Controleren nageeflijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Controleren nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:19

Ik heb eens gehoord, wel vaker ook, dat je kunt controleren of je paard nageeflijk is door je handen naar voren te steken, je paard moet dan in dezelfde houding blijven lopen. Eigenlijk nooit meer zo over nagedacht, totdat ik er vanmiddag over begon te piekeren, en nu lijkt het me onlogisch.
Want als je paard echt nageeflijk is, zoekt hij je hand op.
Als je dan je handen naar voren doet, lijkt het me logisch dat het paard dan mee wil, om contact te blijven houden met die hand.

Als paard op dat moment de kop in de lucht steekt, en de rug wegdrukt, en in giraffe-stand gaat, of opeens in tempo verandert, ja goed, dan weet je dat die niet nageeflijk was, maar door de druk van de hand daar bleef.
Maar het lijkt mij dat een nageeflijk paard, dat zoekt de hand op, komt daarbij op de loodlijn met het hoofd, maakt de rug bol, brengt de achterhand onder (al hangt dat wel wat af van je graad van africhting), maar wil wel contact met de hand houden. Hij zal dan wel even in dat frame blijven lopen lijkt me, maar denk dat hij op een gegeven moment toch die hand wil gaan volgen.......
Dat principe gebruik ik ook bij het halsstrekken, dat ze de hand naar beneden volgt, en gaat afkauwen, dan blijft ze nageeflijk, dat contact blijft, alleen nu met de neus over de grond.

Of mis ik nu iets?
Kwam er niet uit iig, wie helpt me?

abeltje_xx

Re: Controleren nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:22

ja dat is volgens mij het uberstreichen ofzoiets. waar je de manekam moet kunnen strijken zonder dat het paard van houding veranderd. ik heb dat ook altijd raar gevonden om precies dezelfde reden als jij, dat het paard de hand toch zou moeten volgen.
ik lees even mee ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:24

Dat is een controlle of het paard in de aanleuning "eerlijk" is dan blijft het enkele stappen in dezelfde houding en veranderd niet van tempo.
Nageeflijk moet een paard zijn maar de ruiter ook. 8-)
Dat word aangegeven in Pferde länge, meestal 2 tot 3 dat heet Überstreichen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:27

Ik doe het wel eens, maar dan een klein stukje met 1 hand om bij wijze van een aaitje te kunnen geven, als mijn paard meteen naar voren gaat bij zo'n klein stukje kan het niet anders dan dat je behoorlijk wat in je handen heb. Ik wil wel wat in mijn handen hebben maar niet het gewicht van een heel hoofd, het is bij mij dus vooral een beetje kijken of ik hem ''licht'' kan houden, maar echt teugels langer laten worden en dan in de krul blijven lopen is alles behalve wat ik wil, dan moeten ze gewoon mee uitschuiven. Er zit bij mij ook wel een verchil tussen echt uit willen schuiven of dat ''controleren'', moeilijk uit te leggen..

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:27

Yamcha je slaat gewoon de spijker op zijn kop, niet over twijfelen.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:30

Interessant, ga dit topic ook even volgen. Zet je wel aan het denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:32

@ Professor: Enkele stappen, ja dat snap ik, als ie gelijk uit elkaar valt, heb je imo geen eerlijke aanleuning, want dan is ie blij dat ie van de druk van de hand af is (overigens zie je dat dan ook wel aan het achterhandgebruik en ruggebruik).
Maar ná die enkele stappen zal hij toch naar voren willen met de neus lijkt me, om het contact weer op te zoeken?

superlise schreef:
als mijn paard meteen naar voren gaat bij zo'n klein stukje kan het niet anders dan dat je behoorlijk wat in je handen heb.

Maar dat is logisch, maar dat is dan ook meteen.
Ik snap wel dat het paard zeg maar even in die houding blijft lopen, want een eerlijk gereden paard is dan in balans, en daar wil hij dan niet uit, lijkt me.
Maar als hij meteen de kop naar voren steekt, dan is ie gewoon blij dat ie van die klote hand af is, dat snap ik ook :j
superlise schreef:
Er zit bij mij ook wel een verchil tussen echt uit willen schuiven of dat ''controleren'', moeilijk uit te leggen..

Denk een stukje snelheid, maar ook dat je zelf even bewust het contact dan verbreekt, en bij uitschuiven wil je juist je contact houden, ja toch?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:35

Ja ik denk dat we hetzelfde bedoelen, en dan ben ik het dus eens met jou openingspost. Al ken ik veel mensen die wel een paard in de nep-krul laten lopen, al heb ik daar zelf een gruwelijke hekel aan, het is denk ik vooral je manier van rijden, ik bedoel er hoort zoveel volgens de boekjes maar of iedereen dat ook zo doet is een tweede.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:41

Mijn verzorgpaard heeft de neiging om inderdaad met haar hoofd in de zelfde houding te blijven hangen als ik te snel teugel geef. Ze gaat dan heel extreem kauwen en haar hoofd heen en weer bewegen. Ze is dan echt op zoek naar mijn hand, maar snapt nog niet dat ze omlaag moet.
Als ik haar langzaam een iets langere teugel geef (steeds een paar cm) Dan volgt ze iedere keer mijn hand. Dat is naar mijn idee een goede nageeflijkheid.
Ze wordt niet zwaar en ze blijft ook niet hangen, maar beweegt fijn mee met mijn hand.

Naar mijn idee is je paard inderdaad nageeflijk als hij je hand volgt. Zodat je hem in iedere hoogte kan instellen.

Interessant topic dit! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:51

TJolieke schreef:
Yamcha je slaat gewoon de spijker op zijn kop, niet over twijfelen.

Senks :o

Zit ik toch wel aardig goed in mijn denkrichting. Is gewoon puur vanuit mijn stukje ervaring. Maar zat er zo eens over te piekeren, heb het iemand zien doen wiens paard achter de teugel liep namelijk, had ook echt een knik, en niet de hals over de hele lengte gebogen, maar die kwam dus niet achter die loodlijn vandaan, en dat zag er heel erg niet oké uit :n Maar die vond dat ze een perfecte aanleuning had, en ik vond van niet, maar kon niet goed beredeneren waarom niet, en ik kwam het vandaag weer ergens tegen, dus vandaar mijn gepieker.
ninajojo schreef:
Mijn verzorgpaard heeft de neiging om inderdaad met haar hoofd in de zelfde houding te blijven hangen als ik te snel teugel geef. Ze gaat dan heel extreem kauwen en haar hoofd heen en weer bewegen. Ze is dan echt op zoek naar mijn hand, maar snapt nog niet dat ze omlaag moet.
Als ik haar langzaam een iets langere teugel geef (steeds een paar cm) Dan volgt ze iedere keer mijn hand. Dat is naar mijn idee een goede nageeflijkheid.
Ze wordt niet zwaar en ze blijft ook niet hangen, maar beweegt fijn mee met mijn hand.

Naar mijn idee is je paard inderdaad nageeflijk als hij je hand volgt. Zodat je hem in iedere hoogte kan instellen.

Interessant topic dit! :j

Naar mijn idee ook, daarom kwam ik ook niet uit mijn gedachten over dat Überstreichen, maar als de prof zegt dat het maar enkele passen is, snap ik het nu wel :D
superlise schreef:
Ja ik denk dat we hetzelfde bedoelen, en dan ben ik het dus eens met jou openingspost. Al ken ik veel mensen die wel een paard in de nep-krul laten lopen, al heb ik daar zelf een gruwelijke hekel aan, het is denk ik vooral je manier van rijden, ik bedoel er hoort zoveel volgens de boekjes maar of iedereen dat ook zo doet is een tweede.

Ik denk ook dat we hetzelfde bedoelen idd :j

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:56

ha dat is dan idd een mooie manier om goed te praten als je paard achter de teugel kruipt. mijn bijrijdpaard kruipt er ook nog wel eens achter, hoewel we hier heel erg mee een het werk zijn. juist omdat ze zich dan vastzet. op zo'n moment zou ik de teugels los kunnen gooien en dan zou zij gewoon dor blijven lopen in die houding. dan kan je mij niet vertellen dat dat een goede nageeflijkheid is. op dat moment houdt ze juist vast en is niet los in kaak en nek.
nee dan heb ik liever dat ze mijn hand meteen volgt.

ik heb het uberstreichen nog niet helemaal duidelijk, is het dus de bedoeling dat het paard enkele passen in die houding blijft maar daarna wel naar je hand gaat zoeken? en is het dan een fout wanneer ze meteen je hand willen volgen naar beneden?
ik zie ook niet helemaal hoe het nu wordt uitgevoerd. wordt bij uberstreichen het contact verbroken om te strijken of wordt de teugel uitgeschoven net als bij halsstrekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:08

Niet uitgeschoven, want dat is te langzaam, en dan komt ie meteen mee.

Snel de hand naar voren doen, over de manenkam, en dan bewust je contact verbreken, dat is het idee. En wat ik begrijp, moet het paard dan enkele passen in die zelfhouding blijven lopen, maar dan wel de hand willen opzoeken.

Dat is idd een mooie manier om in de krul trekken goed te praten, dan krijg je natuurlijk die valse knik, onderhals er vaak op, en ze zetten zich hartstikke vast idd. Maar dan lopen ze niet enkele passen door in die houding, maar blijven zo doorlopen, lijkt mij, dan gaan ze imo ook die hand niet opzoeken.....

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:12

Interessant, want ik controleer het wel altijd zo met een paar stappen/ beloon haar. Overigens alleen mijn binnenhand en niet mijn buitenhand, met die kant houd ik contact.
Nu ben ik ook wel benieuwd naar de rest van de reacties.
Ook wel interessant om even te lezen: [RT-P] Überstreichen, hoe en waarom?
Laatst bijgewerkt door Marchador op 06-05-11 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:16

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met wat je zegt. Een leuke oefening voor al die mensen die hun paard in de krul trekken en de hand vast zetten, want als die los laten blijft het paard in de krul lopen, of gaat het hoofd meteen de lucht in. Dan weet je dat het niet nageeflijkheid is. Ik ben inderdaad ook van mening dat een paard de hand moet opzoeken, en ik vind dat ook een mooi iets voor het rijden met de lange teugel. Niet in 1x los gooien, maar het paard de hand laten volgen, dan blijft die aanleuning toch aanwezig. Ik vind dat je het goed beschreven hebt in de openingspost. :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:44

ik moet ook controleren of mijn paard in de aanleuning loopt..

ik moet niet beide handen toe steken..
mijn buitenteugel blijft "staan" en met mn binnenhand sta ik toe en geef ik een vlotte aai over zijn hals..

als hij dat blijft lopen in dezelfde houding is dat correct (is mij verteld)

beide handen toestaan zou ik ook niet doen omdat je dan indd alles kwijt bent ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 06:20

Het word in Duitsland gevraagd in de A dressuur, en dat meestal in galop op de geopende zijde van de grote volte.
Het is een controlle van een eerlijk in aanleuning zijn van het paard, en of het paard aan de zit van de ruiter blijft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:22

Naar mijn idee weet het paard door je eigen houding en zit dat het in dezelfde houding moet blijven of dat het de hand moet volgen en moet halsstrekken.

@professor: wordt het in proeven alleen met een hand gevraagd of ook met twee handen naar voren?

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:23

maar als je handen naar voren steekt doe je het stukje bij beetje toch en zo voel je of je paard je hand volgt toch?
niet ineens je hand 50 cm naar voor steken want volgens mij staat bijna elk paard weer gewoon lekker met zijn koppie in de wind
behalve als je paard al echt in de dresuurhouding hebt getraind

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:52

Ik begrijp je punt Yamcha en ik ben het helemaal met je gedachtegang eens.

Ik doe het zelf wel af en toe tussen het rijden door. Denk aan 1 a 2 seconde, puur om te checken of het paard zichzelf draagt.

Ik heb mijn paard zelf ingereden en geef hem altijd een teken voordat ik iets van hem wil (overgang, wisselen in halshouding, tempowisselingen). Wanneer ik dat teken niet geef attendeer ik hem nergens op en misschien lukt het daarom wel bij ons. Ik heb geen idee of het me lukt op een ander paard.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:58

Huh? Ik heb altijd geleerd je hand rustig naar voren te doen, en toe te staan. Het paard volgt dan ook rustig de hand en gaat richting de grond. Maar dat überstreichen is dus echt opzettelijk de verbinding ineens te verbreken dus echt eigenlijk direct alles los waarna het paard een paar passen in dezelfde houding blijft lopen en vervolgens de hand op gaat zoeken. ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:58

Het überstreichen is gewoon strijken over de manenkam in het nederlands, en moet naar mijn weten altijd met 1 hand gebeuren. Zo heb ik het geleerd (Franse school) en gebruik ik het.

En ja, feitelijk is het wel een controle dat het paard op eigen benen in evenwicht, en dus ook nageeflijk, gaat, anders zou het nl accuut de hoek omgaan (of op de volte naar buiten of binnen) als het plots druk verliest aan een kant van het hoofd. Dus de oorspronkelijke stelling is zo gek niet.

De stelling dat een paard de hand zou volgen als het nageeflijk is, klopt OOK, maar dan heb je twee handen die geleidelijk druk verlagen en andere handeling.
Ze bestaan dus gewoon naast elkaar en sluiten elkaar niet uit.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:09

dat doe ik zelf altijd met mijn binnenhand, mijn buitenhand hou ik eraan dus dan blijft ze wel in dezelfde hoofd/hals houding. ik doe vaak ook alletwee mijn handen een stukje naar voren en dan volgt ze wel mijn hand naar beneden. maar ik heb er ook weleens over nagedacht maar dacht gewoon: binnenhand naar voren buitenhand eraan is in dezelfde houding blijven en twee handen naar voren is hand volgen.