Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Veiliger dus. Hoewel ik ze wel erg lastig vind als je een hele kleine noodvolte moet inlassen als je paard ervandoor galoppeert. Dan belemmerd hij in de zijwaartse beweging van je teugel. lailapri schreef:Misschien eens verder kijken dan je neus lang is en bedenken waarom hij protesteerd. Waarom moet je lesgever hem flink aanpakken en doet hij het dan maar gaat zelfs bij haar ook stijgeren.
Op het moment dat jij hem aanspoort en hij reageert niet kan er meer mis zijn dan dat jij hem niet goed aanpakt, misschien wil hij je wat vertellen, iets wat jou instructrice niet wilt horen en zo de kop probeert in te drukken om welke reden dan ook. Uiteindelijk doet het paard omdat het weinig andere keus heeft dus maar wat ze vraagt. Kun je eens foto's plaatsen van het rijden?
En wat betreft de martingaal, ik heb hem nog nooit echt nodig gehad, en zou hem ook zeker niet om die rede gaan gebruiken, dat zou niets voor mij zijn (of ik moet daarvoor op me hoofd gevallen zijn en aan geheugenverlies lijden oid.
lailapri schreef:Misschien eens verder kijken dan je neus lang is en bedenken waarom hij protesteerd. Waarom moet je lesgever hem flink aanpakken en doet hij het dan maar gaat zelfs bij haar ook stijgeren.
Op het moment dat jij hem aanspoort en hij reageert niet kan er meer mis zijn dan dat jij hem niet goed aanpakt, misschien wil hij je wat vertellen, iets wat jou instructrice niet wilt horen en zo de kop probeert in te drukken om welke reden dan ook. Uiteindelijk doet het paard omdat het weinig andere keus heeft dus maar wat ze vraagt. Kun je eens foto's plaatsen van het rijden?
En wat betreft de martingaal, ik heb hem nog nooit echt nodig gehad, en zou hem ook zeker niet om die rede gaan gebruiken, dat zou niets voor mij zijn (of ik moet daarvoor op me hoofd gevallen zijn en aan geheugenverlies lijden oid.
Gerda20 schreef:lailapri schreef:Misschien eens verder kijken dan je neus lang is en bedenken waarom hij protesteerd. Waarom moet je lesgever hem flink aanpakken en doet hij het dan maar gaat zelfs bij haar ook stijgeren.
Toch ben ik het hier mee eens, als ik het verhaal lees denk ik dat er iets aan de hand is. Maar een paard kan niet praten dus zal die pijn of andere dingen op een andere manier laten zien.
Ik zou het toch eens uit zoeken.
Succes verder met rijden.
) Citaat:Mijn fjord, medisch helemaal oke, toch altijd sloom. Lesgevers (bijna allemaal) wilde altijd dat ik meer ging aansporen en hij moest sneller lopen, paard kwam in opstand.
Wat werkte wel.
Een kuur van groene leem en hem hem kort ijzer bijgegeven, al kreeg ik achteraf te horen dat ze dat slecht kunnen opnemen. Een van de 2 heeft iig goed geholpen.
Andere manier van trainen, tevreden zijn met 2 actieve voorwaartse passen en hem dan weer even met rust laten ipv boven zijn tempo de bak door laten lopen. Die paar passen zorgde ervoor dat hij zich knap en groot ging volgen en hij probeerde er dus zelf meer. Sterker nog, hij showt door de wei (deed hij nooit) en steelt de show op wedstrijd.
Citaat:Heb ook meegemaakt dat sloomheid door knellend zadel kan komen, pony presteerde wel maar alleen onder druk en niet omdat hij het leuk vond, maar deed dit wel altijd daarvoor. Was echter gegroeid in spieren waardoor zadel steeds meer ging knellen. Ander zadel, wat onwennige weekjes en toen ging het weer helemaal goed.
)Citaat:Nog een optie, paard wordt onbewust door de ruiter geremt. Actieve paarden gaan hier vaak korter en soms ook sneller door lopen (uit balans op de voorhand) slomere paarden worden meestal trager.
De oplossing is hier niet meer been geven of sporen of zweep pakken maar je er bewust van worden wat je doet met je zit. Dit kan niet in een dag, een week en vaak zelfs niet in een jaar maar kost tijd. Tot die tijd moet je dus een overeenkomst sluiten waarin jij kan oefenen en je de kans krijgt om de kleine verschillen te voelen en erachter te komen dat het fijner voor hem is.
Eigenlijk hoor je hem niet aan zijn hoofd de bocht door te trekken, maar dat is een heel andere discussie hihi. lailapri schreef:gek hè dat je paard dan doorlooptEigenlijk hoor je hem niet aan zijn hoofd de bocht door te trekken, maar dat is een heel andere discussie hihi.
, maar ik oefen er op. Ik wou gewoon een voorbeeld geven eigenlijk, ik had ook kunnen zeggen als je in draf zit en je blijft gewoon benen geven ipv je buiten been naar achter te leggen om in galop te gaan. Dan zou hij het nog niet doen... jamiroquai schreef:Zoals Aslo het stelt, lijkt het me geen probleem. Maar wel even goed instellen op de juiste lengte!
aslo schreef:En hoe weet je nu eigenlijk of hij juist is afgesteld? Mijn paard heeft namelijk sinds kort door dat als hij z'n hoofd omhoog gooit en volle gas vooruit sjeest, ik dan niets meer te zeggen heb (eigen fout, onzekere periode). Om dus terug aan de vertrouwensband te kunnen werken wil ik er voor mezelf even een martingaal aan hangen zodat de puntjes terug op de i gezet kunnen worden, zonder dat ik me teveel zorgen moet maken over het hoofd in de lucht ..Een martingaal dient dan ook op de goede lengte afgesteld te worden.

Marloez schreef:Met een martingaal kan een paard eigenlijk alles wat ie normaal ook doet, het enige verschil is dat je hem kunt blijven sturen.Veiliger dus. Hoewel ik ze wel erg lastig vind als je een hele kleine noodvolte moet inlassen als je paard ervandoor galoppeert. Dan belemmerd hij in de zijwaartse beweging van je teugel.
)
(als je paard bijv moeilijk wilt ontspannen bijv.) ZarcoTje schreef:Ik vind het ook wel veiliger, maar is niet noodzakelijk vind ik, je kan prima zonder als je er zelf geen behoefte aan hebt.
Ik rijd mijn ruin ook met martingaal, hij steigert nooit od maar soms is het wel handig & het blijft natuurlijk veiliger (alle paarden in de manege waar ik rijd worden trouwens met martingaal gereden)
Een martingaal helpt je enkel als je paard gaat steigeren, hij zijn hoofd niet zo hoog omhoog kan gooien dat 'ie het risico heeft achteruit te klappen.
En kan natuurlijk ook handig zijn als je paard nogal een sterrenkijker is als hij in protest gaat.
Ik heb soms al beelden, verhalen ed zien langskomen over paarden met martingaal die wel héél strak staan, ik vind dat de martingaal er wel losjes aan moet hangen, en martingaal dient NIET om je paard onderin te laten lopen, heeft dus geen effect zoals een thiedemen of slof ofzo.
Dus ik vind ook niet dat die zo strak moet staan dan, dan gebruik je een hulpteugel om redenen waar deze niet voor dient vind ik
Ik vind het niet zo raar om plaatjes te zien langskomen waar er met martingaal wordt gereden, hoewel ik wel af en toe de reactie : 'Waarom martingaal ?' voorbij zie komen.
Ik snap die vraag nu niet echt, aangezien een martingaal, mits deze er losjes aanhangt, geen enkele belemmering voor je paard zou mogen geven.
Dit is voor veiligheid, niet om daar waar je rijkunsten stoppen, een hulpmiddel erbij te pakken(als je paard bijv moeilijk wilt ontspannen bijv.)
.