Het springen van een kruisje in een lijntje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

Het springen van een kruisje in een lijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 17:01

Ik ben op het moment het boek springen met uw paard in woord en beel van Lesley Bayley en John Bowen aan het lezen. In dit boek staat het volgende:

Citaat:
Begin altijd met een eenvoudig lijntje en maak dat geleidelijk steeds ingewikkelder, waarbij u steeds meer van het paard vraagt. Een prima begin is een drafbalk op 2,5 meter voor een kleine verticale hindernis. (Gebruik liever steilsprongen dan gekruiste balken tot uw paard rechtgericht springt. Het is de taak van de ruiter het paard rechtgericht te houden. Volgens John straft u het paard onterecht met een kruisje).

Ik heb juist altijd geleerd met een jong paard te beginnen met een kruisje aangezien het paard dan beter in het midden van de sprong springt. Zijn argument dat je als ruiter het paard recht moet houden begrijp ik. Maar wat ik niet begrijp is dat je het paard straft door een kruisje te springen.

Wie kan mij dit uitleggen?

Dussss

Re: Het springen van een kruisje in een lijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:08

Ben eigenlijk ook wel benieuwd!

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:57

Misschien omdat je hem 'dwingt' om in het midden te springen vanwege een kruisje. Heb eigenlijk ook geen idee :Y)

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 18:04

winnieloves schreef:
Misschien omdat je hem 'dwingt' om in het midden te springen vanwege een kruisje. Heb eigenlijk ook geen idee :Y)

Dat was ook de enige reden die ik zelf zou kunnen verzinnen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:21

ik snap het ook niet. ik denk dat mijn paard liever over het kruisje gaat dan dat die een staander en de balken mee neemt :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:26

Zoiets heb ik ook nog niet eerder gehoord. Misschien is het idee dat de balken bij een kruisje minder snel vallen waardoor het paard de balk eventueel harder aantikt?

Edit: Nu ik er iets langer over heb nagedacht denk ik dat er wordt bedoeld dat het paard bij een kruisje kan worden gestraft voor een fout van de ruiter. De ruiter stuurt het paard niet recht over de hindernis, waardoor het paard de balk meeneemt en dat is inderdaad niet helemaal eerlijk.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:38

Zoals goeroe misschien al zei; Dat je het paard straft omdat je zelf een fout maakt;
De ruiter stuurt het paard niet goed recht over de hindernis.

Zelf ben ik met mijn pony, die niet kon springen eerst met balkjes begonnen maar met het echte springwerk ook begonnen met een kruisjes.

hou het topic even in de gaten, misschien is er wel iemand die een andere reden weet.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 12:12

De reden van goeroe klinkt wel aannemelijk.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:21

een kruisje is voor een paard optisch hoger, daarvoor is het beter met een hele groene te beginnen op een stijltje.
Maar om nou te zeggen dat je het paard straft met een kruisje vind ik een erg overdreven. Maar ieder z'n eigen ideeen over paardrijde natuurlijk...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:36

ik heb ook altijd geleerd met een steiltje te beginnen, maar geen idee waarom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:38

schoentje schreef:
een kruisje is voor een paard optisch hoger, daarvoor is het beter met een hele groene te beginnen op een stijltje.
Maar om nou te zeggen dat je het paard straft met een kruisje vind ik een erg overdreven. Maar ieder z'n eigen ideeen over paardrijde natuurlijk...

Dat zegt mijn instructeur idd ook.