Wel of geen goed idee, de zelf verwisselbare boom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim90

Wel of geen goed idee, de zelf verwisselbare boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 21:18

Naar aanleiding van dit topic :
[HAR] Info: Verwisselen van een boom bij een Wintec zadel

Nu ook een topic over de pasvorm op het paard, zodat alles een beetje overzichtelijk blijft.
Mocht je tips of vragen hebben over het wintec zadel zelf of de boom daarvan, dan is bovenstaand topic geschikter :)

Maar nu de vraag, wat vinden jullie van de zelf verwisselbare boom en boommeter?
Ik ben van mening dat je dat best zelf kunt doen, de boommeter is vrij nauwkeurig en je zit er niet gauw naast.
Alleen mocht het zadel na het meten en het plaatsen van de '' juiste '' wisselbare boom nog niet passen ( zadel kiept voorover, paard protesteert, zadel zakt te diep op de schoft enz. ) dan ben ik wel van mening dat er alsnog een zadelmaker geraadpleegd moet worden.

Nu heb ik ook vernomen dat er mensen zijn die helemaal niet zelf de boom verwisselen en aanmeten en direct naar de zadelmaker gaan en dat verwisselbare gedoe '' prut '' vinden, en mensen te onervaren vinden om dat als ''niet zadelmaker'' te doen.

Wat is jullie mening??

unicorn_kiss

Re: Wel of geen goed idee, de zelf verwisselbare boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:26

Ik heb er ook gewoon een zadelpasser bijgehaald voor mijn wintec
Passende boom betekent niet per sé passend zadel.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:29

Het concept leek me wel interessant.

Alleen het is niet geschikt voor rondgeribte paarden met een hoge schoft.
Het enige wat verandert is de hoek van het kopijzer, daardoor krijg je steeds minder schoftruimte naarmate de boom breder wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:36

Ik heb een Wintec gehad in de tijd dat ik bij een fokker reed (warmbloeden) en die Wintec paste dus echt op geen enkel paard. Heb het zadel uiteindelijk verkocht naar iemand met een Fjord of een Haflinger, en daar lag ie gelijk goed op met de bestaande boom. Ik ben dus niet zo'n voorstander van het wisselbare kopijzer, want er wordt voorgespiegeld dat het daarmee al snel op veel paardenruggen zou moeten passen. Niet dus, het blijft net zo nauw komen als een zadel met een vaste boom. Daarbij denk ik dat maar weinig mensen goed kunnen kijken of het zadel past, als je al ziet hoeveel erkende zadelmakers er maar wat aanklungelen, dan kunnen de meeste particulieren helemaal al niet inschatten of iets past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:41

Urielle schreef:
Ik heb een Wintec gehad in de tijd dat ik bij een fokker reed (warmbloeden) en die Wintec paste dus echt op geen enkel paard. Heb het zadel uiteindelijk verkocht naar iemand met een Fjord of een Haflinger, en daar lag ie gelijk goed op met de bestaande boom. Ik ben dus niet zo'n voorstander van het wisselbare kopijzer, want er wordt voorgespiegeld dat het daarmee al snel op veel paardenruggen zou moeten passen. Niet dus, het blijft net zo nauw komen als een zadel met een vaste boom. Daarbij denk ik dat maar weinig mensen goed kunnen kijken of het zadel past, als je al ziet hoeveel erkende zadelmakers er maar wat aanklungelen, dan kunnen de meeste particulieren helemaal al niet inschatten of iets past.

Hier ga ik geheel in mee :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:58

Ik vind het ideaal. Maar ik zeg er wel bij dat een zadel dan nog niet altijd past. Je wisselt alleen het kopijzer en niet de rest.
Ik rij zelf nu met een wintec (en heb nog een kent en masters liggen). Bij de kent en masters heb ik al eens de boom verwisseld omdat het net niet meer goed lag. Daarna wel weer.
Een boommaatje is niet veel, 1 cm vaak. Het kan dus zo zijn dath et zadel daarna weer past. Maar je moet dus wel goed opletten, want de kussens pas je niet aan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:11

RT-->HAR

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 05:06

Myca schreef:
Het concept leek me wel interessant.

Alleen het is niet geschikt voor rondgeribte paarden met een hoge schoft.
Het enige wat verandert is de hoek van het kopijzer, daardoor krijg je steeds minder schoftruimte naarmate de boom breder wordt.

Dat was idd precies het probleem wat wij ook hadden, met de rode boom lag het zadel op de schoft. In principe vind ik het geen slecht idee, maar inderdaad zien mensen soms niet dat het zadel niet past en maken het dan nog erger met een verkeerd kopijzer (breder ipv smaller en andersom). Maar van de meesten zou je toch eigenlijk wel kunnen verwachten dat ze het kunnen inschatten....

debbie010373

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:26

voor de shet heb ik een verwisselbare boom gekocht.... omdat het zadeltje na gebruik op hem dan ook nog later op een ander pony past....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:18

Ik heb ook een wintec, vind het qua prijs/kwaliteit fijne zadels. Heb wel de ervaring dat wintecs vaak beter op fjorden/haffies passen dan op dravers bijv. Het zadel wat ik nu heb past dan ook goed op mijn pony. (is een haflingerkruising) Vind het zadel als grootste nadeel hebben dat het niet echt lekker zit.

Heb de boom al meerdere malen verwisseld en vind het geen onaardig klusje om te doen. Zou zo weer een zadel met verwisselbare boom kopen als ik aan een nieuw zadel toe was. Weet alleen niet of ik weer voor een wintec zou gaan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:23

Het concept spreekt mij aan, en voor mijn paard werkt het ook. Toen ik net met hem begon had ik een maat kleinere boom in mijn zadel zitten dan ik nu heb. Door het werk is zijn vorm veranderd en kon ik makkelijk zelf het zadel weer goed passend maken. Ik heb een vrij luxe uitvoering van wintec en het is het eerste zadel wat past op mijn haf :+

Als je een beetje een idee hebt van hoe een zadel moet liggen kan je met de boommeter zelf de boommaat bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:11

Marieke_K schreef:
Het concept spreekt mij aan, en voor mijn paard werkt het ook. Toen ik net met hem begon had ik een maat kleinere boom in mijn zadel zitten dan ik nu heb. Door het werk is zijn vorm veranderd en kon ik makkelijk zelf het zadel weer goed passend maken. Ik heb een vrij luxe uitvoering van wintec en het is het eerste zadel wat past op mijn haf :+

Als je een beetje een idee hebt van hoe een zadel moet liggen kan je met de boommeter zelf de boommaat bepalen.

Helaas is dat imo juist het slechtste aan de wintec zadels. Je kunt idd zelf meten welke maat je paard nodig heeft. Maar Of de vorm van de boom goed is voor je paard. En of het zadel na het verwisselen van een boom wel past kun je niet zien.(iig de meeste mensen niet)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:23

Net als in het vorige topic ben ik het met Nini_Roosje en dus ook met Urielle eens :)

Het concept is leuk, maar het probleem is dat mensen denken dat wat de boommeter aangeeft het enige is wat er aan een zadel moet passen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:05

Tja , bij alle zadels is het moeilijk te beoordelen of ze goed passen , vooral de ronding van de boom van voren naar achteren is moeilijk te beoordelen.

Als mensen het verkeerd beoordelen (particulier of "professional") dan maakt het op zich weinig uit of er wel of geen verwisselbaar KOPIJZER in een zadel zit. Het is alleen maar een extra aanpas-mogelijkheid , geen wondermiddel dat de verder pasvorm van het zadel of de kwaliteit van degene die de pasvorm beoordeelt , beïnvloed :P

Prutswerk blijft prutswerk , daar kun je het zadel niet de schuld van geven :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:12

Ik wissel al jaren zelf bomen van diverse zadels, geen enkel probleem mee mits je zelf idd wel enige feeling hebt hoe een zadel zou moeten liggen en je tijdig ingrijpt als een boom niet meer voldoet.

Daarnaast blijft het altijd zaak om na het wisselen de rest van de ligging zeer nauwkeurig en kritisch te bekijken en door een vakman evt te laten aanpassen. Want met enkel het kopijzer wisselen ben je er niet.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:17

Ik vind het idee opzich wel prima. Het zijn handige zadels als je veel verschillen paarden rijdt, of als je (zoals ik) geen eigen paard hebt en de paarden dus wel eens veranderen maar ik wel mijn eigen zadels heb. Al heb ik wel een dressuurzadel dat door een zadelmaker is gedaan en opgevult naar paard zijn rug en zonder verwisselbare boom omdat ik dit paard al een tijd rij en ik elke dag met dat zadel rij wil ik gewoon dat die écht goed ligt op haar. Voor het springen wil ik daarin tegen nu juist een wintec springzadel kopen, mocht ik een ander paard gaan rijden zijn dit makkelijke zadeltjes, je kunt er een andere boom in zetten en je komt toch wel een heel eind, tuurlijk dat wintec zadel gaat nooit zo fijn liggen als mijn kieffer dressuurzadel maar ik denk toch dat je er een heel eind mee kan komen zonder de paarden ermee tot last te zijn. Ik vind trouwens wel dat je eventjes iemand die er verstand van heeft er naar moet laten kijken of zo'n wintec goed ligt, je kan er wel een andere boom in zetten maar als ie dan klappert als een gek schiet het ook niet op. Dus ik ben toch van mening dat je die boom er even door een zadelmaker moet laten verwisselen zodat deze ook kan kijken of het zadel uberhaupt wel kán gaan passen op het paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:34

Ik heb ervaring in het wisselen van bomen bij Kent en Masters en bij Wintec.
De bomen van Kent en Masters (eigenlijk het kopijzer) hebben een behoorlijk andere pasvorm dan wintec, geschikter voor paarden met brede schouders en toch een hoge schoft. Maar de kussens van dit zadel dragen achter vaak niet goed bij smallere paarden. Hierdoor is de pasvorm zeker niet voor alle paarden geschikt. De medium boom van Kent en Masters valt duidelijk wijder dan die van Wintec.
Torrowgood, Kent en Masters en Fairfax leveren overigens leuke zadels en door die verwisselbare boom zijn ze gewoon geschikt voor vele paarden, meer dan bij een standaard zadel zonder verwisselbaar kopijzer. Maar nog altijd moet het zadel gewoon passen en als bijvoorbeeld de boom al niet bij het paard past, dan zal een verwisselbaar kopijzer de pasvorm nog steeds niet perfect maken.

Wintec heeft relatief weinig ruimte bij de trapeziumspier rond de schoft, heb je een paard dat hier juist breed is en veel schoft heeft, dan moet je je afvragen of je wel aan Wintec moet beginnen. Hier zijn de kussens vrij smal. De bomen vallen ook vrij smal t.o.v. Torrowgood. Maar verder zijn het mooie zadels waar goed over nagedacht is. Ik rij op dit moment met een nieuwe wintec 500.
Ook hier geldt weer dat ze niet op elk paard zullen passen. Dat je kunt kiezen uit Cair en geen Cair is een grote plus. Cair is onderhoudsvrij.

wat verder zadels met een verwisselbaar kopijzer vaak hebben is ook een afneembare wrong. Dat is voor de ruiter prettig, want ik rij dus nu op de wintec zonder de wrong.

Geartje_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:53

Ik zou zoiets altijd laten doen!!

Mandy25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:07

Ik heb zelf ook een aantal jaar geleden een wintec 250 gekocht.
Ben zelf erg tevreden met dit zadel.
Ben zelf van een rode naar een zwarte boom gegaan.
Ik ben hiervoor naar de verkopende winkel gegaan (met ervaring in zadel passen).
Ik had mijn oude zadel meegenomen, dat echt super lag. Hiermee hebben we verschillende bomen mee vergeleken.
Let wel mijn zadel lag als goed qua kieperen enzo. alleen bij de schoft niet.