Bitloos mennen onverantwoord/onmogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Bitloos mennen onverantwoord/onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 20:54

Hoi Bokkers,

Ik vroeg me af of het onverantwoord is om bitloos te mennen. Bitloos rijden wordt steeds bekender, maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord/gezien dat mensen bitloos mennen.

Waardoor komt dat? Zijn de NH-ers niet zo van het mennen en is er daardoor geen methode ontwikkeld om je paard bitloos te leren mennen? Of zijn die er wel maar heb ik er gewoon nooit van gehoord? Of kán het gewoonweg niet omdat je je zit/benen niet kan gebruiken of de one-rein-stop omdat het paard tussen twee stangen zit?

Het lijkt me namelijk in de toekomst wel leuk om af en toe mijn Gelderse merrie voor de kar te zetten, maar dan wil ik geen bit in. Terwijl je toch vaak ziet dat er een zwaarder bit ingehangen wordt voor de kar. Toch heb ik het idee dat dit mogelijk zou moeten zijn.

Dus... wat zijn jullie ervaringen ideeën hierover?

Arabesk

Re: Bitloos mennen onverantwoord/onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:52

e_horse van bokt ment bitloos en oogkleploos en ook arno8 ment bitloos, zelfs met een touwhalster

Mennen is sowieso minder populair, dus verhoudingsgewijs zijn er dus ook meer bitloos rijders dan bitloze menners ;-)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:13

Het kan vast wel, ik men mijn hond ook bitloos :')

Lijkt me inderdaad wel leuk, heb het ook nog nooit gezien!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:29

Ik men mijn fjord bitloos (en zonder oogkleppen) met een sidepull. Net zo verantwoord als met een bit om eerlijk te zijn. En het is echt geen dooie dodo!! Hij heeft flink last van eigenwijzigheid en is een echte loper. Zal eens zien of ik foto's kan plaatsen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:40

Goeie vraag. Ik heb er zelf ook weleens over gedacht en er zijn wel mensen die bitloos mennen dat was volgens mij 2 jaar terug ook bij paard&koets. Alleen hun tuig zag er imo niet zo stevig uit.
Verder ik weet niet of dat wel zo goed werkt. Het enige contact wat je met het paard op de kar hebt is het bit en je stem veel meer heb je niet. Dus ik weet niet of ik zelf wel zo gauw over zou stappen op bitloos mennen. Ook omdat ik niet weet of dat wel zo prettig is voor het paard en niet elk bitloos hoofdstel daar aan zal voldoen. Ik zou daar eerst eens wat meer over willen zien voordat ik kan oordelen daarover.
Daarbij blijf ik erbij dat ik ondanks dat ik mennen erg gaaf vindt ik liever op het paard zit in geval van nood dus als ze schrikken of wegspringen je bent dichter bij het paard en hebt meer gevoel er mee en voelt voor mij zoiezo veiliger, dus ik bitloos rijden geen probleem vinden maar mennen ben ik wat kritischer over maar dat zal zeker grotendeels tussen de oren zitten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:41

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:46

Als je bitloos gaat mennen (lange lijnen/er achter lopen) en rijden deed je al merk je heel snel hoeveel je eigenlijk met zit en benen regelt als je met een bitloze optoming rijdt.
Bij het mennen heb je alleen teugels, stem en menzweep als hulpen, benen, zit en gewichtshulpen kan je niet toepassen en dat is een behoorlijke belemmering.
Na er achter gelopen te hebben met verschillende bitloze optomingen kwam ik tot de conclusie dat ik of het fijnere sturen of een goede rem miste en heb er een bitje ingehangen, zodat ik beide weer had.
Een bit van te voren uitsluiten als communicatiemiddel (want dat hoort het te zijn) beperkt de mogelijkheden van de combinatie. Probeer uit wat voor jullie werkt, maar wees heel kritisch en eerlijk over hoe gehoorzaam je paard is. Het is jouw 1e verantwoordlijkheid om jullie beiden weer veilig thuis te krijgen, soms moet je daarvoor (tijdelijk) een bit of een hulpteugel gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:48

Ik men mijn shetlander ook bitloos en zonder oogkleppen (we zijn haar nog aan het beleren dan)
Voor mijn Shet is bitloos veel beter (en veiliger) dan met bit,met bit gaat ze staken,gekke dingen doen e.d. (haar gebit is nagekeken,het is geen medische reden) het bit is gewoon niks voor haar.
En zoals die van Shahazai is mijne ook echt geen dooie dodo,die van mij is nooit moe,en heeft een hele sterke wil (net als haar baas :o )

@Tigra_: Ik heb een "gewoon" tuig,heb er alleen een ander hoofdstelletje op.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:51

@tamary: Hangt denk ik van de pony af? De shet die ik bitloos beleert heb was werkelijk op je pinken te sturen, en dat met een gewoon stalhalstertje. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:59

Gypsy schreef:
@tamary: Hangt denk ik van de pony af? De shet die ik bitloos beleert heb was werkelijk op je pinken te sturen, en dat met een gewoon stalhalstertje. :)

Ik denk dat tamary bedoelt als je ook bitloos rijdt of met bit(onder het zadel) maakt het verschil niet eigenlijk, dat je alles op zit en benen doet en dat je het bit eigenlijk niet eens gebruikt voor het sturen of stoppen. Met mennen moet je eigenlijk wel of je paard moet zo scherp op stemhulpen staan.

@FlorisSam
wat voor hoofdstel gebruik jij dan?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:03

Ik heb geprobeerd een Shet bitloos (met touwhalster) lange lijnen te leren. Na een jaar met touwhalster moest er nog steeds iemand naast haar hoofd lopen omdat mevrouw gewoon niet luisterde. Eenmaal met bitje ging het moeiteloos, ze begreep het meteen en nu, anderhalf jaar later, loopt ze voor de kar met een bitje in. Voor mijn en haar eigen veiligheid. We kunnen nu gewoon allemaal op de kar zitten zonder dat er nog iemand naast haar loopt die de veiligheid bewaakt.

Ik ben ook begonnen een ezel te beleren voor de kar (nou ja, nu nog lange lijnen, kar is nog niet in beeld, eerst de boel goed bevestigen). Had hem ook eerst op een touwhalster lopen, meneer maakte radslagen, flikflaks en salto's, zowel voorwaarts als achterwaarts. Heb er nu ook een bitje in hangen en meneer snapte het ook meteen. Sinds we dat bitje gebruiken heeft hij geen rare beweging meer gemaakt. Heb de leidsels bij beiden redelijk los hangen en we kunnen gewoon doen wat ik vraag, zonder gevaarlijke gekkigheid of idiote sprongen.

Het kan best dat het toeval is dat deze 2 dieren op een bitje echt zoveel beter reageren, maar ik vermoed toch dat het veel duidelijker is voor ze en ze de hulpen gewoon beter begrijpen, en zonder ruis binnen krijgen. En dat is voor henzelf en voor mij en voor omstanders gewoon veel veiliger dus die bitjes blijven. En ik ga niet bitloos mennen. Mijn leven is me lief en het leven van de dieren ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:03

Tigra_ schreef:
Gypsy schreef:

Ik denk dat tamary bedoelt als je ook bitloos rijdt of met bit(onder het zadel) maakt het verschil niet eigenlijk, dat je alles op zit en benen doet en dat je het bit eigenlijk niet eens gebruikt voor het sturen of stoppen. Met mennen moet je eigenlijk wel of je paard moet zo scherp op stemhulpen staan.

@FlorisSam

Geen idee eigenlijk,een kingekruiste.
Ik kan morgen anders wel even een foto maken :)

mick75 schreef:
Ik heb geprobeerd een Shet bitloos (met touwhalster) lange lijnen te leren. Na een jaar met touwhalster moest er nog steeds iemand naast haar hoofd lopen omdat mevrouw gewoon niet luisterde. Eenmaal met bitje ging het moeiteloos, ze begreep het meteen en nu, anderhalf jaar later, loopt ze voor de kar met een bitje in. Voor mijn en haar eigen veiligheid. We kunnen nu gewoon allemaal op de kar zitten zonder dat er nog iemand naast haar loopt die de veiligheid bewaakt.

Ik ben ook begonnen een ezel te beleren voor de kar (nou ja, nu nog lange lijnen, kar is nog niet in beeld, eerst de boel goed bevestigen). Had hem ook eerst op een touwhalster lopen, meneer maakte radslagen, flikflaks en salto's, zowel voorwaarts als achterwaarts. Heb er nu ook een bitje in hangen en meneer snapte het ook meteen. Sinds we dat bitje gebruiken heeft hij geen rare beweging meer gemaakt. Heb de leidsels bij beiden redelijk los hangen en we kunnen gewoon doen wat ik vraag, zonder gevaarlijke gekkigheid of idiote sprongen.

Het kan best dat het toeval is dat deze 2 dieren op een bitje echt zoveel beter reageren, maar ik vermoed toch dat het veel duidelijker is voor ze en ze de hulpen gewoon beter begrijpen, en zonder ruis binnen krijgen. En dat is voor henzelf en voor mij en voor omstanders gewoon veel veiliger dus die bitjes blijven. En ik ga niet bitloos mennen. Mijn leven is me lief en het leven van de dieren ook.

Dit had ik ook,maar dan omgekeerd,
toen het bit eruit was snapte ze alles en ging ze met grote sprongen vooruit.
geen gekke bokken meer in draf.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:08

Citaat:
e_horse van bokt ment bitloos en oogkleploos en ook arno8 ment bitloos, zelfs met een touwhalster

Mennen met een touwhalster?? Die bitloze menhoofdstellen die je kan kopen daar kan ik me echt bij voorstellen dat je daar helemaal veilig mee op de weg kan maar een touwhalster is toch helemaal niet degelijk genoeg (ligt toch veel te makkelijk af??) en bovendien is een toch niet bedoeld om met contact te rijden dat lijkt mij erg lastig mennen, aangezien je leidsels eigenlijk wel je eerste communicatie lijn moet zijn als je dan eerst nog contact moet nemen duurt het veel te lang en je kan niet dresuurmatig rijden.

Ik denk trouwens dat een goede instructie toch een stuk belangrijker is dan welke optoming je gebruikt. Ik zie veel spannen die bijna de wagen aan de leidsel willen trekken, dan maakt je optoming ook niet meer uit. En je hoeft echt niet perce met een scherp bit te mennen een stanngetje aan de bril of door de eerste sleuf is echt niet verschrikkelijk scherp en er zijn ook gewoon mensen die met een trensje mennen. Maar Bij paard en koetst stond er dit jaar een standje van bitloosrijden en daar hadden ze ook (jammer genoeg niet zo mooi afgewerkt en niet zo mooi leer imo) mooi speciaal daarvoor bedoelde bitloze menhoofdstellen met of zonder kleppen. Volgens mij kon je het ook huren/testen.

Je moet je trouwens wel realiseren dat mennen echt veel gevaarlijker is dan rijden terwijl je minder controle/comunicatie middelen hebt met je paard. Wat je hebt moet dus wel duidelijk zijn en veilig blijven zitten. Ga ook nooit met een rijhoofdstel mennen, maar koop gewoon een menhoofdtel of daar nu wel of geen kleppen/bit aan zit. Ik men zelf toch het liefst met een stangetje (aan de bril of in de eerste sleuf) omdat je er echt wel heel fijgevoelig mee kan zijn maar je ook 'iets' hebt als dat even niet kan, Maar dat kan natuurlijk ook aan de paarden liggen waarmee ik meestal werk, die reageren daar namelijk heel goed op.

@tamary/florissam: Maar er zijn natuurlijk ook wel 100 verschillende bitten en bitloze optomingen. Een ander bit of een andere bitloze optoming kan ook alle verschil maken. (Ik heb wel hele veranderingen gezien met een bit dat net ff wat anders werkte, met of zonder pompwerking bijv)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:12

Tigra_ schreef:
Gypsy schreef:

@FlorisSam

Wat heeft dat er mee te maken? Ik snap je niet zo goed. Je kunt prima sturen met een bitloos hoofdstel, ook met mennen. Hoe je een paard leert naar links te gaan boeit niet. Of je nu aan zijn oor trekt, aan het bit, een stemcommando geeft... Goed een sidepull zal het paard wsl het snelst oppakken, da's nu eenmaal een natuurlijke reactie. (Opzij gaan voor druk.) Ik geloof best dat de optoming waarmee ik mende niet meteen superduidelijk was, maar na een keer of 3 (en ik mende eens in de week, zondags uitje voor de poown zegmaar) had ze het perfect door. Op je pinken te sturen, braaf met stemcomando's maar ook met druk op de neus terug te nemen.
Wel zal ik er eerlijk bijzeggen dat dit niet om behendigheid etc. ging. Ze was nog maar 5 dus ik heb het gehouden bij wat door de polder rijden. Maar bochtjes maken in het dorp was zeer fijn te doen.
Had er met meer training nog veel meer uit kunnen halen denk ik.

Ik mende met een stalhalster. Voor de pony in kwestie zeer geschikt. Heb ook een menbitje geprobeerd, maar daar vond ze duidelijk niet veel aan. Ik maakte de teugels links en rechts vast, gewoon een sidepull dus.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:17

Wij "mennen" onze shet ook gewoon aan zijn halster.
Gaat prima.

Dat mennen tussen aanhalingstekens staat ;) is dat we hem met een zelfgemaakt tuigje, een sleepje laten trekken om de rijbaan gelijk te maken.

En ook onze shet is zeker geen dooie diender.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:37

Even een quote van mij zelf van gister van een ander forum.
Citaat:
Onder het zadel zijn de belangrijkste hulpen om te sturen en remmen je benen, je zit en neckrein (dus druk tegen de hals). Onder het zadel is dus prima te rijden zonder bit.
Deze 3 dingen bestaan niet bij het mennen, dus je 3 belangrijkste hulpen vallen helemaal weg.

Voor de wagen komt je belangrijkste hulp door je leidsel. Daarom is een goed, fijn en duidelijk contact met de voorkant enorm belangrijk.
Ik heb nog geen bitloze optoming kunnen vinden die voor de wagen net zo precies in kan werken als een bit (release niet goed, ruis omdat een hoofdstel scheef kan gaan zitten enz).

Daarbij heb ik wedstrijdpony's en op wedstrijd is een bit verplicht (onder het zadel lopen ze zowel met als zonder bit, gewoon voor de afwisseling, ik ben dus niet anti-bitloos).

Mijn pony's worden wel met een bitloos hoofdstel onder het zadel gereden, soms gelongeerd (met een dubbele longe) en aan de lange teugel getraind.
Onder het zadel heb je je zit, been en neckrein. Met longeren aanleuning van de rand vd longeercirkel en je lichaams taal. Aan de langeteugel doe ik ook veel met lichaams taal en neckrein.

Zit, been, neckrein en lichaamstaal zijn 4 hele belangrijke dingen die je voor de wagen simpelweg niet hebt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:20

Mennen met een touwhalster?????? Graag een foto!!

Dat hoef ik dus niet te proberen want dat is hier vragen om heel fijn te verongelukken.
Of je oogkleppen gebruikt hangt puur van het paard af. Die van mij loopt juist fijn met de kleppen terwijl die van een stalgenoot juist beter zonder gaat.

Mennen doe ik met bit. Ik ben wel overgestapt naar een flexibel mondstuk ipv een stuk ijzer.
Ik ben voor veel dingen in en waar ik ook best over na wil denken maar bitloos mennen......

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:29

Ik heb wel eens gemend met een stalhalster, mar ik zal dat niet snel weer doen.
Zonder oogkleppen doe ik wel, maar dat komt omdat ze dat echt niet fijn vind (ze ziet ineens overal spoken en schrikt van alles)

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:55

Mijn buurman heeft het een tijdje gedaan met een jonge friese merrie, en ik rij er zelf mee onder het zadel.
Je kunt makkelijk bitloos mennen, maar dat ligt er puur aan hoe braaf je paard is en hoe goed hij/zij er op reageert. Je moet namelijk wel weten dat je , als je paard wat probeert, je lang niet zo sterk bent als met bit. ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:35