De titel maakt niet helemaal duidelijk wat ik bedoel maar ik zal het uitleggen met wat voorbeelden:
*Hij en hem = jong paard in het algemeen dus niet een speciafiek paard.*
Stel, je wilt aangaloperen, je doet het goed op de manier zoals het moet, maar je paard springt niet aan maar gaat bijvoorbeeld harder draven.
Wat doe je dan? Zet je door totdat hij aanspringt? Neem je hem terug en probeer je het weer opnieuw?
En dan, als hij dan aanspringt, beloon je dan en galopeer je verder? Beloon je en neem hem weer terug om opnieuw aan te springen? Of, doe je het allebei en kijk je wat het beste werkt?
Stel, je wilt halthouden. Je houdt halt zoals het moet en je paard gaat achterwaarts. Geef je been en zorg je dat je weer stil staat, en blijf je dan een tijdje staan? Ga je even stappen en probeer je het opnieuw? Of kijk je wat het beste werkt?
Zelf zou ik toch proberen wat het beste werkt, bij allebei.
Natuurlijk zijn er vast bij allebei de voorbeelden nog meer keuzes mogelijk maar daar gaat het niet om.
Mijn vraag is nu eigenlijk wat bokt kiest, zijn hier vaste regels hoe je het moet doen? Of kijk je toch wat het beste bij jou paardje 'past'. Of wat je instructie zegt?
Het gaat niet per se alleen om deze voorbeelden, maar hoe jullie dat dan doen bij een jonger paard waar de knop nog niet helemaal op zit.
Ben benieuwd!
edit:spelfout

Ach, ik ben ook maar mens....
Die galop volgt later wel.