Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 19:58

Na zeer veel interessante en nuttige topic's op Bokt doorgelezen te hebben zit het antwoord op mijn vraag er nog steeds niet tussen..
Mensen beschrijven het volgende over de Academische Rijkunst: geldklopperij, voorwaartste drang wegnemen, kunstjes, slechte houding van de ruiter, snel stang gebruik, poedeldressuur, geen teugelcontact, te veel theorie, te weinig praktijk, instructeurs die niet veel weten etc.
Over Klassiek wordt het volgende gezegd: Skala der ausbildung, eerst de zit van de ruiter verbeteren, zuiver, er is maar 1 weg, functioneerd bij ieder paard, wordt gereden met een weerstandbiedende hand, goed opgeleide instructeurs, kijken, voelen, horen en zien etc, etc, etc.

Hieruit blijkt dus dat Klassiek dé perfecte en ook de enige juiste weg is.
Nu rijd ik al een tijdje op de 'Academische' manier en ik moet zeggen dat ik Klassiek en Academisch vrij veel op elkaar vindt lijken. Ik zorg voor veel afwisseling in het werken aan de hand en in het rijden. Het enige verschil wat ik doe is werken aan de hand en niet aan de lange teugel. Met rijden beginnen ook 'wij' in de Academische rijkunst ook gewoon bij onze zit en vanuit daar werken we verder. In het begin stadium bij de Academische rijkunst werken wij ook met een weerstandbiedende hand maar aan het einde van de opleiding moet er zonder aanleuning gereden kunnen worden. Bij de Klassieke rijkunst zie ik vaak nog wel aanleuning dus dat is voor mij een verschil (kan er naast zitten).
Daarnaast denk ik dat Academische en Klassieke rijkunst bij de mens moet passen omdat het sowieso wel bij het paard past. Het enige wat wij met deze dressuur willen is het lichaam van onze paarden verbeteren op een eerlijke, goede en vriendelijke manier. Daarnaast kunnen misschien heel veel mensen de oefeningen als kunstjes zien in de Academische Rijkunst maar er zijn er ook zóveel die niet in kunstjes denken maar de oefeningen zien zoals ze zijn en waarvoor ze er zijn.

De Academische rijkunst is op het moment deels geldklopperij en dat is zonde. Maar om zo de hele Academische rijkunst af te kraken? Het draait in mijn ogen altijd nog om de RIJKUNST en niet om het toneel spel er omheen.

Nu dus mijn brandende vraag. WAT is het verschil tussen Klassiek en Academisch buiten geldklopperij om. Heeft Academische rijkunst uberhaupt wel iets met Klassieke rijkunst te maken (in mijn ogen dus wel..) of is het in ware eigenlijk iets heel anders? En wat maakt Academisch voor jou zo slecht of juist goed? Ik wil graag GOED onderbouwde commentaren en zoals ik al zei het gaat om de rijkunst die we hier bespreken en niet om de publiciteit/geldklopperij.

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:08

ik denk dat u zelf al het antwoord heeft gegeven in uw openings bericht

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:11

Ik ga het volgen, Marlies. Ben nog steeds met mijn profielwerkstuk bezig namelijk!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 03:10

En nu aan jou de vraag Moll, zou je het voor mij willen verduidelijken? Met goede standpunten en argumenten waarom mensen wel of juist niet voor de Academische rijkunst moeten kiezen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:31

Academische Rijkunst, sorry daar moet ik om lachen, wanneer men de Klassieke Dressuur neemt die heeft zichzelf niet zo genoemd dat is onstaan doordat men in de loop der eeuwen het dressuur rijden als Kunst zag en ook in stand hield.
De zelfbenoemde Academische Reitkunst is gewoon steken gebleven bij Plunivel en is niet zoals de Klassieke Reitkunst verder ontwikkeld. Wanneer men alleen al de Piaffe en de Schoolsprongen met elkaar vergelijkt dan moet dat iedereen zien kunnen.
De Schwung de voorwaartsdrang van de paarden is ver te zoeken, de Piaffe lijken op hobbelen op de plaats.
En wat mij opvalt is vooral bij zo´n voor mij charlatan Bent, gewoon de show het niet grijpbare, en dan voor elke oefening een ander paard, en erop en kunstjes vertonen, vind het meer programmeren van de paarden, eerst hersen wassen dan de programmering, uren achtereen dezelfde oefeningen heb ik gezien bij die Deen.
Vind de AR gewoon een geweldig goed commercieel opgezet bedrijf, die de slechte opleiding van instructeurs van tegenwoordig uitkost door mensen zand in de ogen te strooien. Klassieke Dressuur is nl niet de kleding maar het rijden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:14

Je moet je in deze 1 ding af willen vragen waarom praten we over oude meester en niet over jonge meester?
Wanneer we over de groot meesters praten zijn dit mensen die al 60 a 70 jaar ervaring hebben, en veel al de laatste levens jaren kennis door stoten vol met passie, wijsheid, en ervaring, deze ervaring kan je niet hebben op een leeftijd van 30 a 40 jaar.
Klassieke rijkunst is een verzamel woord voor meerdere klassieke scholingen zoals barok, duits en frans.

Klassieke rijkunst kan je heden ten dagen, eigelijk gewoon nog een dressuur proef mee rijden

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:52

Moll schreef:
Je moet je in deze 1 ding af willen vragen waarom praten we over oude meester en niet over jonge meester?
Wanneer we over de groot meesters praten zijn dit mensen die al 60 a 70 jaar ervaring hebben, en veel al de laatste levens jaren kennis door stoten vol met passie, wijsheid, en ervaring, deze ervaring kan je niet hebben op een leeftijd van 30 a 40 jaar.
Klassieke rijkunst is een verzamel woord voor meerdere klassieke scholingen zoals barok, duits en frans.

Klassieke rijkunst kan je heden ten dagen, eigelijk gewoon nog een dressuur proef mee rijden

Klassiek is dat niet meer, het is Modern Klassiek dat gene wat de FEI vastgelegd heeft, dat als basis de Klassieke Reitkunst heet.
Barok is een niet verder ontwikkelde klassieke vorm, het is blijven staan in de Baroktijd.
Duitseschool, is niets anders dan het Modern Klassieke rijden wat wij nu doen op wedstrijden.
Franseschool dito, inwezen wijken deze niets van elkaar af, Steinbrecht heeft zoals elke Duitser is het precies und Genau opgeschreven dat wat de Italiaanse en Franse Meesters hebben ontwikkeld.
Er is tussen de Franse en Duitse opvattingen geen grote verschillen, het grote verschil is dat de Duitsers op de rechtelijn de paard ook stellen, en de Franse dit alleen doen op de gebogenlijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 12:23

Oke, interessant!
Nog een vraag. Waar kun je tegenwoordig nog goede opleidingen vinden wat betreft de Klassieke Rijkunst?

Tussen Modern Klassiek en Klassiek zit dus ook nog een verschil begrijp ik? Zijn er verder nog goede boeken te vinden over de Klassieke rijkunst, die echt vertellen wat al deze grootmeesters precies deden en waarom dát juist zo goed is?
Modern Klassiek wordt tegenwoordig eigenlijk overal geroepen. Iedereen geeft tegenwoordig Klassiek les, maar hoe weet je nou dat iemand daadwerkelijk Klassiek les geeft? Hoe kun je zoiets bekijken?

Dus conclusie die ik dus uit jullie verhalen trek is dat Academisch toch echt niets anders is als geldklopperij? Het is een beetje kunstjes vertonen en het paard zal er nooit beter van worden? De Academische rijkunst is iets wat van de Klassieke rijkunst afwijkt met ongeveer de zelfde opbouw maar niet dezelfde uitvoering?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:32

Steinbrecht, Branderup en Radtke hebben het er allemaal over in hun boeken. Xenophon heeft ook een eigen boekje, hier heb ik geen ervaring mee.

Branderup heeft wel een hele lijst met jaartallen en leermeester, maar haalt er Pluvinel, Gueriniere en Steinbrecht eruit om iets meer over te zeggen.
Steinbrecht heeft het natuurlijk over zichzelf in zijn boek.
Radtke vertelt over een aantal oude meesters wat, verwijst naar eventuele boeken van ze en een wat over hoe ze reden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:38

LilianR schreef:
Steinbrecht, Branderup en Radtke hebben het er allemaal over in hun boeken. Xenophon heeft ook een eigen boekje, hier heb ik geen ervaring mee.

U wilt toch niet zeggen dat u een Branderup gelijk stelt met een werkelijke Grootmeester als Steinbrecht?
Branderup is blijven steken in de Barocke tijd, en rijd zijn paarden zonder enige vorm van Schwung, en zonder knoet werkt hij zeker niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:40

Wanneer wij de Klassieke Reitkunst vergelijken met de zg AC dan ziet men al alleen hoe men het belangrijkste vergeet bij AC nl de zit, zet zitten niet ze hangen.
Kijkt u naar het schoolvoorbeeld Wenen, daar worden de Bereiters dagelijks geschoold in de zit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:46

LilianR schreef:

ik vind het nog al watr dat u Dhr. Branderup in de zelfde line zet als Dhr. steinbrecht.

het frapante is dat Steinbrecht er toch echt heel anders over dacht dan Branderup doet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 12:48

Ik denk dat, dat per instructie verschil Professor. Iedere instructeur heeft een andere volgorde binnen de Academische rijkunst. De een laat het paard eerst goed lopen waardoor de mens leert zitten en de ander leert de mens een zitten en voelen en gaat er vanuit dat het paard volgt. Ik kan me vinden in alle 2 de dingen maar de laatste uiteraard het meeste. Dus het wil niet zeggen dat iedereen binnen de Academische rijkunst beroerd zit.

En nog even over die vraag die ik hierboven al stelde. Waar zijn de goede Klassieke instructeurs hier in Nederland te vinden? En waar zijn goede opleidingen te volgen? Hebben jullie bepaalde suggesties? Wil graag mijn horizon verbreden namelijk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:53

xmarliez schreef:
Ik denk dat, dat per instructie verschil Professor. Iedere instructeur heeft een andere volgorde binnen de Academische rijkunst. De een laat het paard eerst goed lopen waardoor de mens leert zitten en de ander leert de mens een zitten en voelen en gaat er vanuit dat het paard volgt. Ik kan me vinden in alle 2 de dingen maar de laatste uiteraard het meeste. Dus het wil niet zeggen dat iedereen binnen de Academische rijkunst beroerd zit.

En nog even over die vraag die ik hierboven al stelde. Waar zijn de goede Klassieke instructeurs hier in Nederland te vinden? En waar zijn goede opleidingen te volgen? Hebben jullie bepaalde suggesties? Wil graag mijn horizon verbreden namelijk.

houding zoals steinbrecht beschrijft is niet zo heel belangrijk als je het paard maar niet belemmerd, en het paard vrij kan bewegen zonder dat je het paard in onbalans brengt, waar de AC prat op geen is theorie en eigenhouding van het paard, dit laatste is funnest want dat betekent dat er uit gegaan word van paard wat eigenhouding heeft die correct is en voldoet aan het rijtechnishe beeld, en niet ieder paard is van die klasse

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:58

er is wel klassieke instructie te vinden in NL, het is echter niet zo breed bezaait als in de AC en ja het is het kaf van het koren scheiden, er valt altijd wel over iedereen wat te zeggen natuurlijk, maar waar ik bij mijn eerste gedeelte van mijn opleiding heb genoten heb ik zeer veel van geleerd, ongeacht hoe de persoon verder is, is de kennis zeker wel aanwezig, en namen noemen in deze doe ik niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:10

Citaat:
houding zoals steinbrecht beschrijft is niet zo heel belangrijk als je het paard maar niet belemmerd

Vreemd deze opmerking, van het paard verlangd men wel een goede houding, en de ruiter niet.
Dacht juist dat het een combinatie is, een goede functionele zit, is een stralende combinatie met het paard.
Het gaat er niet alleen om in de Klassieke Reitkunst dat het paard mooi gaat, maar ook de ruiter er als een ruiter op zit.
Gaat u maar eens kijken bei der Morgenarbeit in Wien.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 13:11

Kom ik nog een keer met mijn vraag. Waar zijn goede opleidingen te vinden? Waar hebben jullie de kennis vandaan? Goede instructeurs neem ik aan maar hebben jullie ook een opleiding gevolgt? En zo ja, waar?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:12

Nounou Moll en Professor, ik vergelijk nergens deze twee heren. Marlies vroeg of er boeken waren waar in er over grootmeesters gesproken werd, wat ze deden en waarom. Ik vertel enkel dat er in het boek van Branderup gesproken wordt over oude meesters en dat in het boek van Steinbrecht, Steinbrecht vertelt over hoe hij het doet en waarom. Geen vorm van vergelijking lijkt me? ;) :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:12

Professor schreef:
Citaat:
houding zoals steinbrecht beschrijft is niet zo heel belangrijk als je het paard maar niet belemmerd

Vreemd deze opmerking, van het paard verlangd men wel een goede houding, en de ruiter niet.
Dacht juist dat het een combinatie is, een goede functionele zit, is een stralende combinatie met het paard.
Het gaat er niet alleen om in de Klassieke Reitkunst dat het paard mooi gaat, maar ook de ruiter er als een ruiter op zit.
Gaat u maar eens kijken bei der Morgenarbeit in Wien.

klopt wat u zegt, stienbrecht zegt hhier op ook als het paard gaat met schwung en eleganse en de ruiter zit niet perfect en men zegt er wat van, laat deze eens opstappen en het paard op de zelfde manier berijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:13

Kunt u mij aangeven waar dat staat in het boek van Steinbrecht.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:14

Professor schreef:

ik zal het vanavond op zoeken voor u

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:17

Neen, dit kan ik nog niet. Ik heb het boek namelijk nog niet volledig gelezen. Het boek gaat over de dressuur/rijkunst hoe Steinbrecht het bekijkt. Ik neem dus niet aan dat er niets over het hoe en wat in beschreven wordt. Dus ik neem aan dat als Marlies wilt weten hoe deze man denkt over het rijden/het opleiden van paarden, ze er wat aan heeft om het boek te lezen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:57

Moll schreef:
Professor schreef:

ik zal het vanavond op zoeken voor u

zonder het na te zoeken weet ik welk stuk je bedoeld , steinbrecht heeft het hier over de remonte en over het feit dat een ruiter altijd in overeenstemming met de loodlijn van het paard moet zitten dus logischerwijs zit deze dan wat verder naar voren als bij het hogergeschoolde paard .
En dat een nietkundige ruiter niet zal begrijpen waarom de ruiter naar voren neigd , en om die reden zal verkondigen dat de ruiter die in overeenstemming met de loodlijn van het jonge paard zit niet goed op zijn paard kan zitten tewrijl dit juiist wel het geval is en over een goed rijkunstig gevoel beschikt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:59

xmarliez schreef:
Kom ik nog een keer met mijn vraag. Waar zijn goede opleidingen te vinden? Waar hebben jullie de kennis vandaan? Goede instructeurs neem ik aan maar hebben jullie ook een opleiding gevolgt? En zo ja, waar?

2x

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:13

toch hebben moll en professor een gepeperde mening over de AR maar hebben jullie dezen dan ook wel ietswat bestudeert , omdat jullie vrij stellig zijn in jullie mening