar je paard zweet. Ik heb ook een soort van theorie dat een paard als het word geleert veel zweet, natuurlijk want het leer zijn spieren te gebruiken en dat een paard dan steeds minder en minder begint te zweten omdat het zou moeten gewent raken aan zijn lichaam bewegen op deze manier maar op een bepaalt niveau (sportniveau) zou het paard dan weer telkens onder het zweet moet zitten net als sportmannen. Dit heeft ok met de bloedsomloop te maken enz maar het is enkel een theorie en zeker bespreekbaar.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:57

volgens mij is het bij mensen ook zo, dat hoe meer je sport, hoe makkelijker je ook kunt zweten?
Heb zelf altijd heel erg fanatiek gesport (tennis) en ik kwam altijd bezweet de baan af, of ik nou recreatief speelde, trainde of wedstrijden speelde.
Hoe meer inspanning, hoe meer zweet.
Maar niet; teveel inspanning , dus zweet.
Ik trainde 3 a 4 keer per week en had dan 1x per week een wedstrijddag of verschillende dagen in de week wedstrijden. Daar was mijn lichaam echter wel op berekend en ik deed het ook jarenlang.
Heeft dus imo niets te maken met overvragen.

Nu naar het paard gekeken. Goed lichaamsgebruik bij een goede training zorgt ervoor dat je paard gaat zweten. Maar overvragen natuurlijk ook; een jong paard te lang rijden, of heel lang of inspannend rijden.
Ik denk dat als je uitgaat van een goed opgebouwde training, naar het kunnen vanje paard berekend, je paard zal zweten omdat het zijn lichaam goed heeft gebruikt.
Er zijn ook wel paarden die echt niet zweten, denk echter wel dat dit paarden zijn met minder lichaamsgebruik of een minder goede training.
Maar net als bij mensen zal dit bij paarden ook verschillen lijkt mij.

Ik vind niet dat als een paard zweet, je het perse hebt overvraagd, dat sowieso niet.

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:59

mm..ik snap de stelling

niet hele topic gelezen

MAAR, ik rij 1 pony die zweet al erg snel!
en 1 pony daar kan je aardig lang mee rijden zonder dat ze zweet...terwijl ze wel goed werkt..

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:59

Mijn paard zweet altijd heel erg boven zijn ogen (waardoor het lijkt alsof hij oogschaduw op heeft) Wat wil je dan zeggen? Hij gebruikt zijn oogspieren heel veel?

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:59

ik geloof t ook nog niet zo... ik zweet ook op bepaalde plekken als ik beweeg of idd rijd ofzo maar betekent niet dat ik die spieren echt gebruik..zoals iemand hier als voorbeeld gaf met dr oksels :P

Het ene paard zweet gewoon sneller dan de ander, waarschijnlijk ligt t ook deels aan de conditie maar volgensmij kun je niks aflezen van de plek waar ze zweten

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:00

xmarliez schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom zweet een teken moet zijn van correct trainen? Kan iemand mij anders uitleggen wat er met een lichaam gebeurd als je correct traint en waarom er daardoor zweet ontstaat?


Wanneer ik hardloop, begin ik ook te zweten maar dat betekent niet dat ik de dag daarna spierpijn heb. Soms voel ik me de dag erna zelfs heerlijk soepel.
Wanneer ik niet zou zweten als ik hardloop betekent dat, dat ik in een sukkelgangetje 10 meter sjok.

Je spant je spieren aan, afvalstoffen worden afgevoerd, ik vind het soms heerlijk om flink te zweten (is dat raar? }:0 )

Zweten betekent niet direct dat je teveel druk op je spieren legt... of dat je te ver gaat...
Zweten is inspanning, en inspanning is niet slecht zolang je er niet in doorslaat.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:00

Volgens mij is het zo:
1. Spieren warmen op
2. Spieren geven warmte af

Sommige paarden raken heel goed hun warmte kwijt en sommige wat minder. Dat heeft lang niet altijd met hun conditie of vermogen te maken. Gewoon met hoe efficient hun lichaam met die warmte omgaat. Ik vind zweten hiervoor ook geen goede graadmeter, eerder hartslag of hun ademhaling.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:01

denk het zelf van niet dat het klopt. want toevallig had ik vrijdag bij me vriendin aan het kieken.
en paard had ook zweet tussen ze billen maar hij had ze achterhand niet gebruikt haha
denk eerder dat het ene paard daar gevoeliger voor is dan de ander

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:04

xmarliez schreef:
rommulus schreef:
oh ik begrijp je prima
in mijn ogen kan het langer niet altijd

het feit dat jij aan geeft dat een paard zichzelf overtraind door te spelen in het land en dat dat niet correct is, is voor mij een nog groter gat in jou theorie

Hoezo? Het paard overtraind zich niet, het paard maakt rare sprongen en bewegingen zonder zich daarvoor warm gedraaid te hebben. Dit doen mensen en dieren. Daar is niets mis mee. Ik heb het nu over RIJDEN, iets waar een ruiter aan te pas komt. Die zorgt ervoor dat een paard zich correct beweegt, iets wat ze zelf in het land nooit doen.


Hoezo bewegen paarden niet correct in het land?
Je mist de hele essentie van dressuur. Die gaat nl. alleen maar over het op een minimale aanwijzing van de ruiter uitvoeren van normaal gedrag wat ze zelf in de wei ook vertonen.
Dat je traint hiervoor is logisch; er zit in de wei geen mens op de rug en je moet de hulpen afstemmen. Maar een paard kent alle oefeningen al voor je erop stapt en beweegt natuurlijk. Dressuur is voor het paard, het paard is er niet voor de dressuur.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:04

Pion schreef:
xmarliez schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom zweet een teken moet zijn van correct trainen? Kan iemand mij anders uitleggen wat er met een lichaam gebeurd als je correct traint en waarom er daardoor zweet ontstaat?


Wanneer ik hardloop, begin ik ook te zweten maar dat betekent niet dat ik de dag daarna spierpijn heb. Soms voel ik me de dag erna zelfs heerlijk soepel.
Wanneer ik niet zou zweten als ik hardloop betekent dat, dat ik in een sukkelgangetje 10 meter sjok.

Je spant je spieren aan, afvalstoffen worden afgevoerd, ik vind het soms heerlijk om flink te zweten (is dat raar? }:0 )

Zweten betekent niet direct dat je teveel druk op je spieren legt... of dat je te ver gaat...
Zweten is inspanning, en inspanning is niet slecht zolang je er niet in doorslaat.

Heb ik ooit gezegd dat spierpijn en zweten samen gaan := ?

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:05

Anne_GTI schreef:
xmarliez schreef:
Hoezo? Het paard overtraind zich niet, het paard maakt rare sprongen en bewegingen zonder zich daarvoor warm gedraaid te hebben. Dit doen mensen en dieren. Daar is niets mis mee. Ik heb het nu over RIJDEN, iets waar een ruiter aan te pas komt. Die zorgt ervoor dat een paard zich correct beweegt, iets wat ze zelf in het land nooit doen.


Hoezo bewegen paarden niet correct in het land?
Je mist de hele essentie van dressuur. Die gaat nl. alleen maar over het op een minimale aanwijzing van de ruiter uitvoeren van normaal gedrag wat ze zelf in de wei ook vertonen.
Dat je traint hiervoor is logisch; er zit in de wei geen mens op de rug en je moet de hulpen afstemmen. Maar een paard kent alle oefeningen al voor je erop stapt en beweegt natuurlijk. Dressuur is voor het paard, het paard is er niet voor de dressuur.

Ooh god, hier ga ik niet in mee. Hele goede redenen voor.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:06

xmarliez schreef:
Heb ik ooit gezegd dat spierpijn en zweten samen gaan := ?


nee maar wel dat zweten komt door overvragen.
En als je een paard overvraagt, komen er dingen naar boven zoals spierpijn.

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:07

xmarliez schreef:
Pion schreef:

Wanneer ik hardloop, begin ik ook te zweten maar dat betekent niet dat ik de dag daarna spierpijn heb. Soms voel ik me de dag erna zelfs heerlijk soepel.
Wanneer ik niet zou zweten als ik hardloop betekent dat, dat ik in een sukkelgangetje 10 meter sjok.

Je spant je spieren aan, afvalstoffen worden afgevoerd, ik vind het soms heerlijk om flink te zweten (is dat raar? }:0 )

Zweten betekent niet direct dat je teveel druk op je spieren legt... of dat je te ver gaat...
Zweten is inspanning, en inspanning is niet slecht zolang je er niet in doorslaat.

Heb ik ooit gezegd dat spierpijn en zweten samen gaan := ?


Je geeft zelf aan dat bij veel zweten je over de rand bent gegaan, wat aangeeft dat er spierpijn zal ontstaan (of laat ik het zo zeggen; iig scheurtjes in de spieren).
Natuurlijk heb je verschil tussen 'over de rand' & 'over de rand'.
Je zegt zelf dat wanneer een paard flink zweet er niet correct getraind wordt (en je dus over de rand gaat, je had eerder moeten stoppen).

Ik zeg;
Zweten hoeft niet te betekenen dat je ook echt over de rand bent gegaan...
Ik zweet nl ook wanneer in niet over de rand ben gegaan, en soms zweet ik toch echt behoorlijk!
Zweten is in de eerste instantie warmte kwijtraken, dat is bij paarden ook zo. Bovendien zweten die veel sneller (huidoppervlak blabla).
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-05-11 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:09

Overvragen bij bijv mensen kan ook komen door overtrekking daar komt geen zweet bij kijken. Overvragen gaat vaak samen met zweet maar door bepaalde verkeerde bewegingen in een training kan er spierpijn optreden. Dat is dan het gevolg van verkeerde handelingen, oefeningen verkeerd uitvoeren. Dit kan al bij wijken gebeuren in stap. Hoeft geen zweet aan te pas te komen.

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:13

Dan vraag ik me toch af wat al die topruiters met hun paard doen...
Die paarden zweten toch behoorlijk, ze worden dus regelmatig overvraagd.

Ik ben het met je eens, teveel trainen, teveel 'doordrukken', is niet goed.
Maar dat heeft niets te maken met zweet=overvragen.
Zweet is nl om warmte kwijt te raken, en dat moeten paarden ook.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:14

mijn paard zweet altijd als een otter op zijn hoofd
vooral de neus daar lopen de druppels gewoon vanaf en ook rond de ogen.

toen het warm was en ik hem aan de hand liet grazen zweette hij ook op de neus

nu heeft hij wel vernauwde bloedvaten in het hoofd,misschien dat het bij hem daardoor komt?

met rijden weet ik het niet, zolang ik hem heb [ 2 jr ] heb ik hem nooit echt kunnen rijden en als ik dan gereden had was hij alleen onder pad nat en zijn hoofd