Uitstappen: specifiek op het harde of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Uitstappen: specifiek op het harde of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 12:59

Hoi,

Ik had met wat stalgenootjes (we hebben er niet zo veel, ok) een discussie over de noodzaak van het uitstappen. Laatst las ik bijvoorbeeld ook ergens dat Imke vooral op het harde uitstapt. Dat is goed voor de banden en pezen. Ik stap zelf ook altijd op het harde mijn merrie's uit als het weer het toelaat. Een ander vindt het onzin want een bak voldoet ook prima of het bos. Is het zo raar dan om op het harde uit te stappen. Ook wel aan de hand :o

Ik vroeg mij af wat jullie doen en met welke reden. Mijn paarden staat overigens vooral buiten op de paddock en weinig op stal. Weet niet of dat nog invloed heeft op banden en pezen. Een stapmolen hebben wij niet.

Willeke

JoyceLa

Re: Uitstappen: specifiek op het harde of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:03

Volgens mij maakt het uitstappen niet zoveel uit of je het op het harde of het zachte doet.. Ik stap vooral uit zodat haar ademhaling weer normaal zegt, dat ze niet pompt en droog is. Als ik in de bak heb gereden of gelongeerd of wat dan ook stap ik daar even uit voordat we naar stal verder uitstappen. Dat is ook een wandeling van zon 10 minuutjes. Heb ik buiten gereden dan stap ik alleen buiten uit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:05

ik denk dat als je in een heel zware bak rijdt het wel nuttig kan zijn om op het harde te gaan uitstappen. Anders moet je paard "hard" blijven werken tot op het einde. En zware bodems zijn vermoeiend voor pezen en banden...

als je een normale bak hebt, maakt het niet veel uit volgens mij...

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:13

Ik zorg er voor dat ik zo veel mogelijk op het harde stap, en dat kan maar heel weinig. Ik doe het trouwens niet om uit te stappen, maar ook als ik richting het bos ga, of tussendoor. En ik maak ook geen verschil tussen erop zitten of ernaast lopen. De paarden staan hier 24/7 in de wei. Ik zou hard achter mijn oor gaan krabben als een beetje op straat lopen voor problemen gaat zorgen...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:08

Ik vind in de bak uitstappen ontzettend saai, dus meestal stap ik inderdaad op de weg uit. Wel meestal de zandweg eigenlijk, omdat het daar rustiger is, maar dan moet ik alsnog eerst over een stukje asfalt. Dat het ook goed kan zijn voor de pezen en de banden is mooi meegenomen dan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:29

Het zal op zich waarschijnlijk wel prettiger uitstappen zijn, maar ik hou er eigenlijk geen rekening mee. Of ik rij buiten (en dus op het harde) of ik rij in de wei (en dus op het zachte). Je moet namelijk eerst een rothek door voordat je op het harde kan stappen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:32

Hier ook een voorstander van na de training heerlijk buiten uitstappen als het weer dat toelaat.
Verandering van omgeving, even iets anders.. een lekker blokje om, alleen met je paard of samen met anderen.
Bij voorkeur ook rechte stukken over het egale harde omdat het goed is voor de banden en pezen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:14

Als het paard braaf genoeg is, dan stap ik het uit op onze oprit. Die meet een paar honderd meter namelijk :) Ideaal voor het uitstappen!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:24

Ik stap nooit uit op het harde, maar ga wél regelmatig met mijn paard een korte wandeling maken over de weg. Puur voor de doorbloeding in dr benen/hoeven en ook met oog op banden en pezen.
Ik las laatst s ergens dat het eigenlijk helemaal niet zo goed is om paarden constant op zachte ondergrond te hebben en dan met name om bovenstaande punten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:26

Doe ik alleen als het droog is buiten ivm hoefijzertjes :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:33

LiVetime schreef:
Ik stap nooit uit op het harde, maar ga wél regelmatig met mijn paard een korte wandeling maken over de weg. Puur voor de doorbloeding in dr benen/hoeven en ook met oog op banden en pezen.
Ik las laatst s ergens dat het eigenlijk helemaal niet zo goed is om paarden constant op zachte ondergrond te hebben en dan met name om bovenstaande punten.

Dat heb ik inderdaad ook wel eens gelezen en heb het in de praktijk ook al wel gemerkt. Wij hebben 4 paarden, waarvan 2 "jonkies" van 5 jaar die wij met name op zachte ondergrond rijden en maar weinig op het harde mee (uit)stappen en ik heb een 7 jarige waar ik heel regelmatig mee op het harde uitstap en ook redelijk regelmatig een half uur buiten rij op het harde als afwisseling. Met de 7 jarige ben ik daar mee gestart omdat hij door een val vroeger een peesblessure heeft gehad. Dus ik houd dat bij. Maar de sterkte en hardheid van zijn pezen is heel anders (beter!!) dan de sterkte en hard en strakheid van onze 2 vijfjarigen. Dat kun je voelen als je de benen afvoelt.

Ik vind het dus heel belangrijk om op het harde uit te stappen al is het maar even, zeker als je hard gewerkt hebt of de bak door wat voor omstandigheden dan ook zwaar is.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:49

Goed om te lezen Fargo!!
Bevestigd mij dan ook weer dat het idd erg goed is om te doen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:45

Ligt aan de ondergrond van de bak of waar je dan ook in rijd. Als je in een zware bak rijdt denk ik dat het voor de pezen en banden best wel eens lekker zou kunnen zijn om daar op uit te kunnen stappen, maar op iets 'zachts maar niet zwaars' kun je denk ik gewoon uitstappen zonder dat het veel uitmaakt. Zelf rijd ik normaal (meestal) in een weiland, dus dan is het wel te doen denk ik. Maar gelukkig gaan wij ook vaak even over de weg rijden/stappen/wandelen dus als het goed voor de doorbloeding is, krijgt ze die sowieso wel..

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:48

Moet zeggen dat toen mijn paardje vorig jaar erg last had van spierstijfheid (na een goede trap 3 maanden rvoor) de da me had geaviseerd om dagelijks een uurt met haar op het harde te stappen voor 2 weken ofzo.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:21

Naar mijn mening afhankelijk van de situatie, als je in een zware bak rijd, er is asfalt beschikbaar en je paard is verkeersmak, dan zou ik denken 'waarom niet?' het is immers geen probleem.

Maar stel dat mijn paard als de dood is voor auto's, ga je dan 'even rustig uitstappen op het asfalt' als je dat ook in de bak kunt doen... ik denk dat ik dan voor een bak zou kiezen.

Natuurlijk in het achterhoofd houdende dat het paardje uiteindelijk wel aan verkeer moet gaan wennen, tot die tijd nog geen problemen opzoeken

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:31

Een keertje een dag paardenmassage gehad door een fysiotherapeute. en die zei ook dat het heel goed is voor banden en pezen om 10 -15 minuten uit te stappen op het harde. Op de vorige stal deed ik dat regelmatig; na het rijden een rondje uitstappen buiten. Op onze nieuwe stal nog niet gedaan omdat we de rondjes niet kennen en paard het buiten erg spannend vindt. De bak is daar niet heel zwaar dus stappen we uit in de bak.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:33

Ik stap meestal gewoon in de bak uit, maar vaak ook een rondje om de boerderij op het harde.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:37

svdijk86 schreef:

??? Met ijzers kun je gewoon op het harde stappen ook al regent het.

Wij stappen onze paarden altijd uit op het harde. Het hoeft niet perse met uitstappen te zijn maar het gaat erom dat je in de bak alleen de spieren traint en op het harde de pezen. Het is dus goed om beide regelmatig te doen voor behoud van je paard en blessures te voorkomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:12

Ik vind stappen op het harde ook wel een voordeel, desnoods paard aan de hand meepakken, wordt hij gelijk verkeersmak. Op mijn vroegere stallen deed ik dat wel eens, een stal had zelfs een zandpad rond het domein wat dan uitkwam op een asfaltweg zodat je veilig een rondje kon maken en als ze flink genoeg waren kon je de andere kant opdraaien en een stuk buiten proberen. Ideaal!
Helaas zit ik hier aan een doorgaande N-weg waar uiteraard goed hard gereden wordt, veel vrachtverkeer, veel trekkers ook, en zou ik daar met mijn paarden tussen moeten, zonder berm of trottoir of wat dan ook. Dat doen we dus maar niet. :D Ik begreep dat ze bezig zijn met een fietspad aan te leggen dat gescheiden is van de weg en dan kan ik ook nog eens over de weg gaan stappen, super!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:09

sanne_shelly schreef:
Naar mijn mening afhankelijk van de situatie, als je in een zware bak rijd, er is asfalt beschikbaar en je paard is verkeersmak, dan zou ik denken 'waarom niet?' het is immers geen probleem.

Maar stel dat mijn paard als de dood is voor auto's, ga je dan 'even rustig uitstappen op het asfalt' als je dat ook in de bak kunt doen... ik denk dat ik dan voor een bak zou kiezen.

Natuurlijk in het achterhoofd houdende dat het paardje uiteindelijk wel aan verkeer moet gaan wennen, tot die tijd nog geen problemen opzoeken

Meestal is er toch ook wel een erf bij de stal of manege, daar kun je ook prima rondstappen hoor onder het zadel of gewoon aan de hand. Het gaat er om dat het harde ondergrond is en daardoor worden de pezen en banden beter doorbloed van het paard want elke stap het trilt als het ware meer door ..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:11

sjanien schreef:
svdijk86 schreef:

Wij stappen onze paarden altijd uit op het harde. Het hoeft niet perse met uitstappen te zijn maar het gaat erom dat je in de bak alleen de spieren traint en op het harde de pezen. Het is dus goed om beide regelmatig te doen voor behoud van je paard en blessures te voorkomen.

Jij noemt inderdaad de essentie, op het harde worden de banden en pezen getraind en extra doorbloed.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:27

Het is bewezen dat pezen en spieren harder moeten werken in een zachte ondergrond, en dus minder hard op een harde ondergrond. Op die harde ondergrond krijgen echter de botten en gewrichten een grotere optater omdat er minder schokdemping is. Paarden met peesblessures worden dus op het harde gestapt, om de pezen zo min mogelijk te belasten, en toch voldoende oefening te geven om het helingsproces te stimuleren.

Wetenschappelijk is echter nog nooit bewezen dat de pezen ook beter gaan functioneren door vaak op het harde te stappen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:31

Ik denk dat het ligt aan het doel dat je met het uitstappen hebt. Wanneer het je alleen om het op adem komen gaat, voldoet een bak natuurlijk prima. Wanneer je ook de banden en pezen sterker wilt maken is een harde ondergrond geschikt en wanneer je voor de afwisseling of als beloning uitstapt kun je lekker een rondje om. Alledrie de vormen van uitstappen gebruik ik, maar dat is vaak afhankelijk van het weer!

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:57

Op mijn oude opleiding, moesten wij zowel na het longeren/rijden/losgooien 10min op het harde uitstappen. Is idd goed voor de pezen benen en is rechte grond goed. Ik doe het ook standaart na het rijden stappen op t harde en met zweten of warm weer of zware rit benen afspoelen!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:03

Naast dat het goed is voor de pezen (volgens mij heeft het stappen op het harde niet zoveel invloed op de banden? :? ) houdt het paarden ook fris in hun hoofd. Het is alleen niet slim als je in de winter uit een warme hal komt om dan in de kou uit te stappen, dan is het weer slecht voor de spieren. Uitstappen in de winter altijd met dekentje.