Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Elke dag weer voorzichtig gaan zitten en wegdraven aan de longe. Best onhandig tijdens dat losrijden voor je proefje.gliss schreef:De basis leer je 1 keer aan, maar men kan wel weer terug gaan naar de basis om deze te verfijnen. 'Opnieuw inrijden' bestaat mijn inziens niet.

justkid schreef:En wat verstaat ieder dan onder die "basis"
Daar ben ik dan weer heel nieuwsgierig naar
Qimm schreef:basis: een goede reactie op de hulpen voor ho, stap, draf, galop, links, rechts in een ontspannen uitvoering
Qimm schreef:basis: een goede reactie op de hulpen voor ho, stap, draf, galop, links, rechts in een ontspannen uitvoering
Mee-eens. En natuurlijk werk je altijd aan je basis. Je perfectioneert je basis en vult deze aan. Qimm schreef:maar naast de basis zijn er nog veel meer stappen, en soms is dat allemaal te veel waardoor de werkelijke basis verloren gaat (meestal ruiterfout of evt. medische achtergrond). Paard is niet meer aan het been en tegen de hand. Dan kun je weer bij af beginnen hoewel je misschien voorheen op M of Z niveau kon trainen. eerst weer op de grond aan de hand en longeerlijn de versnellingen opnieuw instellen. dit onder het zadel weer bevestigen. etc. etc. zoals je ook een onbeleerd paard zou behandelen. soort 'resetten' al is het geen pc ofzo

Sabinee__ schreef:Als je paard mishandeld is vind ik het geen rijtechnische achterstand.
Dan is het imo beter om hem weer een jaar op het land te gooien om alles te verwerken en opnieuw te beginnen ..