Jong paard opleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ineminne96

Jong paard opleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 11:40

Hey,
Ik wou even jullie mening over dit :
Het baasje van mijn vezorgponny heeft gevraagd of ik volgend jaar zijn ponny wil opleren
het gaat om een haflinger van 2 jaar, die ik al ongeveer een jaar verzorg, lekker poetsen, knufellen, wandelen aan de hand , je kent het wel ;)
Nu mijn vraag : tegen dan rij ik 3 jaar ...
Ik neem elke week 2x les en rij dan bijna elke keer op een ander paard.
Zowel springen als dressuur.
Ik hou best wel van wat pittigere paarden
Ik ben in bezit van men A & B- brevet.( Belgie )
Nu weet ik niet goed of ik het zou doen of niet...
Als ik het doe , komt er zoiso begeleiding bij !
En ik ga ook geen zotte dingen uithalen...
rustig op het gemak volgende zomer beginnen met zadelmak te maken.

ik zou graag jullie mening hebben over dit...
Hou het wel een beetje vriendelijk en als er iets onduidelijk is of je wilt iets weten, vraag het dan gewoon voor vanalles te beginnen zeggen wat je denkt dat het geval is :)
Dankjewel ! *D

NZ92

Re: Jong paard opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:42

Zolang je begeleiding hebt die het paard voor jou longeert, optuigt, en overal bij is. Is het geen probleem denk ik.

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:13

Met begeleiding lijkt het me geen probleem .

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:26

Ik heb geen idee hoe jij rijdt enzo. Maar met goede begeleiding ben je al een heel eind natuurlijk. Je kan het in elk geval proberen? Als het niet gaat kan je altijd nog iemand anders zoeken. Succes ermee in elk geval. :)

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 17:50

dankje voor jullie reacties !
En het zit zo : ( vergeten te vertellen )
als het niét zou lukken, dan word ze gewoon opgeleerd door een professionele ruiter hoor :)
Baasje vroeg het gewoon, en het leek mij wel een leuk idee , leer er zelf ook erg veel van denk ik....

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:46

Als je begeleid wordt, vind ik dat je't zeker moet doen!
Leer je superveel van (consequentie bvb.

Wees wel zo eerlijk om het te zeggen als het dan toch niet blijkt te gaan.
Heb ik ook moeten doen met m'n eerst jonkie ;)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:53

inepeet schreef:
als het niét zou lukken, dan word ze gewoon opgeleerd door een professionele ruiter hoor :)
Baasje vroeg het gewoon, en het leek mij wel een leuk idee , leer er zelf ook erg veel van denk ik....

Bedoel je dat je ook dingen alleen gaat proberen?
Want als er iemand bij is die er verstand van heeft dan is er al bijna geen sprake van dat het niet zou lukken.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:12

Akhal_Teke schreef:
inepeet schreef:

Bedoel je dat je ook dingen alleen gaat proberen?
Want als er iemand bij is die er verstand van heeft dan is er al bijna geen sprake van dat het niet zou lukken.

De allereerste stappen zal ik misschien zelf leren, ze heeft al eens een zadeldoek op haar rug gehad, heel evenetjes, zonder singel ofzo , enkel zadeldoek om eens te kijken hoe ze reageert, we doen geen zotte dingen op haar leeftijd, maar dat vond ze helemaal niet erg, ze is echt heel braaf maar bevoorbeeld zadel ect. zal ik nooit alleen doen hoor ! Komt er zeker iemand mee die er veel van weet ! Wil haar niet verpesten of haar geen verkeerde dingen leren, maar ik hoor van heel veel mensen, dat het ook wel een leuke ervaring is en dat je echt superveel leert, en lijkt me ook wel leuk om zo een ponny te hebben waarvan je kan zeggen , heb ik zelf opgeleerd ( maar daar doe ik het heus niet alleen voor hoor ;))

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:14

inepeet schreef:

Als dat mocht gebeuren moet je natuurlijk wel er op tijd bij zijn. Maar ik denk dat je, als je er constant begeleiding bij hebt en het veel rust doet, er niks aan de hand zal zijn.
Zo heb ik het zelf ook gedaan :) Ik reed dan wel al iets langer, maar als ik nu vergelijk met toen reed ik eigenlijk bagger haha. Maar het is met begeleiding helemaal goed gekomen!!

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:18

Wen_en_Jelle schreef:
inepeet schreef:

Als dat mocht gebeuren moet je natuurlijk wel er op tijd bij zijn. Maar ik denk dat je, als je er constant begeleiding bij hebt en het veel rust doet, er niks aan de hand zal zijn.
Zo heb ik het zelf ook gedaan :) Ik reed dan wel al iets langer, maar als ik nu vergelijk met toen reed ik eigenlijk bagger haha. Maar het is met begeleiding helemaal goed gekomen!!

Helemaal mee eens ! :) ik wil her echt niet verpesten!
Ik ga vrijdag en zondag rijden en zal aan iemand vragen voor foto's dan hebben jullie een idee van hoe ik rij ! :D ( er staan er enkele in mijn profiel, maar dat zijn er denk ik niet genoeg om een idee te krijgen ... )

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:26

Een tip:
Ik zie in je profiel dat je wat strak in de hand bent. Leer dat af, want een paard opleren doe je met zachte hand, sterker nog, je zult de teugels losjes moeten laten zodat ze zelf je hand op kunnen zoeken.
Maak teugels aan de neusriem en houd die vast ipv de teugels aan het bit te doen.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:29

griebels schreef:
Een tip:
Ik zie in je profiel dat je wat strak in de hand bent. Leer dat af, want een paard opleren doe je met zachte hand, sterker nog, je zult de teugels losjes moeten laten zodat ze zelf je hand op kunnen zoeken.
Maak teugels aan de neusriem en houd die vast ipv de teugels aan het bit te doen.

Oke ! :) erg bedankt voor de tip !
Heb gisteren ook gereden met een erg gevoelig paardje,
maar dat is een beetje het probleem op een manege vind ik , al die paardjes hebben bijna elke keer iemand anders op hun rug, elke keer iemadn met een andere hand, de ene rijd hard de andere weer erg zacht... Ik heb op paardjes gereden die echt heeeeel erg op je hand hangen, en dan heb ik de neigin om zelf ook wat hardere te worden, wat dan weer niet goed is ... :s , maar nu rij ik al een tijdje op hetzelfde paardje met een heel gevoelige mond , en ik voel zelf ook dat ik wat losser begin te worden in mijn handen ( ook al zeg ik het zelf :P )
maar toch dankjewel ! :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:35

Krijg je 2 x per week prive-les of groepsles?

Verder is het met begeleiding iig geen probleem om haar zadelmak te maken.
Echter ben ik geen fan van het doorrijden door minder ervaren mensen. Paard moet direct de basis goed aanleren, want corrigeren op de échte basis is een rotwerk (en kost veel tijd en geld) . Grootste ergenissen zijn voor mij namelijk wanneer het paard niet reageerd op een zachte hand, niet wijkt voor druk en in het ergste geval achter het been kruipt of achter de teugel. Beste is om dat direct goed aan te leren, dat gaat het snelst en als daarna een "mindere ruiter" erop gaat valt het weer makkelijk te corrigeren.

(oeh, op je profielfoto's zie ik ook een harde hand en paardjes die in een valse knik lopen (= dus niet correct aan de teugel - zou het inrijden zeker over laten aan een meer ervaren ruiter, maar zoals gezegd kun je wel helpen met zadelmak maken)

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:37

superwoman schreef:
Krijg je 2 x per week prive-les of groepsles?

Verder is het met begeleiding iig geen probleem om haar zadelmak te maken.
Echter ben ik geen fan van het doorrijden door minder ervaren mensen. Paard moet direct de basis goed aanleren, want corrigeren op de échte basis is een rotwerk (en kost veel tijd en geld) . Grootste ergenissen zijn voor mij namelijk wanneer het paard niet reageerd op een zachte hand, niet wijkt voor druk en in het ergste geval achter het been kruipt of achter de teugel. Beste is om dat direct goed aan te leren, dat gaat het snelst en als daarna een "mindere ruiter" erop gaat valt het weer makkelijk te corrigeren.

2x groepsles, maar zijn meestal met 5 ofzo, en soms krijg ik wel eens privéles :)
Ik geef je echt volkomen gelijk in je reactie, maar ik heb zelf nog een jaar om te leren, en ik rij nu bij de gevorderde. Ik heb dus ook nog even tijd om na te denken of ik het wel zou doen , en evenuteel iemand anders te zoeken voor door te rijden !
Bedankt voor je reactie ! :d

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 15:40

Heb inmiddels iemand gevonden die me gaat helpen :)
ze heeft zelf al enkele paardjes/ ponny's zadelmak gemaakt én ingereden.
Volgende zomer beginnen we er samen aan :)
Btw, kent er iemand een kleine jongen/meisje van regio leuven ( belgie) die een shetlander (opnieuw)zadelmak wilt maken ??