Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)
Gypsy schreef:@tamary: Hangt denk ik van de pony af? De shet die ik bitloos beleert heb was werkelijk op je pinken te sturen, en dat met een gewoon stalhalstertje.
Tigra_ schreef:Gypsy schreef:@tamary: Hangt denk ik van de pony af? De shet die ik bitloos beleert heb was werkelijk op je pinken te sturen, en dat met een gewoon stalhalstertje.
Ik denk dat tamary bedoelt als je ook bitloos rijdt of met bit(onder het zadel) maakt het verschil niet eigenlijk, dat je alles op zit en benen doet en dat je het bit eigenlijk niet eens gebruikt voor het sturen of stoppen. Met mennen moet je eigenlijk wel of je paard moet zo scherp op stemhulpen staan.
@FlorisSam
wat voor hoofdstel gebruik jij dan?

mick75 schreef:Ik heb geprobeerd een Shet bitloos (met touwhalster) lange lijnen te leren. Na een jaar met touwhalster moest er nog steeds iemand naast haar hoofd lopen omdat mevrouw gewoon niet luisterde. Eenmaal met bitje ging het moeiteloos, ze begreep het meteen en nu, anderhalf jaar later, loopt ze voor de kar met een bitje in. Voor mijn en haar eigen veiligheid. We kunnen nu gewoon allemaal op de kar zitten zonder dat er nog iemand naast haar loopt die de veiligheid bewaakt.
Ik ben ook begonnen een ezel te beleren voor de kar (nou ja, nu nog lange lijnen, kar is nog niet in beeld, eerst de boel goed bevestigen). Had hem ook eerst op een touwhalster lopen, meneer maakte radslagen, flikflaks en salto's, zowel voorwaarts als achterwaarts. Heb er nu ook een bitje in hangen en meneer snapte het ook meteen. Sinds we dat bitje gebruiken heeft hij geen rare beweging meer gemaakt. Heb de leidsels bij beiden redelijk los hangen en we kunnen gewoon doen wat ik vraag, zonder gevaarlijke gekkigheid of idiote sprongen.
Het kan best dat het toeval is dat deze 2 dieren op een bitje echt zoveel beter reageren, maar ik vermoed toch dat het veel duidelijker is voor ze en ze de hulpen gewoon beter begrijpen, en zonder ruis binnen krijgen. En dat is voor henzelf en voor mij en voor omstanders gewoon veel veiliger dus die bitjes blijven. En ik ga niet bitloos mennen. Mijn leven is me lief en het leven van de dieren ook.
Citaat:e_horse van bokt ment bitloos en oogkleploos en ook arno8 ment bitloos, zelfs met een touwhalster
Tigra_ schreef:Gypsy schreef:@tamary: Hangt denk ik van de pony af? De shet die ik bitloos beleert heb was werkelijk op je pinken te sturen, en dat met een gewoon stalhalstertje.
Ik denk dat tamary bedoelt als je ook bitloos rijdt of met bit(onder het zadel) maakt het verschil niet eigenlijk, dat je alles op zit en benen doet en dat je het bit eigenlijk niet eens gebruikt voor het sturen of stoppen. Met mennen moet je eigenlijk wel of je paard moet zo scherp op stemhulpen staan.
@FlorisSam
wat voor hoofdstel gebruik jij dan?
Citaat:Onder het zadel zijn de belangrijkste hulpen om te sturen en remmen je benen, je zit en neckrein (dus druk tegen de hals). Onder het zadel is dus prima te rijden zonder bit.
Deze 3 dingen bestaan niet bij het mennen, dus je 3 belangrijkste hulpen vallen helemaal weg.
Voor de wagen komt je belangrijkste hulp door je leidsel. Daarom is een goed, fijn en duidelijk contact met de voorkant enorm belangrijk.
Ik heb nog geen bitloze optoming kunnen vinden die voor de wagen net zo precies in kan werken als een bit (release niet goed, ruis omdat een hoofdstel scheef kan gaan zitten enz).
Daarbij heb ik wedstrijdpony's en op wedstrijd is een bit verplicht (onder het zadel lopen ze zowel met als zonder bit, gewoon voor de afwisseling, ik ben dus niet anti-bitloos).