Stelling en Nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Stelling en Nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:55

Hallo,

Ik ben nogal een leek op dressuurgebied.
Ik lees vaak de termen 'stelling' en 'nageeflijk lopen'.
Ik weet dus niet echt wat dat is.
Ik heb alleen een klein idee wat het is:
Een stelling is toch een kneepje in de teugel en nageeflijk lopen is toch aan de teugel?

Esmée

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:00

Stelling is dat je paard zijn hoofd en hals naar links/rechts buigt, buiging is dat het paard zijn hele lichaam buigt, bijv. op een volte. Nageeflijkheid is 'aan de teugel', maar dat vind ik niet zo'n fijne term..

Eske_B

Re: Stelling en Nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 16:04

Dankjewel :D.

Mijn instructrice zegt vaak dat je je paard naar binnengesteld moet staan.(Oké, ze is een soort 'cassettebandje).
En dan vergeet ik steeds te vragen wat het ookalweer is.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:28

RUI -> RT-D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:38

Nageeflijkheid: Het paard laat los in het kaak/nek gewricht ten gevolge van het vermeederd ondertreden van het achterbeen. Het paard ontspant zich in het kaak/nek gewricht en laat zo de hulp doorkomen . :)

Stelling: Paard buigt alleen in de eerste drie wervels van de hals. De ruiter kan binnenoog en neusvleugel van het paard zien, de rest van het lichaam blijft recht.Stelling komt tot stand wanneer de ruiter met het binnenbeen richting buitenteugel drijft en met de binnenhand lichte stelling vraagt, waardoor het paard zal nageven op de binnenteugel.
Als een paard zowel de linker als de rechter stelling in gelijke mate wil aannemen, dan zal het paard zich beter loslaten in zijn lichaam. Daardoor is het paard ontvankelijker voor de ruiterhulpen en zal hij de hulpen beter omzetten in wat de ruiter van hem vraagt.

Buiging kun je weer onderverdelen in:
- Lengtebuiging: Paard is in het hele lichaam zijwaarts gebogen, dus van het puntje van zijn oren tot aan de staart. Een coorect gereden paard loop alle voltes, wendingen, figuren en zijgangen in lengtebuiging.
- Opwaartse buiging: Als het paard verzameld en io het achterbeen komt ontstaat er meer opwaartse buiging.
- Buiging in de gewrichten: Hoe meer het paar moet dragen, des te meer gewicht er op de achterhand komt, des te meer buiging van de gewrichten nodig is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:40

Nageeflijkheid is toch niet alleen ontspanning van de nek en kaak? Of ben ik nou gek. Ik zou zeggen dat nageeflijkheid ontstpanning in het hele lijf is, dus ook in de rug.

daaaaaaaaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:30

Nageefelijkheid daarmee geeft hij, door zijn hele lijf te ontspannen, zijn 'ik-je' af. Hij wordt dan, als je het goed doet, makkelijk en ligt in de hand.

wolknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:14

ik ben zelf ook nog zoekende, hoor...
wat het precies is en hoe het te bereiken valt ( er zijn veel verschillende theorien en methodes merk ik)

wat volgens mij wel klopt het zit wel in het hele lijf. wel wordt er vaak voornamelijk gekeken naar mond nek/ hals en heel simplistisch alleen maar naar de houding van het hoofd. maar paarden kunnen wel in de juiste houding gesjord zijn en nog niet nageven / zich niet echt losmaken... de schijn kan dus ook bedriegen.
als een paard echt nageefelijk is is dit denk ik vooral te voelen en natuurlijk ook te zien.
bijvoorbeeld de bewegingen komen dan door het hele lijf (vanuit een goed onderstappende achterhand) en niet alleen gedeeltes ervan. een nageefelijk paard voel je vooral lichter worden in je hand (minder gewicht/ fijner contac niet te verwisselen met de teugels los gooien) en in het geheel voelt het paard zachter en reageert dan op lichtere hulpen. is soepeler in zijn lijf en daardoor ook prettiger te zitten dan voordat het nageefelijk is.
hmmm ik hoop ik breng je duidelijkheid en niet nog meer verwarring ;)

daaaaaaaaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:05

Nou je kan het zien, *gaat dit even heel creatief uitleggen* als hij naar beneden komt zie je achter zn kaak een hoop vet.. en als hij doorknikt en dus echt nageefelijk is verdwijnt deze klodder vet in zn kaak en zie je dus een soort gat..

Okéé.. voor de geintereseerde kan ik wel eens kijken of ik dit op beeld vast kan leggen :P

Sjtal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:30

trisjuh schreef:
Nou je kan het zien, *gaat dit even heel creatief uitleggen* als hij naar beneden komt zie je achter zn kaak een hoop vet.. en als hij doorknikt en dus echt nageefelijk is verdwijnt deze klodder vet in zn kaak en zie je dus een soort gat..

Okéé.. voor de geintereseerde kan ik wel eens kijken of ik dit op beeld vast kan leggen :P

hihihi.. inderdaad een erg creatieve uitleg :D maar voor mij in elk geval wel duidelijk :) Ik ga ook eens goed letten op die klodder ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:34

trisjuh schreef:

Haha nou ik vind dat je heel creatief geweest bent hoor. :D

Zoals ik het beschreven heb, is hoe het exact in het Orun boek beschreven staat. Ben volop aan het leren aangezien ik vanavond examen heb. :D

xxNiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:45

Nageeflijk is als het paard ontspannen loopt, en doet dan vaak zijn hoofd omlaag. het is niet zo dat als je aan de teugels gaat trekken en het paard dan in de krul loopt, dat het dan echt nageeflijk is..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:57

Nageeflijk is een paard wat nageeft in nek- en kaakgewricht.
Meer en niet minder, dat kan alleen een paard wat in de houding gaat.
Een paard wat loopt kan nooit nageeflijk zijn.

daaaaaaaaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:52

Professor schreef:
Nageeflijk is een paard wat nageeft in nek- en kaakgewricht.
Meer en niet minder, dat kan alleen een paard wat in de houding gaat.
Een paard wat loopt kan nooit nageeflijk zijn.

Hier ben ik het totaal niet mee eens, een paard kan echt wel in stap/draf/galop nagefelijk zijn en een paard geeft bij nageeflijkheid door zn hele lichaam ontspanning aan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:19

Ontspanning in de rug betekent over de rug gaan. En die ontspanning krijg je alleen door vwnw te rijden en daarna te
"oprichten" door vanuit het been naar de hand toe te rijden waardoor het paard nageeflijk zal zijn in de hals en hierbij los in het lichaam blijft.
Echte oprichting is het niet want hier gaat het niet over het hoger opgerichte, ik bedoel het verschil tussen vwnw en gewoon nageeflijk en op
de loodlijn blijven.

Ik snap je wel trisjuh maar het gaat niet samen wbt nageeflijkheid.

Nachthengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:25

Stelling is dat het paard in de hoek met zijn hooft meedraaid.
Tja hoe moet je dat zeggen.
Het voorlatenzien is altijd makkelijker. Maar dat zou niet gaan. :P

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:28

Ik dacht dat stelling alleen om de nek gaat? En buiging om het lijf incl. hals?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:34

Volgensmij is nageeflijk hetzelfde als aan de teugel.. ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 07:06

Lins_Vetra schreef:
Ik dacht dat stelling alleen om de nek gaat? En buiging om het lijf incl. hals?

:j Bij stelling buigt het paard alleen in de eerste drie nekwervels en bui buiging buigt het hele lichaam.