Hoe weet je precies wat voor niveau je hebt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Hoe weet je precies wat voor niveau je hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 13:24

Dit is de vraag die ik mij wel eens afvraag. Laatste tijd zoek ik namelijk weer een leuke verzorg/bijrijd pony of paard, maar dan vragen ze natuurlijk naar je niveau en of je 'moeilijke' paarden aankan. Ik rijd nu 9 jaar op een manege, maar vind het erg lastig om te zeggen of ik ook moeilijkere paarden aankan, want ieder paard is verschillend toch? In de omgang met paarden ben ik wel best streng als ze niet luisteren of gewoon over je heen lopen, dan kunnen ze gerust een tik krijgen , maar daar en tegen ben ik wel erg van het positieve en belonen als het paard het goed doet en zal dit ook niet vergeten.

Hoe kan ik dus goed inschatten wat mijn niveau is en of ik wel geschikt zou zijn voor het paard in kwestie?
En wanneer ben je gevorderd? Als je alle oefeningen kan uit de hogere dressuur? Lijkt me niet dat je 'alle' paarden aan kan als je gevorderd bent?

Anoniem

Re: Hoe weet je precies wat voor niveau je hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:51

Als je wedstrijden gaat rijden, kom je erachter welk niveau je hebt. Veel mensen schatten zich op dat punt veel te hoog in. De meeste manegeruiters rijden over het algemeen op B-niveau. Manegepaarden zijn veel 't oleranter' op het gebied van rijtechniek dan de meeste privépaarden. Zou je dezelfde voorwaartse hulp geven op mijn rijpaard als je op een manegepaard doet, rijd je je helemaal kapot vrees is..... die staat veel meer aan de hulpen.
Aan de andere kant zijn er ook genoeg privépaarden die niet aan het been zijn, hoor...... er wordt over het algemeen niet erg goed gereden, veel mensen komen dan ook niet verder dan de L.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 14:57

Mijn niveau met wedstrijden is nu F8 (heb daarvan al diploma gehaald) Maar op het ene paard van de manege zal diezelfde wedstrijd wel lukken en op de andere niet. Zegt dit iets over mijn rij niveau dan? Want iemand die F4 rijd, maar die dat wel kan met alle paarden van de manege, is die dan beter als mij zeg maar?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:02

Ik denk dat je het eerder zo kunt zien.
Kun jij ieder (gezond) paard, waar jij een klik mee hebt, weer naar dat zelfde niveau rijden, ook al kent het paard dit nu nog niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:11

Vind ik een heel goede Nina! :)

Maar dan wel controleren door op wedstrijden te gaan. In zijn eigen achtertuin rijdt iedereen Grand Prix :D

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:24

Haha inderdaad!

emilybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:10

ik denk dat je beter kan zeggen dat je niveau verschilt per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:01

En waarom denk je dat?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:00

Jij bent manege ruiter en dat is nogal een heel verschil met iemand die al lang zn eigen
paard of verzorgpaard rijdt. Kan je niets aan doen, want die mensen bouwen echt ervaring
op als combinatie. Ik rij op Kyra L1/L2 niveau maar als je mij op een manege paard zet
zou ik daar wss geen winstwaardige B proef mee kunnen rijden. Snappie?

Als ik jou was zou ik gewoon zeggen dat je manege ruiter bent, en je diploma hebt
tot en met F8. Een paarden eigenaar snapt dan vast wel waar je zo'n beetje zit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:35

Ik denk dat je pas kan spreken dat je op een bepaald niveau kan presteren met meerdere paarden want eerlijk gezegd is het niet zo'n kunst als je al jaren op hetzelfde paard rijdt om daar een degelijke L proef mee neer te zetten, dan misschien wel niet de 1ste keer dat je er op zit maar binnen in aantal keren zou je toch wel dat paard op bepaald niveau moeten kunnen rijden mits het paard het al kent anders duurt het misschien wel iets langer wil je het echt gaan perfectioneren. Maar als het paard dat niveau kent zou dat voor de ruiter op een hoger niveau niet zo'n probleem moeten zijn tenzij jij en het paard elkaar niet liggen maar goed dat kan altijd.
Ik vindt niet dat je perse dat op wedstrijden zou moeten bewijzen want dat is ook maar een moment opname en zegt mij persoonlijk niet zo gek veel, maar als je dus een paard netjes kan rijden zoals bv verwacht wordt op wedstrijd op bepaald niveau.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:43

"Val door niets op behalve door goed paardrijden" schreef Rudolf Binding. Toon als U de kans krijgt hoe goed U met een bepaald paard om kan gaan. Dat lijkt me beter dan het rijkunstig niveau aangeven in 'maten' zoals F (1,2,3,8 vul maar in). Als dat op een bepaald paard niet lukt, omdat dat rijdier het niet kan of omdat het NOG niet klikt, maakt U een slechtere indruk dan dat U gewoon probeert naar uw beste kunnen dat paard te rijden.
Tigra heeft groot gelijk, als zij stelt dat wedstrijden niet zoveel zeggen. Genoeg mensen zijn matige of zelfs slechte wedstrijdruiters, maar toch goede ruiters.
Wedstrijdresultaten worden bepaald door de kwaliteit van het betreffende paard, de kwaliteit van de concurentie, de plaats wanneer men start, de eigen stemming en die van het paard van de dag, de kwaliteit van de jury (en die laat veel te wensen over). Kortom: Men verliest vaak om de verkeerde reden en men wint vaak om de verkeerde reden. Dat bepaald dus maar gedeeltelijk of U geschikt bent voor een bepaald paard.

Wanneer is iemand 'gevorderd'? 'Gevorderd' in wat? Een moeilijke vraag omdat er veel aspecten van het paardrijden bestaan. Bijvoorbeeld; Ik persoonlijk ben een erg slechte 'uitzitter' (zie profiel). Een sprong naar de zijkant en ik ben sneller onder %) dan dat ik erop ben gekomen. Ik ben dus nooit een geschikte ruiter voor een erg jong en vrolijk paard. Daarvoor heb je iemand nodig die onbevangen, met een beetje durf zo'n jong dier voorwaarts kan rijden en niet gespannen reageert op die fratsen. Ik heb andere kwaliteiten (tenminste dat hoop ik toch), en zal dus voor een ander paard geschikter zijn. Wat ik wil zeggen; probeer te ontdekken waar uw sterke kanten liggen. Met die zelfkennis vindt (of het wordt aangeboden) U een paard dat bij U past.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 11:47

Mooie en zeer nuttige stukjes worden hier geplaatst, super!

Dus eigenlijk kan niemand zichzelf écht 'gevorderd' noemen omdat iedereen wel zijn positieve en negatieve kanten heeft? Dus waarom noemen mensen het dan beginners of gevorderd? Eigenlijk een hele slechte meting van hoe iemand is?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:03

De term gevorderd slaat eerder op één bepaald vlak. Meestal wordt dan het wedstrijd-niveau bedoeld, soms het niveau als africhter. Daarbij kan men wel die term gebruiken. Maar dan moet er sprake zijn van een duidelijk aangegeven 'gebied'. Zo kan een beginnende ruiter erg goed en onbevangen op een paard zitten, maar deze kent nog altijd niet alle truccen die onze lievelingen in petto hebben en valt er dus toch af. Een jaar later is deze ruiter al meer gevorderd op dat vlak, maar dat wil niet zeggen dat zij/hij een fijn gevoel heeft ontwikkeld als 'africhter'. Daarom vroeg ik "Gevorderd in wat". De term op zich is niet slecht, maar vaak te onduidelijk. Even onduidelijk als dat ik zou zeggen:"Jantje is afgestudeerd...." In 'wat' dan wel. Rechten, techniek, medicijnen, boomchirurg, etc.
Zoals gezegd; zoek uw eigen kwaliteiten (zonder ijdelheid), daar ligt vaak de basis voor een mooie ontwikkeling.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:05

@Kadankovitch super goed gezegt!

ik denk inderdaad dat je gewoon bij je zelf moet nadenken, wat zijn nou mijn sterke punten als het op paardrijden aankomt.
en je kan altijd aan de eigenaren van het desbetreffende paard vragen of er bepaalde dingen zijn waar dat paard moeite mee heeft en dan na gaan, zou ik dat aan kunnen, zou ik daar mee om kunnen gaan.
dat zegt volgens mij veel meer dan op wat voor 'Niveau' je zit met paardrijden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:25

Als je reageert kan je je ervaring toch gewoon vertellen? Dan kan de eigenaar bepalen of je wel of niet geschikt bent om het betreffende paard te rijden.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:52

Yamcha schreef:
In zijn eigen achtertuin rijdt iedereen Grand Prix :D
_O-
Ik ga met de mening van Kadankovitch mee.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:22

ik denk dat je eerst moet kijken. meestal als je weet hoe je precioes een paard moet handelen dan lukt het meestal wel. je weet hoe je hulpen moet geven. daarnaast komt natuurlijk ook ervaring

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:19

moeilijkere paarden aankunnen en hogere oefeningen uit de dressuur kunnen rijden heeft niets met alkaar te maken. Ken zelf genoeg ruiters die op ieder paard blijven zitten, maar op B-nivo dressuur doen, maar ken ook mensen die super goed kunnen dressuren met hun paard, maar toch niet op een fel, bokkend of schrikkerig paard gaan rijden, omdat ze dat niet aankunnen.

Als je wilt weten op welk nivo je bent wat rijden betrefd, kun je proefjes doen. Als je wilt weten of je moeilijkere paarden aan kunt, zul je toch echt op dat soort paarden moeten gaan rijde om dat uit te vinden ;)

poeliwoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:11

Ervaring heeft ook vaak te maken met wat voor type paarden je bent om gegaan..
Zijn het alleen manege paarden, of ook particuliere paarden? Welke leeftijd hadden deze paard etc.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 10:31

Nu is het dus de vraag ; wat is moeilijk? :P Volgens mij is daar geen meting op te doen. De leeftijd valt ook wel mee denk ik, heb op een 4 jarig paardje gereden die enorm braaf was, braver dan een paard van 18 waar ik op reed dus dat geeft volgens mij ook nog niks aan. :P

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:36

@Kadankovitch, ik denk dat je het goed zegt zo :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:40

Ik denk dat je eerst moet bedenken wat jij graag met een bijrijdpaard/verzorgpaard zou willen doen en dan bedenken of het paard voor jou geschikt is. Gaat het om een dressuurpaard die op hoog niveau loopt, dan is het handig dat jij ook al een bepaald 'wedstrijd' niveau hebt, maar gaat het om een recreatiepaard waar meer voor de lol in de bak als buiten wordt gereden dan zijn, naar mijn idee, het beheersen van de basisvaardigheden van het rijden en een goed verantwoordelijkheidsgevoel hebben voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:11

Ik ben het helemaal neit met Kadankovitch eens. Het is heel populair om te zeggen dat wedstrijden nergens op slaan en een momentopname zijn, maar...... noem mij eens een andere goede manier waaraan je kunt afmeten wat je niveau is? En dan niveau zoals TS bedoelt. Daar heeft omgaan met verschillende paarden niet zoveel mee te maken. Er zijn ouwe rotten die geweldig kunnen omgaan met allerlei verschillende paarden, maar nog geen B-proefje op wedstrijdniveau kunnen rijden. Dat zijn dan goede paardenmensen, en daar kun je gruwelijk veel van leren, maar geen ruiters.
Wil jij echt weten wat je kan, dan moet je op wedstrijden gaan. Dan moet je je protocollen goed bestuderen, kijken wat er niet goed gaat en wat er wel goed gaat, en met een instructeur daaraan werken. Jury's zijn heus niet zo onkundig en bevooroordeeld als ze op Bokt afgeschilderd worden. Vergeet niet dat het afschilderen voornamelijk wordt gedaan door mensen die niet de punten reden die ze graag wilden, en dat ligt zo vaak aan de jury/het zadel/de rug/het paard/de instructeur en maar hoogst zelden aan de ruiter zelf. Kan zo iemand dan een objectief oordeel geven over een jury?

En nogmaals, in zijn eigen achtertuin rijdt iedereen Grand Prix. Mensen houden zichzelf graag voor de gek, schatten zich veel te hoog in.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:22

Dus als je totaal geen behoefte hebt om wedstrijden te rijden zul je nooit een niveau hebben?
Ook al heb je wel gewoon dressuurles en ben je wel degelijk bezig oefeningen van een bepaald niveau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:39

Dan heb je wel een niveau ongetwijfeld, maar omdat je het nooit hebt laten controleren door een onafhankelijke jury, weet je niet wat het is. En het is altijd lager dan je zelf denkt.

Het punt is ook: het zijn niet de oefeningen an sich. Ik heb een rijpaard die er zo de passage uitgooit in de weide, schudt-ie zo even uit zijn mouw. Is hij een Grand Prix paard? Nee, helemaal niet. Hij is pas een Grand Prix paard als hij álle Grand Prix oefeningen kan, achter elkaar, het niet over mag doen als het ff niet lukt, en ook nog in een hoog tempo. Aangezien het schatje vorig jaar is ingereden, kun je wel nagaan dat dat dus niet het geval is.

Als jij op je paard je paard kunt laten wijken voor de kuit, ben je nog geen L-niveau. Want je moet ook fijn nageeflijk kunnen rijden, je paard moet in horizontale balans redelijk aan het been zijn, je moet je overgangen in 1 keer kunnen maken, niet meer in de verkeerde galop aanspringen, je mag je galophulpen geen 80 keer meer geven, en je mag ook niet zo hard meer draven tot je paard in galop valt. Je moet een beetje kunnen sturen, en er inmiddels uitzien of je er niet meer ieder ogenblik afklettert. En dat moet je dan ook nog onder wedstrijdspanning. En als je dat kan, dan ben je L1 niveau. Maar er zijn heel veel ruiters op Bokt (en die zijn heel toevallig allemaal fan van het soort uitspraken dat wedstrijden niks zeggen) die van zichzelf denken dat ze M rijden, maar nog geen nette B-proef kunnen neerzetten.