3 jarigen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilly_s18

3 jarigen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:32

OK mensen de meningen zijn verdeelt! Wie vind dat een paard opleren 3jarige leeftijd te jong is of niet?
(ik niet)

Arabesk

Re: 3 jarigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:33

Ik vind het veel te jong, je richt daarmee schade aan aan de rug van je paard. De onderbouwing van mijn mening zie mijn onderschrift.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:35

Je kan ook andere dingen al gaan leren met 3 jaar? Ik ga zelf een 3 jarige fjordxconnemara alles leren.. zoals wandelen, op stem reageren, dekje op, zadeltje op maar er zelf niet op, longeren kleine beetjes etc, pas na een jaar of misschien iets later zelfs, licht aan wat het paardje aangeeft, ga ik eraan denken om erop te klimmen. Ik zou zelf met 3 jaar het nog niet doen, vaak moeten de paarden nog doorgroeien en spieren krijgen om je te kunnen dragen. Daarom wacht ik nog een jaar en ga ik andere dingen doen zodat die straks aan alles gewend is en ik zeker weet dat die er klaar voor is.. Het begin is iets wat ze altijd onthouden en als je het leuk houdt en niet te snel gaat vinden ze het vaak hartstikke leuk, en krijg je minder problemen (ook fysiek voor t paardje) als je er eenmaal op kan.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:36

Ik vind dat afhankelijk van het paard. Het ene paard is verder in ontwikkeling dan de ander.
Ik kijk altijd naar het paard.

Over mijn eigen paarden: As a model was te jong en beleerd met 4 en Chee beleerd in winter van 3 naar 4 en die gaat nu lekker het land op voor een paar maanden!
De andere waren wel drie jaar met beleren en daarna ook zomer het land op.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:37

Jaa ik begin er wel aan. Ivm met keuringen e.d.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:46

Mioux schreef:
Je kan ook andere dingen al gaan leren met 3 jaar? Ik ga zelf een 3 jarige fjordxconnemara alles leren.. zoals wandelen, op stem reageren, dekje op, zadeltje op maar er zelf niet op, longeren kleine beetjes etc, pas na een jaar of misschien iets later zelfs, licht aan wat het paardje aangeeft, ga ik eraan denken om erop te klimmen. Ik zou zelf met 3 jaar het nog niet doen, vaak moeten de paarden nog doorgroeien en spieren krijgen om je te kunnen dragen. Daarom wacht ik nog een jaar en ga ik andere dingen doen zodat die straks aan alles gewend is en ik zeker weet dat die er klaar voor is.. Het begin is iets wat ze altijd onthouden en als je het leuk houdt en niet te snel gaat vinden ze het vaak hartstikke leuk, en krijg je minder problemen (ook fysiek voor t paardje) als je er eenmaal op kan.

ik ben het met je eens en bewonder het dat je het op deze manier doet maar mijn paardje kan niet thuis staan en ik kan op de manege haar ook niet gewoon voor niets laten staan

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:49

Het paardje waar ik mee bezig ben staat ook zo'n 30 minuten rijden vanaf hier, en heb ik ook niet dagelijks tijd voor. Dat weten de eigenaren van t paardje ook. Je kan ook gewoon rustig beginnen toch? kleine dingetjes eerst? vaak met die dingen bouw je ook een super goede band op samen! Ik vind zelf het fijnst om alles eerst op stem te leren, zoals ernaast lopen en braaf klopje op hals erbij, stap, draf etc voor ik erop klim. Zo krijg je ook het "hooooooowwww" erin. Erg handig.. haha

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:50

Ligt aan het paard en het gewicht van de ruiter
Ik heb nu een 3 jarige en ik peins er niet over om daar al op te gaan zitten
Zou kunnen dat ik daar nog 1 jaar of misschien wel 2 jaar mee wacht
Overigens hoeven jonge paarden hier nooit echt aan het werk
2 a 3 keer per week 10 minuten in de bak en daarna een half uur op het harde uitstappen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:54

Beetje hetselfde dus wat ik doe ;) Ik ga er ook pas na een jaar op en als het paardje er nog niet klaar voor is later, maar niet al met 3 jaar ;) en werken ook niet dagelijks inderdaad, 2 keer per week doe ik lekker stappen en alles op stem leren en belonen etc.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:57

Ik heb die van mij gekocht toen ze 3 was ingereden en wel...nouja stap draf gelop en rem zaten erop...en k kan niet zeggen dat ze er iets mee geleden heeft hoor

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:57

Dit is echt een oneindige discussie op Bokt..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:59

Is ook het ene paard wel andere paard niet ;) Paardje moet het aangeven etc de ene mens loopt ook sneller als de andere op 2 benen plaats van handen en voeten ;) Ik ben er niet zozeer TEGEN dat iemand al met 3 inrijd, maar ook niet zo zeer VOOR. Zolang het paardje er klaar voor is, vind ik er niks mis mee.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:59

mijn paardje is nu al wel 4 en ze is door iemand anders opgeleert dus ik heb er geen zeg aan maar ze is heel energiek en ik moet haar vaak rijden en andere beweging geven maar ik vind het toch dat het van het paard afhangt en wat je er mee wil gaan doen ik ken mensen die springen al op hun 3 ik vind het vreselijk voor het paard bij mij is het back to basic stap draf galop en cirkels en mss enkele oefeningen maar het is niet dat het mishandeling is naar mijn menig

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:01

Springen op 3 jaar vind ik ook wel wat snel hoor, maar als het paardje klaar is voor het andere basis dingen waarom niet? :D Als jullie er beide plezier in hebben zou ik zelf zeggen waarom niet!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:05

Hier lopen al tig en tig topics over. Even zoekfunctie gebruiken :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 22:09

dankje :D ja ik vind het ook maar de ruiter zei dat het flauwe kul was en ze vind het fantastisch en vooral omdat ik net (omdat ze binne een paar dagen 4 is ) ben begonnen met een sprongetje en ze houd er gewoon van ze springt er een halve meter hoger over gwn om wat uit te sloven (ze is zeker niet bang van de balken ofzo, dat ze daar sebiet geen petitie over starten :P) ze vind het heerlijk maar ik vermoei haar nog altijd niet te veel het blijft een jong paardje

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 22:09

die was op mioux :P

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:19

Lijkt erop dat je weet wat je doet dus zou zeggen heel veel plezier met t paardje ! :) Doe inderdaad waar jij en je paardje prettig bij voelen en niet om uit te sloven :) maar denk niet dat jij zo inelkaar zit!

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 22:22

badankt ik begon mij al schuldig te voelen tegenover mijn schatje maar dan is er ook weer een keerpunt ik weeg maar zo'n 50kilo en ben een redelijk kleintje zei is 1m 65 ongeveer zou dat dan niet OK zijn? allee tis nu wel te laat want ze is al bijna 4 maar toch even checken

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 22:23

en ik bedoelde dat zij zich probeert uit te sloven he ik doe niets met haar wat niet goed voor haar zou zijn he :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:25

zeker niet te jong. in onze sport worden ze veelal met 18 maanden aangereden en moeten met 3 jaar al grote wedstrijden lopen in de topsport.
als je rekening houd met het paard zelf is er niks aan de hand.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:26

dat begreep ik van dat uitsloven dat jij dat niet deed ;) En 1.65m en 50kg (weet niet wat voor paardje het is) maar is voor de meeste helemaal geen probleem hoor!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:27

Hangt er vanaf. Ik zou het op 3jarige leeftijd nooit doen, wacht liever nog anderhalf of twee jaar.
Als je het dan wel zonodig ohz wilt hebben als 3jarige wees dan ook zo reëel om het, als die ingereden is, nog minstens een half jaartje op rust te zetten en daarna rustig aan oppaken, gewoon voor het fysieke, en het verwerken. Vind het maar niets op zo'n jonge lieeftijd...
Ik heb zelf mijn huidige paard als 3jarige gekocht, met 5 begonnen met grondwerken/voorbereidend werk op het rijden en met 5,5 voor het eerst erop. 3e Keer erop was zelfs al naar buiten.
Het enige wat nieuw was was dat ik erop zat, dat accepteerde ze en had meteen een prima rijpaard :).

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 22:33

ok ik heb er nu wel zelf niets over te zeggen gehad want ik heb haar pas gekocht toen ze 3 maand was opgeleert ik vind het eigenlijk vreemd dat het zo weinig word geaccepteert hier op bokt ik ken veel mensen die hun paarden op die leeftijd opleren eigenlijk zo'n beetje iedereen die ik ken en het is toch ook de normale leeftijd voor paarden om opgeleert te worden maar ik zal er in de toekomst rekening mee houden en als ik zelf met paardjes begin te leren om ze wat langer te laten staan

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:46

Mijn paard wordt begin mei 4 jaar. En vorige week voor het eerst echt op gezeten en gestapt. Is een bewuste keuze geweest ze was op 3 jarige leeftijd nog erg puppy. Persoonlijk zou ik altijd wel wat langer wachten dan 3 jaar hoor. Vindt dat opzich vrij vroeg maar je hebt veel zelf in de hand met de trainingen daarna. Ik ben van plan om als die van mij ingereden is ook maar max 3x per week wat te rijden en het liefst gewoon buiten lekker rechtuit en geen zwaar werk.
Moet zeggen dat ik het vaak toch wel zonde vind dat mensen niet kunnen wachten. Soms zie je nog zo'n puppy staan waar ze al op zitten, maar ja dat is ieder voor zich. Ook zou ik als ik ooit een 3 jarige koop die al ingereden is een half jaar op de wei zetten en grondwerk gaan doen en dan pas aan het werk.