mesten tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laykaatje

mesten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:10

hallo,
Ik heb een probleempje. Het zit zo:...
Ik rijd op een jonge fries van vijf jaar. ontzettend leuk beest, maar hij mest onder het rijden. en niet zo'n beetje ook :D .
gemiddeld poept hij 6-7 keer. mijn twee vriendinnen hebben ook allebei een fries en die paarden mesten ook onder het rijden.
maar die van mij maakt het toch het bontst van al.
En wij hebben op de manege de regel dat er niet door de mest heen gereden mag worden, aangezien dat heel slecht is voor onze bodem.
dat wil zeggen dat ik er iedere keer weer af moet springen.
*kan ik iets aan zijn voeding veranderen? (hij krijgt behoorlijk wat peen)
*komt het door spanning? (kan ik me haast niet voorstellen, ik rijd niet fanatiek en hij wil altijd erg graag voor me werken)
*groeit hij er over heen?
zoals je ziet poept... uhm sorry Roept dit wat vragen bij me op. kan iemand me helpen?
je hoeft natuurlijk niet alle vragen in een keer te beantwoorden haha. maar als je me gewoon al kunt vertellen wat je denkt.
dan helpt dat me al heel veel :D. (weet btw niet of dit hier goed staat, maar dan hoor ik het wel he?)
heel veel liefs Laykaatje en alvast heel erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door Elles op 19-12-10 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout uit titel gehaald

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:16

vanaf welke situatie begin je met rijden?
daarmee bedoelend... staat hij eerst op de wei en haal je hem dan binnen om te rijden of staat hij permanent op stal en rijd je hem dan?

als hij van de wei afkomt kan je hem mss eerst op stal zet voor ong 15min dan kan hij zijn behoefte ook nog even doen en poept hij minder ohz.

als hij permanent op stal staat kan je hem mss eerst even losgooien in de bak of aan de longe dat hij het dan meer doet is ook makkelijker met opruimen.

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:22

hallo Crayshar,
wat fijn dat je zo snel reageert :D. Poppe staat permanent op stal.
hij komt dus niet eerst uit de wei. (en met mesten begint hij trouwens al vanaf het 2de rondje instappen).
en bedankt voor die tip ;).
liefs xxx

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:26

Hoi,
Als het nog kan dan zou ik even je topic-titel wijzigen. Ik vroeg me al af wat "masten" is...

Volgens mij is het mesten een beetje paard afhankelijk. Ik ken een Fries die de hele tijd winden loopt te laten. Echt, je schaamt je dood, als je met dat paard naar buiten gaat, en je vervolgens door bv het dorp gaat :D
Mijn paard poept bijna nooit tijdens het rijden.

Ik ben benieuwd of je hier nog dé tip gaat ontvangen. Ik lees even mee.

Oooooo aanvulling: ik zie dat je paard permanent op stal staat. Dan vind ik het heel normaal hoor. Doordat ie gaat bewegen komt ook zijn stoelgang goed op gang, dus dan wil het wel natuurlijk!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:27

Herkenbaar helaas ook veel last van gehad. Vaak was het bij mij een vorm van stress. Nou ja de eerste niet dat is in 2/3 rondje in draf. Wat erna komt is vaak stress om hele kleine dingen.

Dit gezeur heb ik op de vorige stal ook gehad hij mest nu eenmaal veel leer daar maar me leven. Nu hij beter om zijn vel zit is het wel al veel minder.

Heb niets aangepast en losgooien of eerst longeren heeft geen zin het extra bewegen is he vaak.

Zie een opmerking over op stal staan: Die van mij had het met land ook door het vele eten kwam het er alsnog uit alleen nu is het vaster dan van de zomer.

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 11:07

heey,
wat fijn dat jullie reageren hierop zeg! ben nog wel een beetje opzoek naar dé tip, maar dit soort berichten helpen me ook :D. inderdaad komt het op gang door het bewegen, daarom wordt zijn mest ook steeds dunner. oh en nog iets: mijn leuke fries moet altijd plassen na het rijden, en dan het liefst op de zelfde plek. weet niet of dat iets toevoegt maar ik dacht ik zeg het er even bij :P
ik geloof btw wel dat hij goed in zijn vel zit hoor, maar ik zal d'r eens extra goed op letten :D
liefs xxxx

just_kiki

Re: mesten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:09

kende er ook zo een :D poepte ook continu :+
was verder ontspannen, maar hij deed het gewoon vaak. als je moet dan moet je :+

dé tip weet ik ook niet :+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:15

Ik heb ook een friesje, En ze presteerde het om telkens als ik naar de bak loop voor de deur van hetzelfde huis te poepen.
Wat ik doe is, kleine korte tikjes (het is meer aantikken ik sla mijn paardje niet hoor :P) op de achterhand geven en haar kont in de berm drukken met mijn binnenbeen.
Misschien kan je hem/haar er zo op wijzen dat je liever niet hebt dat hij/zij poept in de bak.

misschien heb je er wat aan:)

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:28

Poept je Fries thuis ook zo veel op stal? Want als die thuis ook zoveel poept, dan komt het in ieder geval niet door stress

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 16:11

super bedankt voor alle tips!
inderdaad Anne-mieke88 misschien niet zo'n gek idee om hem te leren dat ik niet wil dat hij op de hoefslag poept. en hij poept op stal ook redelijk veel. dus waarschijnlijk komt het niet door stress dan.
blijf alsjeblieft schrijven, want ik heb er heel veel aan!
liefs xxx

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:14

Veel wortel kan bij sommige paarden laxerend werken.

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:33

Vaak is het toch een vorm van stress als een paard erg veel mest tijdens het rijden.
En 6 of 7 keer mesten is erg vaak! Kan inderdaad al door kleine dingen komen: net niet helemaal lekker over de rug, veel drukte in de bak, zadel toch niet helemaal lekker, niet voorwaarts genoeg en daardoor niet helemaal los in het lijf, ruiter die niet in balans/wat scheef zit. Het kan zo veel zijn! De paarden die ik te rijden krijg die veel mesten tijdens het rijden houden er bijna altijd na enige weken tot enige maanden mee op, als ik ze echt fijn los, in aanleuning en ontspannen en voorwaarts heb. Vraag een kundig instructrice om naar je te kijken en om ook eens zelf te rijden om te voelen of er toch iets is wat het paard stoort. Maar besef je dat het een heel gezoek kan zijn voordat je het gevonden hebt en dat niet iedere ruiter kundig genoeg is om dat dan ook echt goed op te lossen!

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 11:56

hallo Lienelien,
heel erg bedankt voor je reactie, hier kan ik heel veel mee.
ik rij hem iedere week in de les, maar mijn instructrice denkt geloof ik dat het normaal is.
haar dochter heeft zelf ook een fries en die poept ook erg veel. misschien toch maar eens een andere instructrice naar laten kijken? hopen dat die kundig genoeg is om er iets aan te zien. ik ga hier zeker achteraan. want het moet voor het paard ook leuk zijn om te gaan rijden! ;(
liefs laykaatje xxx

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:02

Het paard staat de hele dag stil. Als hij dan gaat bewegen, beginnen de darmen ook te werken. Resultaat: mesten. Het ene paard heeft dat meer dan het andere. Een oplossing is om het dier buiten te zetten zodat hij door de dag heen meer beweegt.
Uiteraard kan het ook andere oorzaken zijn, zoals al eerder genoemd is in dit topic.