fout slof rijden/dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femkuh55lor

fout slof rijden/dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 15:34

hierbij was ik erg nieuwsgierig naar meedere meningen

ik ga over paar weken mijn oud verzorgpaard overkopen hij heeft nu half jaar bij andere mensen gestaan die nu met zijn dressuur bezig zijn
ze rijden ook met slof, zit heel erg te twijfelen of ik dat wil voort zetten
lees ook veel negatieve verhalen hoe zie je presies aan een paard dat de slof verkeerd is gebruikt ?

de vrouw zat erg te stoefen hoe nageefelijker hij is geworden
maar vond dat hij wel erg laag liep en met amper boog*naar mijn mening liep hij met zijn hoofd wel goed maar nek was amper gebogen* vond echter niet erg mooi uitzien
ga zowizo les ervoor nemen
maar iemand nog tips om goed iets aan te leren hij is echter al wel 13 jaar

ZusJacobs

Re: fout slof rijden/dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:36

13 jaar is nog niks, kan nog lang 13 jaar mee :)

Verder zou ik eens goed naar hem kijken, hoe word hij met slof gereden (Ik vind dat je het er best eens bij kunt pakken om net dat ene meer te vragen maar niet om nagefelijkheid te bereiken) etc. Verder is het idd slim van je om les te nemen!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:38

idd les nemen die weet waar hij mee bezig is en wat ie wil berijken.
Zelf heb ik ook zon paardje gekocht, die loopt nu na 2 jaar eindelijk normaal ontspannen.
wij hebben ook een pessoatuig gekocht in het begin en die op de laagste stand gebruikt om te leren ontspannen beneden, dit werkte bij mijn pony erg goed :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:38

Inderdaad, wat is het doel ervan. In de krul trekken is niet de bedoeling.
Ik gebruik 'm soms inderdaad zoals ZusJacobs zegt om iets meer nagefelijkheid te bereiken, net even het opletten of juist om me even niet zo druk te hoeven maken om de nagefelijkheid, me even volledig kunnen richten op iets anders.
Het paard moet in ieder geval zonder slof ook nog gewoon netjes te rijden zijn. :)

meisjeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:39

Ik zou m eerst is gaan rijden zonder slof, zo leert ie ook weer een beetje op z'n eigen benen te lopen. Ik weet niet of de mensen die op dit paard hebben gereden ook echt met een slofteugel om kunnen gaan.
Maar als je het eerst is probeert zonder, en les neemt denk ik dat je een heel eind kan komen!
En inderdaad zo'n paardje is nooit te oud om te leren :D

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:40

tja meningen over een slof hou je altijd. kijk eerst eens hoe hij met slof word gereden en hoe zonder. bijv eerst losrijden met en daarna ff zonder rijden.

paard wat ik rij is soms ook echt dwars. wat ik doe is dan de slof eromheen hangen. deze hangt los, alle kanten boogjes enz. ik gebruik hem dus niet maar is voor hem al een teken van oei, ik ben tever gegaan.
word die er nou echt elke dag strak aangezet zou ik zeker eens gaan rijden zonder slof om te zien hoe hij reageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:45

Je kunt met een slofje heel fijn rijden, en een paard dat het eng vindt om na te geven, en het vertrouwen in de hand is kwijtgeraakt, soms net even dat zetje geven om te voelen hoe fijn het is. Je kunt een paard juist met een slof heel fijn rechtrichten, omdat je met been en hand de schouder en achterhand net even duidelijker kunt begrenzen. Dus fijner rijden met slof is zeker wel mogelijk.

Het probleem is vaak dat mensen de slof gebruiken om het paard in de krul te trekken (dat zie je ook gelijk terug in de gangen, paard is lang zo voorwaarts niet als ie zou moeten zijn) en het paard drukt dan de rug ook weg, en het achterbeen komt er niet lekker bij.
Maar dat een slof vaak verkeerd gebruikt wordt, betekent niet dat het niet een heel fijn hulpmiddel kan zijn.

pegster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:50

geen slof gebruiken en gewoon zelf op het been naar beneden rijden.
les nemen inderdaad ! en gewoon rijden ...met slof moet je echt kunnen rijden ! vaak rijden mensen met slof de paarden helemaal in de krul achter de loodlijn en vinden het nog mooi ook...

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:12

Wij kunnen dat niet inschatten vanaf hier, heb jij een paard dat heel hoog loopt met het hoofd is het beter voor het paard om toch een slof eromheen te doen, maar is het puur rijdtechnisch en ondervind het paard eerder hinder van de slof dan moet je hem eraf halen.

Enige die dit kan inschatten is ..... je instructeur!

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:13

idd les nemen, en dan met je instructie overleggen?

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:43

ik vind het gewoon erg als je met slof rijd,
als je paard vervelend doet of niet goed loopt met dressuur of wat je dan ook doet,
zou ik ermee stoppen en in de recreatie verder gaan.
makkelijker gezegd dan gedaan,maar zo'n slof verknald je paard.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:46

ja geef het lekker op dintje (?)
een slof kan ook helpen mits hij op de juiste manier gebruikt wordt.
maar ik zou de slof wegdoen, en met instructie overleggen wat je gaat doen..
ik ken de situatie natuurlijk niet!
succes met je nieuwe paardje!
( en veel plezier natuurlijk)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:48

Zelf ooit met een slof gereden dintje?
Een slof kan, mits goed gebruikt, net even dat zetje in de goede richting geven.

Zie antwoord hier boven.
TS probeer het eerst eens zonder en vraag dan inderdaad je instructrice om raad.
13 jaar is voor een paard nog niet zo oud hoor!

peerties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:03

ik heb die van mij ook wel een paar keer met de slof gereden, maar heb deze niet misbruikt. Mits je de slof op de juiste manier gebruikt is het prima, al is het beter om zonder slof te rijden

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:10

Ik zou eerst eens zonder slof gaan rijden, hij moet wel gewoon kunnen lopen. Reden de vorige eigenaars altijd met slof, dat is namelijk ook niet goed. Een slof is om even te gebruiken maar niet voor altijd. Het is een hulpmiddel, maar je moet het dan uiteindelijk zelf ook kunnen :D Daarvoor is les nemen ook heel verstandig om te doen!

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:45

De slof is een hulpmiddel dat in de handen van een goede ruiter wonderen kan doen maar in de handen van een slechte ruiter heel veel schade aan kan richten! Ik weet niet hoe goed je rijden kunt maar ik zou als uitganspunt ALTIJD de slof er eerst afhalen en met goede instructie kijken hoe het paard het werk oppakt. Ik ben bovendien van mening dat een slof ten alle tijden een TIJDELIJK correctie middel dient te zijn. Als je hem langer dan enkele weken nodig hebt dan ben je niet goed bezig en heeft je paard er dus niks van geleerd.
Je kunt een goed nageeflijk gereden paard beoordelen aan de bespiering van zijn hals. Wat je niet wilt zien is een dikke spier aan de onderkant (onderhals) en een 'lege' bovenkant. Met name het deel van de hals waar je handen normaal gesproken zitten (vlak voor de schoft dus) moet mooi vol zijn, dan is het paard goed door de hals gereden. Als daar min of meer een kuil zit is het niet goed gedaan, dan heeft hij misschien wel met zijn hoofd naar beneden gelopen maar is hij niet nageeflijk geweest.
Eerst lekker je paard zonder slof rijden en alleen als het echt nodig is ter correctie een paar weken gebruiken onder goede begeleiding!

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:37

tsja dat ligt eraan waarom jij je slof wilt gebruiken, om hem naar beneden te trekken nee dan moet je het niet doen.. maar het kan ook best iets goeds hebben hoor.. wat vind je instructie ervan dan? en 13? nee dat is echt niet oud hoor!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:59

dintje schreef:
ik vind het gewoon erg als je met slof rijd,
als je paard vervelend doet of niet goed loopt met dressuur of wat je dan ook doet,
zou ik ermee stoppen en in de recreatie verder gaan.
makkelijker gezegd dan gedaan,maar zo'n slof verknald je paard.

ik welke wereld leef jij?? de slofteugel is de meest gebruikte hulpmiddel in de dressuur! als je de slof gewoon correct gebruikt is er helemaal niets mis mee. plus dat als het gewoon goed gaat dat je hem kunt laten vieren. dat kan niet met een halsverlenger, touwtjes of thiedeman. ik denk dat een paard er meer aan heeft dat hij op de slof netjes nageeflijk gereden wordt, dan dat iemand hem in zijn bek loopt te rukken om hem rond te krijgen. het heet toch niet voor niets een hulpmiddel?

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:21

Slof is een hulpmiddel en daar moet je het ook naar gebruiken.
Heb het voor mijn paard ook gebruikt, alleen als er veel wind stond omdat ze dan erg kijkerig is.
en dan alleen voor nageefelijkheid en liet ik hem gewoon losjes erbij hangen .

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:27

Goh ik vind het gek dat sommige mensen slof gebruiken voor nageeflijkheid?? Je dient voor correct nageeflijk te rijden van achter naar voor te rijden, en niet vanvoor met een slof inwerken.
Een slof dient ter begrenzing naar extreem boven, niet om je paard naar beneden te werken

TS, mijn paard is ong 6 a 10 jaar heel slecht gereden geweest. En tis best goedgekomen ;) Dus maak je maar geen zorgen, met geduld en correct rijden komen jullie er wel. En je leert er ontzettend veel van.

varlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:50

mensen doen altijd zo moeilijk over een slofteugel maar als je vraagt waarom ze dat dan vinden komen er nooit goede argumenten..
tuurlijk is het de bedoeling dat het op een juiste manier gebruikt word maar met wat is dat niet zo, als je zonder slofteugel op de verkeerde manier rijd kan je beter met een slofteugel op de juiste manier rijden.
het zijn ook vaak mensen die wel hun paard bijzetten aan de longe die dit zeggen maar een slofteugel is dan niet fijn? bijzetten aan de longe is ook niet fijn als je het op de verkeerde manier doet.
ik ging op een gegeven moment met slof rijden af en toe omdat ze aan de longe niet goed kon verruimen omdat ze dan in galop aansprong en als ik erop zit kan ik haar dan goed in draf huiden maar toch activeren van achteren. dus in dat opzicht heb ik zelfs meer gehad aan de slofteugel en gaat het nu aan de longe ook steeds beter! het is dus echt een hulpmiddel, niet iets wat je dagelijks en een lange tijd gebruikt.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:17

offtoppic: Gefeliciteerd met je verjaardag:D

ik rijd heel soms met slof en dan alleen met begeleiding. eigenlijk kun je paarden/pony's snel kapot maken met hulpteugels als je ze niet goed gebruikt. neem hier dus wel begeleiding bij! maar met 13 jaar is dat 'geknikte hoofd' wel af te leren hoor:D

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:28

Een slof is een hulpmiddel, maar hij word wel verkeerd gebruikt als je de slof heel strak houd en je paard er dus echt mee naar beneden zit te trekken, en dat hij/zei zelf geen kans mee krijgt om zich te bewegen in zijn hals.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:36

ikzelf rijd mijn paard zonder slof en ben ook wel tegen het verkeerd gebruiken van een slof.
mijn instuctrice is helemaal anti, maar ze zij donderdag erg benieuwd te zijn hoe hij loopt met een slof eraan. ik heb afgesproken hem er donderdag een keer om te doen om te zien hoe hij reageert. ik wil dit echter pas donderdag oppakken omdat er dan goede instructie bij is zodat ik zeker weet dat ik hem niet verkeerd gebruik.

ik zal je dus aanraden als je met een slof wilt rijden dat je ermee begint waar je instructie bij is.