TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

skins

TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 19:41

We weten allemaal dat er veel ruiters voor bitloos rijden zijn.
Er zijn er echter ook die echt tegen bitloos zijn en ik vroeg me af waarom?
En dan bedoel ik vooral op rijkunstig gebied (dat het beperkingen zou kunnen geven, etc.)

Groetjes, Katia

xStephanie

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:42

Geen flauw idee, ik ben helemaal voor :o
Ik rijd zelf oko bitloos :j

hiboune

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:44

k ook helemaal voor en helemaal bitloos :P

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:45

nee niet tegen bitloos
wel tegen het penny gedoe eromheen :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:46

een paar jaar geleden werd vaak in discussies aangehaald dat zonder een bit de moeilijkere dressuur oefeningen niet mogelijk zouden zijn. Maar geleidelijk aan is dat (non)argument verstomd :D

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:46

Geen idee. Waarom zou je erop tegen zijn? Het is juist fijner voor je paard :j. Zelf rij ik wel gewoon met bit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:47

De vraag is niet wie er voor is, maar wie er tegen is, dus om nu allemaal te gaan roepen "ik ben voor" heeft niet zoveel toegevoegde waarde ;)

Ik ben in die zin tegen bitloos dat ontzettend veel mensen zich niet verdiepen in de werking van een bepaalde optoming.
hangen er een touwhalster om (wat vervolgens te hoog of te laag hangt) of knopen er een hackemore aan (die vervolgens weer veel te strak zit) etc.
Maar zodra je daar dan wat van zegt heb je gelijk de poppen aan t dansen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:49

Iedereen moet zelf weten hoe hij wil rijden. Dus ik heb er niets op tegen. Zelf zal ik zonder bit nooit rijden. Ik ben erg zacht in de hand, mijn paarden luisteren goed en hebben super zacht mondje (dierenarts vroeg of oudste paard nooit een bit in had gehad) maar ik vind het gewoon een fijn idee dat als de nood aan de man komt dat ik ze tegen een boom kan parkeren. En als dat zonder bit kan OK alleen ik doe het met bit die paar keer dat het nodig was. Ik denk dat wellicht de echte tegenstanders denken dat het gevaarlijk is of zo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:51

Ik ben tegen verkeerd gebruik van bitloos... (zit dus op een lijn met Stef zie ik)
Bitloos is niet automatisch altijd vriendelijker dan met bit. Ik denk dat een flink aantal mensen zich daar in vergissen. Ik denk ook dat de reden om voor bitloos te gaan soms niet helemaal klopt. De meeste paarden hebben nl totaal geen moeite met metaal in hun mond. Dat zijn echt uitzonderingen.
Ik ben ook vooral tegen het verkondigen dat met bit rijden erg is.

Ik rijd met en zonder bit en hoofdstelloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:52

Ik ben niet tegen bitloos zelf, ik ben wel tegen diegene die er hun paard meer kwaad dan goed mee doen. Dus vb tegen diegene die brullen "ik rij bitloos" maar vervolgens met enorm harde hand met een hackamore gaan rijden....

Of tegen mensen die kinderen het hoofd op hol brengen dat elk paard/pony bitloos kan en dat je dus elk paard zonder problemen kan doen luisteren, en het dan zover gaan drijven dat de kids doodleuk 1e beste keer zonder iets of wat op hun beestje stappen en gelijk straat opgaan of halsbrekende toeren gaan uithalen.
Maar da's godzijdank meer uitzondering dan regel...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:53

Ik ben tegen het verkeerd gebruik van een optoming in algemeen, met bit of zonder. Zelf rijd ik ook vrijwel altijd bitloos, maar een bit vind ik écht geen probleem hoor! :)

Verders ben ik het eens met Varekaj.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:54

Lusitana schreef:
Ik ben tegen verkeerd gebruik van bitloos... (zit dus op een lijn met Stef zie ik)
Bitloos is niet automatisch altijd vriendelijker dan met bit. Ik denk dat een flink aantal mensen zich daar in vergissen. Ik denk ook dat de reden om voor bitloos te gaan soms niet helemaal klopt. De meeste paarden hebben nl totaal geen moeite met metaal in hun mond. Dat zijn echt uitzonderingen.

Dara ben ik het inderdaad helemaal mee eens!
Bitloos is niet altijd vriendelijk. Als je niet weet hoe je een bepaalde optoming moet gebruiken kan het nog onvriendelijker zijn als met bit!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:55

Sommige bitloze optomingen moeten behoorlijk strak zitten en dat lijkt me niet echt lekker voor zo'n paard.
Er is dan een constante druk rondom het hoofd.
En sommige optomingen zitten wat losser, maar dan is de 'release', het wegnemen van de druk zodra het paard gehoorzaamd, niet snel waardoor in mijn ogen het effect wat ik zou willen bereiken (op lichte druk reageren en alleen druk als het écht nodig is) wegvalt.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:56

ik vind bitloos wanneer er goed mee omgegaan wordt net als met bit eigenlijk niet veel verschil hebben, miss is het wel fijner voor het paard, maar daar kunnen wij niet echt over oordelen lijkt mij.. :P

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:57

Uiteraard ben ik tegen verkeerd gebruik, bij welke optoming dan ook, met of zonder bit, touwhalster of niet ;)

Ik vind zelf wel dat mensen zich eerst wat moeten gaan verdiepen in wat voor soort bitloze optoming ze willen en welke het best bij het paard (en jezelf) zou passen.
Ik heb namelijk vaak het idee dat mensen het lezen en het wel leuk vinden, en dan zo snel mogelijk naar de ruitersportwinkel te crossen en het eerste-de-beste bitloze hoofdstel mee te nemen, en dat vind ik juist niet de bedoeling :)

Verder vind ik het wel fijn, ik rijd zelf wel met bit maar zonder zou ik ook wel eens willen proberen hoor :)
Ik heb er dan ook niets op tegen,mits het goed gebruikt wordt.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:58

Verkeerd gebruik ervan ben ik tegen.
Ik doe beidde en vind beidde oké, het is hoe je het aanpakt.

Verder ga ik mee met E_Nalanta en Varekaj.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:58

Ik denk dat iedereen wel tegen het verkeerd gebruik van welke optoming dan ook is. Wat mij wel tegen de borst stuit is dat sommige mensen doordraven. Mensen die met bit rijden zijn slecht bezig, het is zielig enz enz en je krijgt dan heel vaak een filmpje te zien wat in mijn ogen niet echt geloofwaardig is. Dus ik kan me voorstellen dat mensen dan zich een beetje tegen bitloos keren.

Zelf heb ik er ook niks op tegen, ik wissel regelmatig bit en bitloos af.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:59

Zelfs met halsring kan je je paard nog kwellen (zoals in het verleden wel gezien is op bokt), dus dat staat los van de discussie bit-bitloos

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:01

Bij mijn paard werkt bitloos prima, dit geldt ook niet voor alle paarden.
De instructrise van mijn bijrijdster is tegen bitloos, zij vindt dat er een bit in gehangen moet worden :P
Maar dan wordt er vliegles gegeven ipv rijles! (tandarts komt netjes ieder jaar).
Ze vindt het 'te lief' en vindt dat er geen controle is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:02

Wat de constante druk betreft:
Een neusriem van een hoofdstel zit gewoonlijk ook continue redelijk strak om het hoofd. Dat is het niet zo. (Ik gebruik trouwens bij voorkeur geen neusriem).
Bitloze hoofdstellen die schuren, met name met touwneusriem, omdat ze juist niet vast liggen, en die met hefboom werking (hackamore) kunnen vervelender zijn voor het paard. Een en ander ligt erg aan hoe de ruiter het gebruikt, de gevoeligheid van de huid en of het paard bv.
Maar zoals er paarden zijn die een bit niet prettig vinden zijn er ook paarden die idd druk op de neus of om de neus niet prettig vinden. Ik heb zelf zo'n paard dat beide erg vindt, en die rijdt ik dan gewoon maar met een halster, zodat er geen constante druk is en ik ben nu begonnen met hoofdstelloos.

Een en ander hangt erg af van de ruiter, ook wel wat van het paard, en niet zozeer van het middel.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-12-10 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:02

Michellkuh schreef:
Ze vindt het 'te lief' en vindt dat er geen controle is.

Onder welke rots heeft die gezeten de afgelopen jaren...

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:03

Idd Arabesk, interresant artikel trouwens stond er over jou in de bit (toch?)!

joopie7

Ik ben niet tegen bitloos, waar ik wel echt tegen ben is dat veel mensen overstappen naar bitloos omdat het met bit niet lukt en denken dat bitloos dan de oplossing is. Vervolgens wordt het bit de schuld gegeven, terwijl in 99% van de gevallen gebrekkige rijkunst de oorzaak is van het minder lopen van het paard. Kritisch kijken naar harchament kan nuttig zijn, maar wees dan ook bereid jezelf onder de loep te nemen en je af te vragen waarom een paard niet goed op een bit loopt.

RomyJ

ik voor bitloos rijden maar dan wel de goede manier.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:04

Lusitana schreef:

helemaal mee eens. mensen die roepen dat bitloos rijden o zo vriendelijk is en mensen die met bit rijden worden neergezet als dierenbeulen etc. ik ben niet tegen bitloos rijden. sta er zelfs voor open. maar bitloos rijden is niks vriendelijker dan met bit. dat ligt allemaal aan de hand van de ruiter.

ik vind vooral bepaalde collage's die bepaalde bokkers in hun profiel hebben waar paarden op staan die bloeden uit de mond vanwege het bit (in het keiharde rukken in de bek door de ruiter wat dat bloeden tot gevolg heeft) en dan met een tekst die wil zeggen: kijk eens wat een dierenbeuelen die mensen die met bit rijden. die trekken allemaal hun paard tot bloedens toe in de bek.
en bitloos daar tegenover is dan o zo vriendelijk. geloof dat die mensen zich nooit hebben afgevraagd wat er gebeurd als je bitloos op die manier aan je teugels rukt.

het draait allemaal om de hand van de ruiter.