Gebruik je de stem of je benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

Gebruik je de stem of je benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:35

Hey!

Had een vraagje, ik longeer nu meerdere malen per week 3 paarden,straks komt er 1 bij omdat die 3 jaar word.
Lotte is 7 jaar, alleen gewoon beleerd op 3-jarige leeftijd en is toen verder niks mee gedaan, tot vorig jaar, toen ik op haar begon te rijden. ze hebben een kleine,ronde bak. Meer een longeercirkel dus. Daaromlongeer ik haar vaker dan dat ik op haar rijd. MAar door het longeren is ze heel goed naar m'n stem gaan luisteren, en dus tone ik laatst weer op haar ging rijden, hoefde ik alleen: 'draf' te zeggen, en toen ging ze dus in draf, hetzelfde met stap en galop. (Meer weet ze nog niet ivm de bak, ga binnenkort wel buitenritten maken zodra het weer er klaar voor is), maar had dus m'n benen niet nodig, waar ze overigens ook (nog) niet naar luisterd. De andere 2 paardjes luisteren ook super naar de stem, de 1 is 20 jaar, dus longeer ik alleen om nog wat te laten bewegen, en de ander is 5 jaar en moet nog beleerd worden.

Ik wil Lotte wel dat als ik been geef, dat ze dan ook voorwaarts loop,maar dat het been dan meer een hulpmiddel is, en dat de stem gewoon gebruikt word om aan te geven wat ik wil. Wat vinden jullie daarvan?

En hoe rijden jullie? Meer op de stem of op het been?

x

96Laura

Re: Gebruik je de stem of je benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:37

Ik rijd meer op been, op wedstrijd mag je ook geen stemhulpen gebruiken ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:37

op been, aangezien stemhulpen niet toegestaan zijn op wedstrijd, en ik het bovendien veel rustiger en subtieler vind. Paarden staan trouwens prima aan de stemhulpen, dat terzijde.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:39

Lielle schreef:
op been, aangezien stemhulpen niet toegestaan zijn op wedstrijd, en ik het bovendien veel rustiger en subtieler vind. Paarden staan trouwens prima aan de stemhulpen, dat terzijde.

Ja precies. Op het been is ook makkelijker als ik ook andere dingen haar wil gaan leren, zoals wijken etc. Maar dan moet ik het haar nog wel beter aanleren, want ze luistert echt totaal niet naar het been :+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:41

ilsexxx schreef:
Lielle schreef:

Ja precies. Op het been is ook makkelijker als ik ook andere dingen haar wil gaan leren, zoals wijken etc. Maar dan moet ik het haar nog wel beter aanleren, want ze luistert echt totaal niet naar het been :+

Stemhulp een tijdje nog blijven combineren met beenhulpen en zit zoals je die bij ander paard geeft. Dan kan het na een tijdje ook wel op je benen en zit.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:44

Zijn net door aan het rijden dus we gebruiken meer onze stem dan benen om haar nu niet af te stompen zonder dat dat ze het nog snapt. Wordt straks een combi en dan vervalt de stem.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:36

Zo beleer je een paard onder het zadel. :D
Tenminste, zo doen wij het. :))

Op een gegeven moment ga je de stemhulp vervangen door je gewone hulpen.

hgklady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:07

ik rij op been alleen is je stem soms wel makkelijk om er bij te gebruiken

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:30

Ik gebruik meer been, maar stem vind ik een heel handig hulpmiddel :j Zoals door anderen al is gezegd: je kan natuurlijk je stem gebruiken in combinatie met de juiste been- en zithulpen, vervolgens schakel je dan geleidelijk over naar alleen of vooral been- en zithulpen (eventueel af en toe stem erbij).

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:48

Ik gebruik beenhulpen maar soms ook mijn stem. Ik gebruik mijn stem om het paard gerust te stellen of soms om het paard te corrigeren.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:00

ik rijd op mijn been, tijdens het rijden roep ik ook weleens brááf of néé. maar dat is dus om te corrigeren of te belonen. in mijn proef zeg ik niks, alleen bij mijn middengangen komt er nog weleens een (gefluisterd) húp uit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:18

ik rijd eigenlijk vrij veel op stem...
mijn pony kan aan een los teugeltje draven,ik hoef dan alleen iets dieper te gaan zitten en "whoooo"te zeggen en hij stapt. Hij reageert erg goed op stem.
Ook aandraven doet hij op "prr",(ook op benen hoor....).
Vind het net zo makkelijk...rijd toch geen wedstrijden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:25

Mijn paard is nog niet zo lang onder het zadel. Vind het erg makkelijk om dr te helpen met mn stem.
In het begin toen we draven aan het leren waren, gaf ik been, ze wist wel dat ze iets moest doen maar kon het niet plaatsen, ik zeg drrrrraf!, meteen een 'ohja' en bij t aandrijven meteen draven haha :).
Zo heeft zij het wel geleerd, met alles eigenlijk. Longeren doen we ook zonder stemhulpen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:30

Mijn paard reageerd erg goed op de stemhulp (aangeleerd tijdens longeren) en heb haar met behulp van de stemhulpen verder doorgereden. Uiteindelijk heb je steeds minder stem nodig en gaan de beenhulpen het overnemen, echter gebruik ik ter verduidelijking, ter geruststelling of ter correctie soms nog een stemhulp.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:38

Even aan je instructrise vragen? :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:45

Ik rij met stem en been het liefst. ;)
Ik ben gewent gewoon te praten tegen paarden dus doe ik dat ook met hulpen geven. Soms zit ik hele verhalen onder het rijden te vertellen. :+ Dan zie je sommige echt kijken, waar ben jij mee bezig?
Maar omdat je met wedstrijd niet je stemhulp mag gebruiken rij ik ook met been.

Als ik bij de manege lessen kijk zie ik dat die kinderen eigenlijk niks hoeüen te doen want als de instructrice zegt 'Drrraven!' gaan ze al automatische..
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 25-02-11 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:49

Rijd nu op een paardje dat doorgereden moet worden en nog niet goed de beenhulpen kent.
Dus ik ondersteun mijn beenhulpen met mijn stem, zodat ze begrijpt dat als ik been geef om aan te draven de link legt naar aandraven. Hetzelfde in overgang naar Staaaaaappp (ophouding en zwaar zitten) en stilstaan. Zo begrijpt ze mijn zit-been-teugel hulpen en kan ik straks mijn stem weglaten.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:21

Ik rij meer met been, probeer ik altans haha.
Maar als ze iets moeilijk vinden dan gebruik ik me stem erbij.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:23

Ik doe het allebei, tuurlijk wel meer met mijn benen. Maar ik vind het ook wel fijn met mijn stem, omdat sommige paarden daar beter naar luisteren. Maar inderdaad op wedstrijd meot je ook alles met je been doen, maar als ik met mijn rug naar de jury toezit wil ik nog wel eens stiekem even braaf of goedzo zeggen :o

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:28

Beiden.. afhankelijk van de africhtingsgraad in meer- of mindere mate.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:34

anjaenrene schreef:
Zijn net door aan het rijden dus we gebruiken meer onze stem dan benen om haar nu niet af te stompen zonder dat dat ze het nog snapt. Wordt straks een combi en dan vervalt de stem.

Ja, zo gaat dat vast met veel paarden die eerst de stemhulpen leren aan de longe en daarna ohz de hulpen moeten aanleren. Beenhulpen enzo.

Ik heb het andersom gedaan. Mijn paard is heel netjes ingereden en hij snapt alle zit-, been- en teugelhulpen heel goed. Maar ik vind het leuk om op stem te rijden. Zo draaft hij aan wanneer ik drrrrrraff zeg, hij galoppeert op een stemhulp en hij gaat ook netjes terug naar draf vanuit galop of naar stap vanuit draf op stem.

Wanneer ik wat serieuzer rijd, dus hem aan het gymnastiseren ben of wanneer ik meer verzameling wil om bijvoorbeeld aan te tölten gebruik ik wel weer meer been en/of zweepje. Ik vind het handiger schakelen binnen een gang met been dan met stem maar ondersteun wel met stem: ruuuuustiggggg bijvoorbeeld. Sowieso praat ik veel met 'm, wanneer hij een overgang maakt die ik vraag zeg ik goedzoooo! enzo.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:37

zo veel mogelijk been, maar soms moedig ik mijn paard extra aan om bijvoorbeeld extra zijn benen te laten strekken/optillen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:39

ben nu bezig met het inrijden van een van mijn pony's eerst deed ik alles alleen op stem en nu combineer ik. zodat ik uiteindelijk over kan stappen op meer been dan stem.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:39

Ik kan mijn paard alleen op stem rijden maar kan haar ook alleen op het been rijden. Meestal voelt ze al aan mijn zit wat we gaan doen, dus ook de beenhulpen gebruik ik nu minder vaak. Belonen doe ik wel altijd met mijn stem, alleen als we gaan uitstappen krijgt ze een schouderklopje.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:46

eigenlijk beide.. wel het meeste beenhulp maar al reageert het paard daar niet op wil het best nog wel eens helpen mijn stem te gebruiken om hem bijv. stil te laten staan of juist door te laten lopen met geluidjes maken, weet even niet hoe ik dit uit kan leggen die ' geluidjes ' haha..