Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniegirl

Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:56

Ik zie vaak dat ruiters vaak de fout bij hun paard zoeken.
Zovan 'hij deed dit en dat, en toen (voorbeeld) viel ik eraf!'
Het niet heel gek om op die manier te vertellen, maar ik heb het idee dat sommige nooit verder kijken.
Waarom deed hij dat? Ligt het niet aan jou, aan iets waar je in eerste instantie helemaal niet aan dacht?

Ik heb nog wat moeite met balans waar de pony waar ik altijd op rij soms ook wat vervelend kan reageren, maar dan zegt mijn lerares altijd: 'je moet je voorstellen, dat iemand op jou rug zit, en erg op 1 kant hangt, wat zou jij doen?'
Op mijn oude manege werden zulke dingen nooit verteld en keek ik ook altijd eerst naar het paard, dat probeer ik nu echt af te leren.

Vertel hier jullie ervaringen.

ikenindi

Re: Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:58

tsja, ik weet dat ik naar mezelf moet kijken en probeer dat ook wel altijd te doen, maar soms...
ik denk dat ik niet de enige ben als ik eerlijk zeg dat ik soms ook mijn paard wel even vervloek ;)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:58

Als ik eerlijk ben denk ik eerst Pff paard!
En dan denk ik oh misschien was ik het zelf gewoon. :o

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:00

Ik probeer altijd eerst naar mezelf te kijken. Zeker met springen straf ik mijn paard nooit zomaar of ik moet zeker weten dat het niet aan mij ligt of pijn of angst van het paard. Rijd ik slechte punten met dressuur wil ik nog wel eens denken dat mijn paard zijn dag niet heeft of de jury te streng was. Maar meestal ligt het denk ik toch aan mezelf.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:02

Ja ik kijk eigenlijk altijd eerst naar mezelf, want weet dat mijn pony heel eerlijk is en er dus niet zomaar tegen dingen in gaat.. Dat doet ie eigenlijk alleen als ik gewoon iets fout doe :=

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:15

Het is vrij logisch dat je zegt: het paard bokte en viel ik. Daarmee zeg je in feite niets verkeerd.
Maar!
Waarom deed dat paard dat dan? Dan vertel je er niet bij, omdat je het niet weet of omdat je het niet wilt weten.

Ik schopte het paard te hard en daarom gaf hij een bok, toen viel ik.
Zo is het de realiteit, wat er gebeurde.

Maar je zegt wel wat verkeerd als je het paard de schuld geeft in de zin van: stom paard, hij bokte zomaar, nu lig ik ernaast.

Dus in feite is het logisch dat je eerst naar je paard kijkt. Dat was de oorzaak van jou vallen. Maar wat was de oorzaak van de oorzaak. Daar denken we pas later over na. Tenminste, sommigen, niet allemaal.
Dit is denk ik ook de oorzaak van te voorbarig grijpen naar hulpmiddelen zoals sporen of een martingaal.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:15

Ligt er aan in welke situatie. :')
Als er ergens dingen in de trainingen niet lukken, kijk ik eerst altijd wat er fout ging en waar dat aan lag. Dus altijd bij mezelf en bedenk dan hoe ik dat kan verbeteren.

Op momenten dat ze eens lekker aan het klieren gaat (bijvoorbeeld net niet de oefening doen, dus bijv SB en dan wel schoudervoor etc, met net niet de buiging) en dat een aantal keer volhoudt of nét niet zo op been reageren als ze normaal doet. Kan ik op een gegeven moment wel eens boos worden en dan lukt het al helemaaaaaal niet meer.

Ligt dus ook niet aan het paard, al vind je dat op dat moment natuurlijk wel zo. Vaak als je dan even wat anders gaat doen, is het daarna gewoon weer "goed". Alleen ben ik zo iemand die door gaat tot het wel lukt, vaak goed, alleen dus niet in deze situaties. :D

Vaak is het ook zo dat degene op dát moment denkt dat het aan het paard ligt, maar als ze dan (nadat ze vaak afgestapt zijn) er over nadenken waar en wat er fout ging. Ze er 9 van de 10 keer wel achter komen dat het niet aan het paard lag, maar aan hen zelf. :D Dan nog de kunst om het toe te geven.
Ik had er altijd een goed handje van om op wedstrijden niet het paard of mezelf de schuld te geven, maar mams de voorlezer. Als ik dan fout reed in de proef (is maar 2 x gebeurt, maar toch) gaf ik altijd de schuld dat zij het verkeerd las, terwijl ik gewoon verkeerd luisterde of iets. Zo ook vaak met andere dingen die op concours dan niet helemaal vlekkeloos verliepen. Dat was nog voornamelijk in het begin, dat ik stront zenuwachtig was of op grotere/belangrijkere concoursen. :))
Arme mams :(:)

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:54

Ik kijk naar me zelf want mijn paard doet niet zomaar iets alleen als hij pijn heeft of ik iets fout doe,
behalve als hij je uit gaat proeren dat laat hij al vantevoren merken dus ben ik er op voorbereid :P

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:59

Ik kijk altijd eerst naar mezelf.
Een paard reageerd altijd eerlijk en uit eerdere ervaringingen. Dus als een paard iets doet, bijv steigeren, moet je je afvragen wáarom hij dat doet. Wat doe jij? Heeft het paard daar last van? Ooit een vervelende ervaring gehad met die oefening/plek? Verkeerde hulp gegeven? Pas als je dat weet kun je het probleem oplossen. De fout ligt dus nooit bij een paard!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:13

Het lijkt me vrij logisch dat je eerst bij jezelf te rade gaat :o

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:21

JPS schreef:

Tuurlijk, maar ik geloof niet dat iedereen meteen denkt "Oh wat doe ik stom!", maar toch eerst denkt "Paard wat doe je toch.."

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:23

Meestal denk ik inderdaad ook: Pony, DOE HET NOU!
Dan ga ik na wat ik zelf doe & merk dat ik gewoon niet duidelijk ben.
Dan krijgt ze een klopje en beginnen we opnieuw.

Dus eerst denkik aan het paard & dan komt het besef dat de fout bij mezelf ligt.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:26

Ik kijk eigenlijk vrijwel altijd eerst naar mezelf. Er kunnen zich natuurlijk andere situaties voordoen maar in principe is het bijna altijd de ruiter.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:26

xManon_ schreef:
JPS schreef:

Tuurlijk, maar ik geloof niet dat iedereen meteen denkt "Oh wat doe ik stom!", maar toch eerst denkt "Paard wat doe je toch.."

Niet iedereen, nee.. daar heb je een punt!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:34

Haha, als ik op de grond lig, dan ligt dat toch in de eerste instantie aan het paard, ik ga niet vrijwillig eraf om een tukje te doen in het zand ;) . Als je dan nadenkt waarom, denk ik eerst aan de omstandigheden: het kan best zijn dat hij schrok van iets, dat hij fris stond en een bok teveel gaf, en dan lig ik er vaak liever af dan ik blijf zitten, dat doet minder pijn :) .

Doet een paard iets niet als ik wat vraag onder het zadel, dan ga ik eerst kijken naar mezelf. Tien tegen een ben ik niet duidelijk of stoor ik in de beweging. Altijd in je achterhoofd houden dat 99 % aan de ruiter ligt :) .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:36

Op het moment dat jij van je paard valt, heb je bepaalde tekenen niet als zodanig geinterpreteerd dat het misschien niet veilig was om op te stappen.
Een schrikreactie kan altijd, een schijnbeweging kan altijd, maar verder ga ik toch eerst bij mezelf te rade en geef mijn paard niet standaard de schuld.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:40

tja een paard spiegelt dus als het iets "fout" doet dan is de kans groot dat de ruiter iets "fout" doet en dat geldt dus ook voor mij

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:43

Cassidy schreef:
Op het moment dat jij van je paard valt, heb je bepaalde tekenen niet als zodanig geinterpreteerd dat het misschien niet veilig was om op te stappen.
Een schrikreactie kan altijd, een schijnbeweging kan altijd, maar verder ga ik toch eerst bij mezelf te rade en geef mijn paard niet standaard de schuld.

Precies, het kan allemaal altijd, het is niet noodzakelijk niet veilig, want dan is het nooit veilig om op een paard te stappen, het blijft namelijk een levend dier. Goh, als je in de zin spreekt van dat het aan jezelf ligt dat je je evenwicht verliest omdat je paard wegspringt, dan ligt het aan jezelf ja ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:46

Vraagje aan Biepje: neem jij standaard een aantal preflight checks mee als jij op je paard stapt?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:51

Ik kijk vrijwel altijd eerst naar mezelf, maar soms weet je gewoon dat het je paard is :P Als ik normaal een hoek uitrijd, en plots vliegt het paard met een rotgang van de hoefslag en geeft een enorme bok waardoor ik op de grond lig: dan ligt het aan het paard, ik reed normaal en had geen reactietijd om te reageren (voel het altijd aankomen, nu ging het gewoon te snel om nog wat te doen).

Alle andere keren, als er wat fout gaat, dan weet ik vrij snel dat het mijn fout was geweest, of dat ik de situatie iets anders aan had moeten pakken. Ik weet niet hoe de verhoudingen liggen :P 90% ruiter en 10% paard????

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:52

Ik kijk altijd eerst naar mezelf.

Poownie heeft ook al vaak voorbij horen komen: 'Sorry Diev! Ik gaf de verkeerde hulp/wilde teveel/.....'
:j

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:52

Ik zou willen zeggen dat ik altijd eerst naar mezelf kijk, maar dit gaat helaas bij mij niet altijd op. :)

Als een oefening onder het rijden niet lukt, kijk ik eerst naar het paard. Heeft hij geen pijn, snapt hij de opgave wel en herhaal ik het een paar keer. Gaat het daarna ng steeds niet goed, dan valt het kwartje en kijk ik naar mezelf. Zit ik wel goed, geef ik de hulpen wel duidelijk of is er iets anders dat ik veroorzaak.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:23

Cassidy schreef:
Vraagje aan Biepje: neem jij standaard een aantal preflight checks mee als jij op je paard stapt?

Een aantal wat?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:26

Preflight checks? :=

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:31

Ligt eraan welke situatie. Maar in eerste instantie zal mijn frustratie het even winnen van mijn realistische kijk op het paardrijden en kan ik mijn paard weleens de schuld geven. Al snel kom ik dan toch wel vaak uit bij ruiterfouten....ach, ik ben ook maar een mens....