Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
deniece schreef:Een vriendin van mij (rijd western) die laat haar paard aanspringen door een soort kusgeluidje te maken, puur op stem dusHeb er zelf ook een paar keer op gereden en het is echt heel erg leuk om een keer op zo'n manier te rijden.
Zijn er ook mensen die iets met beenhulpen doen? Woartel schreef:Zijn er mensen die een andere hulp gebruiken voor het aanspringen in galop dan het gebruikelijke buitenbeen naar achteren, binnenbeen drijven? En waarom hebben jullie het je paard zo aangeleerd?
ik rij natuurlijk western. Maar mijn bijrijdster rijdt dressuur op mijn oudste paard en doet het ook zo. We hebben gewoon die hulp afgesproken. Zoals we ook hebben afgesproken dat ze achterwaarts gaan op de zit en dat ze zoveel mogelijk rijdt met signaalhulpen. 

annebe schreef:Citaat:het gebruikelijke buitenbeen naar achteren, binnenbeen drijven
Dit zou beteken dat jij je paard alleen laat aan galoperen in de hoeken?
Voor mij is de galop een stemhulp of een zithulp.
Anya schreef:@MissM:ik rij natuurlijk western. Maar mijn bijrijdster rijdt dressuur op mijn oudste paard en doet het ook zo. We hebben gewoon die hulp afgesproken. Zoals we ook hebben afgesproken dat ze achterwaarts gaan op de zit en dat ze zoveel mogelijk rijdt met signaalhulpen.
Gaat prima. Ik zou er ook zonder problemen een dressuurproef mee doorkomen
Stemhulpen doe ik niet meer. Mijn paarden stopten op whoa! Maar.. dat leverde ook ongewenste stops op (whoa! vanuit het publiek).

Citaat:Nee hoor. Buitenbeen naar achter om de achterhand te stellen, binnenbeen op de singel om te drijven. Gegarandeerd dat ie aangaloppeert. Verder kan ik een kusje geven zonder been, met buitenbeen of met twee benen tegelijk. Zolang je heuphouding maar goed is, en dat lees je ook in alle antwoorden terug. Zodra mijn binnenheup naar achte valt springen alle paarden die ik rij spontaan verkeerd aan. Toeval? Denk het niet.