!!Onderzoek naar BITLOOS rijden!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sam_Elena

!!Onderzoek naar BITLOOS rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:47

Beste bokkers!

Voor mijn scriptie doe ik een onderzoek naar bitloos rijden! Voor dit onderzoek heb ik test-combinaties nodig! Wie vindt het interessant om mee te werken?

Om precies te zijn; ga ik een onderzoek doen naar de korte termijn verschillen die een paard vertoont door het rijden met een bitloos hoofdstel.

Hoe ziet mijn onderzoek eruit?
Ik ga een sampling houden onder zo veel mogelijk vrijwillige combinaties. Dit houdt in dat de ruiters/ amazone met het eigen paard (of bijrijdpaard) een proefje rijden in eigen omgeving (gewoon in de bak waar het paard normaal ook gereden wordt). In totaal wordt hetzelfde proefje 2 keer gereden; 1 keer met het ‘normale’ hoofdstel (paard zijn eigen hoofdstel) en daarna met een bitloos hoofdstel (kaakgekruist hoofdstel, model van R. Cook). Het bitloze hoofdstel wordt door mij ter beschikking gesteld.
Beide proefjes worden gefilmd en vervolgens zorgvuldig beoordeeld (note: gemaakte filmpjes worden NIET gepubliceerd, het is natuurlijk wel mogelijk je eigen filmpje te ontvangen per email). De beoordeling wordt gedaan volgens ‘Mismatch’ (http://www.ontwikkelcentrum.nl/matchmis ... php?menu=1).

Het doel is om te detecteren of er verschil in gedrag zichtbaar is zodra een paard zonder bit gereden wordt. Dit is dus een uitgelezen proefje voor paarden die moeilijk te rijden zijn (hoofdschudden, wegrennen, bokken, steigeren, schrikken van niets, overmatig kauwen op het bit/ speekselen). Vaak worden gedragsindicaties verkeerd geïnterpreteerd en kan een bitloze optoming soelaas bieden.
Voorwaarde is dat paard en ruiter aan elkaar gewend moeten zijn. In principe is het niet zo dat paarden ‘gek’ worden doordat er ander hoofdstel gebruikt wordt, maar paard en ruiter moeten wel in elkaar vertrouwen.

Bij interesse of vragen; Email mij!! Ik heb VEEL combinaties nodig om een goed resultaat uit dit onderzoek te krijgen!

Email is Sam_my_me@hotmail.com

Melisjee

Re: !!Onderzoek naar BITLOOS rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:47

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:50

Lijkt me leuk om aan mee te doen maar hoe ga je dit doen met dat bitloze hoofdstel als het paard wel in eigen omgeving gereden word..? Stuur je het hoofdstel op, kom je naar diegene toe enz enz?
Moet je zelf filmen, ed ed.
Ik woon vlakbij je en lijkt me wel eens interessant om uit te proberen :j
Zit al langer te kijken om eens bitloos te proberen.

Anoniem

Re: !!Onderzoek naar BITLOOS rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:52

Het lijkt mij ook wel leuk, maar wil eerst meer weeten over hoe en wat :j

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:53

Nogmaals:
Ik heb verschillende paarden op stal waarbij je het zou kunnen testen.
1 daarvan wordt al met bitloos hoofdtsel gereden en zou dus niet geschikt zijn voor je onderzoek.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 02-05-11 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:06

MelanieB schreef:
Lijkt me leuk om aan mee te doen maar hoe ga je dit doen met dat bitloze hoofdstel als het paard wel in eigen omgeving gereden word..? Stuur je het hoofdstel op, kom je naar diegene toe enz enz?
Moet je zelf filmen, ed ed.
Ik woon vlakbij je en lijkt me wel eens interessant om uit te proberen :j
Zit al langer te kijken om eens bitloos te proberen.

Leuk! Bedoeling is dat ik naar de deelnemers toe kom en dan film ik beide proefjes waarna ik het thuis op de computer ga beoordelen.
Yamcha schreef:
Het lijkt mij ook wel leuk, maar wil eerst meer weeten over hoe en wat :j

Wat wil je graag weten? :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:18