vraag voor mensen die z1 of hoger starten bij de paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monkey

vraag voor mensen die z1 of hoger starten bij de paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 16:26

ik rij sinds 5 week met stang en trens, met natuurlijk juiste begeleiding. Nu lees ik overal wel of niet afwisselen. Maar ik vind mijn paard hier veel fijner op lopen. Zelfs zijn gangen zijn fijner, ook oefeningen lopen net even wat mooier. Zouden jullie dan nog steeds tussen trens en stang en trens wisselen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?

rsstables

Re: vraag voor mensen die z1 of hoger starten bij de paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:59

Ja, je moet blijven afwisselen, zeker als je al zegt dat hij fijner loopt op stang. Dit betekend dat je hem fijner kan krijgen als je sterker in kan werken. Als je dus langdurig op stang blijft rijden zal dit zeker niet beter worden, en word je paard steeds een tikje vaster in de bovenlijn. Gewoon goed aan de basis blijven werken, ookal rijd je hoger, want daar zit de oplossing om je paard losser en lichter te krijgen. Ik kom helaas al te vaak mensen tegen die na een periode nog niet eens meer een M proef op trens kunnen rijden.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:01

Ik doe het niet, als het paard er fijner op loopt zie ik geen reden om af te wisselen. Dan moet je steeds weer werken aan de juiste afstemming met de aanleuning. Het lijkt me voor het paard ook prettiger om niet steeds weer ergens anders aan te wennen. Bovendien wordt je paard niet sterker als je alleen met stang en trens rijdt (als hij hier fijn op nageeft).
Ik rijd mijn paard al meer dan een jaar op stang en trens en de aanleuning is alleen maar verbeterd.

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:07

Ik zou ook afwisselen. Ik ben het zeker eens dat je niet hoeft af te wisselen omdat je paard anders sterker wordt, ofzo. Maar bij mijn paard werkt het afwisselen juist heel fijn. In de training rijd ik altijd met trens, een paar dagen voor de wedstrij pak ik hem dan op met stang en trens. Op deze manier heb ik hem goed getraint met trens, waar hij lekker op loopt. En op het moment dat ik dan mn stang en trens in doe, loopt hij alleen nog maar lekkerder. Ik moet wel zeggen dat ik voor mezelf, in het begin even heb door getraint met stang en trens. Dit omdat ik er zelf in het begin moeite mee had om al die teugels netjes bij elkaar te houden. Dus nu is er voor mij geen verschil tussen trens of S&T.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:38

Ik denk dat het van paad tot paad afhangt.
Ik denk wel dat het mogelijk is om niet te af te wisselen. Ik ken er genoeg die het doen en geen problemen hebben.
Met mijn eigen paardje heb ik hierdoor wel problemen gehad om mijn lagere proeven nog te rijden. (In België mogen we in 1 proef stang gebruiken en in de andere niet)
Hij liep in heel fijn op stang en trens , maar na een tijdje helemaal niet meer op gewoon trens.
Laatst bijgewerkt door History_ op 03-01-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:45

Ik wissel niet af, juist omdat mijn paard er fijn op loopt (en ik weet dat hij op trens ook nog steeds prima loopt) maar ik wil hem nu echt laten wennen aan 1 optuiging om het voor hem zo rustig mogelijk te houden. En hij loopt er heerlijk op dus ja...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:50

mmm, eigenlijk wel een goede vraag waar veel verschillende antwoorden op te geven zijn.
enerzijds denk ik, niet wisselen als ie fijn loopt.
anderzijds ga ik mee met rsstables, hij loopt blijkbaar fijner als scherper in kunt werken.

bij mijn eigen paard merkte ik geen verschil, dus trainde hem thuis vnl met trensje(hoe minder in de mond, hoe prettiger lijkt me) en afentoe op wedstrijd hing ik z'n stang en trens erin, puur omdat ik het erg mooi vond staan(snob die ik ben).
zowieso liep hij op wedstrijden altijd net wat beter dan thuis, met trens of met stang en trens.
ik heb gekozen voor een normale onderlegtrens en een dunne stang, dan heeft ie niet zo'n hele mond vol en een bit is zo scherp als je eigen hand.

dus tja, het is wat je zelf(en je paard!) het fijnst vind, wil je niet teveel rommelen dan zou ik de stang en trens erin houden, maar wil je afentoe controleren of ie op trens ook nog goed loopt, dan zou ik blijven afwisselen.

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:50

Ok de meningen zijn verdeeld. Maar ik gebruik mijn stang en trens nog maar net, dus echt de stang eraan heb ik nog niet eens. Als je zou afwisselen, hoe vaak zou je dan gaan wisselen? En zou je de dagen dat je wissels wel meerdere dagen met hetzelfde blijven rijden? Bijvoorbeeld 3 dagen trens en 3 dagen stang en trens, of anders?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:15

Ik zou niet afwisselen in de zin van maandag s&t - dinsdag trens - woensdag weer s&t - etc. maar je rijden opdelen in wedstrijdgerichte periodes waarin je vaker proefgericht traint en wedstrijden rijdt, en als je dan na zo'n blok weer een wedstrijdloze periode hebt waarin je aan je basisafrichting gaat sleutelen pak je hem weer op trens.

Ik ken overigens genoeg profstallen waar ze helemaal niet wisselen. Het verschilt ook een beetje per paard. Als hij er echt fijner op loopt is het toch prima?

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:19

Ik wissel bijna niet af, paard moet fijn zijn op ST want daarmee start je straks ook, ik vind het voor het paard rustiger om een bit erin te houden met trainen. Wel pak ik mn trensje erbij als ik of heel simpel rijd of op buitenrit ga!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:43

het paard moet op een trens bit net zo te rijden zijn als op stang en trens, ook de zelfde oefeningen moeten zo te rijden zijn, en als de aanleuning veranderd als je enkel en alleen met de trens rijd, zit dit in de hand van de ruter en ligt dit niet aan het paard.
wanneer men met stang en trens rijd is het ook niet de bedoeling constant de stang aanwezig te hebben, de trens is het belangrijkste onderdeel

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:58

Als je op concours moet zou ik niet gaan wisselen. Alleen maar verwarrend voor het paard en voor jezelf.
Wel met trens gaan rijden als je een tijdje geen wedstrijden rijdt, want het is in principe natuurlijk de bedoeling dat hij net zo te rijden wordt op trens (uitzonderingen daargelaten).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:55

Als eerstes zou ik willen zeggen een paard loopt niet op stang en trens, en ook niet op een trens.
Dan de raad wissel steeds af, wat een voordeel is S&T is dat het duidelijker is voor een paard de teugelhulpen te begrijpen.
De Trens is hoofdzakelijk voor de besturing, en de Stang voor de ophoudingen dus het aan- en nageven, wat men vandaag de dag niet meer erkennen kan en zeker in de internationale dressuur.
Dan de optoming wanneer men wisseld van optoming rijd dan met trens alleen met een Engelse neusriem zonder dat pullerriempje.
De ligging van de Stang is ook zeer belangrijk, de trens mag niet tegen de stang aankomen in de paardenmond, de kinketting moet zo aangebracht zijn dat deze wanneer de bomen van de stang aangetrokken zijn maximaal met de mondspleet heeft van 45 graden.
Dat wanneer men de trens benut deze genoeg plaats heeft ten opzichte van de neusriem.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:09

Ik zelf reed ook met stang en trens. Op de dagen dat ik een wat minder zware training deed reed ik met een trensje. En als ik meer ging doen of meer naar een wedstrijd toe reed ik met stang en trens.

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:48

Ik rij altijd met trens en doe alleen een S&T erin als er binnenkort een wedstrijd is.

Je moet toch op een trens kunnen rijden, al ben je hoger. Tuurlijk, een S&T werkt fijner is, maar je moet het ook kunnen met een trens. Kan je dat niet? Dan zit er iets verkeerd in de basis.

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:22

Absoluut afwisselen. Zelf rijd ik alleen met S&T op wedstrijd en in de training vrijwel altijd met een gewone trens.

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 14:28

Nee hoor het is absoluut geen probleem om alleen op trens te rijden. Hij beheerst alle oefeningen ook gewoon op trens, dus met de basis is niets mis. Maar het valt me gewoon op dat de oefeningen er gewoon net even lekkerder uit rollen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:04

Voor de mensen die afwisselen: Als je met beide prima kan rijden, wat is er dan het nut van om steeds af te wisselen?

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:28

Ik ga toch ook voor afwisselen om de redenen die rsstables en moll aangeven... Het nut heeft te maken met het feit dat je onbewust sterker kan worden met stang en trens, wat hier blijkbaar al het geval is, aangezien wordt aangegeven dat ze beter loopt met dan zonder. Blijf afwisselen ter controle van jezelf! Tenminste, zo doe ik het toch!

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:33

Ik wissel wel af. Op mijn trens loopt mijn paard fijner rond, diep en ontspannen, terwijl ik met stang en trens fijner op kan pakken

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:27

De eerste periode zou ik niet afwisselen. Laat je paardje eerst maar fijn wennen aan de s&t.
Daarna is het wel verstandig om af en toe af te wisselen met een trensje.

Ik vind dat een goed Z paard op beide bitten fijn moet kunnen lopen. Denk dat het voor het paard ook fijn is om af en toe want minder metaal in z'n mond te hebben ;)
Hoe je af wilt wisselen (als je dat gaat doen) is aan jou en je paard. Om de dag of na een paar dagen.

Wij deden 1 of 2 keer in de week trainen op trens.

Maayke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:51

Afwisselen! Al is het maar 2x in de week! Heel veel paarden worden strak in de boven lijn met de s&t dus rijd hem met trens wat lager zodat die bovenlijn los blijft dan blijf je het fijnen gevoel ook houden!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:03

Wat een onzin dat de s&t zorgt voor een strakkere bovenlijn.. Dan wordt er gewoon niet correct mee gereden. Ze kunnen ook prima vwnw los blijven op de s&t hoor.

Maayke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:13

@ Tjuppie; Het kan wel. Maar het is voor het paard beter om te wisselen. Maar het probleem is juist dat er te veel op de stang gereden wordt! Daarom wordt die bovenlijn strakker!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:54

Dat zegt dus niets over de s&t, maar over de persoon die er mee rijdt.
En met de stang kun je meer druk uitoefenen en dus harder trekken, dus logisch dat je paard dan strakker wordt. Maar dat zegt nog steeds niets over de stang.