Wat is het nut van 2 teugels aan een gewone trens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DB_CARTAGO

Wat is het nut van 2 teugels aan een gewone trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 14:38

Hey,
Ik heb iets heel raar gezien op een manege er was een jongetje op zijn eigen paard aan het rijden het was op de manege van mijn vriendin en de jongen reedt met twee teugels aan een bid heel vreemd! Mijn vriendin zij dat het was omdat hij stout was maar twee teugels aan een bidring helpt toch niks tot zover ik weet.
grtjs Demi
PS:
Het was geen stang of trends of hulpteugels gewoon een simpel enkel gebroken bid met twee paar teugels.
Laatst bijgewerkt door Elles op 16-02-11 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. Let erop dat uit je titel blijkt waar het topic over gaat.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:40

Dan heeft ie letterlijk meer in de handen. Heeft niets te maken met stout zijn :D

Taffje

Re: Vraagje iets heel vreemd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:43

Als het een d-trens is kan je iets meer inwerking hebben, je krijgt een hele kleine hefboomwerking.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:43

persoonlijke voorkeur van mensen, die hebben idd liever wat meer in de hand :D
Of misschien als oefening om met stang en trens te rijden......

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:48

muc schreef:

Denk precies hetzelfde;)
Mijn moeder reed vroeger met 2 teugels aan het bit omdat ze met 4-tal de enige was zonder trang en trens:P scheen te horen toen:P
hahaha

tita

Re: Vraagje iets heel vreemd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:50

Ik heb jaren met 2 teugels gereden omdat ik of met slof reed en als ik dan dag later zonder slof reed dan had ik niks in mijn handen.
Bovendien is de inwerking harder mijn pony reageerde er beter op

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:52

M_Vainqueur schreef:
muc schreef:

Denk precies hetzelfde;)
Mijn moeder reed vroeger met 2 teugels aan het bit omdat ze met 4-tal de enige was zonder trang en trens:P scheen te horen toen:P
hahaha

Ik heb vroeger ook 8-tal en 4-tal gereden met twee teugels aan een gewoon trenshoofdstel.

Wat het nut was weet ik niet, als het al sterker inwerkt is dat maar fracioneel.
Maar het hoorde blijkbaar zo in die tijd en het went snel.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:24

Het is ouderwets. Maar met meerdere teugels heb je simpelweg meer gripp.

Snoevie

Re: Wat is het nut van 2 teugels aan een gewone trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:53

het geeft geen hefboomwerking,maar sommige mensen vinden het prettig om wat meer in de handen te hebben. (het is trouwens biT met een T)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:40

Vroeger deed ik dit ook, vond het prettiger rijden!
Kun je altijd een keer proberen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:51

Ik deed dat als voorbereiding op stang en trens, wennen aan het gevoel en de coördinatie van twee teugels in je handen zonder dat je in zijn mond loopt te klieren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:53

Urielle schreef:
Ik deed dat als voorbereiding op stang en trens, wennen aan het gevoel en de coördinatie van twee teugels in je handen zonder dat je in zijn mond loopt te klieren.

Legt u mij dat eens uit, dat is toch geheel niet dezelfde teugelvoering als met stang en trens men kan dan beter twee trensen gebruiken.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:55

ik kreeg de tip ook omdat ik het gevoel met de mond van mijn pony moeilijk vond, inderdaad simpel: meer in de hand, meer contactpunten met de mond van je paard, ik vond het zelf wel werken, iemand anders ook ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:59

Voorbereiding op stang en trens zie ik niet :? Teugelvoering en inwerking is zoals Professor al zegt totaal anders.

Twee teugels aan het bit KAN een hulpmiddel zijn voor een ruiter die niet heel veel gevoel in de hand heeft. Hoe meer teugelcontact, hoe meer signaaltjes er doorkomen, wordt wel eens geredeneerd.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:03

Kheb het ook een tijdje gedaan hoor op buitenrit :j maar dat had een compleet andere reden, ooit meegemaakt dat iemand haar teugel geknapt was toen de paarden door het lint gingen buiten, daar wordt je niet vrolijk van.. dus heb toen een tijdje een 2e (loshangende) teugel erbij aan gehad voor het geval dat.. maar dat is zo lang geleden, dat doe ik inmiddels al lang niet meer..

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:09

ik reed de harddravers ook altijd op 2 teugels aan een trensbit. gewoon om meer in mijn handen te hebben. zeker in het snelrijden was dat wel fijn als ze wat heet werden. voor de dressuur zie ik het nut niet zo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:46

Professor schreef:
Legt u mij dat eens uit, dat is toch geheel niet dezelfde teugelvoering als met stang en trens men kan dan beter twee trensen gebruiken.

Gewoon simpelweg oefenen met de coördinatie die het vergt om twee teugels in de hand te hebben: ik heb mijn teugels kruislings, de trensteugel onder mijn ringvinger, de stangteugel onder mijn middelvinger. Het soepel opnemen van de teugels, de trensteugel op contact houden en de 'stangteugel' alleen bewust aannemen, wanneer je een ophouding maakt met de trensteugel de 'stangteugel' ongemoeid kunnen laten, het verkorten en verlengen van een teugel zonder de andere te verkorten en verlengen....
noem maar op. Dat soort dingen kun je zelf al oefenen zonder je paard gelijk per ongeluk onder druk te moeten zetten met een stang of een slofteugel. Heb je de verkeerde teugel er per ongeluk teveel aan dan is er geen man overboord, ze zitten aan hetzelfde trensje.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:37

Ik heb ook wel eens met twee teugels aan het bid gereden... Op de manege. was geloof ik met een buitenrit omdat,..?