Martingal een soort veiligheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijden met martingal 'veiliger'

Ja
41 (41%)
Nee
15 (15%)
Ik zou het nooit gebruiken om die reden (of gewoon nooit)
22 (22%)
Andere mening
22 (22%)

Totaal aantal stemmen: 100

Abra_

Martingal een soort veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:05

Hoi!

Ik zal eerst even uitleggen vanwaar mijn vraag komt, ik heb sinds enkele maanden een eigen paard maar het rijden ging niet zo goed meer. En de laatste tijd negeert hij mij volledig als ik op zijn rug zit. Hij negeert elke aansporing en blijft gewoon stappen.
Nu heeft mijn lesgeefster hem enkele dagen geleden weer eens goed aan het werk gezet, en nu loopt die weer super lekker.

Dus mijn lesgeefster stapt op en hij wist direct hoe laat het was (zijn vorige eigenaar had ook les van haar en toen moest ze soms ook wel eens er op gaan zitten) . Ze vroeg hem om vooruit te gaan en hij gaat onmiddellijk in protest, gooit zijn hoofd omhoog en blijft staan want ja bij mij werkt ook... Bij haar natuurlijk niet, en dan probeert hij maar met steigeren, echt proberen om onder het werk uit te komen. Na een kwartiertje had ze hem weer lekker aan het lopen, en dan heeft ze haar martingal er aan gehangen en zo nog even gereden en dan mocht ik er weer op. Het was al weken geleden dat hij nog zo goed aan de hulpen was geweest, echt leuk!

Maar daarna vroeg mijn moeder ( die niets van paarden kent) wat ze om zijn nek hadden gehangen, en heb ik dat zo goed mogelijk proberen uit te leggen... Dus dat dient voor:
* Zo kan hij zijn hoofd niet zo hoog houden zodat je de controle kwijt raakt
* Als ze steigeren kunnen zo niet zo makkelijk zo hoog gaan (heb ik ooit eens gehoord)

De volgende dag heeft mijn mama dus eens rond gekeken naar andere mensen die aan het rijden waren (allemaal met een martingal, zijn veel springers) en haar conclusie was: Het is veiliger om met een martingal te rijden?

Ik kan haar niet echt ongelijk geven? maar klopt dat eigenlijk, ik wil graag jullie mening eens horen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:07

Met een martingaal kan een paard eigenlijk alles wat ie normaal ook doet, het enige verschil is dat je hem kunt blijven sturen. :) Veiliger dus. Hoewel ik ze wel erg lastig vind als je een hele kleine noodvolte moet inlassen als je paard ervandoor galoppeert. Dan belemmerd hij in de zijwaartse beweging van je teugel.

lailapri

Re: Martingal een soort veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:47

Misschien eens verder kijken dan je neus lang is en bedenken waarom hij protesteerd. Waarom moet je lesgever hem flink aanpakken en doet hij het dan maar gaat zelfs bij haar ook stijgeren.
Op het moment dat jij hem aanspoort en hij reageert niet kan er meer mis zijn dan dat jij hem niet goed aanpakt, misschien wil hij je wat vertellen, iets wat jou instructrice niet wilt horen en zo de kop probeert in te drukken om welke reden dan ook. Uiteindelijk doet het paard omdat het weinig andere keus heeft dus maar wat ze vraagt. Kun je eens foto's plaatsen van het rijden?

En wat betreft de martingaal, ik heb hem nog nooit echt nodig gehad, en zou hem ook zeker niet om die rede gaan gebruiken, dat zou niets voor mij zijn (of ik moet daarvoor op me hoofd gevallen zijn en aan geheugenverlies lijden oid.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 21:12

lailapri schreef:
Misschien eens verder kijken dan je neus lang is en bedenken waarom hij protesteerd. Waarom moet je lesgever hem flink aanpakken en doet hij het dan maar gaat zelfs bij haar ook stijgeren.
Op het moment dat jij hem aanspoort en hij reageert niet kan er meer mis zijn dan dat jij hem niet goed aanpakt, misschien wil hij je wat vertellen, iets wat jou instructrice niet wilt horen en zo de kop probeert in te drukken om welke reden dan ook. Uiteindelijk doet het paard omdat het weinig andere keus heeft dus maar wat ze vraagt. Kun je eens foto's plaatsen van het rijden?

En wat betreft de martingaal, ik heb hem nog nooit echt nodig gehad, en zou hem ook zeker niet om die rede gaan gebruiken, dat zou niets voor mij zijn (of ik moet daarvoor op me hoofd gevallen zijn en aan geheugenverlies lijden oid.

Ik begrijp je reactie heel goed, en ik heb hier zelf ook eerst aan gedacht. Maar hij heeft geen pijn,mijn lesgever is dierenarts en heeft nog even naar hem gekeken, ze zou het toch gemerkt hebben denk ik? En als zijn tuig niet zo passen zou dat wel heel plots zijn (maar ik ga binnekort toch zien voor een nieuw zadel, dit is nogal groot voor mij).
En bij mij is hij nooit echt stout geweest (lees: bokken, steigeren) maar hij is hiervoor wel heel consequent en op niveau gereden, en dat kan ik nog niet. Als hij mijn hulpen negeerde was het meer zo van, ik geef benen, hij reageert niet, ik geef een schopje, nog niets, een tik met mijn zweep, een pasje sneller en meestal gaf ik het dan op... en na een rondje weer eens proberen.
Maar mijn lesgever bleef wel aandringen, en dan moest hij wel werken...
Het kan natuurlijk nog steeds dat er iets mis is, ik zal vragen of ze er nog eens naar hem kijkt. En ik zal zo snel mogelijk eens foto's laten maken.

En ik denk dat ik mijn vraag een beetje verkeerd gesteld heb, het gaat niet enkel over mijn paard maar in het algemeen?
Ik wil wel geen hulpteugel gebruiken, want hij is makkelijk te rijden zonder. Maar wat mijn moeder zei klonk niet zo onlogisch eigenlijk.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:19

lailapri schreef:

Toch ben ik het hier mee eens, als ik het verhaal lees denk ik dat er iets aan de hand is. Maar een paard kan niet praten dus zal die pijn of andere dingen op een andere manier laten zien.
Ik zou het toch eens uit zoeken.

Succes verder met rijden.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 21:26

Gerda20 schreef:
lailapri schreef:

Toch ben ik het hier mee eens, als ik het verhaal lees denk ik dat er iets aan de hand is. Maar een paard kan niet praten dus zal die pijn of andere dingen op een andere manier laten zien.
Ik zou het toch eens uit zoeken.

Succes verder met rijden.

Ik klink waarschijnlijk als een grote dommerik nu, maar zou hij gisteren en vandaag dan ook niet moeilijk gedaan moeten hebben? want nu liep hij echt super... heel ontspannen met zijn hoofd laag en reageerde op de minste hulpen van mijn benen of zit. En toen ik hem gisteren buiten aan het uitstappen was ging hij zelf al op weg om op te gaan wandelen (hij kent de weg beter dan mij }:0 )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:32

Mijn fjord, medisch helemaal oke, toch altijd sloom. Lesgevers (bijna allemaal) wilde altijd dat ik meer ging aansporen en hij moest sneller lopen, paard kwam in opstand.
Wat werkte wel.
Een kuur van groene leem en hem hem kort ijzer bijgegeven, al kreeg ik achteraf te horen dat ze dat slecht kunnen opnemen. Een van de 2 heeft iig goed geholpen.
Andere manier van trainen, tevreden zijn met 2 actieve voorwaartse passen en hem dan weer even met rust laten ipv boven zijn tempo de bak door laten lopen. Die paar passen zorgde ervoor dat hij zich knap en groot ging volgen en hij probeerde er dus zelf meer. Sterker nog, hij showt door de wei (deed hij nooit) en steelt de show op wedstrijd.

Heb ook meegemaakt dat sloomheid door knellend zadel kan komen, pony presteerde wel maar alleen onder druk en niet omdat hij het leuk vond, maar deed dit wel altijd daarvoor. Was echter gegroeid in spieren waardoor zadel steeds meer ging knellen. Ander zadel, wat onwennige weekjes en toen ging het weer helemaal goed.

Nog een optie, paard wordt onbewust door de ruiter geremt. Actieve paarden gaan hier vaak korter en soms ook sneller door lopen (uit balans op de voorhand) slomere paarden worden meestal trager.
De oplossing is hier niet meer been geven of sporen of zweep pakken maar je er bewust van worden wat je doet met je zit. Dit kan niet in een dag, een week en vaak zelfs niet in een jaar maar kost tijd. Tot die tijd moet je dus een overeenkomst sluiten waarin jij kan oefenen en je de kans krijgt om de kleine verschillen te voelen en erachter te komen dat het fijner voor hem is.

Een greep uit de mogelijkheden...

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 21:56

Citaat:
Mijn fjord, medisch helemaal oke, toch altijd sloom. Lesgevers (bijna allemaal) wilde altijd dat ik meer ging aansporen en hij moest sneller lopen, paard kwam in opstand.
Wat werkte wel.
Een kuur van groene leem en hem hem kort ijzer bijgegeven, al kreeg ik achteraf te horen dat ze dat slecht kunnen opnemen. Een van de 2 heeft iig goed geholpen.
Andere manier van trainen, tevreden zijn met 2 actieve voorwaartse passen en hem dan weer even met rust laten ipv boven zijn tempo de bak door laten lopen. Die paar passen zorgde ervoor dat hij zich knap en groot ging volgen en hij probeerde er dus zelf meer. Sterker nog, hij showt door de wei (deed hij nooit) en steelt de show op wedstrijd.

Sloom is hij zeker niet, de overgang stap draf lukte niet maar eens in draf ging hij heel goed.
Citaat:
Heb ook meegemaakt dat sloomheid door knellend zadel kan komen, pony presteerde wel maar alleen onder druk en niet omdat hij het leuk vond, maar deed dit wel altijd daarvoor. Was echter gegroeid in spieren waardoor zadel steeds meer ging knellen. Ander zadel, wat onwennige weekjes en toen ging het weer helemaal goed.

Ik zal zijn zadel laten nakijken want het is wel al oud, maar hij heeft het al zo lang? (geen rede natuurlijk :j )

Citaat:
Nog een optie, paard wordt onbewust door de ruiter geremt. Actieve paarden gaan hier vaak korter en soms ook sneller door lopen (uit balans op de voorhand) slomere paarden worden meestal trager.
De oplossing is hier niet meer been geven of sporen of zweep pakken maar je er bewust van worden wat je doet met je zit. Dit kan niet in een dag, een week en vaak zelfs niet in een jaar maar kost tijd. Tot die tijd moet je dus een overeenkomst sluiten waarin jij kan oefenen en je de kans krijgt om de kleine verschillen te voelen en erachter te komen dat het fijner voor hem is.

Daar kan het probleem wel wat liggen, mijn houding is niet geweldig en als ik zenuwachtig word span ik mijn (boven)benen op en doodeerlijk als mijn paardje is vertraagd hij dan. Want normaal doet hij alles als je het maar juist vraagt. Dus als je wil afwenden en jou zou gewoon je binnenteugel aantrekken zodat zijn hoofd naar binnen draait loopt hij gewoon door met zijn hoofd opzij, maar als het dan juist vraagt is dat zo makkelijk als iets...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:08

gek hè dat je paard dan doorloopt :+ Eigenlijk hoor je hem niet aan zijn hoofd de bocht door te trekken, maar dat is een heel andere discussie hihi.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:16

lailapri schreef:
gek hè dat je paard dan doorloopt :+ Eigenlijk hoor je hem niet aan zijn hoofd de bocht door te trekken, maar dat is een heel andere discussie hihi.

ja weet ik, al durf ik mijn buitenteugel wel eens vergeten me te nemen :o , maar ik oefen er op. Ik wou gewoon een voorbeeld geven eigenlijk, ik had ook kunnen zeggen als je in draf zit en je blijft gewoon benen geven ipv je buiten been naar achter te leggen om in galop te gaan. Dan zou hij het nog niet doen...

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:34

Misschien zou je eens zonder zadel moeten rijden aan de longe om je eigen zit en balans te verbeteren (wel even uitzoeken of paard dat gewend is, want contact is veel directer) dan zal je nl ook merken dat je met je zit kan sturen zonder de teugels te gebruiken. Misschien moet je eerst meer zelf naar die basis, je balans gaan voelen en maakt je paard nu misschien duidelijk met staken dat hij je signalen absoluut niet snapt.
Maar goed het gaat over de martingaal, waarom zou je dat eraan hangen? Het is in sommige gevallen misschien even nodig, maar als je contact met je paard ok is en je staat op goede voet met elkaar, dan is het niet nodig, en belemmer je je paard alleen maar in de communicatie want je zet hem vast. Ik ben heel voorzichtig met hulpteugels (ik gebruik ze nooit) maar mensen uit een andere paardenhoek zullen weer wat anders verkondigen. Verdiep je zelf eens in de fysiek van paarden en hoe je ze het beste kan trainen om ruitergewicht te dragen (daar is een paard natuurlijk nooit voor geboren dat hebben mensen verzonnen om erop te gaan zitten) en vorm je eigen mening, dat is het beste wat je kan doen en daar leer je het meeste van ipv de meningen van bokt te vragen want die lopen altijd èrg uiteen zal ik je alvast vertellen....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:52

Een martingaal is bedoeld om het bit op de juiste plaats te houden (op de lagen) cq de inwerking van een bit zoals die bedoeld is te waarborgen, zodra een paard zijn hoofd erg hoog houdt. Een martingaal dient dan ook op de goede lengte afgesteld te worden. Vaak zie je dat ze of veel te 'lang' zijn en heeft t dus geen enkel nut of juist veel te 'kort' . Bij te 'kort' kweek je juist een onderhals en dat wil je niet. Het mooie van een martingaal is dat als die op de juiste wijze is afgesteld hij alleen inwerkt als het paard idd het hoofd te hoog houdt en dus zorgt dat het bit correct blijft liggen en derhalve beter te handlen is. Das ook de reden waarom ze veel in de springsport gebruikt worden (in principe bij die paarden die nogal aantrekken op de sprong, daardoor het hoofd omhoog gooien).

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:00

Zoals Aslo het stelt, lijkt het me geen probleem. Maar wel even goed instellen op de juiste lengte!

Toscaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:13

jamiroquai schreef:
Zoals Aslo het stelt, lijkt het me geen probleem. Maar wel even goed instellen op de juiste lengte!

Je kan het altijd gebruiken, maar voor de veiligheid ben ik meer een voorstander van een tiedeman.
Dan heb je net iets meer te zeggen. Gebruikte ik toen ik nog wat jaartjes jonger was op een erg sterke haflinger!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:17

Martingaal blijf je altijd iets te vertellen hebben als het paard zn hoofd omhoog gooit. Als het paard gewoon normaal loopt dan werkt het niet in. Wat dat betreft ben ik het dus zeker eens met de stelling van de TS.

Een thiedemann zou ik niet snel gebruiken aangezien deze altijd inwerkt, ook als het paard zn hoofd normaal houdt.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:49

aslo schreef:
Een martingaal dient dan ook op de goede lengte afgesteld te worden.
En hoe weet je nu eigenlijk of hij juist is afgesteld? Mijn paard heeft namelijk sinds kort door dat als hij z'n hoofd omhoog gooit en volle gas vooruit sjeest, ik dan niets meer te zeggen heb (eigen fout, onzekere periode). Om dus terug aan de vertrouwensband te kunnen werken wil ik er voor mezelf even een martingaal aan hangen zodat de puntjes terug op de i gezet kunnen worden, zonder dat ik me teveel zorgen moet maken over het hoofd in de lucht ..

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:54

Nou ja, het is voor mij wel een geruststelling dat ik in ieder geval nog een stuur hebt en hij ook niet zomaar z'n hoofd even omhoog kan gooien.. Dus ik denk dat het in jouw geval voor nu wel een veiligheid is. Maar ik zou het niet gebruiken als het niet nodig is, niet omdat het zozeer slecht is (want ja, een paard kan toch bijna alles nog met een martingaal) maar meer omdat het gewoon geen nut heeft. Ik heb zelf een hele tijd op een paard gereden met martingaal omdat die spoken zag en je echt weinig nog te vertellen had dan. En ik als ukkepukkie op dat paard, tja, ik werd er toch een beetje bang van..

Nu gebruik ik hem nog regelmatig als ik hem bijvoorbeeld denk nodig te hebben omdat we naar buiten gaan, gaan springen, mijn paard wat frisjes is etc en ik zou me er niet veilig door voelen. Het is veiligheid, maar alleen als het ook echt ergens nut voor heeft, anders vind ik hem wel overbodig. :')

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:21

Nou ik ben van mening dat het helemaal niet zo veilig is.

Zo had ik afgelopen zomer de proppen in de ijzers gedraaid. Mijn paard had ook een martingaal om, en schopte met haar voorheen naar een vliegje onder haar buik. Prop bleef in de martingaal haken....nou dan denk je nog wel even 3keer na voordat je dat ding nog eens om doet.
En hij zat echt niet los of iets.

Wat betreft hoofd hoog houden is het natuurlijk veiliger maar ik vind het geen correcte oplossing.
Als je paard zijn hoofd omhoog gooit moet je daar toch eens meer mee gaan trainen ipv een martingaal. :)

Ohja en hoevaak zie je wel niet dat zon ding veel te los hangt...
Heb het al eens gezien dat een paard zijn benen zover inklapte boven de sprong dat de martingaal eromheen ging en het paard ten val kwam.
Veilig ja......

Denk eerder dat de ruiter gewoon onveilig bezig is dan dat een Martingaal het paardrijden veiliger maakt.
Een paard hoort zijn hoofd niet zodanig omhoog te gooien dat je de controle over hem verliest..... Opvoeding lijkt mij dat.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:47

Ik rijd alleen in combinatie met borsttuig in de cros borsttuig voor verschuiving en martingaal omdat hij soms zijn hoofd in de lucht gooit dat die dan is te sturen onder cross.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:52

Marloez schreef:
Met een martingaal kan een paard eigenlijk alles wat ie normaal ook doet, het enige verschil is dat je hem kunt blijven sturen. :) Veiliger dus. Hoewel ik ze wel erg lastig vind als je een hele kleine noodvolte moet inlassen als je paard ervandoor galoppeert. Dan belemmerd hij in de zijwaartse beweging van je teugel.

precies wat ik zou zeggen :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:28

Ja vind het wel zeker veiliger,
Me pony heeft soms wel kuren zegmaar, als ze ergens niet langs wil wat 'eng' is, het eerste wat ze doet is proberen om te draaien, lukt dit niet komt ze omhoog. Dan kun je dus echt niks meer want ze gooit alleen maar hoofd in de lucht. Heb daarna met martingaal gereden en was echt zoveel beter! Ze komt nu eigenlijk niet meer omhoog en als we gewoon normaal stappen draven hangt ie los.
Ik heb hem dan ook alleen buiten om maar vind een martingaal inderdaad veiloiger.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:50

Ik vind het ook wel veiliger, maar is niet noodzakelijk vind ik, je kan prima zonder als je er zelf geen behoefte aan hebt.
Ik rijd mijn ruin ook met martingaal, hij steigert nooit od maar soms is het wel handig & het blijft natuurlijk veiliger (alle paarden in de manege waar ik rijd worden trouwens met martingaal gereden ;))
Een martingaal helpt je enkel als je paard gaat steigeren, hij zijn hoofd niet zo hoog omhoog kan gooien dat 'ie het risico heeft achteruit te klappen.
En kan natuurlijk ook handig zijn als je paard nogal een sterrenkijker is als hij in protest gaat.

Ik heb soms al beelden, verhalen ed zien langskomen over paarden met martingaal die wel héél strak staan, ik vind dat de martingaal er wel losjes aan moet hangen, en martingaal dient NIET om je paard onderin te laten lopen, heeft dus geen effect zoals een thiedemen of slof ofzo.
Dus ik vind ook niet dat die zo strak moet staan dan, dan gebruik je een hulpteugel om redenen waar deze niet voor dient vind ik ;)

Ik vind het niet zo raar om plaatjes te zien langskomen waar er met martingaal wordt gereden, hoewel ik wel af en toe de reactie : 'Waarom martingaal ?' voorbij zie komen.
Ik snap die vraag nu niet echt, aangezien een martingaal, mits deze er losjes aanhangt, geen enkele belemmering voor je paard zou mogen geven.
Dit is voor veiligheid, niet om daar waar je rijkunsten stoppen, een hulpmiddel erbij te pakken ;) (als je paard bijv moeilijk wilt ontspannen bijv.)

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 19:11

ZarcoTje schreef:
Ik vind het ook wel veiliger, maar is niet noodzakelijk vind ik, je kan prima zonder als je er zelf geen behoefte aan hebt.
Ik rijd mijn ruin ook met martingaal, hij steigert nooit od maar soms is het wel handig & het blijft natuurlijk veiliger (alle paarden in de manege waar ik rijd worden trouwens met martingaal gereden ;))
Een martingaal helpt je enkel als je paard gaat steigeren, hij zijn hoofd niet zo hoog omhoog kan gooien dat 'ie het risico heeft achteruit te klappen.
En kan natuurlijk ook handig zijn als je paard nogal een sterrenkijker is als hij in protest gaat.

Ik heb soms al beelden, verhalen ed zien langskomen over paarden met martingaal die wel héél strak staan, ik vind dat de martingaal er wel losjes aan moet hangen, en martingaal dient NIET om je paard onderin te laten lopen, heeft dus geen effect zoals een thiedemen of slof ofzo.
Dus ik vind ook niet dat die zo strak moet staan dan, dan gebruik je een hulpteugel om redenen waar deze niet voor dient vind ik ;)

Ik vind het niet zo raar om plaatjes te zien langskomen waar er met martingaal wordt gereden, hoewel ik wel af en toe de reactie : 'Waarom martingaal ?' voorbij zie komen.
Ik snap die vraag nu niet echt, aangezien een martingaal, mits deze er losjes aanhangt, geen enkele belemmering voor je paard zou mogen geven.
Dit is voor veiligheid, niet om daar waar je rijkunsten stoppen, een hulpmiddel erbij te pakken ;) (als je paard bijv moeilijk wilt ontspannen bijv.)

Mijn instructrice heeft hem er aan gehangen dus hij zal wel niet te strak hangen. Mijn paard heeft er eigenlijk nog maar 2 keer echt in gehangen, en toen was ik toch blij dat hij de martingaal om had. 1ste keer: er was een merrie ontsnapt uit haar stal naast de piste en voor de stal van een van de hengsten gaan staan en die maakte een enorm lawaai! En mijn paard en een andere werden helemaal gek, de andere bleef maar met zen hoofd in de lucht rond crossen en bokken, ruiter lag bijna op de grond... Maar de mijne bleef redelijk goed bij me omdat hij zijn hoofd niet zo omhoog kon gooien!
de andere keer was toen er een meisje doodleuk haar paard in de piste ging longeren terwijl ik aan het rijden was (wat niet mag bij ons op stal) en dan bleek dat dat paard al lang niet uit zijn stal geweest was. Dan begon dat paard daar een rodeo te doen, en de mijne maar meedoen!
Als ik gewoon rijd hangt de martingaal altijd los, daar heb ik al eens op gelet :+ .

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:14

ik heb altijd geleerd dat de ringen van de martingaal tot de schoft (kwa hoogte) moeten komen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:17

Wat heb ik dan een heerlijk rustige pony's. Ze staan gewoon met zijn allen om de hengst met zijn merrie en kunnen altijd contact maken. Hij maakt wel eens lawaai maar niemand trekt zich er wat van aan.
Enige waar ze nog wel om gaan rennen zij heel onverwachte dingen maar dat komt zeeeer zelden voor.