uit balans( ruiter uit balans)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

uit balans( ruiter uit balans)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 17:02

hebben jullie als ruiter ook wel eens dat je een verkeerde afslag hebt gemaakt met betrekking tot het trainen van je paard en je dan zelf zo uit balans bent , dat je je paard beter even kan laten staan omdat de harmonie van het geheel verdwenen is , doordat je zelf zo uit balans bent.

Ik heb het dan niet over een trainingsmethode gebruiken of een hulpteugel maar echt over je eigen gemoedstoestand die maakt dat de harmonie die je anders met je paard hebt ver te zoeken is.
En dat je dus niet weer in de goede gemoedstoestand terecht lijkt te komen , dan zit je in een neerwaartse spiraal , aangezien een fijne training je hele dag goed maakt gebeurd er dan dus het tegenovergestelde.

Ik zit nu ook even in zo een situatie en de afgelopen 3 x trainen ging gewoon nergens over en ben maar afgestapt om escalatie te voorkomen.

Ik denk nu zelf ik laat het paard maar even een paar dagen stilstaan om zelf eerst in balans te komen echter heb ik dan wat belangerijks in het verschier liggen dat snel naderd , wie o wie heeft er tips omtrent zo een situatie?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:07

Ik kan je aanraden om eens voor jezelf een paar lessen yoga of meditatie te nemen.
Of, als dat je niks lijkt, samen met je paard even een echt andere impuls krijgen die gericht is op balans (in jezelf, tussen jullie). Bijvoorbeeld een les centered riding of grondwerk.

Het zal waarschijnlijk ver weg lijken van je normale trainingsdoel maar het werkt zonder enige twijfel daarin door :)

Succes!

annebe

Re: uit balans( ruiter uit balans)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:11

Heb je een doel voor jezelf?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:15

Ja, mijn paard is erg gevoelig en pikt haarfijn op hoe het er bij mij emotioneel voorstaat. Ten tijde van mijn zwangerschap was het een enorme lieverd, ik hoefde me op hem geen zorgen te maken voor mijn veiligheid. Nu ik met een postnatale depressie zit is hij echter praktisch niet meer te rijden voor mij. Opstappen is al een hele toer want hij wordt enorm gespannen van de negatieve energie die ik met me mee draag :(:) en alles wat er dan nog bij komt, iets wat ik doe of iets van buitenaf, zorgt dat hij flipt. Elke negatieve ervaring die we samen opdoen, breekt het onderling vertrouwen, de 'klik' en mijn zelfvertrouwen verder op en zo zak je dieper en dieper weg. Het is niet de eerste keer trouwens. In eerdere periodes ben ik erdoor gekomen door op een moment me voor te nemen dat ik erop ging tot het goed ging. Als ik eraf zou kletteren zou ik er terug opgaan. Dat gaat alleen op voor hele vastberaden dagen, anders werkt het dus verkeerdom. Heb er toen ook twee dagen op rij meer dan drie uur op gezeten met de meest idiote toeren.
Nu heb ik de ruggegraat even niet, ik heb genoeg op mijn brood om er ook de stunts van mijn paard nog bij te krijgen, dus nu heb ik alle dingen afgezegd cq niet meer ingepland en ik stap pas weer op als ik mentaal steviger sta en een happy vastberaden dag heb. Duurt dat een jaar dan gaat hij dus een jaar aan de longe.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 17:19

@waves , dat is helemaal niet ver weg van mijn trainingsdoel , bij mij staat harmonie en gezondheid van het paard voorop , heb al vele vele dingen gedaan om zelf in een goede balans dus gemoedstoestand te zijn tijdens het rijden , het meeste komt door mijn fanatisme waardoor ik te grote problemen maak van de dingen die nie goed gaan en daar gelijk verdrietig van word zelfs wat wanhopig soms terwijl ik dat moet loslaten , perfectie moet je nastreven dat weet ik bereikken zul je het ws nooit.

MIjn doel is dus in harmonie met mijn paard tot leuke hoogtes te komen klassiek dressuur is mijn weg waar ik me op begeef. En mijn doelen liggen erg hoog

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 17:21

heel verstandig urielle , ik zit nu ook in de nachtdiensten en dat helpt ook niet , echter helpt het mij altijd wel om te horen van mensen die dit ook belangerijk en onontbeerlijk vinden .

Nu zit ik dan even zielig te wezen maar ik weet dit is altijd een korte periode en ik moet gewoon longeren gaan idd ,

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:38

Hm wat bij mij helpt is een pauze in te lassen in het rijden en daarna begin ik net zo vrolijk weer. Heb wel eens een half jaar niet gereden en daarna de draad weer opgepakt. Als je gevoel niet goed is erbij dan kun je beter niet opstappen. Gewoon eerst lekker aan jezelf werken, ga andere dingen doen die je op dat moment leuk vindt en beperk je tot de verzorging. Maar misschien is het bij iedereen anders.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:39

kan maar 1 ding zeggen pilates
Laatst bijgewerkt door Moll op 14-01-11 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:42

En daarmee bedoel je????

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:47

Pilates trainingsmethode voor lichaam lichaam en geest stamt uit 1800

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:56

Klinkt heel bekend. Ik heb er zelf met mijn paardje (heb ik pas sinds maart 2010) nog geen lange periodes last van gehad maar wel eens hier en daar een paar dagen. Dan ga ik gewoon lekker op de grond aan de gang en soms m'n instructeur laten rijden en dan zelf alleen maar uit stappen (dan verwacht je ook even niets moeilijks van elkaar). Op de grond betekent bij mij van alles van longeren, wandelen, grondwerk en bijvoorbeeld oefenen met spannende dingen aan de hand (helpt goed voor het gevoel van vertrouwen) met bijvoorbeeld paraplu of een zeil o.i.d. En verder lekker uitgebreid poetsen. En als het weer een beetje gaat begin ik eventueel met heel simpel rijden (in het ergste geval een kwartiertje voltes stappen en draven).
Maar hou vooral voor ogen dat na regen weer zonneschijn komt :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:16

Als ik slecht in mn vel zit of chagrijnig ben ga ik lekker mijn paard poetsen
en longeren en lekker knuffelen. En als ik dan weer vrolijker ben gaan we
gewoon weer aan de bak.. met elkaar gaan vechten omdat jullie allebei
niet zo'n zin hebben om te werken en dan afstappen is een beloning voor
hem omdat hij leert dat tegenwerken en niet meegeven einde oefening is.

Dan kun je er idd beter even lekker niet op rijden.

(overigens zijn die invloeden meestal van buitenaf.. en niet van het paardrijden)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:23

Ik herken wel veel in wat je zegt hoor..
Als ik in zo'n fase zit dan ga ik weer helemaal terug naar de basis: Plezier!
Ik merk bij mezelf altijd dat ik veel te veel doelen ga stellen om verder te komen, waardoor k geforceerd ga rijden. Zodra ik alle doelen even van me afgooi en me weer ga richten op het 'lol met mn knol principe' dan merk k dat k heel snel weer de balans terug krijg die ik kwijt was.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:59

liberty22 schreef:
@waves , dat is helemaal niet ver weg van mijn trainingsdoel , bij mij staat harmonie en gezondheid van het paard voorop , heb al vele vele dingen gedaan om zelf in een goede balans dus gemoedstoestand te zijn tijdens het rijden , het meeste komt door mijn fanatisme waardoor ik te grote problemen maak van de dingen die nie goed gaan en daar gelijk verdrietig van word zelfs wat wanhopig soms terwijl ik dat moet loslaten , perfectie moet je nastreven dat weet ik bereikken zul je het ws nooit.

MIjn doel is dus in harmonie met mijn paard tot leuke hoogtes te komen klassiek dressuur is mijn weg waar ik me op begeef. En mijn doelen liggen erg hoog

Harmonie met je paard in de zin van klassieke dressuur is iets anders dan (emotionele) balans in jezelf (hoewel het eerste misschien niet kan zonder het tweede), maar dat weet je zelf ook anders zou je dit topic niet openen.
Heb je ook yoga en meditatie gedaan? Dat gaat juist over loslaten van het streven naar perfectie. :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:52

Herkenbaar TS, mijn paardje prikt ook zo door me heen.
Hoewel ik op stal normaal gesproken automatisch al het andere loslaat heb ik ook een stressvolle periode gehad waarin dat niet lukte.
Reactie van mijn paard was om continue mijn en zijn plek ter discussie te stellen.

Kreeg vrij snel termen als 'puber' (hij was net vijf) 'uittesten' en 'doorpakken' te horen... had gelukkig zelf door dat het probleem bij mij lag en niet bij mijn paard of zijn leeftijd. Heb hem een aantal weken vrij gegeven, waarin we alleen heel makkelijke dingen gedaan hebben. De dag na het einde van mijn stressvolle periode (dag na mijn diploma-uitreiking) ben ik weer opgestapt en alle spanning van voorheen was verdwenen. Paardlief deed extreem z'n best, zette weer z'n beste beentje voor zoals ik van hem gewend was en ging ineens weer met sprongen vooruit.

Toen hij in zijn plaats een aantal maanden geleden even niet lekker in z'n vel zat door kuddeveranderingen heb ik hem ook een weekje vrij gegeven. In die week ben ik alleen bezig geweest hem te helpen zijn spanning weg te nemen door middel van onder andere massages en TTouch.

Ik vind zelf dat zowel mijn paard als ik in balans moeten zijn om te leren en naar doelen toe te kunnen werken en vind het alleen maar eerlijk om, als één van de twee dat niet is, doelen tijdelijk aan te passen aan de situatie en allereerst te werken aan het herstellen van die balans.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 04:55

nee ikl heb geen yoga gedaan wel andere therapieen zoals BSR en ik weet de naam niet eens meer , heb even een terugval .

Vind het erg fijn om te lezen dat andere mensen ook snappen dat dit een belangerijk onderdeel is
@ raya erg mooi stukje je laatste alinea

Om te behalen wat je zo vreselijk graag wil , zul je het eerst moeten loslaten , dat is wat mijn lesgeefster tegen mij zei .

Altijd worstel ik dan toch daarmee , hoe kun je nu loslaten dat wat je het liefste wil

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:46

Je laat niet los wat je het liefste wil, maar je laat de druk los waarmee je jezelf kwelt :)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:19

Heey, hier heb ik de laatste tijd ook vaak last van. Als ik dan bezig ben met rijden en dingen gaan fout, blijft dat in mijn hoofd en raak ik gefrustreerd wat weer niet ten goede komt van mijn rijden en van het paard. Het helpt wel om een pauze in te lassen, maar als je dan weer begint met rijden en er komen weer fouten op je pad, dan gaat het toch weer fout. Leren met je fouten omgaan en leren dat je niet perfect bent is denk ik het beste, maarja dat is nogal lastig. Ik zou ook graag aan yoga beginnen, maar ik ben dan ook weer van het luie type, die de stap niet zet om eraan te beginnen en alles uitstelt.
Ik lees dus nog even mee, want ik ben ook wel benieuwd wat andere mensen doen.
veel succes met het bereiken van emotionele balans!