Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaurasDjuul

Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 15:19

Het meeste talent om ver in de dressuur te komen, heb je toch echt te danken aan je getalenteerde paard of pony.
Mee eens of oneens?
Laatst bijgewerkt door LaurasDjuul op 09-05-11 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Re: Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:19

Niet mee eens.

Zonder ruiter komt het talent er niet uit. Een ruiter heeft talent nodig om het talent van het paard naar voren te laten komen.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:21

Ik ben het er niet mee eens.
Als je echt een beginner op een topper zou zetten is het nog niet gelijk een talent hoor. :n
Je kan veel aan je paard te danken hebben maar dan moet je zelf ook wel netjes kunnen rijden. :)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:21

Ben het met beide eens, wanneer je een goede ruiter op een moeilijk en qua bouw niet meezittend paard, zal hij/zij toch lastiger hoger in de sport komen terwijl naar mijn idee een wat minder ervaren ruiter op een makkelijker paard zou zetten makkelijk hoger in de sport kan komen.

Denk dus wel dat wanneer je echt hoog wilt komen in de sport van beiden kanten talent moet hebben; dus zowel paard als ruiter. :j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:23

Deels mee eens, deels oneens.

Een goede ruiter zal met een minder getalenteerd paard goed rijden, een getalenteerd paard zal met een minder ruiter goed lopen.

Maar om echt goed te worden moet je het getalenteerde paard en de getalenteerde ruiter bij elkaar zetten. ;)

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:02

Ik denk dat als jij talentvol bent en je paard niet niks bereikt maar anderssom ook niet dus ze hebben beide talent nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:31

Nee hoor, het is het paard dat talent nodig heeft...
Is niet voor niets dat de 'dikke portemenee-mensen' het vooral zo vroeg tot de top kunnen schoppen. :)
't Enige wat je moet doen is de knopjes zoeken en netjes zitten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:15

Bizzybijtje schreef:
Is niet voor niets dat de 'dikke portemenee-mensen' het vooral zo vroeg tot de top kunnen schoppen. :)

Helaas ben ik het hier grotendeels mee eens.
In mijn ogen zijn de paarden de echte topsporters en niet de ruiters. Tuurlijk redt niet iedereen het maar met geld kun je het inderdaad ver schoppen.
Als je echt een talant vol paard hebt hoef je zelf dat talent niet zozeer te bezitten maar gewoon trainen en dan kom je er vanzelf en dan is het imo dus inderdaad netjes zitten en de juiste knopjes kennen.
Bedoel ik heb er de ambitie niet voor maar als ik die wel had en had het geld voor een talentvol paard en een paar trainer waar ik 3x in de week les van krijg dan kom ik er wel. Maar dat zegt niet dat ik talent heb.

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:09

Met bijde ben ik het eens. Van een talentvol paard kun je veel leren , als het paard al volledig is uitgebeeld. De trainer maakt veel uit, en of je het aanneemt wat er er wordt gezegt.

Maar zo heb ik ook wel eens gezien wat een mindergetalenteerd paardje of pony kan, mits je het zo rijdt dat het voor het beestje haalbaar is. Dan kun je veel getalenteerde paarden achter je laten.

Maar het belangrijkste is dan toch de begeleiding die je krijgt, en hoe vaak.

Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:10

Maar een 'mindergetalenteerd' paard heeft minder talent wegens zijn bouw. Dan kun je nog zo'n goede ruiter zijn, wat er niet in zit kun je er ook niet uit halen.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:11

Niet mee eens. Hoe goed een paard ook is, met een slechte ruiter komtie nergens, Maar een goede getalenteerde ruiter kan elk paard in de dressuur laten lopen, alleen maar door de proeven tot in de puntjes af te rijden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:12

Maar hebben we het dan over talenten of valt er ook een hoop te leren waardoor je ver kunt komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:13

Slechte ruiter? Paardrijden kun je leren. Je moet gewoon even oefenen, maar met begeleiding kom je al een heel end. En een goede getalenteerde ruiter kan echt niet elk paard aan het lopen krijgen. Zie mijn bovenstaande reactie.

Het is gewoon een geldsport...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:14

Bizzybijtje schreef:
Slechte ruiter? Paardrijden kun je leren. Je moet gewoon even oefenen, maar met begeleiding kom je al een heel end. En een goede getalenteerde ruiter kan echt niet elk paard aan het lopen krijgen. Zie mijn bovenstaande reactie.

Dus wat jij zegt is dat je, ookal ben je niet getalenteerd en ben je niet met paarden opgegroeid oid. er door goede les toch kunt komen?

En geldsport, heb je het dan over anky en edward... ?
Want recreatieve ruiters doen het niet voor het geld neem ik aan...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:16

Je moet als ruiter het doorzettingsvermogen, het vermogen om te willen winnen hebben, geduld en gevoel voor paarden hebben en veel op kunnen geven.

Als paard heb je een nodig die voorwaarts is, wil werken en een makkelijke bouw heeft. Eentje die voor je door het vuur wilt gaan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:18

Giolli schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dus wat jij zegt is dat je, ookal ben je niet getalenteerd en ben je niet met paarden opgegroeid oid. er door goede les toch kunt komen?

En geldsport, heb je het dan over anky en edward... ?
Want recreatieve ruiters doen het niet voor het geld neem ik aan...

Ja.

En dat zeg ik niet. Als je met paarden opgegroeid bent heb je dikwijls toch ambitieuze ouders die graag dochterlief aan de top willen zien. Kijk naar de Junioren, gouden voorbeelden zijn het. Edward is een sterke uitzondering, daarom heb ik ook superveel respect voor hem +:)+ Op een manege begonnen. Je moet geluk hebben een goed paard onder je kont te krijgen om het ver te kunnen schoppen.

Recreatieve ruiters :? ? hebben imo even niks hiermee te maken, die rijden immers niet voor de bekers.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:22

Oneens. Een ruiter zonder talent komt er ook niet met een getalenteerd paard. Dan kun je lessen tot je een ons weegt, maar in de topsport moet je meer kunnen dan de goede hulpen geven.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:24

Ik denk wel dat 9 van de 10 mensen met een getalenteerd paard, dat makkelijk te rijden is en de knopjes al kent (een getalenteerd paard, of eentje die makkelijk is en alles al kent is niet altijd het zelfde) wel in het Z kan komen maar dat het dan toch wel verdomde moeilijk wordt.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:28

Bizzybijtje schreef:

Is dit serieus? :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:34

De ruiter heeft talent nodig. Een paard moet wel het vermogen hebben maar de ruiter moet het talent hebben om het eruit te halen.
Vaak gezien, een paard wat nooit echt goed loopt en dan wordt gereden door een goede ruiter met talent.
Dan sta je te kijken: is dat echt hetzelfde paard?

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:36

Niet mee eens.
Als jij iemand die net 1 dag rijd, op een Z paard of pony zet, kan hij/zij er echt niet mee weg rijden.

Natuurlijk heb je voordeel als je paard talent hebt, maar als het in jezelf niet zit kom je nergens. Je komt er als combinatie, niet als paard of ruiter.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:37

nee hoor, de combinatie maakt het echte verschil. Natuurlijk kun je met een paard met alles erop en eraan al snel de lage klasses door crossen, maar als het erop aan komt: paard en ruiter samen :j

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:48

Bizzybijtje schreef:

Ja in de jeugd klasses. Maar waar blijven die mensen de GP?
Het is natuurlijk wel zo dat je een getalenteerd paard nodig hebt. Maar veel mensen vergeten dat het ook nogal wat vaardigheden kost omeen getalenteerd paard goed te laten lopen. En dat vast te houden.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:52

sporter schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ja in de jeugd klasses. Maar waar blijven die mensen de GP?
Het is natuurlijk wel zo dat je een getalenteerd paard nodig hebt. Maar veel mensen vergeten dat het ook nogal wat vaardigheden kost omeen getalenteerd paard goed te laten lopen. En dat vast te houden.

Inderdaad! Mensen denken altijd met de beste paarden meteen ver te kunnen schoppen, maar dat is toch meestal fout. Maar inderdaad met sommige paarden is het makkelijk om op te stappen en zo mee weg te rijden, maar de meeste laten het echt niet meteen toe hoor..

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:57

Naar mijn idee kan een goede ruiter de kwaliteiten uit een minder talentvol paard halen en beter scoren dan de minder rijdende ruiter met het talentvolle paard ( die zijn kwaliteit niet laat zien met de minder talentvolle ruiter op zijn rug ).
Naar mijn mening maakt het karakter uiteindelijk ook veel uit. Voor de betere ruiter zal dit niet zo'n groot probleem zijn als voor de beginnende ruiter.

Ik denk dat iemand met wilskracht en financiële middelen, met een goed paard een heel eind kan komen. ( Hiermee bedoel ik een talentvol paard dat getraind is en ook blijft worden getraind door een goede trainer ).
Ik denk dat elke ruiter ( op de enkele ruiter of amazone na ;) ) te 'joysticken'' is door een trainer aan de kant die het paard ook rijdt en goed kent.