wanneer monnikapsier ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

wanneer monnikapsier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 21:54

In ons hk topic hebben we het hier uitgebreid over gehad .
Met name wanneer laat het paard de hals vallen en wanneer draagt het paard de hals zo dat het de schoft opent.

Hoe zie je het verschil , graag zou ik mensen hun visie hierop wel willen weten.
wamt op zijn minst gezegd is hier duidelijk te weinig kennis over terwijl het een onontbeerlijk onderdeel van de basis is.

ik hoop op een interresant discussie uitwisseling

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:38

Ik weet niet helemaal precies wat jij bedoeld. Maar ik ga ervan uit dat jij bedoeld hoe je ziet dat het paard de hals zo gebruikt dat het op de juiste manier de hals en daarmee ook de lange rugspier kan aanspannen en zo de verbinding van voor naar achter op de juiste mannier wordt aangespannen.
Als een ruiter een paard in staat stelt om de haslhouding "zelf" te bepalen, dus een vriendelijke, nageeflijke hand heeft en het paard rechtgericht is pas dan kan het paard in balans gaan. Je kunt het zien aan de manier van bewegen, veel souplesse, goed achterbeen gebruik, maar ook aan de aanspanning van de hals. De spieren spannen zich aan, maar de spanningsopbouw kan ook weer afvloeien en wordt niet "vastgehouden", zoals je vaak ziet wanneer er met teveel handinwerking wordt gereden. Bij teveel handinwerking worden ook op een andere plaats in de hals spieren aangesproken, die zichtbaar een hapering hebben in de beweging en dus spanning vasthouden.

Jennyxx

Re: wanneer monnikapsier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:37

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 19:03

HappyH schreef:
Ik weet niet helemaal precies wat jij bedoeld. Maar ik ga ervan uit dat jij bedoeld hoe je ziet dat het paard de hals zo gebruikt dat het op de juiste manier de hals en daarmee ook de lange rugspier kan aanspannen en zo de verbinding van voor naar achter op de juiste mannier wordt aangespannen.
Als een ruiter een paard in staat stelt om de haslhouding "zelf" te bepalen, dus een vriendelijke, nageeflijke hand heeft en het paard rechtgericht is pas dan kan het paard in balans gaan. Je kunt het zien aan de manier van bewegen, veel souplesse, goed achterbeen gebruik, maar ook aan de aanspanning van de hals. De spieren spannen zich aan, maar de spanningsopbouw kan ook weer afvloeien en wordt niet "vastgehouden", zoals je vaak ziet wanneer er met teveel handinwerking wordt gereden. Bij teveel handinwerking worden ook op een andere plaats in de hals spieren aangesproken, die zichtbaar een hapering hebben in de beweging en dus spanning vasthouden.

misschien leuk als je dat oude topic eens leest dan snap je waar ik het graag over hebben wil

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:32

Jennyxx schreef:
Er is een oud topic over. Helaas stopt die halverwege. Ben zeer benieuwd wat anderen hierover weten.

[RT-P] Trapezius/rhomboideus de belangrijkste schakels?

Ik heb nu geen tijd maar het onderwerp spreekt me zeker aan.
TS bedoel jij een ander topic? Ik kon het HK topic niet vinden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 00:41

met name hebben we aan de hand van dit topic erover gehad

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:03

Wat is dat: de schoft openen? ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:57

'Schoft openen' wil zeggen dat de schoft omhoog komt, opgetild wordt. Dit zorgt bij de ruiter voor een gevoel van bergopwaarts gaan, het paard beweegt meer in zijn schouders en wordt licht en elastisch in de hand - een supergevoel. Dit is alleen mogelijk als de ruiter het paard van op de juiste wijze achteren naar voren rijdt, als een golf die lichtjes opgestuwd wordt. Heel belangrijk is daarbij dat het paard zijn hals niet inkort want dan kan de schoft niet omhoog komen. Blijft de hals op lengte, dan voelt het voor de ruiter alsof hij op een opbollende golf zit. Het paard is dan voorwaarts maar blijft wel helemaal onder de ruiter.
Als een paard op deze wijze wordt gereden en getraind (uiteraard kost het tijd om hiernaartoe te werken), dan zie je de bespiering rond de schoft zich ook duidelijk ontwikkelen, het paard krijgt hierdoor meer front en uitstraling en lijkt ook groter (ook op stand). Hoe het anatomisch precies zit en om welke spieren het precies gaat, wordt duidelijk beschreven en geillustreerd in het boek Dressuur onder vuur (overigens vind ik dit zeker niet op alle fronten een goed boek, maar dat is een ander verhaal).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:06

N.B. 'en daarmee ook de lange rugspier kan aanspannen': dit is m.i. niet helemaal correct, de lange rugspier is namelijk een bewegingsspier en geen houdingsspier. De lange rugspier is bij een goed bewegend paard niet aangespannen maar deinend.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:54

Ik kan het helemaal vinden in je omschrijving. Ik wist alleen niet dat het zo genoemd werd. Ik noem het rijzen in de schoft, maar goed, het is verder hetzelfde. Ook mbt de rugspier kan ik het helemaal eens zijn. Mooi gezegd. ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:47

Dank je voor het compliment! Het is leuk om er even voor te gaan zitten om zoiets te beschrijven.
Schoft openen is volgens mij trouwens geen officiele term maar gewoon een omschrijving. Ik vind het de lading wel redelijk dekken. Je moet het natuurlijk niet letterlijk gaan nemen :P

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:52

Askja schreef:
Dank je voor het compliment! Het is leuk om er even voor te gaan zitten om zoiets te beschrijven.
Schoft openen is volgens mij trouwens geen officiele term maar gewoon een omschrijving. Ik vind het de lading wel redelijk dekken. Je moet het natuurlijk niet letterlijk gaan nemen :P

Ik had het ook nog nooit gehoord, maar ja, als het beestje maar een naam heeft. :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:12

Ik heb toevallig vandaag op mijn werk een erg interessant stuk in een oude Mensport gelezen over het welven van de hals, met voorbeeld plaatjes van hoe welke structuren op welke manier ontspannen en aangespannen zijn, in welke houding.
Ik weet alleen niet of dit ook ergens online staat en ik weet ook niet in welke Mensport het stond, heb niet op het nummer gelet.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:16

Interessant. Kijk maar eens of je het op bokt krijgt. Ik ben altijd wel in voor leesvoer om mijn kennis bij te schaven. ;)

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:11

Askja schreef:
N.B. 'en daarmee ook de lange rugspier kan aanspannen': dit is m.i. niet helemaal correct, de lange rugspier is namelijk een bewegingsspier en geen houdingsspier. De lange rugspier is bij een goed bewegend paard niet aangespannen maar deinend.

Misschien had ik het anders moeten verwoorden. De lange rugspier is een bewegingsspier dat klopt. Zoals ik het zie komt de lange rugspier op spanning als de hals zich welft. Als dit rijtechnisch gezien op de juiste manier gebeurd dan "openen" de doornuitsteeksels zich en zo wordt er "spanning" opgebouwd op de lange rugspier. De lange rugspier kan alleen zonder "verkramping" dus zonder verkeerde aanspanning werken als het paard de mogelijkheid krijgt de hals te gebruiken waarvoor die bedoeld is. Helaas is het heel vaak te zien dat de ruiter te sterk inwerkt met de hand, of het paard teveel opricht, of LDR of rollkur rijdt waardoor de samenwerking tussen voor en achter wordt verstoord en het paard de kracht in de achterhand verliest.

Bij een slecht bewegend paard treed er dus een verkeerde spanning op in de rug, met name veroorzaakt door het hinderen van goed halsgebruik, waardoor goed bewegen (rijtechnisch gezien) niet meer mogelijk is.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:13

vur schreef:
Interessant. Kijk maar eens of je het op bokt krijgt. Ik ben altijd wel in voor leesvoer om mijn kennis bij te schaven. ;)

Lijkt mij ook een goede zaak als dat lukt, men is nooit uitgeleerd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 07:45

vur schreef:

Ik heb even wt research gedaan, op internet staat het nog niet, maar er is iemand die de betreffende Mensport heeft en wil proberen het in te scannen.
Wordt dus nog vervolgd.

Voor degenen die zelf de Mensport hebben, het staat in Mensport 7 van oktober 2010.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:16

De schoft openen is dus gewoon dat de achterhand meer draagt, en dat het paard Durchlässig is.
De schoft komt niet omhoog dit is een fabel, het is of het en gevoel is of de schoft omhoog komt.
Bovendien welke spieren van de schoft??????

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 13:35

hmmhh nu de doornige uitsteksels van de schoft worden echter wel aangetrokken waardoor de rest van de licgamenten en spieren in die richting mee bewegen , wat een gevoel van rijzen geeft welke hiervoor verantw. zijn staan in het aangehaalde topic benoemd, ook jij profesor voelt wel wanneer jouw paard zijn rug hol heeft of bol heeft ik denk dat je meer in zulke termen moet denken

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:50

liberty22 schreef:
hmmhh nu de doornige uitsteksels van de schoft worden echter wel aangetrokken waardoor de rest van de licgamenten en spieren in die richting mee bewegen , wat een gevoel van rijzen geeft welke hiervoor verantw. zijn staan in het aangehaalde topic benoemd, ook jij profesor voelt wel wanneer jouw paard zijn rug hol heeft of bol heeft ik denk dat je meer in zulke termen moet denken

Legt u mij eens uit hoe dat dan tot stand komt???
Dat hol en bol is niet waar, het paard draag ruiter met de buikspieren, en daardoor kan het de lendenen omhoog drukken en laten zakken.
De schoft en borstwervels zijn statisch, vanaf de lendenen zijn ze iets bewegelijker.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 13:59

nu laat ik stellen dat je hier geen aandacht aan geeft , hoe verklaar je dan de ingezakte ruggetjes en de kissingspines ( ja ik weet dat die genetisch aangelegd zijn) je hebt het dan over langetermijn belasting ,

dat de buikspieren de ruiter dragen ben ik natuurlijk geheel met je eens , maar de monnikapsier is niet de enige waar veel aandacht aan besteeds moet worden het is een verzameling van spieren je moet echter ergens beginnen om een dsicussie uitwisseling te starten.De ze spieren zijn met name verantwoordelijk voor de schoft schouderpartij maar als dezen niet goed gedragen worden dan loopt het paard op de voorhand omdat hij geen sleutelbeenderen heeft hangt deze hele partij in ligamenten en banden laten we dat voor de eenvoud gewoon even spierkorset noemen .

Echter snap ik je niet waarom je zegt dat een paard zijn rug niet hol of bol kan maken , hij kan hem wegdrukken en stijf houden of loslaten en doorswingen , Dat dit tot stand komt door heel andere spieren is daargelaten
dus wil je dat msischien eens beter uitleggen als je in stand een paard zijn hoofd een heel eind de lucht in brengt of met zijn neus naar de grond zie je toch echt wel een wezenlijk verschil in hoogte hoor

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:29

liberty22 schreef:
nu laat ik stellen dat je hier geen aandacht aan geeft , hoe verklaar je dan de ingezakte ruggetjes en de kissingspines ( ja ik weet dat die genetisch aangelegd zijn) je hebt het dan over langetermijn belasting ,

Kissingspines onstaat door het te eng rijden van de paarden en te lange belasting met gewicht van de ruiter erop, het is niet zo dat dit komt omdat ze van natuur uit meer of minder in elkaar geschoven worden. Het gewicht van de ruiter en het lang in een absolute oprichting rijden veroorzaakt dit. Uit ervaring voeg ik er aan toe een overgewichtige ruiter erop en het versneld het proces.

Citaat:
dat de buikspieren de ruiter dragen ben ik natuurlijk geheel met je eens , maar de monnikapsier is niet de enige waar veel aandacht aan besteeds moet worden het is een verzameling van spieren je moet echter ergens beginnen om een dsicussie uitwisseling te starten.De ze spieren zijn met name verantwoordelijk voor de schoft schouderpartij maar als dezen niet goed gedragen worden dan loopt het paard op de voorhand omdat hij geen sleutelbeenderen heeft hangt deze hele partij in ligamenten en banden laten we dat voor de eenvoud gewoon even spierkorset noemen . Van natuur is de voorhand meer belast als de achterhand, dit heeft met het consept van de voortbeweging te doen.
Alleen bij het rijden in de rijbaan willen wij het rijkunstigevenwicht, daarna in de hogeschool het evenwicht op de achterhand.

U weet dat het spieren pakketen zijn, het zijn in wezen spierpaketten die met elkaar samen werken. Daarom moeten wij instructeurs ook weten welke spieren bij welke oefeningen.

Citaat:
Echter snap ik je niet waarom je zegt dat een paard zijn rug niet hol of bol kan maken , hij kan hem wegdrukken en stijf houden of loslaten en doorswingen , Dat dit tot stand komt door heel andere spieren is daargelaten
dus wil je dat msischien eens beter uitleggen als je in stand een paard zijn hoofd een heel eind de lucht in brengt of met zijn neus naar de grond zie je toch echt wel een wezenlijk verschil in hoogte hoor

Waarom ik het niet hol en bol noem is dat men dat in de paardenvaktaal heel iets anders mee bedoeld, nl de ribbenbuiging nl binnen hol buiten bol.
Daarom noem ik het de vertikalebeweging van de rug, wat eigenlijk niet geheel waar is aangezien het eigenlijk de lendenen en het becken zijn.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Professor op 29-12-10 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 14:32

even off topic er is een inderzoek gepubliceerd dat deze stelling over de kissingspines indiceert maar zal hem vannacht voor je opzoeken

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:36

Ah, precies wat ik zocht!

Ik rijd western en daar hebben ze het altijd over 'lifting the shoulders' en ik wist nooit precies wat daar nou mee bedoeld werd.

Bedankt voor dit topic!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:17

Ga hier maar eens meelezen, overigens professor, prachtig plaatje!
Ben nogal optisch ingesteld.