Losgalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikwashier

Losgalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 10:23

:wave:

Soms zie ik op foto's op HAW en RIJ-ITP dat mensen aan het losgalopperen zijn. Ik vraag me altijd al wat dat precies inhoud.
Doe je dit lang, of juist kort? Hou je je paard bij je, of laat je hem iets meer gaan? ect.

Ik ben benieuwd wat bokkers onder losgalopperen verstaan. :)
Btw, ik wist niet waar ik dit topic moest plaatsen, ik hoop dat het goed staat

Bellissima_

Re: Losgalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:52

Ik laat mijn paard ook vaak losgalopperen. Zorg dat ze goed ingestapt is en wat overgangn in draf hebben gemaaktm aar ze wil nooit echt goed loslaten in draf. Dus ik laat haar net wat langere sprongen maken. Stel haar nek daarna wat korter in zorg dat ze wat meer bergopwaarts gaat. En daarna gweoon figuren met veel overgangen. :)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 11:11

En galoppeer je daarna dan ook weer? Of zit dat dan in figuren rijden met overgangen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:34

Als je goed los rijd, hoort daar de galop bij. De galop is een gang waarin een paard zichzelf goed los werkt en na de galop is een paard vaak veel fijner en losser in het lijf.

Ik stap altijd goed in, zodat ze lekker warm gelopen zijn. Daarna wat draven en simpele figuren rijden (voltes, slangenvoltes, gebroken lijnen, diagonaal, etc) en daarna laat ik het paard vrij vlug in galop over gaan. Lekker laag in gesteld, veel voltes.

Daarna even stappen en pak ik het paard op en ga aan het werk. :)

Dus in het begin met los werken loopt het paard wat lager in de hoofd en halshouding, zowel in stap, draf en galop. Ook vraag ik wat meer overdreven stelling en buiging in het lijf.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:37

Zelf doe ik het niet omdat bij mij op dit moment de galop nog meer bevestigd moet worden, en 1 kant om vindt mijn paard dit gewoon lastig en helemaal als hij dus nog niet helemaal los is.

Veel stalgenootjes van mij doen dit wel en vinden dit ook heel fijn (toevallig sprak ik laatst iemand over dit onderwerp), de paarden laten sneller los en worden na het ingalopperen een stukje voorwaartser. Maar nu hadden deze mensen van hun instructeur gehoord dat dit eigenlijk helemaal niet zo goed is. Dit was omdat als je paard nog koud is, hij ook nog niet helemaal recht is en hij zou dan niet in galop op zijn eigen benen kunnen lopen waardoor het volgens hem niet nuttig is. Ik denk dat als je hem eerst in draf al goed losgewerkt heb je dit wel kunt doen, maar het ligt er natuurlijk aan hoe snel je paard los is.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:07

Bij losgalopperen laat ik Ollsie lang , en rijd ik veel tempowisselingen.En natuurlijk veel volte's
Want met 'gewoon' galopperen heb ik hem wat meer opgericht , en wat meer verzameld.Ook rijd ik dan minder tempowisselingen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:20

ja, als ik de tijd heb ga ik ook losgalopperen.(als ik weinig tijd heb galoppeer ik helemaal niet)
meestal met een beetje halflange teugel laag ingesteld, en dan gaat ze meestal wel wat harder want terugkomen in galop vindt ze nog erg moeilijk. maar dat hoeft van mij dus ook nog niet zo in het begin.
ik wil gewoon dat ze lekker ontspannen laag ingesteld met een actieve acterhand loopt, dan laat ik haar meestal telkens een beetje langer totdat ze met d'r neus over de grond loopt. vooral op rechts vind ze het moeilijk om d'r hals te laten vallen tot neus over de grond dus meestal komt dat op die kant pas later in de training

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:27

Met losgalopperen laat ik mijn pony langer, ook rij ik veel tempowisselingen en zorg ik voor veel sprong.
Ik rij veel voltes en wendingen.
Na het losgalopperen is ze een stuk losser en beter aan mijn been :).

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:23

galopperen kan ook vallen onder het losrijden. zelf doe ik dit niet te lang en rustig. ik doe het in de vorm van overgangen maken.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:57

`los`galopperen vind ik een moeilijke term. los maken hoort voor mij bij buig oefeningen en rechtrichten. ik galoppeer wel warm. Daarbij laat ik mijn paard wel los in de teugels zodat hij ontspannen blijft lopen. Ik dnek dat iedereen die hier heeft gereageerd datzelfde bedoelt.

loswerken doe ik overigens liever in stap en draf. galop is erg fijn om warm te draaien

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 08:09

Ik begin eigenlijk altijd vrij snel te galopperen. Even rondje draf om te kijken\voelen of alles nog 'klopt' en daarna naar de galop. Eerst lekker groot en tempowisselingen, daarna wat kleiner en wat oefeningen.
Ik ben dit in overleg met mijn juf gaan doen, omdat mijn paard alles veel makkelijker doet in galop, ze vind de galop ook veel leuker.
Daarbij hoef ik haar dan veel minder voor mijn been te maken, omdat ze al lekker wakker is.

ELNSRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:49

losgaloperen doe ik met langeteugel en lekker veel figuren sturen soals grote voltes

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:41

ik gebruik het eigenlijk nooit. ik rijd mijn paard los d.m.v erg veel figuren maken want als ik op het begin al start met galopperen wordt m'n paard gek hihi :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:26

Ik doe altijd een warming up aan de longe, mede omdat mijn paard nog jong is en dan eventueel z'n overtollige energie kwijt kan.

Dan doe ik eerst instappen, dan draf op beide handen, tot ie daarin lekker loopt en dan galop. De ene keer is ie heel fris, en gaat ie keihard rennen en bokken. Dan laat ik 'm maar gaan, dan rent ie zich soms ook echt in het zweet :')
Maar andere keren galoppeerd ie rustig aan.
Ik let er iig op of de galop mooi soepel is. Zodra dit het geval is, geen houterige of bokkige galopsprongen dus, dan is hij goed warm/uitgeraasd en kan ik erop

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:30

Ik galoppeer ook vaak los hoor. Lekker voorwaarts laag en rond.

miepje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:23

ik heb ook de ervaring dat je paard na het galopperen fijner loopt. ik begin in de stap met losrijden als ze warm is ga ik draven en maak dan wat overgangen terug naar de stap en ook naar de galop. echt losgalopperen doe ik dus niet maar ik maak wel gebruik van de galop bij het losrijden. hierbij stel ik haar lang laag in.

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:27

het is wel lekker ontspannen vooor het paard denk ik,
xx

Luca2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:19

Pony van mn vriendin heeft artrose, en die stapt eerst altijd goed los, en dan galopperen, als ze eerst draaft loopt hij niet goed. Als je eerst galoppeerd en dan draven gaat dan gaat alles goed.

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:05

Ik heb eens een dvd van anky van grunsven gezien - haha - waarop ze vertelde hoe ze de training begon. Eerst losstappen, losdraven en ook losgalloperen! Dit allemaal nog met een vrij lange hals. Na dit gedaan te hebben pakte ze haar paard wat meer op, en begon de moeilijkere oefeningen en meer overgangen te doen ;).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:08

Ik galopeer zelfs meteen aan na het instappen. We zijn aan het opbouwen na een rug/halsblessure en in galop laat hij het beste los. Dus ik doe onder het zadel 5 minuutjes instappen,daarvoor al aan de hand, en galopeer dan aan, wel vanuit draf, maar dat is dus een paar meter. Was op advies van de DA, maar normaal galopeer ik ook vrij snel aan, na paar rondjes draf.

Ik probeer hem te laten halsstrekken in de galop en daarin te schakelen en te wisselen van lengte, diepte, stelling...

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:34

Ik doe dat meestal ook, nadat ik in de draf heb losgewerkt galoppeer ik ook los. Meestal met een wat langer teugeltje en vooral veel loswerken inderdaad. Het ligt er per keer aan of ik daarna ook nog galoppeer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:13

draven, wat is dat? :D

nee, geintje, ik draaf ook zelden los, over het algemeen stap ik min 10 minuten naar de buitenpiste, draaf ik daar effe rond en vlij vlot in galop
ga ik naar de manege stap ik min 10 min, dan een stukje galop over een slag, en dan nog min 15 minuten stappen/draven naar de piste (meestal stap)
in de piste zelf hangt het ervanaf of ik les heb of niet, als ik alleen rij galoppeer ik praktisch direct aan, ze ontspant, laat los en komt in haar ritme, drafwerk vind ze dan ook moeilijker.