Te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:05

Mijn vraag is, wat is er slecht aan te diep rijden. Ik heb mijn paard altijd lekker nageeflijk/aan de teugel rijden, maar soms gaat ze toch echt te diep(manege paard). Ik ben altijd lekker bezig met loswerken alleen deze vraag komt steeds vaker bij me op.

Anoniem

Re: Te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:18

Bij te diep gaat het paard snel op de voorhand lopen. Het paard kan ook te diep en met de neus terug, dan loopt het paard in een valse knik en komt er juist teveel spanning op de rug.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:19

Te diep in de zin van...achter de loodlijn?

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:20

ja idd.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:16

te diep is niet erg zo lang jij het maar kunt controleren, dus alleen wannee rjij aangeeft dat ze diep moet lopen. je moet je opony diep in kunnen stellen maar ook hoog in kunnen stellen. daar heb je wel begeleiding bij nodig

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 13:28

Abacab schreef:
te diep is niet erg zo lang jij het maar kunt controleren, dus alleen wannee rjij aangeeft dat ze diep moet lopen. je moet je opony diep in kunnen stellen maar ook hoog in kunnen stellen. daar heb je wel begeleiding bij nodig

Oké want de laatste tijd moet ik een paard juist expres diep rijden, netjes op de loodlijn en lekker hoog rijden. Dit inverbnd met dat hij dan heel stijf is en ik hem dan van allekanten los moet rijden.

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:44

Dan gebruiken ze hun rug verkeerd en komt er te veel kracht op de rug. Dit is niet echt goed.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 18:47

SylviaRomy schreef:
Dan gebruiken ze hun rug verkeerd en komt er te veel kracht op de rug. Dit is niet echt goed.

Ik gebruik het gewoon om te kijken of het paard luisterd en hij blijft dan wel lekker nageeflijk dus ben ik dan best trots op hem, daarna rijd ik hem gewoon weer lekker door.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:45

OPG-->RT-D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:19

Wat er mis mee is, is dit:
Een paard, dat nageeflijk is, is van achter naar voren gereden, en zoekt zélf de hand van de ruiter op. Paarden die zelf de hand op zoeken, lopen op of iets voor de loodlijn, nooit erachter, en altijd met lengte in de hals.
Het probleem waar je tegenaan loopt, als je een paard vraagt achter die loodlijn te komen, dat vrijwel altijd de inwerking van de hand te groot is, en niet meer in verhouding staat met de inwerking van het been, waardoor je van achter een stuk activiteit verliest, en het paard op de voorhand valt.

En ja, er zijn mensen die een paard diep kunnen rijden, zonder activiteit te verliezen, maar dat vraagt ontzettend veel ruitergevoel en finesse. De kans op lengte in de hals verliezen is vrij groot, de kans op achter de teugel kruipen is groot, de kans op op de voorhand vallen en in de handen gaan hangen is heel groot, en een paard diep rijden zonder activiteit, lichtheid en lengte te verliezen is echt een kunst op zich...... een kunst die maar heel weinig mensen machtig zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:52

KLfan schreef:
SylviaRomy schreef:

Ik gebruik het gewoon om te kijken of het paard luisterd en hij blijft dan wel lekker nageeflijk dus ben ik dan best trots op hem, daarna rijd ik hem gewoon weer lekker door.

Daar zijn hele andere manieren voor nodig! De rol kuur, want dat is het eigenlijk, kan heel veel schade aanbrengen, mits fout gereden!
Er zijn maar weinig ruiters die dit echt onder de knie hebben!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:28

@ Yamcha
Dat is precies wat er bij mij sinds kort gebeurt, handige reactie dus! :j

xxSuusNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:09

Even eeen vraaagje tussen door, mijn pony loopt als je alles ontspant enzo automatisch iets te diep... Niet veel, maar ze loopt niet 'recht' naar beneden... Oook bals ik ga uitstappen en ik geef der lange teugel looopt ze eerst een paar stappen achter de teugel voordat ze haar hals strekt, is dit erg ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:05

Ja, dat betekent dat jij haar mond opzoekt ipv zij jouw hand.

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:08

Het lijkt me nu ook niet echt fijn voor het paard. En daarnaast zal het ook niet bevorderlijk voor de rug zijn, omdat je dan juist weer teveel vraagt.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 18:15

Ik heb nog eens gegoogeld. En ben er achter gekomen dat hij juist voor de loodlijn loopt. Zie dit niet als een soort van goedpraterij want het is echt zo. Dat bedoelde ik dus met te diep(hoofd dieper/lager dan loodlijn). Sorry voor de verwarring!