DDW1190 schreef:Ik begin wel:
-Het niveau is dermate verandert dat "vroeger" minder werd verwacht in de proeven dan nu, een paard moet het liefst al nageeflijk zijn en ook nog het liefst recht op de loodlijn zijn met zijn halshouding.
Heb je het item niet gelezen van het proevenboekje uit 1949. Daar werd toch behoorlijk wat gevraagd van paard en ruiter in de lage proeven.
-het is meer een eenmanssport geworden, vroeger ging je nog "gezellig" met de club naar een bepaalde wedstrijd, nu is het meer ieder voor zich.
Klopt helemaal. Het is nu meer ieder voor zich. En vroeger wilde iedereen elkaar altijd wel helpen. Dat is bij de meeste mensen nu niet zo.
-Paarden zijn veel bloederiger dan vroeger, wat soms leid tot onkunde van sommige ruiters, omdat het niveau nog niet zo hoog is als het paard zelf.
Inderdaad. Er zou weer meer richting een paard wat voor iedereen te rijden is, gefokt moeten worden.
-meer prestatie gerichter.
Bij een aantal wel. En dat gebeurt bij sommige ook niet altijd even netjes. Ik persoonlijk ga op wedstrijd om te zien hoe ver ik in mijn training ben. En waar ik evt. nog aan moet sleutelen om beter te gaan.
-Ruiters gaan sneller over naar een andere klasse, gelukkig bestaat daarom ook de leeftijdsregel!
Helemaal gelijk. Er wordt vaak al in een klasse gestart waar de combinatie eigenlijk nog niet aan toe is. En dan ook nog gaan zeuren en schelden op de jury of omstanders.