moet het paard in de dressuur de bovenlijn trainen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

moet het paard in de dressuur de bovenlijn trainen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 15:19

Ik ben een beetje in de war hierover, en hoop dat jullie mij kunnen helpen :D

Je hoort vaak kreten als 'je paard moet zijn rugspieren meer gaan gebruiken'. En ik geloof ook dat een paard dat op hoger niveau loopt/meer getraind wordt, en bespierdere bovenlijn krijgt of hoort te krijgen. Ook is een ondernek verkeerde bespiering, en hoort er juist bovenop de hals meer bespiering te komen. Toch?

Maar nou was ik zo eens aan het beredeneren, en ik ben een beetje de weg kwijt. Want als ik logisch nadenk lijkt mij dat rugspieren als functie hebben de rug hol te trekken. Een de spieren bovenop de hals zouden naar mijn idee als functie hebben de nek ook helemaal omhoog te strekken en hol te trekken. Maar als dit klopt, zou een paard juist zijn buikspieren en onderhalsspieren moeten gebruiken om met een bolle rug en een gebogen hals te lopen, en niet zijn bovenlijn..
Sorry voor de misschien onduidelijke verwoording, ik kon de goede uitleg niet echt vinden.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:23

Ik wachtte eigenlijk op iemand die het beter uit kan leggen dan ik, maar volgens mij zit het zo: op de lange rugspieren ligt het zadel en die moeten ook de ruiter dragen. De rugspieren moeten losgelaten worden maar ze moeten dus ook wel wat aangespannen worden. Te slappe rugspieren zorgen dat de rug doorzakt en ook de buikspieren hangen dan slap. Die buikspieren heb je juist nodig want door het aanspannen van de buikspieren worden de rugspieren geactiveerd waardoor de wervelkolom kan opbollen (en de hals kan zakken). Door de buikspieren te trainen zal je paard gaan ontspannen en de achterhand meer onder de massa plaatsen, zo kan je paard de rugspieren los laten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:00

Je overdenkingen zijn helemaal juist ;)

Als je het over de rugspieren hebt, dan heb je het over de lange rugspieren. Deze worden gebruikt voor de beweging. Een paard dat je lekker vwnw ziet draven, daarbij zie je deze spieren bewegen. Deze worden dus een voor een aangespannen en weer losgelaten. Deze spieren zullen zich dus ook ontwikkelen bij ontspannen arbeid.

Als de ruiter nu op de rug gaat zitten, kunnen de rugspieren niet meer zo vrij bewegen. Je verliest dan dus een stukje beweging.
Als je de rug kunt opbollen, kan de ruiter makkelijk gedragen worden, terwijl de rugspieren toch ontspannen en vrij kunnen bewegen.

Om de rug nu op te bollen, gebruikt het paard aan de ene kant zijn hals. De hals laten zakken is iets wat veroorzaakt wordt door de zwaartekracht, daar hoeven de onderhalsspieren niets voor te doen. De onderhalsspieren worden meer gebruikt om de neus meer richting borst te krijgen, maar ze staan bijvoorbeeld ook op spanning als het paard zich opspant tegen jouw hand.
De hals laten zakken met de neus naar voren, daar heeft het paard de onderhalsspieren niet voor nodig.
Het ligament in de hals (en een verlengde daarvan dat over de rugggegraat heen loopt) zorgt ervoor dat als het paard de hals naar beneden brengt, dat de rug dan omhoog komt. Dat gebeurt passief. Ondertussen train je zo ook de spieren aan de bovenkant van de hals. Als je later in een gewone arbeidsgang gaat rijden (met de hals niet VWNW), dan zullen die bovenste nekspieren het werk van dat ligament overnemen om de rug op te bollen. Dit gebeurt dan actief, die spieren moeten dus eerst getraint worden (dmv VWNW) en kunnen dus ook moe worden!

Aan de andere kant kan de rug opgebolt worden door de spieren die het bekken kantelen en het bovenbeen naar voren brengen. Deze spieren worden ondersteunt door de buikspieren.

Je hebt dus beide nodig om de rug op te bollen, de hals en de achterkant. Pas als je paard deze spieren aanspant om de rug te bollen en jou te dragen, zullen de lange rugspieren vrij zijn voor een mooie vloeiende beweging en zullen deze zich dus ook kunnen blijven ontwikkelen.

merel90

Re: moet het paard in de dressuur de bovenlijn trainen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:23

Ah, kijk, jullie reacties geven een hele hoop verheldering :D
Dankjewel voor jullie duidelijke uitleg, nu snap ik eindelijk hoe het zit haha.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:30

De bovenlijn heeft eigenlijk een hele dubbele functie, maar je moet beginnen bij de achterkant. De bedoeling is dat het bekken steeds meer onder het lichaam gaat kantelen. Je kunt dat zien aan een achterhand die wat zakt en boller wordt, zoals hieronder op de foto. Het been dat op de grond staat buigt ver door, de hoeken van de gewrichten sluiten zich.

Een spier kan alleen maar samentrekken of ontspannen, dus niet uit zichzelf oprekken. Dat oprekken gebeurt doordat de antagonist (de spier met de tegenovergestelde werking) aanspant.

Als je dus wilt dat het bekken kantelt, dan moeten de spieren in de onderlijn aanspannen, zodat ze het bekken onder de massa kunnen trekken. De onderlijn moet dus vooral sterker worden.

Terwijl het bekken kantelt, moeten de spieren die beginnen aan de achterkant van het achterbeen juist hard aan het werk. Die lopen namelijk over de billen, naar de ruggengraat. Zij zorgen ervoor dat de rug 'opgetild' wordt, als gevolg van de bekkenkanteling die de buikspieren veroorzaakten. De rug wordt dus boller.

Tegelijkertijd moet de rug 'langer' worden, want doordat het bekken kantelt, wordt de bovenlijn meer opgespannen. De spieren in de rug moeten dus mee kunnen geven, zodat ze langer kunnen worden. Tegelijktijd zijn ze verantwoordelijk voor het door laten vloeien van de energie van de achterhand naar voren toe. Ze moeten dus goed kunnen ontspannen.

Maar wat deze rugspieren ook doen, is het halsfundament optillen als ze aangespannen zijn (maar belangrijker zijn de longus colli en de scalenius). De lange rugspieren lopen namelijk vanuit de achterhand aan 2 zijdes van de ruggengraat naar de laatste halswervels (die net voor de schoft dus). Omdat deze spieren aan 2 zijdes lopen, kunnen ze dus ook onafhankelijk functioneren, wat wilt zeggen dat ze ook verantwoordelijk zijn voor de buiging. Bij de rechterbuiging wordt de rechterhelft aangespannen, en de linkerhelft moet ontspannen om langer te kunnen worden. Goede buiging en oprichting zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden!

Overigens zijn het niet de lange rugspieren die de ruiter dragen! Dat doet het supraspinale ligament!

Bekkenkanteling in passage:
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:32

Woodstock schreef:
De bovenlijn heeft eigenlijk een hele dubbele functie, maar je moet beginnen bij de achterkant. De bedoeling is dat het bekken steeds meer onder het lichaam gaat kantelen. Je kunt dat zien aan een achterhand die wat zakt en boller wordt, zoals hieronder op de foto. Het been dat op de grond staat buigt ver door, de hoeken van de gewrichten sluiten zich.

Een spier kan alleen maar samentrekken of ontspannen, dus niet uit zichzelf oprekken. Dat oprekken gebeurt doordat de antagonist (de spier met de tegenovergestelde werking) aanspant.

Als je dus wilt dat het bekken kantelt, dan moeten de spieren in de onderlijn aanspannen, zodat ze het bekken onder de massa kunnen trekken. De onderlijn moet dus vooral sterker worden.

Terwijl het bekken kantelt, moeten de spieren die beginnen aan de achterkant van het achterbeen juist hard aan het werk. Die lopen namelijk over de billen, naar de ruggengraat. Zij zorgen ervoor dat de rug 'opgetild' wordt, als gevolg van de bekkenkanteling die de buikspieren veroorzaakten. De rug wordt dus boller.

Tegelijkertijd moet de rug 'langer' worden, want doordat het bekken kantelt, wordt de bovenlijn meer opgespannen. De spieren in de rug moeten dus mee kunnen geven, zodat ze langer kunnen worden. Tegelijktijd zijn ze verantwoordelijk voor het door laten vloeien van de energie van de achterhand naar voren toe. Ze moeten dus goed kunnen ontspannen.

Maar wat deze rugspieren ook doen, is het halsfundament optillen als ze aangespannen zijn (maar belangrijker zijn de longus colli en de scalenius). De lange rugspieren lopen namelijk vanuit de achterhand aan 2 zijdes van de ruggengraat naar de laatste halswervels (die net voor de schoft dus). Omdat deze spieren aan 2 zijdes lopen, kunnen ze dus ook onafhankelijk functioneren, wat wilt zeggen dat ze ook verantwoordelijk zijn voor de buiging. Bij de rechterbuiging wordt de rechterhelft aangespannen, en de linkerhelft moet ontspannen om langer te kunnen worden. Goede buiging en oprichting zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden!

Overigens zijn het niet de lange rugspieren die de ruiter dragen! Dat doet het supraspinale ligament!

Bekkenkanteling in passage:
Afbeelding

mag ik zeggen dat ik dit nou niet het optimale plaatje vind om het aan te duiden, hoofd hals houding is niet correct en vind het dier nou niet echt kantellen in de bekken, plus de been zettin en plaatsing komt op deze foto niet uit.