Biomechanica en paardrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HappyH

Biomechanica en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:56

Het lijkt mij voor iedere ruiter van belang om zich te verdiepen in de biomechanica. Het lijkt me boeiend en leerzaam om een discussie te voeren over hoe jullie de biomechanica interpreteren en hoe jullie over de inwerking van de eigen zit/ hulpen op het paard denken.

Ik denk dat alles wat de ruiter doet effect heeft op het bewegen van het paard dit kan op een positieve maar zeker ook op een negatieve manier.

Zijn er hier liefhebbers die dieper op dit onderwerp in willen gaan?

minikatje

Re: Biomechanica en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:58

ik ben er wel mee bezig, zal dit zeker met veel interesse volgen :)

hoewel ik al veel informatie heb uit verschillende topics :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:47

Interessant onderwerp, houd mij als ruiter altijd erg bezig.
Ik denk wel dat je de biomechanica van de ruiter en de biomechanica van het paard apart moet bespreken. Het gaat uiteraard om de optelsom van beide, maar dat is per combinatie zo variabel dat het misschien te ingewikkeld is als uitgangspunt voor een heldere discussie.

Wat betreft de ruiter:
Hoe je op je paard zit, heeft uiteraard een bepalende invloed op hoe het paard onder je beweegt. Wat mij daarbij opvalt, is dat veel ruiters te weinig lichaamsbewustzijn hebben. Ze hebben soms echt geen idee dat ze scheef zitten, hun benen optrekken, veel te veel meebewegen, hun rug hol trekken etc. Dat zal wel te maken hebben met het vele zitten achter PC of autostuur. Hoe dan ook, een goede zit begin met het vermogen als ruiter je 'centrum' te stabiliseren, dwz de dieper gelegen buik- en rugspieren bewust aan te spannen. Deze 'core stability' maakt het mogelijk om de bewegingen van het paard te volgen en als dat eenmaal lukt kan de ruiter verder werken aan het ontwikkelen van het geven van onafhankelijke hulpen.
Wat ik veel zie, is dat ruiters in een poging ontspannen mee te zitten in de bewegingen juist veel te los blijven in hun centrum (te veel voorwaarts-achterwaartse of zijwaartse beweging) en daardoor achter de bewegingen van het paard aan komen, tye veel met hun bekken duwen en/of te veel met hun bovenlichaam bewegen en daardoor het paard enorm in zijn takt en balans storen. Meezitten in de bewegingen van het paard kost veel meer inspanning van m.n. de diepere rompspieren dan veel mensen denken!
Ook een interessant punt is dat wij in het dagelijks leven te veel gewend zijn 'van hoofd naar hand' te denken en te doen. Hierdoor spannen veel ruiters hun arm- en schouderspieren (onbewust) te veel aan en/of werken ze te veel in met hun handen, gewend als ze zijn om dingen met hun handen op te lossen. Dat nodigt het paard weer uit om zich vast te zetten in zijn kaak en/of op de hand van de ruiter te gaan hangen.
Nog iets dat erg veel invloed heeft op hoe het paard beweegt, is de spier- of vormspanning van de ruiter. Ik rijd IJslanders en die kun je door het variëren van je eigen spierspanning (buik- en beenspieren) laten switchen tussen draf (zweefmoment>meer ontspanning) en tölt (geen zweefmoment en snellere bewegingsafloop>hogere spierspanning). Hoe beter getraind het paard, hoe subtieler dat werkt. Hetzelfde geldt voor het rijden van oefeningen, verzamelde gangen etc., ook daarbij gebruik je het subtiel aanspannen van bepaalde spieren om je paard in de oefening te begeleiden. Zeker als je af en toe zonder zadel rijdt, kun je dit heel goed (leren) voelen!

Wat betreft het paard:
Elk gezond paard kan onder een goede ruiter prachtig bewegen en door training een mooiere bespiering krijgen. Een functioneel gebouwd paard kan echter veel gemakkelijker onder de ruiter bewegen dan een paard met exterieurmatige tekortkomingen als een stugge rug, verkeerde halsvorm, overbouwdheid, zwakke lendenpartij. Hoe meer bouwfouten, hoe meer training cq. rijtechnische kwaliteiten van de ruiter het paard nodig heeft. Liever een evenredig, degelijk gebouwd paard dat misschien een beetje uitstraling mist dan een eyecatcher die op het tweede gezicht toch een of meerdere duidelijk zwakke punten in zijn bouw heeft, of die niet evenredig gebouwd is. Soms zijn er ook factoren die niet aan de buitenkant zichtbaar zijn, zoals de spiertonus van het paard. Ik heb een merrie die van nature heel weinig spiertonus heeft en het heeft heel veel training gekost om haar spieren op te bouwen en haar balans te verbeteren. Ook kun je aan de buitenkant vaak niet zien hoe snel een paard conditie opbouwt.
Beetje lang verhaal, misschien dat anderen hier weer een hele andere kijk op hebben - ik ben benieuwd!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:49

kennis van de biomechanica van het paard en jezelf is onontbeerlijk wil je goed leren paardentrainen.

Wannerr is iets flexie wanneer is iets hyperflexie dit weet je alleen als je weet hoevel bewegingen en of rotatie er in welke gewrichten zitten daarna komt het zenuwstelsel en dab het spierstelsel.
Veel om te leren dus

dit geld ook voor het lichaam van de ruiter.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:06

@ Askja +:)+

Ook een interessant punt is dat wij in het dagelijks leven te veel gewend zijn 'van hoofd naar hand' te denken en te doen. Hierdoor spannen veel ruiters hun arm- en schouderspieren (onbewust) te veel aan en/of werken ze te veel in met hun handen, gewend als ze zijn om dingen met hun handen op te lossen. Dat nodigt het paard weer uit om zich vast te zetten in zijn kaak en/of op de hand van de ruiter te gaan hangen.

En dit is al een punt waarop veel fout gaat.
Juist omdat ruiters vanaf het begin hun handen teveel gebruikt hebben, zijn er allerlei truukjes bedacht om dàt weer op te lossen.

Nog iets dat erg veel invloed heeft op hoe het paard beweegt, is de spier- of vormspanning van de ruiter. Ik rijd IJslanders en die kun je door het variëren van je eigen spierspanning (buik- en beenspieren) laten switchen tussen draf (zweefmoment>meer ontspanning) en tölt (geen zweefmoment en snellere bewegingsafloop>hogere spierspanning). Hoe beter getraind het paard, hoe subtieler dat werkt. Hetzelfde geldt voor het rijden van oefeningen, verzamelde gangen etc., ook daarbij gebruik je het subtiel aanspannen van bepaalde spieren om je paard in de oefening te begeleiden. Zeker als je af en toe zonder zadel rijdt, kun je dit heel goed (leren) voelen!

Doordat ik zonder zadel heb leren rijden, is dit van enorme invloed geweest op het rijden van nu.
Door subtiel buik- en beenspieren te gebruiken is er veel met alleen de zit te rijden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:10

liberty22 schreef:
kennis van de biomechanica van het paard en jezelf is onontbeerlijk wil je goed leren paardentrainen.

Wannerr is iets flexie wanneer is iets hyperflexie dit weet je alleen als je weet hoevel bewegingen en of rotatie er in welke gewrichten zitten daarna komt het zenuwstelsel en dab het spierstelsel.
Veel om te leren dus
dit geld ook voor het lichaam van de ruiter.

Juist omdat men meer weet over de biomechanica, zal geen enkele ruiter het in zijn/haar hoofd halen om te flexen of hyperflexen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:41

flexen wel hyperflexie echter niet

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:47

Oh, ik lees zeker mee!

Om het debat wat op gang te krijgen, kan ik hier een onderzoek plaatsen (om mee te beginnen, hopelijk volgen er veel). Het is een onderzoek van Hilary Clayton naar het effect van het 'flexen' van het paardenhoofd en het gunstige effect op de ruggewervel er van. Het word door Imke Schellekens-Bartels gebruikt in haar boek.

Iemand interesse ? Ik heb het volledige onderzoek in pdf, en zal wel een vertaalde samenvatting schrijven.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:59

Leuk dat er meer ruiters zijn die zich met het onderwerp bezig houden.
Askja heel herkenbaar verhaal. Veel ruiters hebben echt niet in de gaten dat zij zelf het paard onmogelijk maken dat te doen wat ze van hem vragen.
Leuk dat jij ook door middel van meer of minder aanspannen het tempo onder controle etc. hebt op een hele natuurlijke en niet dwingende manier.
Ik neem aan dat jij ook "speelt" met de balans als je wilt wenden?

Buiten dat het belangrijk is te weten hoe het paard reageert is het zeker goed om je als ruiter bewust te zijn of worden van je eigen inwerking.

Ik denk dat een goede ruiter heel veel kan betekenen voor een minder goed gebouwd paard maar zeker voor een verreden paard en ik denk inderdaad dat hoe meer de bouw tekort komt hoe meer rijtechniek de ruiter moet beheersen om een goed bewegende combi te worden.

liberty 22 als je nog aanraders hebt wat boeken of links betreft houd ik me aanbevolen. Liefst in het Nederlands of Duits.

Liene lijkt me goed als je dat onderzoek wilt plaatsen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:05

Ik vind biomechanica van zowel de ruiter als het paard erg belangrijk bij het lesgeven.
Vaak zie je ruiters een paard trainen, maar waarvoor en wat trainen ze eigenlijk? Meestal hebben ze geen idee.
Om dit al in het begin mee te geven aan een toekomste ruiter maak ik veel gebruik van benamingen van in eerste instantie de basale spieren van een paard, zodat zowel kinderen als volwassen weten waar ze mee bezig zijn.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 23:11

Veelal zie je een verkeerde manier van aanspannen bij het paard, maar natuurlijk ook bij de ruiter. De winst in het paardrijden ligt daarin om daar verbetering in aan te brengen.
Het is wel confronterend en vaak niet gewenst door de ruiter om in te zien dat je zelf nog tekort komt, maar juist dat bewust worden van eigen lijf en tekortkoming kan zo bijdragen aan beter rijden.

Wie wil hier aangeven hoe hij/zij de werking van de rug van het paard interpreteert? Natuurlijk werkt het hele lichaam als geheel, maar hoe willen jullie inwerken op het paard om de rug zo "los" mogelijk te laten bewegen?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:15

Overigens is dit een geweldig boek, welke ik nog steeds 2dehands zoek.
Biomechanical Riding & Dressage van Dr. Nancy Nicholson

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:22

Dat is zeker een aanrader! Was behoorlijk prijzig, maar wil het absoluut niet kwijt.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 23:47

annebe kun jij aangeven welke spieren jij vooral in de hals wilt aanspreken tijdens het rijden?

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:17

Qua boeken kan ik ook de boeken (deel 1 & 2) van Anne Muller aanraden, wat beweegt de ruiter& duurzame dressuur. In mei en juni ga ik twee keer een weekendcursus volgen bij haar waar naar ik hoop veel aandacht gegeven zal worden aan houding en zit in relatie tot biomechanica van mens en dier. Anne Muller is ook betrokken bij de FNRS-zitcompetitie.
Verder vond ik "Dressuur onder vuur" van Dr. Gerd Heuschmann ook heel erg interessant en ook "het paard in beweging" van Sara Wyche vond ik heel verhelderend om te lezen. Ben nog niet zover dat ik ook kan kiezen welke spieren ik zou willen beinvloeden, maar het heeft wel mijn interesse.
Mijn paard Sjaak heeft vorig jaar de diagnose artrose in 3 halswervels gekregen van de DA. Het gaat heel erg goed met hem, omdat ik er nu rekening mee kan houden. Maar door er veel over te lezen en het volgen van de cursus hoop ik er nog meer over te leren zodat ik voor Sjaak het allemaal nog beter kan maken en we nog een tijd op een "goede" manier kunnen rijden.
Momenteel loopt hij beter als ooit tevoren, en dat wil ik heel graag nog even zo houden!

Ik lees verder even mee.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:00

Natasja 71 Het boek van Sara Wyche spreekt mij ook erg aan, maar het gaat mij niet diep genoeg. Is er een soortgelijk boek dat wel dieper op de materie ingaat? De DVD: Stimmen der Pferde van Gerd Heuschmann vind ik erg duidelijk wat biomechanica betreft, het rijden op de dvd spreekt mij niet zo aan. Al is er wel een duidelijk verschil in beweging te zien als je met meer handinwerking en met een afgedwongen hoofd/halshouding rijdt.

Leuk dat het goed gaat met je paard en dat je je best doet om dat zo te houden en mogelijk te verbeteren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:30

HappyH schreef:
Natasja 71 Het boek van Sara Wyche spreekt mij ook erg aan, maar het gaat mij niet diep genoeg. Is er een soortgelijk boek dat wel dieper op de materie ingaat? De DVD: Stimmen der Pferde van Gerd Heuschmann vind ik erg duidelijk wat biomechanica betreft, het rijden op de dvd spreekt mij niet zo aan. Al is er wel een duidelijk verschil in beweging te zien als je met meer handinwerking en met een afgedwongen hoofd/halshouding rijdt.

Leuk dat het goed gaat met je paard en dat je je best doet om dat zo te houden en mogelijk te verbeteren.

Er zou een boek moeten zijn, die best heel "diep" op de materie ingaat.

In een ander topic heb ik een aantal quote's van Goofy, die als ik het goed herinner ook meegewerkt heeft aan dat boek.

Ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:39

Paardrijden en biomechanica zijn voor zowel paard als ruiter onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ik denk dat het goed is om hier dieper op in te gaan dus ik lees mee.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:13

ik heb een boekenlijst van de opleiding meegekregen die zal ik morgen hier plaatsen , wat ik ook geleerd heb is dat hoe meer kennis je hebt van dit onderwerp des te makkelijker je kwa instructie het kaf van het koren kan scheidden ( iets waar ikzelf nogal moeite mee heb)

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 23:59

cherie78 schreef:
Er zou een boek moeten zijn, die best heel "diep" op de materie ingaat.

In een ander topic heb ik een aantal quote's van Goofy, die als ik het goed herinner ook meegewerkt heeft aan dat boek.

Ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden.

Ik ben niet zo vaak op Bokt dus over welk topic heb je het? Kun je eventueel een link plaatsen?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 00:03

liberty22 Voor mij is het paard altijd de richtlijn. Ik kijk hoe het paard beweegt en hoe instructie daar verandering in aanbrengt/ probeert aan te brengen. Dan is al snel duidelijk of je goed bezig bent of niet. Waar loop jij tegenaan?

Kunnen jullie beschrijven hoe een goed gereden paard er voor jullie uit ziet? Waar let je op en wat wil je zeker niet zien?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:22

op mijn eigen onvermogen het koren van het kaf te scheidden , iemand doet zich erg goed voor en dan denk ik": nou die moet er wel vreselijk veel verstand van hebben anders zeg je dat niet over jezelf.
Das dom want zo werkt het niet en door een aantal keer plat op me bek te zijn gegaan met dit gegeven begin ik het wat te leren.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:24

neem als voorbeeld dat een paard zijn verbinding tussen de atlas en C1 erg weinig ruimte over laat voor flexie , vraag je echter wel meer buiging in de nek/ hals van het paard zal het dit gaan compenseren door in de hals in te knikken , dat zijn dingen die je gaander weg leert en dus op kunt gaan letten en je dus laten zien hoeveel kunde je instructeur bevat.Of als een instructeur je richting een statische zit wil hebben
Dit is maar een klein voorbeeldje van alles wat je zou moeten weten.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 00:30

Beide werken met spanning en dat werkt altijd tegen je.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:32

precies dat weet jij dat weet ik maar ook pas na een aantal jaren tenminste in mijn geval.