er zijn meerdere topics over zonder zadel maar ik kan hier niets over vinden en als er wel iets staat sorry dan!
zonder zadel ik vraag me af wat julie doen... gaan julie wel eens zonder zadel? wat vinden julie ervan dat sommigen zeggen dat het zeer doet volgens sommige mensen? zoals ik het zie is dat vroeger waren er geen zadels en reden indianen enzo altijd zonder zadel... als julie zonder zadel gaan hoe vaak dan (per week)? en zou boomloos dan niet bijna hetzelfde zijn als zonder zadel? en men zegt dat een paard boomloos fijner vind als met boom... hoe denken julie erover?
ik rijd zonder zadel als ik er zin in heb~! dat is meestal eens in de 2 weken na het rijden. Maar het is onzin dat het pijn doet. Als je heel erg naar achteren gaat zitten dan doet het wel pijn omdat je dan bij een gevoelig plekje zit. Maar gewoon normaal tegen de schoft aan en er is geen probleem!
Een boomloos zadel zorgt volgens mij nog altijd voor een betere drukverdeling dan zonder zadel en is dus stukke beter voor de rug van je paard.
Kim_Asterix
Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-11 10:54
zo zie ik het ook kwa waar je zit maar ik bedoel dan ook echt een heel uur bijvoorbeeld
Air
Geplaatst: 22-01-11 10:54
Lees je eerst even in wat boomloos is en hoe dat werkt, dan snap je dat het heel wat anders is dan zonder zadel.
Zonder zadel moet je niet te vak doen, een zadel is uitgevonden om de druk over de juiste plekken te verdelen, je lcihaam is niet op die manier gebouwd en daardoor word de druk over een kleiner gedeelte verdeeld. Vergeleken met een goedpassend zadel is het minder lekker voor het paard.
ik rijd zelf met boomloos zadel dus weet echt wel wat dan inhoud en uberhaupt rijd ik niet vaak zonder zadel maar vraag het me af omdat als je kijkt bij een manege bijvoorbeeld dan kun je soms kiezen om een heel uur zonder zadel te gaan en dan komt het volgende leskindje en die wil dat dan ook heel graag en dan gaat die ook nog eens even lekker met die dikke reet op het paard zitten
ligt wel aan het paard, soms kan het echt zalig zitten, maar je hebt ook paarden met een hoge/puntige schoft, en dan is zonder zadel rijden niet heel fijn. ik rijd nu een paardje bij, maar die schrikt tevaak om lekker ontspannen zonder zadel te rijden. in de zomer, als hij wat kalmer is, ga ik het proberen!
Anoniem
Geplaatst: 22-01-11 16:03
Ik ga binnenkort een keertje zonder zadel rijden. Omdat paard redelijk scherpe schoft heeft gebruik ik gewoon dekje en dan zo'n wolletje, die zet ik vast met een singel. Ik ga enkel stappen zonder zadel, niks meer. moet lekker relax zijn
ik rijd af en toe zonder zadel, 2-3x per maand. even een kwartiertje rondhobbelen zonder tuig, beetje stappen, wenden, VD dingetjes, een klein hindernisje
Ik zit te twijfelen of ik een keer zal opstappen op mijn jonge paard (bijna 4 jr) zonder. Vorige (en dus ook de eerste) keer hier thuis kwam de stijgbeugel tegen haar buik geklapt rechts en belandden we bijna terug in de stal met een aantal maffe sprongen, was niet handig. Nu is ze rustiger maar het lijkt me zo leuk om gewoon de hele optuigfase over te slaan en gewoon eens een been erover te zwaaien, wat denken jullie, doen of niet?
aardigpaard, anders eerst even longeren, en daarna zonder zadel eens opstappen, als er iemand in de buurt blijft? Als je het een beetje spannend vind kan je altijd aan iemand vragen of die in de bak blijft, en eventueel aan de longeerlijn meeloopt.
Longeren eerst lijkt me inderdaad een goed plan. Zou ze het niet juist raar vinden als er iemand opstapt, zonder zadel, omdat ze een zadel opleggen en dat hele ritueel gewend is als voorbereiding? Dat het opstappen zeg maar als een verrassing zou komen omdat we dat niet hebben gehad?
als je daar bang voor bent dan kan je een dekje met een elastieken dekensingel omdoen? doe je toch nog iets aan 'opzadelen' maar zit je toch zonder zadel
Das een goeie, heb alleen geen elastiek maar alleen een longeersingel met ogen ed.
Tammy_
Geplaatst: 22-01-11 17:52
dat zit meestal niet zo lekker, dan moet je zelf te ver naar achteren gaan zitten. bij de welkoop/boerenbond heb je zo'n elastieken singel voor iets van €5-8, ruiterwinkels hebben ze natuurlijk ook, of er moet iemand bij u in de buurt een barebackpad te leen hebben :p
Ik stap vaak even een rondje uit zonder zadel na het rijden, vooral zomers. Dan hang ik het zadel even op de bakrand. (:
melle_odet
Geplaatst: 22-01-11 17:55
ik reed mijn paard regelmatig zonder zadel, maar dan niet intensief of heel erg lang. zolang je het paard niet in de weg zit en fatsoenlijk kunt zitten zie ik er geen probleem in, maar niet iedere dag gaan doen, dat lijkt me op den duur niet heel goed.
Ik doe het niet, je zitbeenknobbels duwen dan in de rug en de druk word dan niet goed verdeeld over de rug van je paard, dus nee, lijkt mij niet heel prettig voor je paard. Je hebt altijd nog een bareback pad als je graag zonder zadel wilt rijden
Zitten daar eigenlijk beugels aan? Zo'n barebackpad? Maud is nog zo jong dat haar rug nog nagenoeg niet ontwikkeld is, vindt het sowieso al heel wat om op zo'n schriel lijfje te gaan zitten, ook al is het dan een Fries van 1.65! Met zadel verdeel je het gewicht natuurlijk wel weer beter dan zonder.
Ik rijd meestal 1 x in de 1 of 2 weken zonder zadel, dan kan het zeker geen kwaad. Zoieso kan het geen kwaad als jij niet te zwaar bent voor je paard. Je kan dan ook gewoon wel 4 x per week zonder zadel rijden hoor!
je moet nooit een barebackpad met beugels kopen, dan verniel je écht z'n rug, doordat er dan HEEL veel druk op 1 of 2 wervels komt, dan kan je beter met zadel rijden
ponieszlover
Geplaatst: 22-01-11 19:18
Tammy_ schreef:
je moet nooit een barebackpad met beugels kopen, dan verniel je écht z'n rug, doordat er dan HEEL veel druk op 1 of 2 wervels komt, dan kan je beter met zadel rijden