Aansporen bij IEDERE stap...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiichi

Aansporen bij IEDERE stap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 17:57

Pff... Ik vind het zo vervelend om te zien he...

Laatst was ik op een manege en er waren wedstrijden.
Er rijden gewoon meerdere mensen rond die met iedere stap het paard aansporen!
Net zag ik ook weer een filmpje... Leren mensen hun paard tegenwoordig niet meer gewoon door te lopen ofzo?

Valt dit jullie ook zo op?

Captain

Re: Aansporen bij IEDERE stap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:58

Ja, en 9 van de 10x rijden die mensen ook nog eens met sporen. Fijn voor zo'n dier! :+

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:19

zo'n kind rijd in de les voor mij, rijd met sporen, en drijft ook constant aan, arm beest..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:17

Ja, en ik vind het ook naar om te zien (en totaal onnodig!).

Ik heb het vroeger ook zo geleerd op de manege.. in stap als het voorbeen naar je toe was drijven met dat been, in draf iedere pas }:0
Toen ik op mijn 14e privelessen ging nemen met mijn eigen pony is het me gelukkig heeel gauw weer afgeleerd (met overigens een heleboel andere slechte dingen die ik op de manege geleerd had). Mijn streven is juist zo min mogelijk hulpen te geven en zowel mijn pony als mijn net ingereden paard zijn daarmee heerlijk licht aan de hulpen. Met sporen heb ik mijn eigen beestjes nog nooit (hoeven) rijden, een been voelen ze goed genoeg.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:20

Haha, ik weet waarover je praat ;).
Maar als ik niet oplet doe ik het onbewust op de volte ook met mijn binnenbeen, beetje luiheid van de ruiter om harder te werken denk ik en een instructeur die er zich niets van aantrekt. Ik let er erg op, 1 keer duidelijk en dan aan dat tempo blijven lopen totdat ik iets anders vraag, zo hoort het voor beiden het aangenaamst te zijn.

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:49

de pony waar ik op rijd moet je zeker veel aansporen bij voltes, anders valt ze direct weg...en ja, ik weet dat er andere hulpen bestaan en ik kan het zonder teveel aansporen ook prima redden op de andere paarden, maar deze heeft het nog niet helemaal te pakken! Ondanks mijn ruime ervaring blijft dit altijd even een lastig puntje...maar ze heeft het ook bij galop, elke bocht heeft ze de neiging om weg te vallen. Maar het gaat al steeds beter!

Rustig afbouwen, en dan weer lekker 'normaal' hulpen geven, zo weinig mogelijk dus!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:50

Ik vind het echt niet fijn om te zien, en onnodig. Zo maak je je paard alleen maar hard aan het been. :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:51

Bij ons proberen ze het ons op de manege juist af te leren want het is natuurlijk niet bevorderlijk... Je doet het gauw uit jezelf op manegepaarden, maar een goede instructeur/instructrice leert je dat af, zoals bij ons. :)
De ene keer lukt het me wel, de andere keer niet.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:53

Ik ken het.. het ziet er niet uit en het lijkt me al helemaal niet fijn voor het paard, die word op den duur hartstikke doof voor het been.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:54

Doordat je je paard telkens aanspoor word hij alleen mij slomer, op een gegeven moment reageert hij niet meer op je been. Bij ons word op de manege gezegd wanneer je been geeft en je krijgt geen reactie moet je gewoon echt een keertje streng zijn zodat ze wel reageert ipv de hele tijd lopen aansporen.

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:54

Ik zag laatst een filmpje van toen ik aan het rijden was. En het leek alsof ik echt constant aan het aandrijven was in de draf. Maar dat deed ik helemaal niet! Het zadel blijkt gewoon zwaaaaar niet te passen. Het zadel past niet bij mij, en hij ligt ook zwaarberoerd op het paard. Maarja, mensen denken nu al gelijk dat ik elke stap in draf aandrijf.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:55

Gina schreef:
Doordat je je paard telkens aanspoor word hij alleen mij slomer, op een gegeven moment reageert hij niet meer op je been. Bij ons word op de manege gezegd wanneer je been geeft en je krijgt geen reactie moet je gewoon echt een keertje streng zijn zodat ze wel reageert ipv de hele tijd lopen aansporen.

inderdaad! :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:55

Helaas is dit tegenwoordig normaal. Ik zie het heel erg vaak hier om me heen. Jammer genoeg wordt het zo aangeleerd aan de kinderen. Het ziet er niet uit en het lijkt me niet fijn voor het paard.
Als het paard dan extra aangedreven moet worden worden de sporen (die meestal niet juist gebruikt woden) er ff flink ingeprikt en krijgt het paard een lel met de zweep.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:56

witjelover schreef:
Ik zag laatst een filmpje van toen ik aan het rijden was. En het leek alsof ik echt constant aan het aandrijven was in de draf. Maar dat deed ik helemaal niet! Het zadel blijkt gewoon zwaaaaar niet te passen. Het zadel past niet bij mij, en hij ligt ook zwaarberoerd op het paard. Maarja, mensen denken nu al gelijk dat ik elke stap in draf aandrijf.

Waarom stap je op een paard waar het zadel niet op past voor zowel jou als voor het paard? :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:56

Op de eerste manege waar ik reed, leerde ik dus iedere pas aan te drijven.
Daar heb ik 14 jaar gereden....

Daarna ging ik naar een manege waar ik dus alleen aan mocht drijven als het nodig was.
Dat was echt een omschakeling.

Ondertussen heb ik al 6 jaar een eigen paard. Rij bij elkaar 23 jaar ofzo.
En ngo val ik af en toe in het oude patroon. (daarnaast is mijn paard lui aangelegd. Dus ook niet altijd even bevordelijk...)

Het is niet fijn om te zien en ook eigenlijk nergens voor nodig.
Alleen zo moeilijk af te leren als je het aangeleerd hebt.
Moet er altijd heel erg goed opletten dat ik mij niet door mijn paard laat verleiden te veel aan te sporen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:57

Ziet er inderdaad erg vervelend uit! Zeg het ook tegen de gene als ik me er aan ga ergen. Meestal is dat aardig snel. Gelukkig kan ik zelf mijn benen (netjes) stil houden

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:59

Tja, ik kan na 8 jaar rijden nog steeds heel moeilijk mijn onderbenen stil houden. Gelukkig krijg ik nu een nieuw zadel waar ik dat veeel beter op kan. Ik ben daardoor ook zonder sporen gaan rijden, want na een half uur was mijn pony 'immuun' voor het been en reageerde niet meer. Tijdens de les hamert mijn instructrice er altijd op; benen stil houden!!! Maarja, makkelijker gezegd dan gedaan als je het al die jaren gedaan hebt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:03

witjelover schreef:

Ja, ze hebben er bij ons dus maar een regel van gemaakt voor je van dat typische manegerijden krijgt... (krijg je toch wel, maar hoe erg, is de vraag). Eerst een keer been geven, dan nog een keer harder been geven, reageert het paard dan nog niet doe je been + zweepje.
Maar sowieso wordt bij een paard dat niet doorloopt altijd gezegd: veel overgangen rijden. Doe je dat niet dan ben je wel heel doof voor onze instructrice. Die zet je gewoon op de binnenhoefslag en je zal dat paard aan het been krijgen. :=

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:44

winnieloves schreef:
Tja, ik kan na 8 jaar rijden nog steeds heel moeilijk mijn onderbenen stil houden. Gelukkig krijg ik nu een nieuw zadel waar ik dat veeel beter op kan. Ik ben daardoor ook zonder sporen gaan rijden, want na een half uur was mijn pony 'immuun' voor het been en reageerde niet meer. Tijdens de les hamert mijn instructrice er altijd op; benen stil houden!!! Maarja, makkelijker gezegd dan gedaan als je het al die jaren gedaan hebt.

stro toutjes aan je beugel en je singel doet wonderen spierpijn gegarandeerd }>

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:47

roybrit schreef:
winnieloves schreef:

stro toutjes aan je beugel en je singel doet wonderen spierpijn gegarandeerd }>

Ooooh die deed zo'n kerel in de les na mij ook! Ik schijn naast dat aansporen zelf vrij weinig met m'n benen te bewegen voor iemand met mijn ervaring, maar dat is ook maar zoiets dat anderen tegen je zeggen. _O-

Strotouwtjes werkte niet bij ieder paard bij ons... sommige waren er bang van. Net degene waar hij op reed. _O- Hij zei wel dat het goed werkt!

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:43

jaa valt mij ook wel op! maar valt niet zo veel aan te doen denk ik.. hun keus dat ze dat doen maarja wel stom.. paard moet gewoon vlot en voorwaarts zijn :) en niet elke pas geschopt moeten worden

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:58

Gelukkig dat ik niet de enige ben die dit zo opvalt..
Ken op mijn eigen stal een heel aardige vrouw, die zelf haar Fries heeft ingereden, het team gaat echt super, maar ze spoort hem ook bij iedere stap aan. Wanneer ze ophoud (zelfs in de stap) gaat hij gewoon stilstaan... Dat zou hij echt niet bij mij hoeven te proberen :P
Heb eigenlijk geen idee of ik mijn benen mooi stil houd.. Zal er eens op letten.... Spoor ik ieder geval niet continu aan :P

Agnes55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:08

Ik kan mijn eigen daar ook verschrikkelijk aan ergeren. Als ik met mijn dichter meega naar de paarden, dan waarschuw ik haar ook altijd als ze het doet. Maarja, na een aantal jaar op een manege te hebben gereden waar er niet opgelet word en daarna een verzorgpaard gehad te hebben die dood was voor het been sluipt er af en toe nog in.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:10

Ik betrap me er zelf ook wel eens op dat ik mijn paard iedere pas aandrijf. :o
Het is een soort automatisme geworden en ik probeer er nu ook van af te komen.
Paard is ook een luie, dus dan ga je al snel iedere pas even aansporen, terwijl dat natuurlijk juist averechts werkt, maarja afleren is altijd lastiger dan aanleren lijkt wel.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:34

Was me op opgevalen en echt ook in hogere klassen
Zelf doe ik het vrij weinig viel me op haha maar denk beter te weinig en alleen wanneer nodig dan maar steeds drijven. vind ook geen gezicht