Te weinig echte 'paardenmensen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Te weinig echte 'paardenmensen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:12

Hoi Bokkers,

Ik zat laatst in een discussie met een meisje waarin zij vond dat je tegenwoordig in haar opinie veel minder echte paardenmensen hebt dan vroeger (met paardenmensen bedoelt ze denk ik dan mensen die écht verstand van paarden hebben en niet zomaar iets doen). In het begin was ik het er niet zo mee eens, maar er viel me wel eens iets op.

Zo zit ik op een klein forum waarin ik wel eens topics zie, waarbij echt mijn mond openvallen. Bijvoorbeeld mensen die het raar vinden dat ze dierenbeul genoemd worden, terwijl ze al meermalen zwepen in 3'en hebben geslagen. 'omdat het paard jong is en niet wil galopperen', bijvoorbeeld. Ik ben pas 14 en ik weet ook nog dat je met een jong paard gewoon veel geduld moet hebben en dit zeker niet oplost met slaan.

Daarnaast zijn daar ook veel vragen over zadels. Past mijn zadel, hoe kan ik mijn zadel goed laten passen, waar kan ik een geschikt zadel kopen.. Ik neem dan toch zelf aan dat als je een paard neemt, wel een béétje weet over zadels. Althans, ik nam wel aan dat iedereen met een paard wel weet waar zadelmakers voor zijn en waar je zadels kunt kopen. Ik vind het enkel wel goed dat deze mensen het vragen, want dat is altijd nog beter dan zelf uit gaan proberen en het paard er de dupe van wordt..

Aan de andere kant heb ik er vrijwel weinig last van dat ik veel mensen zie zonder verstand van paarden, want bijvoorbeeld op Bokt leer ik nog steeds regelmatig goede dingen over paarden en krijg ik niet echt de indruk dat hier veel mensen zitten die zo weinig verstand van paarden hebben.

Ik denk alleen, maar dat kan ik natuurlijk niet goed weten, dat er veel ouders met stal aan huis zelf niks van paarden weten en kindlief vervolgens een (jonge?) pony geven bij huis terwijl er ook geen begeleiding is. Wat in mijn ogen, tenzij het kind natuurlijk wel verstand heeft van paarden, als gevolg heeft dat het kind dingen gaat uitproberen die niet horen..

Is het meer mensen opgevallen of ben ik de enige die daar niet echt een oordeel over heeft?

erikwildeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:32

Ik vind ook dat er nog maar weinig echte paardenmensen zijn. Paardenmensen in de zin van mensen die vanuit hun oude kennis, intuïtie en met veel rust alles met bijna elk paard gedaan krijgen. Mensen die niet met allerlei hulpstukken maar met hun natuurlijk overwicht een paard goed voor elkaar krijgen.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:10

Oh er zijn zeker meer mensen met paarden dan paardenmensen, dat zal denk ik altijd wel zo geweest zijn. Ik vind het super als mensen zich meer proberen te verdiepen in (hun) paard(en), maar ik vind het erg jammer dat sommige mensen zich alleen in een bepaald onderwerp verdiepen als het in de mode is zeg maar. Ouders die hun kinderen zomaar een pony geven terwijl ze er zelf niets van weten, hun kinderen onervaren zijn en ze te beroerd zijn om goede begeleiding te zoeken, daar kan ik ook niet blij mee zijn. Natuurlijk hoef je niet alles te weten wat er te weten valt, dat is denk ik ook niet te doen want met paarden ben je (naar mijn idee) nooit uit geleerd, maar vriendelijk naar je paard zijn en het de zorg geven die het nodig heeft is wel heel belangrijk. Misschien komt het ook door het ego van de mens dat er meer mensen met paarden dan paardenmensen zijn. Hoe vaak hoor je wel niet dat een paard een rotbeest is of dat een wedstrijd niet goed ging want het paard deed dit of dat niet goed, gelukkig zijn de ruiters perfect ;) Het lijkt me goed als mensen die met paarden omgaan ook eens naar zichzelf kijken als iets niet gaat zoals men in gedachten had. Sowieso denk ik dat mensen zich wel wat meer mogen verdiepen in paarden voordat ze er 1 kopen. Niet alleen in paardrijden of wat de kosten zijn of welke leuke setjes en dekjes er zijn, maar in paardengedrag en wat een paard nodig heeft, wat een mens nodig heeft/moet doen om goed met een paard om te gaan. En ook naar wat voor paard bij je past qua karakter en ambitie, niet alleen welke kleur of welk ras je leuk vindt of 'in de mode' is.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:16

ik sluit mij hierbij aan.
kijk eens hoeveel mensen de problemen zoeken bij hun paard, terwijl het toch zo is dat 99% een fout van de ruiter / verzorger is!

naar mijn mening is de paardenwereld nu aan het veranderen. ´vroeger´ toen waren paarden alleen voor mensen met veeeeeel geld. momenteel wordt de aanschaf steeds goedkoper, maar het onderhoud steeds duurder. hierdoor krijg je mensen die de maanlijkse lasten NET aan kunnen betalen, maar ALS een paard dan ziek wordt, of extra kosten krijgt voorbeeld een hoefsmid, tandarts of wat dan ook, moeten de dieren weer weg omdat het allemaal toch wel erg duur wordt 8)7 8)7 8)7 :n :n :n :n
JONGENS, WAAR GAAT DIT HEEN?

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:20

Ik ken er wel een paar, echte paardenmensen.. en merk zelf wel wat verschil met vroeger.
Tegenwoordig is er zoveel meer aan informatie en cursussen dat je jezelf enorm kunt ontwikkelen.
Blijf je houden dat er nu net als vroeger een verschil van mening is over alles met paarden.
De meeste eigenaren zijn zo eigenwijs, zie je hier ook veel.
Hulp vragen terwijl je met je boerenverstand nog kan bedenken dat er een veearts bij moet komen.
Kinderen en paarden, leuk, maar mét toezicht van volwassenen die weten waar ze mee bezig zijn.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:22

Girassol, dat ben ik zeker wel met je eens. Ik zie tegenwoordig ook veel topics als dat ze een paard gaan kopen en welk ras er nou goed bij ze past. Het immers niet om het ras, maar om het paard imo. Alleen dat er echt bijna niemand is die helemaal geen verstand/weinig verstand van paarden heeft vind ik toch overdreven. Dat er een verschil is tussen mensen met paarden en paardenmensen, alleen kan ik het me niet voorstellen dat er bijna niemand is die veel van paarden weet..

Ik vind het inderdaad ook belachelijk dat er gewoon niet naar de ruiter zelf gekeken wordt, maar dat als bijvoorbeeld een paard niet doorloopt 'de zweep er maar over moet'. Het paard doet immers vanalles fout en de ruiter is goed. Beetje verkeerde manier van denken vind ik zelf, en ik denk inderdaad dat dat ook aan het egoïstme ligt, maar ook aan onkunde..

XNeLLeKe

Re: Te weinig echte 'paardenmensen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:24

Ik sluit me hier ook helemaal op aan!
De meeste mensen tegenwoordig doen maar wat..
En een nieuwkomertje is, dat het paard waarschijnlijk in de toekomst gaat dienen als een ding.
Als ik andere zo hoor spreek ik hier ook de waarheid over dat ding.
Wat voor ons natuurlijk gewoon een lief paard is!

Wat moet deze wereld toch worden.. :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:35

Ja en nee eigelijk bedoel wat is vroeger? Ik ken toch veel verschillende mensen die zelf zeggen veel verstand er van hebben maar daar heb ik ook mijn vragen bij, vroeger werden er volgens mij niet zo gek veel zadelmakers erbij gehaald of de tandarts en dat soort zaken ik vindt dat het veel meer is van tegenwoordig.
Nu ken ik ook wel een geval waarbij ik denk joh waar zijn jullie mee bezig kind zat 3 maanden op les en hoppa jong paard gekocht, stallen aan huis maar ze hebben er maar weinig verstand van bedoel ze vroegen zelfs aan mij ow doe je dat zo(de beugels langer maken) ze wist niet eens dat het kon! Bedoel hallo, naar mijn mening is dat toch ook wat rijden betreft zowat het eerste wat je leert.
Voor de rest hebben ze geld zat hoor en ach dit paard is toch maar een proefpaard 8)7 (lees: als ie is versleten kopen we wel een nieuwe). Serieus, ze gaan echt gewoon niet goed met hun paard om maar joh mag je niets van zeggen en dat probeer ik ook niet maar is af en toe verdomd lastig ben blij dat ik ze nu niet meer zie en hopelijk komen ze van de zomer niet terug.
Maar goed, ik weet niet of het zoveel slechter is als vroeger, denk dat ze toen wel een stuk harder waren en ook niet bij elk mankementje of teken van pijn gelijk de DA op de stoep hadden staan, dat is tegenwoordig volgens mij wel meer, als je paard tekens geeft van verzet/pijn geeft dan komt de hele waslijst voorbij DA, TA, zadelmaker, masseur enz.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:58

Shona schreef:
Girassol, dat ben ik zeker wel met je eens. Ik zie tegenwoordig ook veel topics als dat ze een paard gaan kopen en welk ras er nou goed bij ze past. Het immers niet om het ras, maar om het paard imo. Alleen dat er echt bijna niemand is die helemaal geen verstand/weinig verstand van paarden heeft vind ik toch overdreven. Dat er een verschil is tussen mensen met paarden en paardenmensen, alleen kan ik het me niet voorstellen dat er bijna niemand is die veel van paarden weet..

Ik vind het inderdaad ook belachelijk dat er gewoon niet naar de ruiter zelf gekeken wordt, maar dat als bijvoorbeeld een paard niet doorloopt 'de zweep er maar over moet'. Het paard doet immers vanalles fout en de ruiter is goed. Beetje verkeerde manier van denken vind ik zelf, en ik denk inderdaad dat dat ook aan het egoïstme ligt, maar ook aan onkunde..

Ik bedoel niet te zeggen dat veel mensen niets van paarden weten, zo erg zal het vast niet zijn ;)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:59

Waar ik veel moeite mee heb is dat men idd al gauw denkt er veel verstand van te hebben.
Maar bij het minste probleem er gelijk die hele waslijst bijgehaald moet worden van DA, TA, zadelmaker etc.
Terwijl je met kennis en verstand ook veel kunt voorkomen of verhelpen.

Daarnaast vind ik dat men niet lang genoeg door rijdt om echt van ervaring te spreken en hoe te handelen als een paard eens niet braaf is oid.
Om van rijtechnische oplossingen nog maar niet te spreken.

Er de mond vol van hebben, vooral ook hier op Bokt.
De ene weet het nog mooier te vertellen dan de ander.
Maar ik wil wel eens zien of deze mensen het ook in de praktijk kunnen brengen.
Want met praatjes rij je geen paardjes.

Ook de mentaliteit vind ik enorm veranderd.
Als het allemaal te veel moeite gaat kosten, of te zwaar is, haakt men af.
Naar mijn gevoel er ook niet zo veel voor over hebben als vroeger het geval was.
Het moet ook allemaal steeds luxer en mooier en er zijn ook veel meer mooi-weer-ruiters dan vroeger.

De stromingen / richtingen binnen de paardenwereld zijn ook enorm gegroeid.
Daarvan vind ik dat men zich al gauw tot 1 richting beperkt en zich er blind op staart.
Dat stagneert kennis, ontwikkeling en ervaring in brede zin en dat vind ik veelal merkbaar als je in gesprek raakt met zo iemand.

Echt wel jammer allemaal.
De echte paardenmensen raken wel meer en meer in de minderheid heb ik het idee...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:01

erikwildeman schreef:
Ik vind ook dat er nog maar weinig echte paardenmensen zijn. Paardenmensen in de zin van mensen die vanuit hun oude kennis, intuïtie en met veel rust alles met bijna elk paard gedaan krijgen. Mensen die niet met allerlei hulpstukken maar met hun natuurlijk overwicht een paard goed voor elkaar krijgen.

Voor mij is dit ook wat paardenmens zijn inhoudt. Niet heel veel regeltjes, zoals zovelen hebben, maar mensen die echt vanuit gevoel een heleboel bij een paard gedaan krijgen.

Ik ken er zelf 2: een boer en een clubgenootje van mij. Voor de rest ken ik een heleboel mensen met paarden die goed zijn en die veel weten, maar echte paardenmensen zou ik ze niet noemen.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:01

Ik denk dat echte paardenmensen niet veel op internet zijn en dat je daarom je mening hierover niet echt op mensen op forums kunt baseren....

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:03

Haha, Marie, klopt als een bus.
Paardenmensen zijn er wel op Bokt, maar ze zijn schaars.
Bokt heeft onder het echte paardenvolk ook een bar slechte naam en wordt niet echt serieus genomen.
Vind ik niet zo gek overigens.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:10

Marie83, goed punt ;)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:14

Marie 83, ben het met je eens.

Maar er zijn idd ook niet meer zo veel die er echt verstand van hebben wat me opvalt. Al snel komt er een paard omdat het ze leuk lijkt. Maar vergeten een tandarts, evt suplementen, Goede spullen voor een paard, Dierenarts, een hoefsmid. Al die kosten worden ook al niet snel berekend. Laat staan de tijd die erin gestopt moet worden bij een paard. En dat vind ik erg jammer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:15

wanneer val je onder de categorie paardenmens?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:15

Wig_love schreef:
Marie 83, ben het met je eens.

Maar er zijn idd ook niet meer zo veel die er echt verstand van hebben wat me opvalt. Al snel komt er een paard omdat het ze leuk lijkt. Maar vergeten een tandarts, evt suplementen, Goede spullen voor een paard, Dierenarts, een hoefsmid. Al die kosten worden ook al niet snel berekend. Laat staan de tijd die erin gestopt moet worden bij een paard. En dat vind ik erg jammer.

Dit heeft voor mij ook niet zoveel met paardenmensen te maken. De echte paardenmensen die ik ken die zien wanneer zoiets nodig is en hebben vooral niet teveel gefrutsel aan hun paard. Geen supplement gezien :+

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:22

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:29

Ik denk wel eens, raken we niet veel verder verwijderd van het paard door het juist steeds meer met supplementen vol te stoppen, het op te tuigen met allerlei bontjes en dingen om de benen. Zien wij het paard nog wel als een dier, wat het is! Maken wij ons juist niet veelste druk, moeten we niet wat meer gebruik maken van 'boerenwijsheden' ipv van dure middeltjes die we krijgen aangeboden via chique advertenties. Heeft een paard dat allemaal wel nodig? Of vind het paard het veel lekkerder om gewoon vies te mogen zijn, rond te lopen zonder strikjes en dingetjes. Een tik krijgen wanneer ze iets verkeerd doen, ipv allerlei ingewikkelde methodes. Het paard lijkt wel verheven te zijn boven het gemiddelde dier. De hele bio-industrie zit vol met dieren die nooit zonlicht zien. Maar een paard moet elke dag een extreem schone stal. Als het niet als een princesje behandeld wordt valt iedereen er meteen over.

Paardenmensen zijn voor mij mensen die echt voor het paard gaan. Ipv uiterlijk vertoon. Die een paard hebben om het paard, en niet om de wedstrijden en alles wat er om heen zit.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:30

Jup, dat wilde ik ook zeggen Krips.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:30

geerke schreef:
wanneer val je onder de categorie paardenmens?

Inderdaad!

Ik weet niet, maar bokt was eerst ook wel anders, nu word het echt een beetje gepennymatiseerd!
Ik vind ook dat sommige mensen niet nadenken over hun aankoop..
Over de gevolgen, vooral met kreupelheid e.d.
Aan de ene kant kan het heel erg overgedramatiseerde worden, maar aan de andere kant hebben mensen totaal geen benul van hoe en wat!
En laten ze zichzelf bijvoorbeeld in met mensen die zich voordoen als halve Dierenartsen.

Het echte rijden leer je niet op een manegepony/verzorgpony 1 x in de week, maar op een eigen paard (of iets in die richting)..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:32

Krips schreef:
Ik denk wel eens, raken we niet veel verder verwijderd van het paard door het juist steeds meer met supplementen vol te stoppen, het op te tuigen met allerlei bontjes en dingen om de benen. Zien wij het paard nog wel als een dier, wat het is! Maken wij ons juist niet veelste druk, moeten we niet wat meer gebruik maken van 'boerenwijsheden' ipv van dure middeltjes die we krijgen aangeboden via chique advertenties. Heeft een paard dat allemaal wel nodig? Of vind het paard het veel lekkerder om gewoon vies te mogen zijn, rond te lopen zonder strikjes en dingetjes. Een tik krijgen wanneer ze iets verkeerd doen, ipv allerlei ingewikkelde methodes. Het paard lijkt wel verheven te zijn boven het gemiddelde dier. De hele bio-industrie zit vol met dieren die nooit zonlicht zien. Maar een paard moet elke dag een extreem schone stal. Als het niet als een princesje behandeld wordt valt iedereen er meteen over.

Paardenmensen zijn voor mij mensen die echt voor het paard gaan. Ipv uiterlijk vertoon. Die een paard hebben om het paard, en niet om de wedstrijden en alles wat er om heen zit.

ik geef supplementen omdat ik juist ga voor mijn paard....en omdat ik mij in zijn ziekte heb verdiept(hij is ziek geworden door een fout van een dierenarts die geen paardenmens was)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:36

Ohh dat is wel balen zeg!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:39

Maar ik wist ook niet alles toen mijn pony er kwam. Ik heb alleen daarvoor jaren verzorgponies gehad, heeel hard gewerkt en altijd mijn best gedaan alles te leren. Bovendien stond ik op een stal waar ik mijn verzorgpony ook had (wat mijn pony geworden is) en heb altijd hulp gehad van stalgenoten daar. Er zit heel veel verschil in mensen die er geen verstand van hebben. Iedereen moet het leren! Alleen er zit een verschil in wanneer je denkt alles al te weten, en wanneer je dingen wil aannemen, wil leren en je bewust bent van alles wat je wel en vooral niet weet.

@Geerke: Dat is niet wat ik bedoel natuurlijk! Als je paard het echt nodig heeft omdat hij ziek is. Dat is niet meer dan normaal. Ik heb het over de betutteling van een dier. Het gemiddelde gezonde paard kan prima functioneren zonder allerlei dure supplementen. Het gaat erom dat het niet meer gezien wordt als een dier. Ik geef mijn paard ook wel eens een vitaminespuit. Maar ik ga niet allerlei dure dingen geven terwijl mijn paard prima zonder kan. Mijn paard gaat ook niet dood van een vieze staart, of een dagje in een vieze stal. Het is geen mens! Het is een dier! En ik denk dat het voor paarden ook het fijnste is om als dier behandeld te worden. Die betutteling. Daarvan denk ik welleens.. bedenk wel waar het om gaat! Sterkte met je pony. Ik hoop dat het nu beter gaat :) Begrijp me niet verkeerd! Ik vind dat voor elk dier ontzettend goed gezorgd moet worden!! Maar een beetje boerenwijsheden zo hier en daar kunnen ook geen kwaad.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:48

Hou er rekening mee dat de commercie ook heel handig inspeelt op mensen met paarden.
Het einde is soms echt zoek.
Boerenverstand verkoopt niet