wel of niet rijden als de bak bevroren is.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wel of niet rijden?

wel
1 (1%)
niet
41 (65%)
Ligt eraan.
21 (33%)

Totaal aantal stemmen: 63

Likemaaike

wel of niet rijden als de bak bevroren is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:24

Hallo,

Ik vroeg me af wie rijdt er wel/niet als de bak bevroren is.
Ik rij zelf niet als het bevroren is. Maar misschien kan het wel.

Dus wel of niet rijden met een bevroren bak?

Ashley5

Re: wel of niet rijden als de bak bevroren is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:28

Ik rijd niet als de bak bevroren is.
Zeker nu is het erg glad en op sommige plekken kan mijn paard zijn hoeven er flink aan kapot lopen.
Dus dat wordt dan maar even wachten op mooier weer...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:29

Niet. :)

Ik wil geen enkel risico nemen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:29

Ligt er helemaal aan hoe hard de bak bevroren is, of de bak recht gesleept is etc.
Als alleen het bovenste laagje bevroren is en de bak is recht, dan kan je er nog prima in rijden.
Maar als ook de ondergrond keihard is en je hebt een maanlandschap in je bak, dan zou ik het zeker laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:30

Persoonlijk vind ik het echt niet goed voor de benen/pezen !! En doen het dus niet ..
Wel hebben wij op stal 2 binnenbakken dus sta ik nooit voor de keus.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:31

@Marrieleen, das is idd waar. Die van ons is normaal vlak maar net over de kop gegooid en nu dus bevroren ;p
Dus dat wordt zowiezo niet rijden. Dus dan maar eens even een discussie openen :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:35

Niet: ik vind het te gevaarlijk.
Vandaag leek de bak wel een ijsbaan! Dan is het echt onmogelijk om in de bak te rijden.
Als er alleen (verse) sneeuw ligt, je zeker weet dat de bak onder die laag sneeuw mooi vlak is (geen kuilen, gladde stukken oid) en je paard staat niet op ijzers staat; kan je naar mijn mening in een besneeuwde bak rijden. Moet je ook wel een paard hebben wat niet al te veel uit z'n bol gaat, natuurlijk...
Maar met een keihard bevroren ondergrond tref je mij en m'n paard niet in de bak aan, hoor! Lijkt me niet fijn voor de hoefjes... (Hoewel stappen misschien wel zou kunnen; maar dat kan ook ergens anders!)

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:44

Mairead: Met jou ben ik het ook eens. Alleen waar kan je anders gaan stappen? Weiland. bos, etc. bedoel je dat>?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:47

Ik bedoelde naar buiten, ja; mits je paard dat kan, natuurlijk.
Op die manier zie je ook nog eens wat van de omgeving, toch?

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:49

Das waar. Alleen met al die sneeuw van de afgelopen dagen. Is buiten rijden ook niet erg verstandig. En bovendien is het onder het gras ook keihard ;p

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:50

Wanneer de bak recht getrokken is en dus mooi vlak ligt kan je best grote lijnen rijden, in stap, draf en galop. Je moet alleen niet te kleine draaien enzo willen maken.
Met bevroren plassen of een erg ongelijke bak zou ik niet rijden. Dan kan je beter uitwijken naar een binnenmanege in de buurt.

Dowie, wat is er niet goed voor de benen/pezen aan een harde gelijke ondergrond?! Volgens mij is dat zo verkeerd nog niet om regelmatig eens op een dergelijke ondergrond te stappen en draven?! Juist voor die pezen en benen!

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:52

zout strooien! werkt erg goed

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:53

Tara: echt?
ga het proberen

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:57

Ik (persoonli) heb en zal nooit in een bevroren bak gaan rijden :n
Niet vanwege te hard voor de pezen oid (want rij vlot over straat) maar ik vind het risico te groot, dat er in de gladgetrokken bevroren bak gladde stukken zitten:(:)

Over zout strooien in de bak, zijn al legio topics over en ja, dt werkt. Dan wordt je bovenlaag los en kun je gewoon rijden :)*
Dus waarom überhaupt "proberen te rijden als de bak bevroren is" :? ??? terwijl je dat risico helemaal niet hoeft op te zoeken met wat aanpassingen :o? ?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:01

Ik rij echt niet in een bevroren bak, veel te glad vooral met ijzers. Daarnaast mag mijn paard ook niet teveel op het harde lopen i.v.m arthrose in zijn voorbenen dus dan ga ik de goden niet verzoeken door in een (te) harde bak te rijden en het alleen maar erger te maken. Maar dat is voor mij persoonlijk ;)

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:02

Dus dan ontdooit de bak als ik er zout op strooi?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:04

Ik rij ook nooit in een bevroren bak.
Als de bak mooi vlak is kan je best in stap/rustig drafje wat lijntjes rijden.
Alleen heeft dit weinig nut in de training en kan je het gewoon beter niet doen, je voorkomt zo alleen maar ongelukken!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:05

Tara_13 schreef:

Ik hoorde vandaag van de staleigenaresse dat zij dit volgende keer ook wil gaan proberen;
Ik ben benieuwd.
Maargoed; voor dit keer was het al te laat. Nu moet de bak eerst weer kunnen ontdooien en opdrogen, voordat het met zout geprobeerd kan worden.
Helaas blijft het deze week (waarschijnlijk) nog vriezen en in het weekeinde gaat het (waarschijnlijk) weer regenen (en daarna weer vriezen?). Ik weet niet of er op die manier gauw gestrooid kan worden...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:06

Heb mijn paard gister en eergister wel losgegooit in de bak, en wat laten draven, maar rijden durf ik niet aan hoor.
Er lag alleen een dikke laag sneeuw.

Ben nu aan het inrijden en stapritjes met een drafje gaan ook prima buiten, over de weg en als ik in het bos rijd.

Maar ik ben bang dat ze nu net even wat teveel energie heeft, van 24/7 buiten naar van 08u tot 17u buiten en ook nog dit frisse weer.
Ik wacht nog wel even met rijden :') Gelukkig is het hard aan het dooien hierzo!
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 06-12-10 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:06

Tara_13 schreef:

zout droogt de hoeven van je paard ook uit he
je kan het wel gebruiken maar tot zo verre

ik rij ook niet in een bevroren bak
soms kun je hem nog wel kunnen los trekken maar vaak is het al een hopeloze zaak

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:11

Bij ons is de bak rechtgesleept. Dus hij is hard, maar wel egaal. Maar toch rijdt het niet erg fijn, aangezien er altijd wel wat oneffenheden blijven.
Nu er ook nog eens sneeuw bij in ligt rij ik er niet in, wel losgooien, maar niet rijden. Zout vind ik persoonlijk ook geen goed idee. Het blijft tijden liggen in de bak, en het is erg slecht voor de hoeven.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:14

Als de bak voor de vorst mooi vlak gesleept is kan je er best wat inm stappen en draven om je paard toch in beweging te houden.
Zout werkt inderdaad prima, mits de bak droog was toen het begon te vriezen. Ik heb dankzij strooien nog steeds een cirkel zacht in mijn bak waar ik kan longeren.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:39

Dat ligt eraan hoe vlak de bak is en hoe hard hij is. Vandaag was hij wel redelijk ontdooit, nog wel wat hard maar niet keihard, en wel vlak, dus heb wat gestapt en gedraafd. Het hangt ook een beetje van het paard af, met een paard dat heel druk is zou ik toch even wachten tot de bak weer echt goed is, kom je ook wat minder hard terecht als je gaat vliegen :P .
En in de sneeuw rijden gaat (zonder ijzers) ook prima mits de ondergrond vlak is :) .

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:06

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:22

En deze heb ik nog gevonden ;)
[SV] buitenrijden in de sneeuw/winter?

Er zijn dus ruim voldoende topics over dit onderwerp, iedereen zit met hetzelfde probleem, als je niet naar een binnenbak kunt.

Dit topic gaat op slot.