Trainen, opleidings niveau versus tijd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Trainen, opleidings niveau versus tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:22

trainen...
En dan bedoel ik dat met name in zijn opleidings niveau en kunnen, uitgezet tegen de tijd.
Als hij zo en zo oud is, moet hij dat en dat kunnen.
Als hij zo en zo lang onder het zadel is moet hij dat en dat kunnen.

Echter zijn paarden geen individuen meer?
Allen met hun eigen eigenaardigheden, datgene wat paardrijden leuk maakt zeg maar.
Ieder dier heeft zijn eigen sterke en zwakke punten.

Heb een volgens de KNHS sinds 1 januari 6 jarige, die echt in sommige opzichten een
ontzettend piepkuiken is. Vind dat geen probleem, we hebben de tijd, komen er wel.
Echter iedere keer weer loop ik er tegen aan, dat je dan te horen krijgt, maar hij is al
6, dat moet hij nou kunnen..
Of, ja maar die is jonger en die kan dat al wel, dus de jouwe kan dat ook best....

Ga er geen extra haast om maken, vermaak me prima met hem. (en ben echt wel beetje ambitieus,
maar wat nog niet kan, dat kan gewoon nog niet. )
Echter ken mensen die zich dat soort opmerkingen wel aantrekken en totaal niet zien, dat sommige paarden
voor sommige dingen gewoon wat meer tijd nodig hebben. Dat vind ik dan weer zo zonde.
Je wilt per slot van rekening jaren genieten van je edele 4-voeter, wat maakt paar maanden extra dan uit?

Of is dit nou gewoon weer een kenmerk van onze huidige maatschappij, tijd is geld?
Alles moet snel, liefst vandaag nog. En als het even kan ook nog zo gemakkelijk mogelijk.

Wie lopen er nog meer tegen deze denkwijze aan?

kimmie88

Re: Trainen, opleidings niveau versus tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:25

Ik snap je punt helemaal.
Echter maak ik mij er totaal niet druk om. Onze tijd komt wel. Mijn merrie wordt ook dit jaar 6, maar is enkel ingereden en kan verder op rijtechnisch gebied nog weinig.
Okt 2009 ingereden en erna wegens blessures stil gestaan.

Ieder paard is anders en kijk gewoon hoe het gaat en laat je niet opnaaien door 'regeltjes'

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:29

Herken me er ook prima in, mijn paard wordt in mei 7. Nu pas kunnen we fanatieker gaan rijden, dat wil zeggen B-proef, stevig rijden en schakelen en beginnen met een klein sprongetje. Andere jaren was ie er in zijn lijf, maar ook in zn koppie niet aan toe (en ik overigens ook niet :+ ). Nu begint het langzaamaan een vent te worden en ben ik benieuwd wat we allemaal kunnen gaan bereiken.
Maar het ' hij is AL 6' heb ik vaker gehoord, of de niet begrijpende blikken als ik zeg dat ik rustig aan doe.
Maar uiteindelijk gaat het om hem en mij en onze lol. Dus ben ik altijd lekker eigenwijs geweest.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:33

Gelukkig betaan er nog mensen die ook de tijd nemen.

Maar helaas ook veel redelijk onervaren mensen, die denken dat ze echt mee moeten zwemmen met
de stroom, omdat anderen dat wel kunnen op die leeftijd.

Vermaak me ook prima met mijn 6 jarige kleuter, die zich af en toe als dodo net uit het ei kan gedragen,
maar ook de bijbehorende schattigheid heeft. Terwijl hij in veel andere opzichten al heel wijs is.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:38

Er zullen idd dieren zijn die ook vroeg geestelijk rijp zijn en dit snel oppikken en bevestigen.

Maar ik denk dat iedereen zelf moet kijken naar je paard.
Ik ben denk ik ook een langzaam aan iemand, onze toekomstige rijdier wordt pas met 4 jaar ingereden, voor die tijd misschien al wel voor de kar (vanaf 3 jaar) in de zomer (juni) wordt hij steeds ouder, dus nog even de tijd om wat nieuw te leren voor de winterstop.

Maar ik kan me voorstellen dat als je voor je beroep/inkomen dieren (in)rijd ze meer waard zijn met meer dressuurpassen.
Ook kan ik me een fanatieke ruiter wel voorstellen, ze willen graag op wedstrijd en hun eigen niveau en/of die van hun paard moet blijven groeien. Anders krijgen we nooit nieuwe topruiters en toppaarden.

Als je het in die kader gaat bekijken dan is inderdaad tijd is geld.
Maar bij de recratieruiter zal het tempo een stuk minder belangrijk zijn, meer het plezier.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:40

Absoluut.
Mijn merrie is er in haar koppie redelijk aan toe. In der lijf geen idee, omdat ik sinds ik haar heb (1,5 jaar) alleen de eerste maanden haar hb ingereden en iets doorgereden, verder niks heb kunnen doen.
Ik sta nu ook al vanaf 22 juli stil (na net 1 week weer oppakken :o)
Maar hopelijk vanaf as dinsdag wordt het anders. Dan komt de zadelmaker en hoop ik eindelijk een goed zadel te hebben.

Maar ook ik hoor geregeld... O al bijna 6? Dan kan je toch veel meer dan wat longeren en stappen ed? Nee niet dus, lekker belangrijk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:42

Ken inderdaad ook paarden die er snel zat in zijn, lichamelijk en blijkbaar ook geestelijk,
dat zijn niet de paarden waar ik het sneu voor vind.
Hoewel allicht ook wel rustiger aan opgeleid zouden kunnen worden is dat niet noodzakelijk.
Maar wat het probleem is dat aan deze "snellere" jongens wordt opgehangen dat andere paarden
dat ook maar moeten kunnen.

Van de echte profs verwacht ik dat die ook doorhebben aan welk paard je net iets meer kan vragen
en bij welke je allicht een stapje terug moet doen. Want ze moeten toch verkocht worden en een
verpest paard valt ook niet te verkopen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:43

Doe het lekker rustig aan kimmie, kijk eens naar ons eigen leven alles is snel, veel en gehaast.

Onze kinderen worden tegenwoordig ook opgevoed, school veel sport weinig vrije tijd. Dat dit tempo ook van dieren verwacht wordt is in mijn ogen dus niet zo raar.
Alleen dieren hebben geen horloge :P die leven in hun eigen tijd en tempo.

Het valt mij ook steeds op dat ik onthaast van stal afkom, de jongens gaan niet ff snel opzij omdat ik snel wil mesten, nee juist dan staan ze erg in de weg terwijl als ik even stop om dat kusje of knuffel te geven ze minder in de weg willen staan en naar buiten vertrekken.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:52

Ja idd, BlueStar.
Zoals je zegt is alles alleen maar gehaast. Ik merk ook dat juist op een dag dat ik minder tijd ivm ploegendienst en verkeerd inplannen van mijn dag, dat dan juist me peerd niet meewerkt of dat er dingen gebeuren die je eigenlijk net niet kan hebben op dat moment.
Maar alles op zijn tijd.

Ik heb ook de ambitie om wedstrijden te rijden maar ben en blijf wel eerlijk naar wat rendabel is voor poown. Ze wil graag werken en drukt haar eigen pijntjes dan weg voor mij/het werk omdat ze dat zo leuk vind. Dus voor mij dubbel opletten en zuinig zijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:55

’’Leidt het paard op zonder ooit te veel van het edele dier te verlangen. Het paard bepaalt de opleidingsduur.’’ Egon von Neindorff
Dit zegt hoe ik er over denk.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:56

Dat heb ie mooi verwoord.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:41

De mijne is dan wel 5 (in vele mensen hun ogen 'volwassen') maar is geestelijk en lichamelijk nog heel jong. Bij ons gaat het dus heel rustig aan, ongeacht wat anderen daarvan kunnen vinden. Vind het vreselijk jammer als iemand zegt dat ik 'mijn paard niet genoeg aan het werk zet'. Want dan zou ie zowiezo blokkeren, dat weet ik bijna 100% zeker :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:46

Ik kan er ook niet tegen als ze zich met mijn paard bemoeien.

IVM al die blessures heeft mijn paard weinig ohz en aan de longe gedaan het afgelopen jaar.
En dan nog meer aan de longe dan ohz.

Voornamelijk veel los gestaan, gespeeld, soort van VD :+ en lekker tutten.
Dan zeggen ze dat ik niet genoeg doe met mijn paard.
Kwader kan je mij niet krijgen. Ben er dagelijks en ze komt dagelijks der stal uit en kan bijna altijd haar energie goed eruit gooien.
Ja klopt, onder het zadel doe ik weinig, maar dat gaat ook niet, als je paard een oud litteken open heeft wat gaat ontsteken ed. Dan ga je niet ff lekker rijden ed.

Waar bemoeien ze zich mee

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:49

kimmie88 schreef:
Ik kan er ook niet tegen als ze zich met mijn paard bemoeien.

IVM al die blessures heeft mijn paard weinig ohz en aan de longe gedaan het afgelopen jaar.
En dan nog meer aan de longe dan ohz.

Voornamelijk veel los gestaan, gespeeld, soort van VD :+ en lekker tutten.
Dan zeggen ze dat ik niet genoeg doe met mijn paard.
Kwader kan je mij niet krijgen. Ben er dagelijks en ze komt dagelijks der stal uit en kan bijna altijd haar energie goed eruit gooien.
Ja klopt, onder het zadel doe ik weinig, maar dat gaat ook niet, als je paard een oud litteken open heeft wat gaat ontsteken ed. Dan ga je niet ff lekker rijden ed.

Waar bemoeien ze zich mee

Tja, in mijn geval zijn het de onwetende ramptoeristen die zo'n dingen gaan zeggen. Ik reageer er verder niet op. Ik doe liever te rustig dan te snel. Ik rij ook bijna nooit meer dan een dik halfuur.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:51

Mijn minpuntje: ik reageer wel, maar ik hoef mij zelf helemaal niet te verantwoorden tegen hun eigenlijk.
Mijn paard en ik doe wat ik denk dat goed is.

Ben het er helemaal mee eens als iemand gaat zeuren omdat ik een week op vakantie ga bv en niemand regel voor mijn paard zodat ie 24/7 in stal staat zonder iets of aandacht.
DAN mag je best klagen/zeuren what ever

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:39

Denk dat als je GP ambities hebt je wel enigszins in de gaten zult moeten houden hoe de verhouding is tussen opleiding en leeftijd.
Maar in de regel is dat geen probleem als die ambitie reeel is met een paard dat de potentie voor de GP heeft.

Als je de basissport nooit uit wil of uberhaupt kan, dan speelt leeftijd/opleidingsniveau nauwelijks nog een rol.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:13

LDRD schreef:
Denk dat als je GP ambities hebt je wel enigszins in de gaten zult moeten houden hoe de verhouding is tussen opleiding en leeftijd.
Maar in de regel is dat geen probleem als die ambitie reeel is met een paard dat de potentie voor de GP heeft.

Als je de basissport nooit uit wil of uberhaupt kan, dan speelt leeftijd/opleidingsniveau nauwelijks nog een rol.

Als het paard het potentieel heeft en het allemaal aan kan is dat ook geen probleem en net zoals je zegt,
doorgaans zit er potentie in zo'n paard.

Waar ik vnl op doel zijn de mensen die eigenlijk alleen basissport rijden/ gaan rijden en blijkbaar ook mee moeten
in dat stramien, wat qua capaciteit van het paard (niet altijd GP materiaal) en de capaciteit van de ruiter (ook niet altijd GP materiaal :+ ;) ).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:34

Sjolvir schreef:
LDRD schreef:

Als het paard het potentieel heeft en het allemaal aan kan is dat ook geen probleem en net zoals je zegt,
doorgaans zit er potentie in zo'n paard.

Waar ik vnl op doel zijn de mensen die eigenlijk alleen basissport rijden/ gaan rijden en blijkbaar ook mee moeten
in dat stramien, wat qua capaciteit van het paard (niet altijd GP materiaal) en de capaciteit van de ruiter (ook niet altijd GP materiaal :+ ;) ).

Maar dan gaat tijd = geld ook niet op. Als een paard de capaciteiten niet heeft en de ruiter ook niet dan zal het paard ook nooit extra veel opbrengen.

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:39

Ach ik heb me nooit wat aangetrokken wat andere mensen zeggen. Ik vond (en vind) dat dat altijd de mensen waren waar ik me totaal niet mee kon identificeren en ook niet met hun trainingswijze en rijstijl.
Ik ben mijn paard pas op zijn 4e gaan opleiden, en ja eerst vanaf de grond. Daarna ben ik rustig aan onder het zadel gaan uitbreiden en heb me alleen geconcentreerd op onze band en samen groeien. Om mij heen zag ik mensen zweten om winstpunten te rijden op wedstrijden. De één deed het niveau wat diegene en het paard aankonden, vele wilden naar mijn mening te snel met hun paard. En ja, dan duurt het langer en kom je jezelf tegen.

Toen mijn paard 7,5 was, toen ben ik begonnen met wedstrijden rijden. Ik leer de oefeningen niet voor de wedstrijden, maar gebruik de oefeningen voor mijn paard. Dus dat vind ik een totaal andere instelling. Binnen een jaar waren ik en mijn paard z startgerechtigd, we reden de overgangspunten meestal binnen 3 wedstrijden binnen (per wedstrijd 2 proefjes, maar eens in de 2/3 weken een wedstrijd). Vanaf de M1 ben ik langer dan 12 punten in het niveau blijven rijden. Maar punt blijft dat het mij voornamelijk gaat om het plezier SAMEN met mijn paard, dat blijft op nummer 1 staan. Terwijl ik soms echt het idee op wedstrijden heb, dat dat plezier bij sommige mensen ver te zoeken is en dus ook bij hun paarden. Helaas zie ik soms wel eens erg onredelijke dingen gebeuren naar het paard toe, terwijl de ruiter eigenlijk zichzelf op zijn donder zou moeten geven. Ik kan dat echt niet begrijpen. Nu ik Z rijd, doe ik het rustiger aan. Dus 1 proef per wedstrijd en ook maar 1x per maand. En ja, dat vinden mensen dan "zonde". Ach, zo vind ik het leuk en daar gaat het om ;)

Wat ik bedoel te zeggen, is dat er altijd mensen zullen zijn die hun mening ongeventileerd zullen uiten (is dat de juiste benoeming :o ?). Maar dat zijn vaak wel een bepaald type mensen en met die mensen heb ik niet zoveel raakvlakken. Moet er wel bij zeggen, dat ik voor mezelf (ook buiten het paardengebied) altijd wel een goed beeld heb van wie ik wat aanneem en wiens mening ik waarde aan hecht en van wie niet. Sommige mensen zijn nu eenmaal sneller beinvloedbaar door anderen of willen erg graag met de stroming mee gaan. Dat heb ik totaal niet namelijk. En als mensen op zo'n manier gaan praten, dan laat ik ze ook duidelijk merken dat ik daar niet van gediend ben. Ze kunnen beter naar zichzelf gaan kijken, wat je als het goed is al leert als kind zijnde ;) Moet trouwens wel zeggen dat bij de bemoeials tijd=geld niet op gaat, aangezien zij vaak hobbyruiters zijn.

Sjolvir succes alvast. Blijf gewoon bezig met de zaken die goed aanvoelen en trek je ajb niets aan van zulke bemoeizuchtige mensen. Je zult echt zien dat als je je gevoel volgt, je daar later voor beloond wordt ;)

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:02

ik ben het helemaal met je eens!!
mijn pony is vier, en ik heb hem gekocht toen hij alleen nog maar stap draf galop kon meer niet.

vele mensen bij mij op stal zeggen jaa hij is al 4, die van mij kon dit en dat al, en die van jou kan dat nog niet.. ik trek me daar niks van aan, want ik vind hun paarden net robots zoals ze rijden. Die paarden doen alles maar, maar ik zie niet dat ze er plezier in hebben. Als ik op mijn pony stap voel ik gewoon dat hij er weer zin in heeft.

nog een voorbeeltje, Mijn pony ging er een tijdje geleden met de springles erg vaak vandoor. Hij is gewoon heel heet met springen, en er reden ook pony's in de les, waar hij normaal nooit mee rijd dus dat is dan teveel spanning voor hem. Er zijn dan meteen mensen die zeggen dat ik geen jong paard kan trainen, dat hij te weinig kan voor zijn leeftijd etc.

Maar dan denk ik altijd aan hun paarden, de robots. Ik zou het paardrijden snel beu zijn als mijn paard alles al doet als ik hem koop. Het is toch juist leuk om daar naar toe te trainen? En een paard blijft een schrikdier, en kan heus nog welleens wat schrikken. Ik vind het altijd zonde om te zien dat mensen van hun paarden echte robots maken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:24

Was dit weekeind nog heel trots op hem.
Mee met de trailer naar vreemd terein, trailer zo op, tijdje aan trailer gestaan, braaf.
En braaf zijn rondje gelopen, beter nog.. 5 minuutjes, tussen :D de proeven door, liep hij echt lekker.
5 minuutjes maar, maar hij vind dus uit steeds minder spannend.
Je had mijn grijns moeten zien die kleine 5 minuutjes... lekker buiten in het zonnetje..
Ieder stelt zijn eigen eisen aan zijn paard en de mijne voldoet voorlopig prima aan mijn eisen.

(heb het even niet over hoe hij zaterdag liep, toen leek hij wel bezopen :+ te veel ethanol gesnoven
van brandende wagon op rangeer terein denk ik. We gingen slingerend door de bak, off day, heet zoiets.)

Wij amuseren ons in ieder geval.
Morgen weer lekker priveles, van een instr. die ons rustig de tijd geeft.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:02

xNadia schreef:
Ik vind het altijd zonde om te zien dat mensen van hun paarden echte robots maken

Dat zijn in ieder geval geen mensen van bokt :+ .

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:54

Ik heb een merrie van nu bijna 7. Ingereden toen ze 5,5 was.
Ze is nu 1,5 jaar onder het zadel, maar er zijn tussendoor vele pauze's geweest. Op dit moment komen we waarschijnlijk een B/L1-proef wel door.
Echter ben ik nogal perfectionistisch en van mening dat ik nog wel even thuis mag blijven voordat we de wedstrijdring betreden.
Ik krijg op stal wel eens te horen 'ga gewoon starten' maar ik heb daar nog helemaal geen behoefte aan. 1. ik vermaak me nog prima in de bak op stal 2. ik vind dat ik haar nog niet goed genoeg voor elkaar heb.

Mijn gedachte; paard gaat waarschijnlijk nog wel (in de wedstrijdsport) 10 jaar mee. Ik heb geen haast. :)
En of ik nu wedstrijd rijd, of gewoon thuis train... zo lang ik me maar vermaak.