Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
231 (52%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 436

saskiakefie

Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 23:52

Naar aanleiding van een ander topic ben ik benieuwd.
Vul de poll in en onderbouw in het topic je mening. Of zat je mening er niet bij, leg het hier uit :j
Misschien dat er vanzelf een discussie ontstaat.

Mindfields

Re: Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:04

Ik heb gestemd op in sommige gevallen een prima oplossing. Dan heb ik het over paarden die medisch 100% nagekeken en in orde zijn en het gedrag dus enkel ontstaan is door oenmeloentjes, Gert KAN NIET VALLEN (echt niet!) :D tenzij het paard zelf ook valt. Bij puur staakgedrag vind ik hem super. Voor zadelmakmaken binnen 15 minuten, nee. Ik vindt dat daar een basis van vertrouwen voor nodig is, en het allerbelangrijkste, dat de spieren van het paardvoorbereidt zijn op het dragen van een ruiter. Doe je dat niet en ga je van niets naar in 1 klap ruitermak, is het paard de eerste tijd superbraaf, maar krijg je gegarandeerd na een paar weken giga spierpijn bij het paard en vaak komt er dan bokgedrag om de hoek, wordt het paard afgedaan als zeikbok en dan wordt er even 'doorgepakt' met een zweep. Niet eerlijk.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:35

Ouderwets? Ik vind het juist nieuwerwets! Overgewaaid uit Amerika de laatste jaren.

Vroegah... werden paarden gewoon stapsgewijs een beetje zadelmak gemaakt en dan ging er een zak aardappelen oid op en dan een lichte ruiter (in tegenstelling tot de tientonners van tegenwoordig die gelijk op hun net zadelmakke haflingertje gaan zitten).

Voor allebei valt wat te zeggen, ik ben zeker niet tegen de methode van Gert. Ik denk alleen wel dat het niet voor elk paard geschikt is itt tot de langzame methode. Daarom prefereen ik altijd de langzame methode van vertrouwen opbouwen etc. Als dat echt niet lukt (in uitzonderlijke gevallen dus) dan komt methode Gert, in mijn boekje.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 01:25

Ik vind hem heerlijk rechtoe rechtaan van de filmpjes. Braaf = goed en niet braaf is ook prima alleen kost dat meer moeite :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:13

Ik vind het knap wat hij doet en kan, dat doe ik hem zeker niet na. Maar ik maak liever zelf mijn paard mak op basis van onze vertrouwensband in alle rust.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:32

Als laatste redmiddel.. Oke..
Maar ik kan me niet voorstellen dat mensen het fijn vinden om te zien hoe hun paard compleet over de zeik raakt omdat er ineens iemand op gaat zitten en er nog een pipo achter aan gaat lopen met een longeerzweep.

Plus hij rijdt direct met sporen en volgens mij heb ik ook weleens een filmpje gezien dat hij bij de eerste keer erop het paard liet springen..
Zou niet mijn manier zijn. :n
Laatst bijgewerkt door Captain op 30-04-11 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:34

Gert vind ik echt een voorbeeld. Hij geeft paarden vertrouwen en toont leiderschap. Twee essentiële punten waar alle paarden zich goed bij voelen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:41

Heb slecht gekozen, maar het is niet ouderwets.
Zelf heb ik vele paarden zadelmak gemaakt en aangereden, maar heb nooit dit toegepast, het is show gewoon ten koste van de paarden.
Elk paard kan je door vertrouwen berijden, dit duurt in de regel binnen 3 weken, met voorbereiding van longeren en dubbelelonge en lange lijnen, dan kan men erop stappen en het paard pakt dat op.
Ook paarden die een verleden hebben kan men het vertrouwen weer opbouwen, bovendien een jong paard dat men een zadel oplegt en door de singel de buikspieren belast en zeer doet om er zo op te gaan is niet fair.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:23

Geloof mij Professor, niet elk paard is alleen door middel van vertrouwen te rijden!
Hij doet dit bij paarden waar het een en ander mee is misgegaan in het verleden en die weten, steigeren, rennen, bokken, daar kan ik mijn ruiter mee kwijt raken.
Bij sommige paarden moet je dat doorbreken.
Dat ik ook wel filmpjes heb gezien waar ik het totaal NIET mee eens ben, wil niet zeggen dat het vaak de laatste kans is voor zo'n paard, anders word het de worst in.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:28

Ik mis een vraag in de pol: mening gebaseerd op filmpje of op persoonlijke ervaring. Ik ben van mening dat je op een filmpje (9 van de 10 x) niet kan oordelen over hoe een paard het ervaart, in de ogen kijken en het orenspel beoordelen lukt vaak alleen maar in het echt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:28

Prima vent. Ik heb een paar lessen van hem gehad, toen der tijd met een lastig paard.
Hij legde veel uit, en liet me ook veel voelen.

Bij ieder paard, is er wel een passende manier, om ingereden/beleerd/bereden te worden. Het ene paard past wel bij Gerts-manier, een ander paard word op een andere manier gereden.

In de filmpjes ervaar je hem anders, dan hij in werkelijkheid is. (in het echt, vind ik hem vriendelijker)

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:31

ik heb hem gelukkig nog niet nodig gehad, maar gelukkig bestaat er een Gert voor de echt lastige gevallen :Y)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:32

Ik denk dat het een absolute vakman is,maar dat het idd wel verstandig is het paard eerst zelf goed voor te bereiden op het dragen vd ruiter.
Dus eerst goed longeren om de spieren in de rug sterk te maken.
En niet alleen paarden waar vroeger wat mee mis is gegaan reageren soms heel extreem,toevallig dit jaar een hele extreme gehad.
Daar moest ook een andere manier op toegepast worden en die had ik heel graag naar hem gebracht!
Ik doe er liever 3 maanden over dan 3 weken,maar zou wel heel graag zo snel en vast willen zitten als Gert!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 08:32

Rhodos schreef:
Ik mis een vraag in de pol: mening gebaseerd op filmpje of op persoonlijke ervaring. Ik ben van mening dat je op een filmpje (9 van de 10 x) niet kan oordelen over hoe een paard het ervaart, in de ogen kijken en het orenspel beoordelen lukt vaak alleen maar in het echt.

Wat is je mening dan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:28

aerdenhout1 schreef:
Geloof mij Professor, niet elk paard is alleen door middel van vertrouwen te rijden!
Hij doet dit bij paarden waar het een en ander mee is misgegaan in het verleden en die weten, steigeren, rennen, bokken, daar kan ik mijn ruiter mee kwijt raken.
Bij sommige paarden moet je dat doorbreken.
Dat ik ook wel filmpjes heb gezien waar ik het totaal NIET mee eens ben, wil niet zeggen dat het vaak de laatste kans is voor zo'n paard, anders word het de worst in.

Zelf heb ik vele van zulke paarden ook moeten corrigeren, maar ik heb het niet op zo´n manier gedaan, maar gewoon weer bij 0 begonnen, dat is ook een optie, ben niet het type om een paard op deze manier te breken, daar zijn geheel andere manieren voor.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:17

Ik vind het geen breken,maar het paard laten wennen aan de ruiter door voorwaarts te gaan.
Door voorwaarts gaan raakt het dier zijn spanning kwijt en merkt dan dat er niets is om bang van te zijn.
Een paard vastbinden en dan er op gaan zitten,dat vind ik breken.De natuurlijke drang tot vluchten wordt dan ontnomen.
Bij sommigen kom je gewoon soms geen steek verder en moet je wel eens een andere weg in slaan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:18

Ik persoonlijk vindt dat het in echt zeldzame gevallen gewoon een kwestie is van een paard dat TE bang of TE ongeschikt is als rijpaard. Let wel, in echt zeldzame gevallen. Die zijn er gewoon niet geschikt voor.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:27

En in deze zeldzame gevallen is er naar mijn mening vaak ook nog een medische oorzaak die soms ook na grondig onderzoek niet gevonden kan worden.
Voorlopig alles nog mak kunnen krijgen hier,maar soms wel pas na een half jaar...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:35

Ik ken een hengst die twee jaar lang levensgevaarlijk was onder het zadel. Uiteindelijk gecastreerd om te kijken of dat hielp, toen werd het gedrag NOG erger. Paard is hardhandig aangepakt al die tijd. Uiteindelijk was er 1 iemand zo slim om hem eens te laten roentgenen. Wat bleek? Paard had een gebroken schoftwervel. Door het castreren viel zijn testosteron weg waardoor hij de pijn nog erger voelde en toen werd het gedrag natuurlijk nog erger. Paard is toen afgemaakt.

Afschuwelijk vindt ik zoiets.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:48

Ik heb voor in sommige gevallen gestemd. Ik vind het een methode van niets, als het rustiger kan en langzamer kan dan moet dat ook. Want ik twijfel ernstig of zijn manier het vertrouwen niet beschadigd...

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:55

Ik denk niet dat het voor alle paarden 'de' oplossing is, maar verkeerd vind ik het zeker niet. Gert is zelf als eerste op mijn eigen paard gaan zitten. Hiervoor heb ik het paard voorbereid door longeren, wennen aan zadel, hoofdstel, touwtjes etc. Hij kwam dus niet blanco bij hem.
Ik heb het gedaan omdat mij gevraagd werd mee te doen aan een clinic van hem. Als ik hier niet aan mee had gedaan was ik er zelf als eerste op gestapt.
Het voordeel van de methode van Gert vind ik dat hij niet eerst gaat hangen, waarbij je altijd enorm veel drukkrachten uitoefend aan de zijkant van de ruggengraat. Het zadel zal door het hangen altijd iets gaan schuiven (hoe goed je zadel ook ligt) en daardoor tegen de ruggengraat van het paard komen.
Een ander voordeel vind ik zijn gebruik van het halster, waardoor het paard geen negatieve ervaringen met een bit overhoudt.
Ik heb hem met meerdere paarden aan het werk gezien en vindt dat hij zich heel goed aanpast aan wat het paard nodig heeft en aankan.
Hij stopt op het juiste moment, nog voordat het voor een paard teveel wordt.
Een hoop mensen zien hem alleen met clinics aan het werk, maar vergeten dat een hoop van de echte 'probleempaarden' langere tijd bij hem in training staan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 11:49

Popcornlover: Hij hangt wel hoor kijk maar eens wat filmpjes :j

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:57

Ik denk dat er paarden zijn die echt baat hebben bij zijn manier, maar er zullen ook paarden zijn die er geen baat bij hebben en waar de eigenaar na verloop van tijd de rekening gepresenteerd krijgt. Maar dat kan andersom ook. Ik kies ervoor om mijn paarden drie a vier maanden weg te brengen en rijd maar goed door, zodat ik geen rariteiten tegenkom. En de personen die mijn paarden zadelmak maken doen dit met rust en vooral hoe snel geeft het paard aan dat we kunnen gaan.
Ik heb wel respect voor Gert, want ik doe het hem niet na. Maaareeeh. Hij is er wel degelijk vanaf te krijgen. Mijn merrie is daar blijkbaar het bewijs van. Zij heeft hem eraf gekregen (heeft hij zelf verteld) en haar vader heeft hem er blijkbaar 2 x vanaf gekregen. We hebben het dan wel over 15 a 18 jaar geleden. Reden! Ze overvielen hem in de beweging. Maar ja volgens mij krijg je iedereen er dan af.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:30

Dat springen wat hij doet is om de spanning af te laten vloeien en het paard te laten focussen op iets anders, namelijk de sprong.
Ik vind het erg knap hoe Gert blijft zitten!
Ik ben zeker niet tegen op zijn manier van zadelmak maken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:36

Nou, die kerel zit als een huis! :wow: