Wat is de definitie van een correcte ARBEIDS-pirouette

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jenga_8

Wat is de definitie van een correcte ARBEIDS-pirouette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 15:18

Ik las dat in de nieuwe ZZ-lichtproeven straks arbeids-pirouettes moeten worden gereden. Hoewel ik met mijn paard nog maar Z1 ben, wil ik alvast een beginnetje maken met het trainen van deze oefening.

Ik begrijp dat de cirkel van de achterbenen groter mag zijn dan bij een gewone pirouette, maar zijn hier dan bepaalde voorwaarden aan gesteld? hoeveel groter.

Dus de vraag is: Hoe ziet een correcte arbeidspirouette eruit?

(de filmpjes die ik op Youtube vind, zijn meer voltes dan pirouettes)

Ik ben benieuwd...

Shiirley

Re: Wat is de definitie van een correcte ARBEIDS-pirouette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:20

Hier even een stipje want daar ben ik eigelijk ook wel benieuwd naar wat nou de preciese afmeting moet zijn.

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:26

In de paard en sport stond het volgende:
De halve arbeidspirouette wordt uitgevoerd in verzamelde galop op een halve cirkel van tenminste 2 en maximaal 4 meter doorsnede, uitgevoerd op 2 hoefslagen. De voorhand galoppeert hierbij om de achterhand. Het paard is licht gesteld en gebogen aan de kant waarnaar het draait. Het wenselijk aantal galopsprongen ligt tussen de 5 en de 8.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 15:57

Dat is een mooi antwoord! is die 2 tot 4 meter voor de cirkel van de achterhand?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:00

Inderdaad, simpel uitgelegd; je rijdt een volte van 5 a 6 meter in galop en op die volte zet je de achterhand naar binnen, zodat je als ware travers op een volte rijdt. Dan heeft de arbeidspirouette een draaicirkel van 3 a 4 meter.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:09

Dit wordt altijd bekeken vanaf de achterhand. :j
Jury's beoordelen een zuivere pirouette ook op de achterhand die zoveel mogelijk op de plek behoort te draaien, met daarbij een correcte sprong.

jenga_8 schreef:
Dat is een mooi antwoord! is die 2 tot 4 meter voor de cirkel van de achterhand?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:11

ja zo als koetjeboe uitlegt zo meot het, veel plezier ermee!!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:58

Vanuit de reglementswijzigingen van de KNHS ;)

http://knhs.nl/objects/00022779.pdf

Citaat:
De halve arbeidspirouette
De halve arbeidspirouette (klasse ZZ-Licht) is een oefening ter voorbereiding op halve en
hele pirouette. De halve arbeidspirouette wordt uitgevoerd in verzamelde galop op een
halve cirkel van tenminste 2 meter en maximaal 4 meter doorsnede, uitgevoerd op twee
hoefslagen. De voorhand galoppeert hierbij om de achterhand. Het paard is licht gesteld
en gebogen aan de kant waarnaar het draait. Het wenselijk aantal galopsprongen voor
de halve arbeidspirouette ligt tussen de 5 en 8.
Het recht in- en uitrijden van de halve arbeidspirouette vanuit een aantal meer
verzamelde recht naar voren gesprongen galopsprongen hoort bij de oefening. Bij de
uitvoering van de halve arbeidspirouette in galop vraagt de ruiter van zijn paard een
uitgesproken verzameling. De achterhand is daarbij goed ondergebracht, vertoont daling
en laat een goede buiging van de gewrichten zien. De aanwezigheid van de onderdelen
van het ‘scala van de africhting’, is onverminderd van toepassing en van invloed op de
kwaliteit van de uitvoering en dus de beoordeling. Het in de halve arbeidspirouette
zelf door de aard van de oefening noodzakelijkerwijs enigszins verloren gaan van de
zuivere drietakt van de galop is geen fout.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:07

In het proevenboekje staan ook altijd de definities van alle oefeningen uitgeschreven :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 05:37

Typisch KNHS zoals het woord zegt word deze in de Arbeid gereden omdat men niet altijd het paard een maximale belasting wil geven op de achterhand.
Een Arbeidspiouette bestaat gewoon niet als oefening en kan ook niet beschreven worden al denken de BOBO´S het wel.
Het is in wezen geen pirouette, het is niets anders dan een Travers in galop waarbij de Grote volte word verkeint also geheel geen priouetten.
Dus weer zo´n losse flodder aangezien men het niet jureren kan, en weer een discussie punt geeft bij wedstrijden tussen deelnemers en juryleden.
Hoe kan men een oefening die men alleen in de training rijdt gaan beoordelen op punten?????
Denk dat ze steeds gekker worden die lui bij de KNHS. Er zijn ook geen werkelijke vakmensen meer die deze dingen idiote dingen stopt.