Buiging --> Binnenbeen / Buitenbeen ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe beenligging tijdens aanvraag buiging

- binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter.
75 (85%)
- buitenbeen op de singel, binnenbeen erachter.
4 (4%)
- iets anders....
9 (10%)

Totaal aantal stemmen: 88

_Natasja_

Buiging --> Binnenbeen / Buitenbeen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:19

nav dit topic: _Natasja_ @ [RT-P] Plank pony!

Waar de een er van overtuigd is dat het binnenbeen op de singel moet en buitenbeen erachter voor het correct inbuigen van het paard. Zijn er ook die het precies andersom doen.

Hoe doe jij het en waarom.

Ikzelf: binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter.
Paard moet buigen om het binnenbeen en als ik mijn binnenbeen naar achter leg gaat zijn achterhand naar buiten waardoor ik buiging verlies en het paard ipv buigen, scheef gaat lopen.

mang

Re: Buiging --> Binnenbeen / Buitenbeen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:20

ik doe hetzelfde als jij, om dezelfde reden als jij :j

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:23

Hmm ja ik heb het inderdaad ook altijd zo geleerd. Om je binnenbeen buigen (op de singel), en je buitenbeen achter de singel zodat de achterhand niet uitzwaait...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:24

Hoezo zou je het binnenbeen achter de singel leggen volgens sommigen? Dan druk de de achterhand naar buiten...

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:26

Dat vind ik ook maar volgens een van de posters in het topic dat ik noemde vond dat ik het verkeerd deed.
Leergierig als ik ben vroeg ik me af wat de andere mogelijkheid was/waren...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:27

Ik leg niet bij voorbaat mijn buitenbeen naar achteren, maar ik waak wel voor het uitzwaaien. In principe laat ik mijn buitenbeen gewoon langs mijn paard hangen. Ik vang mijn paard op middels mijn buitenteugel en met mijn binnenbeen vraag ik lengtebuiging en activiteit met het binnenachterbeen :) Mijn binnenhand is soepel en eventueel wat naar binnen gebracht, voor extra stelling.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:32

ik volg je van 't andere topic!

Ik ben het helemaal met je eens! waarom een paard begrenzen aan de kant die hij op moet buigen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:34

Ik doet het exact zoals Pletje.

Laat beide benen liggen waar ze liggen. Mocht er meer begrenzing van de achterhand nodig zijn voor het uitzwaaien dan leg ik mijn buitenbeen iets naar achteren.

Mijn binnenbeen naar achter gebruik ik alleen voor het wijken.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:41

Uiteraart begrens je alleen waar nodig!
Ik ben het ook met Marlies en Pletje eens!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:04

Ik doe hetzelfde als ts
Ik heb wel de neiging om als hij niet gelijk reageert mijn been naar achter te leggen ipv meer druk, en voel dan gelijk zijn achterhand wegdraaien omdat we dat ook aan het oefenen zijn.

Mijn buitenbeen leg ik eigenlijk pas aan zodra hij over ze schouder wegvalt...

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:14

Pletje123 schreef:
Ik leg niet bij voorbaat mijn buitenbeen naar achteren, maar ik waak wel voor het uitzwaaien. In principe laat ik mijn buitenbeen gewoon langs mijn paard hangen. Ik vang mijn paard op middels mijn buitenteugel en met mijn binnenbeen vraag ik lengtebuiging en activiteit met het binnenachterbeen :) Mijn binnenhand is soepel en eventueel wat naar binnen gebracht, voor extra stelling.

Zo doe ik het ook inderdaad :j
Waarom wel je buiten been naar achteren doen? Als je je binnen been naar achteren doet kan de achterkant uit zwaaien ja, maar wat is 'naar achter'? voor mij is dat een cm of 2.
Als je je buiten been ver naar achteren doet krijg je het probleem misschien weer dat de achter kant naar binnen valt? Of denk ik nou heel krom! :D

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:46

Ik ben ook wat huiverig voor de omschrijving ''buitenbeen naar achteren''; wanneer je je been naar achteren brengt, begrens je de achterhand. Dit is dus een hulp om de achterhand te verstellen. Je kunt wel de schouder begrenzen door met je buitenbeen op de singel te waken, maar zolang daar geen reden voor is zal ik daar geen impuls geven.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:10

ik heb het juist andersom geleerd? :?
binnen been naar achter, buiten been op de singel?
heb ik het nou verkeerd aangeleerd? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:28

_horselovee_ schreef:

Geef de redenering daarachter eens? Wat is de reden of het effect van een binnenbeen dat naar achteren wordt gelegd?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:56

binnenbeen op het reflex punt als meedraaien met je lichaam niet genoeg is. Moet je veel compenseren met buitenbeen of hand is vaak de balans ver te zoeken en zou je een stapje terug kunnen doen zodat je binnen de grenzen blijft van wat het paard op dat moment aan kan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:58

_horselovee_ schreef:

het scheelt met de lengte van je paard, zadel en jou bouw.
Heb je een korte pony, en jij lange benen en blokkeer je je paard snel in zijn schouder zou je je been iets meer naar achter kunnen hebben of juist bij een lang paard waarbij het reflex punt verder naar achter ligt.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:15

Sonja schreef:
_horselovee_ schreef:

Geef de redenering daarachter eens? Wat is de reden of het effect van een binnenbeen dat naar achteren wordt gelegd?

Dat is nu net de reden van dit topic. Waarom doen mensen het andersom?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:19

inderdaad binnenbeen op de singel. Buitenbeen laat ik echter wel op de singel liggen tenzij ik een wending rijdt; als ik rechtdoor rijdt zal de achterhand niet zo snel uitzwenken maar als ik afwend gaat dat sneller en dan leg ik het buitenbeen wel wat naar achteren. Meestal doe ik dat wel pas als het nodig is en niet eerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:22

I know. Opvallend dat denen die het regulier doen, binnenbeen op de singel en buitenbeen indien nodig begrenzend erachter, weten waarom ze het doen.
Blijkbaar weten de instructeurs die het hun klanten andersom leren ze ook niet te vertellen waarom... Kwalijke zaak want dan ben je dus kunstjes aan het aanleren, ipv rijtechisch aan het begeleiden.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:35

Buitenbeen naar achteren als ie uitzwaait en andere been gewoon op zijn plaats.

Op de manege waar ik een keer kwam was het wel "binnenbeen naar achteren en dan ook nog "stelling" naar buiten vragen (of gewoon aan de buitenteugel gaan hangen in de hoop dat de pony door de hoeken ging...)

Je paard moet om je been heen buigen, als jij je binnenbeen naar achteren doet, kan hij dat niet meer (zijn achterhand kan dan niet goed mee).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:38

Ik vind idd dat je moet weten waarom, maar niet alles wat in boekjes staat is ook daarwerkelijk zo.
Door uitproberen en het paard te laten oordelen kun je tot de juiste hulpen komen.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in een onderbouwing van mijn mening, mijn pb box staat altijd open (ben de komende dagen erg druk dus weet niet of ik dit topic nog open).

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:44

Nou Sonja en ik willen wel graag weten waarom je het andersom zou doen.

De redenen die je hierboven al noemt vind ik niet goed genoeg.
Als ik dat zo lees en inbeeld zie ik gewoon iemand verkeerd op het paard zitten en dan een beenligging aannemen die dat moet compenseren.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:23

En wat is/wordt dan de galophulp (voor degenen die hun buitenbeen achter de singel doen)?
Pletje heeft in mijn ogen gelijk, je kan de achterhand begrenzen met je buiten teugel. Dit hangt natuurlijk wel van de graad van africhting van het paard af.

ik heb trouwens gestemd op "iets anders" ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:02

lailapri schreef:
Ik vind idd dat je moet weten waarom, maar niet alles wat in boekjes staat is ook daarwerkelijk zo.
Door uitproberen en het paard te laten oordelen kun je tot de juiste hulpen komen.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in een onderbouwing van mijn mening, mijn pb box staat altijd open (ben de komende dagen erg druk dus weet niet of ik dit topic nog open).

Ik zie 'm liever hier dan per PB, we hebben hier immers een discussietopic, dus dit lijkt me DE plaats voor een onderbouwing? :o

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 10:42

Ik heb een pb, maar die mag ik niet openbaar maken toch?

Overigens is het buitenbeen naar achter in meer of mindere mate al naar gelang het niveau van het paard / ruiter. Het ging mij er met name om, wie het paard inbuigt door het binnenbeen naar achter te plaatsen.