een eeuwenoude discussie: het mak maken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

een eeuwenoude discussie: het mak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:53

Hoi!

Ik weet dat het een eeuwenoude discussie is en dat de meningen hierover nog steeds verdeeld zijn en ook zullen blijven maar ik ben toch wel heel nieuwsgierig naar jullie mening!
Het gaat om het volgende punt:
Je hebt een paard die in de opfok heeft gestaan. Zoals de meeste jonge paarden, ze komen met 2.5/3.5 van de wei af. Soms wat later maar dat is natuurlijk afhankelijk van de eigenaar. Het paard heeft meestal in de opfok of op wei gestaan en wordt er nu afgehaald om ook een keer wat te gaan doen.
Je hebt dus een paard wat meestal niks kent. Als je hem aan huis hebt staan kan het zijn dat hij halstermak is maar meer niet.

Hoe ga je dan beginnen?
Dat is waar ik benieuwd naar ben. Hoe begin jij nou met een jonge en groene pony/paard? Wat vind jij belangrijk en waar begin jij mee? doe je alles zelf? of laat je het grotendeels doen door iemand doen? En welke punten vind jij belangrijk?

Denk bij het mak maken aan halstermak, poetsmak, trailermak, verkeersmak, zadelmak, beleren en doorrijden.

Hoe begin jij? waarmee en waarom? en als je het laat doen waar en waarom?

Ik ben toch wel heel benieuwd naar jullie mening over dit onderwerp. Ik kom namelijk regelmatig topics tegen van paarden die net beleerd zijn en dan bij een grote stal, ik noem maar een naam Gert Hof, worden ingereden. De meningen hierover verschillen nogal van zielig tot je moet toch wat en dit is professioneel.
Ik zat er pas eens aan te denken toen ik weer zo'n topic zag en ik dacht laat ik er dan maar eens een topic over openen!

Dus laat me weten wat jij doet en vindt! Maar hou het netjes...

Groetjes,

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: een eeuwenoude discussie: het mak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:09

Ik doe alles zelf en begin gewoon met de simpele basis dingen. Halster, mee lopen aan touwtje, vast staan, borstelen, water en als ze alle basis dingen gewend zijn (die je dus normaal gezien bij een ouder/verder paard gewoon doet). Gaan we verder met hoofdstel, beenbeschermers, longeren, enz. Begrijpen ze dat goed, gaan we beginnen met zadelmak maken (eerst singeltje, dan zadel, keer er op hangen, er op zitten) en dan het inrijden!

Paard geeft zelf héél goed aan wat wel en niet kan en op dat tempo werk je met het dier, maar zorg wel dat iets gewoon is voordat je een stap verder gaat. :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:16

Tsja, mijn poown kwam dan niet uit de opfok, maar gewoon bij de fokker vandaan en was net een paar weken van mams af... Maar niet minder groen dus dan een paard uit de opfok :+

Ben begonnen met uit de wei halen (en dat klinkt heel simpel maar hij stond 24/7 buiten en liet zich mooi niet vangen :') ) en heb op t land de eerste lessen meelopen aan t halstertouw gedaan... Toen nog een hele happening om m van t land af te krijgen hihi. Maar in feite begonnen met meelopen aan t touw, halster had ie tijdelijk dag en nacht om. Gewoon meegenomen naar de poetsplaats en terwijl ik m vasthield rustig borsteltje over zn hals ed gehaald. Toen ik zeker wist dat ik m kon pakken in de paddock halster om en af geoefend en toen dat er eenmaal in zat had ie ook wel door dat druk op t touw = meegeven en kon ik m zonder problemen vastzetten.. Toen heel rustig begonnen met overal aanraken ed...

Sluit me eigenlijk helemaal aan bij Quir... Stapje voor stapje en in t tempo wat t paard aangeeft :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 22:19

Ben ik wel met je eens Quir. Zo pak ik het zelf ook graag aan. Alle rare en nieuwe dingen eerst voorzichtig leren kennen en dan komt de rest vanzelf. Lekker poetsen en door de bak/wei wandelen. Daarna komt vanzelf het dekje, zadel, hoofdstel enz. En dan komt het rijden ook vanzelf.
Longeer je ook altijd of heb je hier niet zoveel mee bij het inrijden? Dat verschilt namelijk ook per persoon.

@ amyz: hahah dat klinkt als een mooie vangtocht. Dat ken ik ook wel ja. Van paarden die in een kudde staan en dat eigenlijk wel heel goed bevalt. Dat stapsgewijze ben ik ook gewend te doen. Rustig laten wennen en dan zie je het tempo van een paard ook wel. Er zit wel verschil in natuurlijk. Sommige heb je er ook zo onder het zadel...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:27

Ik longeer altijd, gewoon om het feit dat het een goed begin is van de arbeid die het dier onder het zadel moet gaan verrichten. Ze gaan bij mij dus ook eerst aan de longe aan het werk, dus met bijzet en later pessoa teugel, voordat er iemand op gaat zitten (of althans voor het echte (in)rijden). Dus het paard eerst wat meer spieren laten krijgen, zodat het dragen gemakkelijker wordt. Al moet ik zeggen dat er natuurlijk uitzonderingen zijn, bijvoorbeeld hele bange paarden of hele dominantie "ik wil en doe dit niet" paarden. Die maak ik eerst zadelmak met ruiter, dus dat ze dat accepteren. Gaan dan aan de longe aan het werk en dat pas verder met echt rijden. Aangezien ze anders misschien te veel kracht al hebben, om zo'n dier nog uit te kunnen zitten willen ze gaan bokken.

Ik moet wel zeggen dat ik NOOIT op de plek met het paard werkt wat van "hem" is. Dus niet in de wei of stal!! Dat is zijn plek en dat moet ook zo blijven, de rijbak en de longeercirkel zijn plekken waar gewerkt moet worden. De wei en stal zijn zijn eigen plekken waar die zich zelf mag zijn en niet hoeft te werken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:35

T stomme was ook dat ik eerst dacht dat ie bang voor me was.. Maar later realiseerde ik me dat t ettertje er gewoon errug veel lol in had om keihard weg te spurten van me :')

Longeren doe ik idd ook als voorbereidend werk zeg maar... Tijdje met een longeersingeltje om te wennen aan iets op de rug/buik. Bijzets ben ik niet gek van, mja, das persoonlijk denk ik :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:39

amyz schreef:
T stomme was ook dat ik eerst dacht dat ie bang voor me was.. Maar later realiseerde ik me dat t ettertje er gewoon errug veel lol in had om keihard weg te spurten van me :')

Longeren doe ik idd ook als voorbereidend werk zeg maar... Tijdje met een longeersingeltje om te wennen aan iets op de rug/buik. Bijzets ben ik niet gek van, mja, das persoonlijk denk ik :)

Niet alleen persoonlijk, ook een deel van het doel van het paard wat die uiteindelijk moet gaan doen. ;)
Bij een recreatief dier gaan er bij mij ook geen bijzets aan, eigenlijk alleen bij de sport paarden of in ieder geval de paarden die de sport in gaan. :) Of voorbereiding op merrie of hengsten keuring, dan krijgen ze wel bijzets er aan. Deze gaan dan ook vaak pas ná de keuring onder het zadel en voor de keuring is het toch wel fijn als er wat spieren op zitten al.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:46

Leuk onderwerp :) Aanstaande vrijdag komt mijn (bijna) 3-jarige uit de opfok en dan ga ik ook lekker met hem bezig. Ik ken hem al vanaf zijn geboorte en toen zijn we ook al bezig geweest met vast staan, borstelen, meelopen en van die kleine dingetjes. Maar goed, hij heeft nu toch ruim 2 jaar op de opfok gestaan. Ik ben dan ook benieuwd hoe hij nu in de hand is. Gaan dus eerst maar bezig met het meelopen in de longeercirkel, halt, stap, ed. Keertje dekje erop met dekensingel, zeiltje op de grond. We vermaken ons wel :D We hebben iig alle tijd.
Dus als iemand nog leuke tips heeft, ik hoor ze graag!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 09:40

Quir schreef:
amyz schreef:

Niet alleen persoonlijk, ook een deel van het doel van het paard wat die uiteindelijk moet gaan doen. ;)
Bij een recreatief dier gaan er bij mij ook geen bijzets aan, eigenlijk alleen bij de sport paarden of in ieder geval de paarden die de sport in gaan. :) Of voorbereiding op merrie of hengsten keuring, dan krijgen ze wel bijzets er aan. Deze gaan dan ook vaak pas ná de keuring onder het zadel en voor de keuring is het toch wel fijn als er wat spieren op zitten al.

Ik doe er vaak ook wel wat aan hoor. De eerste keren longeer ik hem zonder maar als ik dan wat verder in de training ben vind ik het wel fijn om er iets aan te hebben. zo leert een paard ook de druk op de mond kennen en nageven. Het is een stukje beginselen voor onder het zadel en daarbij goed voor de spieropbouw. Zeker bij paarden die het allemaal wel makkelijk oppakken.
Al vind ik er wel verschil in zitten waar je een paard voor gebruikt. Als het een recreatiepony is vind ik het al heel anders dan dat je een sportpaard opleidt.
@enny: spannend zeg! nou ja echte tips heb ik niet voor je. vooral lekker rustig aan doen en opbouwen met je paard. en vooral goed aan elkaar wennen en een band opbouwen zijn natuurlijk belangrijk. dan zul je zien dat je hem zo onder het zadel hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:47

Ik begin met het aan de hand meestappen, ze moeten dan ook halthouden en achterwaarts stappen op mijn verzoek. Dat geeft al een hele duidelijke indicatie van de dominantieverhoudingen en zelfs met de routiniers die een lastige periode hebben kom ik daar nog wel eens op terug omdat ik gemerkt heb dat een paard wat bijv. steigert onder het zadel aan de hand ook niet of traag reageert. Als ik dat rechtgezet heb wil het rijden ook weer veel beter.

Dan het poetsen. Dat gaat niet alleen om het poetsen maar ook gewoon dat het paard elke aanraking waar dan ook moet accepteren. Dus geen gemeut bij het aanraken van de oren, het opnemen van de voeten of het betasten van de buik. Ook doe ik dan beenbescherming om en afspuiten zit er ook al snel bij.

Een volgende stap is het longeerwerk. Daar gaan opbouwend attributen bij, dus een longeersingeltje met dekje, een hoofdstelletje, het zadel, de beugels aan het zadel, de bijzetjes eraan.

Dan ga ik gekke dingen eromheen doen, beetje rammelen aan het zadel, eromheen staan springen, op een krukje ernaast, met een los dekje en een plastic zak of zeiltje er wat rond fladderen. Eigenlijk net zo lang tot het paard er bij staat te gapen en zich niet eens meer afvraagt wat voor geschift wijf ik ben en wat ik daar nu mee wil.

De volgende stap is teugels aan het bit maken, longeerlijn in een hand en druk op de beugel zetten, als het kan er ook al over hangen.

Dan schuif ik mezelf erop en ga voorzichtig rechtop zitten. Daarvoor is de stap met werk op een krukje naast het paard belangrijk, anders heb je kans dat ze schrikken van het rechtop zitten en daarvan aan de kletter gaan. Dat kan ik in mijn eentje niet gebruiken ;)

Als ik in de fase zit dat ik erop ga zitten echt dan haal ik de longe eraf, want dat vind ik te eng voor het geval ik mocht vallen.

Als ik erop zit ga ik met mijn benen wiebelen en in toenemende mate langs het paard wrijven. Dan gaan we proberen een stukje te stappen met de stemcommando's en eventueel het zweepje erbij. Stap en halt wil ik er goed op hebben zitten aan de longe al, anders zit je op een paard waar je niet meer af kunt zonder hem een schrik te bezorgen en dat is niet de bedoeling. Dan komt draf en gaan we proberen te sturen.
Als halt, stap en draf en een grof stuur erop zitten komt het eerste galopje.

Zodra ik kan galopperen ga ik ook op vreemd terrein oefenen en moet hij dus tevens de trailer op. Van trainen op verschillend terrein leren ze ook veel, want als je ze snel alleen meepakt naar plaatsen waar veel te zien is, ervaren ze dat ook als gewoon. Alle kijkerige paarden op wedstrijd heb ik veel te lang thuisgehouden in het begin :o

Als ik een paard goed onder controle heb, gaat hij ook mee naar buiten, eerst eens aan de hand en later onder het zadel. Ik probeer gelijk alleen te gaan omdat een paard daarvoor de nodige flinkheid moet hebben en omdat ik het lastiger vind om een paard dat gewend is een betrouwbaar maatje te hebben mee te nemen alleen dan gelijk alleen te gaan.

Springen is ok voor mij als er stap, draf, galop en stuur op zit maar ik ben niet zo'n springkonijn.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:30

Beginnen met dingetjes op de grond.
Meelopen, stilstaan, achteruit, opzij, en stilstaan aan de muur of tussen 2 touwen. Het overal mogen aanraken er ook bij betrekken. Als de verstandshoudingen er goed zitten, veel naar buiten aan de hand, door het verkeer, langs honden en andere nieuwe dingen.

Vind het zelf ook heerlijk om te wandelen dus dat pak ik veel mee.

Ik vind het fijn om eerst via de grond te werken met een paard, om een stuur erop te zetten, balans te vinden, spieren te maken. Longeersingel er omheen, en lekker een stuk adh naar buiten. Paar keer herhalen, heen en weer bewegen en eraan zitten...

Dan volgen er langelijnen, met instructrice (iig de eerste keer) erbij, ik loop er achter en ze went aan lijnen achter haar billen. Figuren sturen, schouder binnen, buitenwaards en wijken heb ik er dan in gezet en heb LL'en uitgebouwd naar dubbele longe.

Ik vind het ontzettend belangrijk om alles aan twee kanten te doen.
Omdat hun hersenhelfden verschillend van elkaar werken en paarden dus iets inééns eng kunnen vinden als het van de andere kant komt.
Dus ook het op een krukje/stoel ernaast staan, het hangen, de 1e keer erop een rondje links rondje rechts en klaar.
Ben niet zo fan van het aan de longe met de eerste keren erop. Dus dat gewoon aan een lang halstertouw gedaan.
Ook belangrijk vind ik het stilzetten als ze iets spannend vinden. Als t paard gespannen wordt, meteen stilgezet, beloont en afgestapt. Geleerd om stil te staan en naar spannende dingen te kijken ipv ervan weg te rennen. Zo doen we dat met groot verkeer, honden, grote menigte mensen of gillende/spelende kinderen etc...

Eerst het stuur en rem erop, daarna gaan we een versnelling omhoog.

(alleen) naar buiten kan dan meestal ook ontzettend snel met ze, omdat ik er zo veel mee naar buiten ga. Vind het toch ook erg belangrijk dat ze zich buiten netjes gedragen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:46

urielle,wanneer kan ik mijn bijna 4 jarige brengen ;-)

handig topic dit,leuk om te zien hoe bokkers werken met de basis.
Wij zijn met de bijna 4 jarige nu bezig met het braaf aan de hand zijn (is aan het puberen)
De basis zit er wel redelijk in,van kleins af aan al gewend aan de smid en veearts en aan vast staan en poetsen etc.
Ik merk wel dat ze nog heel weinig geduld heeft als het lang duurt,voor mij ook de reden om wat langer te wachten met onder het zadel brengen en de trainingen kort te gaan houden.
Volgende stap zal de longe worden.Spelenderwijs heeft ze al een keer een hoofdstelletje omgehad,dekje op,zadel los op etc.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:51

Ik heb zo'n paard gekocht. 2.5, amper in de hand geweest. Heb haar alles zelf geleerd van halster tot zadel etc. tot ik op haar rug. Ik heb ervaring met jonge beesten maar van deze heb ik geleerd. Zadelmak maken doe ik nooit meer zelf, ze gaan bij mij direct door naar een africhtingsstal voortaan. Nu heb ik vast een rotte appel getroffen maar deze merrie ging echt heel ver onder het zadel.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:06

wat gebeurde er percyleen?Een flinke bokker?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:11

Op de een of andere manier heb ik alle paarden die ik jong onder mijn kont kreeg met rust ingereden.
Keertje longeren, zadeltje erop, gaat dat goed? keerje op het zadel tikken,ernaast springen. hangen.. zwiepen met je been, keertje eroverheen, pasje lopen, been erover, eraf, weer erop, pasje lopen.
En zodra ze lopen gaan ze los. Geen longeerlijnen meer voor mij eraan.

Los en gas erop. Een paard wat de longeercommando's kent zal altijd netjes lopen als hij degene vertrouw die in het midden staat.
En heb nog nooit problemen gehad met bokkende paarden of paarden die het niet snappen.
Ik heb momenteel weer een paard van een bokker samen met haar ingereden.
Zij deed al het longeerwerk, vertrouwen e.d , en ik mocht erop.
We zijn zo van de een op de andere dag opgestapt en weggereden... :=

Dusja... hoe ik het doe : Met rust, en we zien wel wanneer we erop klimmen.

percyleen : Dus om die ene merrie, scheer je nu alle paarden over één kam?
Je kunt inrijden of je kunt het niet. :) Als je dit jaren heb gedaan, zou één rotte appel jou niet daarvanaf moeten halen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:23

Haha dat is heel kort door de bocht Jolliegirl :)

Deze merrie liet zich achterover klappen en bokte net zo lang tot je tegen de grond ging en toonde dan haar trots door luid briesend met haar staart op haar rug een ererondje door de bak te doen. Merrie is een maand naar Herman Koorman geweest (niet zomaar iemand ;) ) en Herman belde me na 2 weken op 'het is niet wat en het wordt niet wat'. Herman krijgt ieder paard braaf! Ik heb hem gesmeekt om door te zetten en dat heeft ie gedaan...maar ze was niet bereid zich te laten rijden, ik moest altijd allert zijn, als ze me pakken kon, pakte ze me. En ja deze merrie heeft dat allemaal voor mij verpest, door haar ben ik ontzettend bang geweest.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:28

Dat mag je vinden. :)

Herman ken ik wel. Dondersgoed.
Hebben jullie dit paard ooit gecontroleerd? op rugproblemen? op trauma?

Een paard doet dit niét zomaar... een paard kent het woordje : ruiter pesten. niet! :)

Maar ik kan begrijpen dat als je naar de grond geworpen wordt, en achterover slaat, je onzeker wordt en niet meer durft.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:33

We hebben haar niet door de mangel gehaald. Ze is wel rondom gekeurd. Ze was een hele trotse merrie en liet zich niet corrigeren :n Herman kon er mee overweg maar ik wil geen paard waar ik op moet stappen met in mijn achterhoofd 'als ze maar niet' en daarom heb ik dr verkocht en daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:35

PercyLeen schreef:
We hebben haar niet door de mangel gehaald. Ze is wel rondom gekeurd. Ze was een hele trotse merrie en liet zich niet corrigeren :n Herman kon er mee overweg maar ik wil geen paard waar ik op moet stappen met in mijn achterhoofd 'als ze maar niet' en daarom heb ik dr verkocht en daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Je hebt dus een levensgevaarlijk paard verkocht!? Zoals je haar omschrijft.
Dat vind ik not-done....
Of dient ze nu als weidepaard o.i.d?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:38

Rustig maar! Ze is terug gegaan naar de handelstal waar ik dr heb gekocht, hij is goed bevriend met Herman dus hij kent het hele verhaal! Ze heeft via hem nog weer 2 weken bij Herman gestaan en is toen verkocht, met het hele verhaal er bij. Geen achterbakse handel :n want dat is idd not done!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:43

PercyLeen schreef:
Rustig maar! Ze is terug gegaan naar de handelstal waar ik dr heb gekocht, hij is goed bevriend met Herman dus hij kent het hele verhaal! Ze heeft via hem nog weer 2 weken bij Herman gestaan en is toen verkocht, met het hele verhaal er bij. Geen achterbakse handel :n want dat is idd not done!

Oke, dat wilde ik alleen even weten... ;)
Hoor graag eerst dingen voordat ik iemand uitmaak voor achterbakse handelaar. :P

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:46

Haha ;) De handelaar (klinkt al zo fout he maar is gewoon een nette handelstal in sportpaarden) heeft me ook direct gezegd als ik er niet iemand voor kan vinden die er mee overweg kan gaat ze niet verder dan mij en breng ik haar zelf weg. Hard, maar liever dan de (smerige) handel.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:51

Bij ons komen ze op 3 t/m 6 jarig (ligt er maar net aan of er tijd is en boxen vrij zijn) uit de opfok in polen. Dan is er dus niet meer mee gedaan dan opvoeden door de kudde, wormenkuur, enten, soms bekappen en poetsen. En natuurlijk halster en trailermak.
Dan eerst een paar dagen acclimatiseren, met de groep mee naar buiten en stapmolen leren.
Vervolgens aan de longeerlijn, meteen al met hoofdstelletje. Als ze dat snappen een longeersingel en daarna een zadeltje. Meestal duurt dat een weekje, maar het paard geeft het tempo aan. Wij doen niet aan gestresste paarden, alles gaat met rust. Als t paard niet aan een volgende stap toe is dan gebeurt dat ook niet.
na het wennen aan t zadel eerst een paar keer hangen (doen wij in stal) en erop. Zodra ik erop zit een rondje stappen in stal (leren ze dat het gewicht op de rug ook meebeweegt) Paar keer schuiven en been eraan. Daarna is het eigenlijk geen probleem meer om te stappen en misschien na 1 of twee keer al te draven in de bak. Heb je ook geen 2e persoon nodig, want ze snappen al dat ze kunnen lopen met ruiter. En door het rondje in de stal kan je al wat sturen. Dat sturen en stoppen meteen veel meepakken. Is het belangrijkste. En vooral veel aanmoedigen als ze durven te lopen. Zo leuk, dan zie je ze echt groeien "ik kan dit heel goed" Zijn ze zo trots op zichzelf!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:53

Mag ik vragen waarom je dit in de stal doet?
Vind dit erg gevaarlijk, en je geeft het paard ook geen kans aan te geven als hij iets eng vind (dmv weglopen)
En een rondje in de stal... stal van 4 bij 4? Of bedoel je gewoon de stalschuur?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:57

Nee eerst echt de box zelf. Ik ga er niet op als ie het eng vindt. Net zolang hangen totdat ie geen kik meer geeft en dan er pas op. Eigenlijk nog nooit een paard gehad dat wilde vluchten. De box is daar juist super voor, ze kunnen nergens heen, geen afleiding en lekker rustig. Rondje in de box. Daarna idd in de stalschuur en daarna in de bak.