Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Wijken voor de kuit is de eerste oefening bij het werk op twee hoefslagen en is een introductie op de zijgangen. Het hoort bij de ontspanningsoefeningen, dient om het paard losser en soepeler te maken en heeft als grootste doel het gehoorzaam maken voor de eenzijdige, zijwaartse hulpen. Wijken voor de kuit heeft weinig tot geen verzamelend effect.
Het paard loopt voorwaarts/zijwaarts in een schuine lijn en moet recht blijven in het lichaam met slechts een lichte binnenstelling en werkelijk overkruisen, dat wil zeggen het binnenbeen moet voorbij de afdruk van het buitenbeen neergezet worden.
BBreedveld schreef:@ Wildgirl: Nee.Bij een appuyement is een paard gesteld én gebogen in de bewegingsrichting. Ik heb dat nog nooit ergens anders gehoord of gelezen.
@Sporter: jij gebruikt dus helemaal geen stelling?
Citaat:Tijdens het wijken is er wel degelijk een lichte buiging om het been heen, lichte stelling dus.
Citaat:Klopt hoe het in de wiki staat... Je hebt het zelf omgedraait in je OP...
Quir schreef:Tijdens het wijken is er wel degelijk een lichte buiging om het been heen, lichte stelling dus.
Niet helemaal buigen of wat dan ook, dan kan je de schouder ook niet meer begrenzen.
BBreedveld schreef:*ahem*![]()
![]()
![]()
Ik snap hem al....ze wijken van de binnenhoefslag naar de buitenhoefslag. Dan klopt het weer wel...Ik zag voor me van de hoefslag naar de AC-lijn. Zo rijd ik mijn appuyementen namelijk meestal