Bitloos touwhoofdstel: wat vinden jullie ervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sas67

Bitloos touwhoofdstel: wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 18:20

Op zoek naar een effectief, paardvriendelijk en betaalbaar bitloos hoofdstel zag ik deze site.

http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html

Dus een touwhalsterhoofdstel om zelf te knopen!
Erg informatieve site, goed onderbouwd met onderzoek en metingen. Naar mijn mening de moeite van het proberen waard.
Het benodigde materiaal is inmiddels aangeschaft. Binnenkort aan de slag om het hoofdstel te knopen.
Maar natuurlijk ben ik alvast benieuwd naar jullie reacties. Wie heeft er ervaring met dit hoofdstel, wat denken jullie ervan?

TurdusMerula

Re: Bitloos touwhoofdstel: wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:25

Ik heb er geen ervaring mee, maar lees wel wat diegene van de Libra post op een ander forum. En ik denk dat diegene erg goed weet hij mee bezig is, en dat het daarom erg belangrijk is om dat ook te weten.
Waarmee ik niet zeg dat jij dat niet weet ;) maar dat het wel een voorwaarde is om het hoofdstel goed te gebruiken, als ik dat goed inschat.
Daarbij ben ik zelf meer voor de sidepull, maar denk ik dat iets als teugels aan de neusriem (van een bithoofdstel, bv.) of een touwhalster - sowieso weinig hoeft te kosten.
Als het bevalt is de aanschaf van een hoofdstel daarna ook het grote geld niet.

Toch kun je dat altijd prima proberen en ik juich alle bitloze initiatieven ontzettend toe! :)

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 18:42

bedankt voor je reactie! Op welk forum kan ik meer posts vinden van degene achter de Libra?
Alvast dank!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:54

Neus eens wat rond op Paard Natuurlijk, stel je vraag daar bv. eens op het forum. :)
Ze zijn daar vrij fanatiek maar weten zeker wel wat ze zeggen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:25

Inderdaad een heel paardvriendelijk halster/hoofdstel, maar helaas zie ik maar weinig ruiters die er ook paardvriendelijk mee kunnen rijden.
Deze halsters zijn verrekte scherp qua inwerking op de neus en ik zie er in de praktijk veel te veel gehang en getrek aan.
Ik vind de zijwaartse duidelijkheid in het sturen voor een paard niet optimaal als het paard geen neckreining beheerst, en derhalve vind ik het GEEN geschikt middel voor de meeste ruiters.

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:52

Ik heb dat bitlooshoofdstel ook gemaakt. Rijd goed hoor, maar ik zou wel wat dikker en zachter touw gebruiken, zodat het niet (of minder) snijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:13

Toen ik overstapte op bitloos, ben ik met deze Libra begonnen.
Ik had wel een dik neusbont om de neusriem gemaakt.
De Libra beviel prima. Je wordt ook meteen geconfronteerd wanneer je te veel met één teugel werkt, want dan gaat ie schuiven. Leerzaam dus. ;)

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 14:00

@JoviBan; fijn dat jij er postieve ervaringen mee hebt. Acht jij het halsterhoofdstel dus ook geschikt om bitloos mee te LEREN rijden? Ik rijd nl een westernpaardje nu op bit. Weliswaar een vriendelijk trensje, maar toch... Ik les af en toe bij de stichting paarden met plezier (www.stichtingpaardenmetplezier.com) en zij rijden altijd bitloos. Dit hoofdstel lijkt ze echter niet zo geschikt, o.a. omdat het van touw is. Wat vind jij daarvan?

Zijn er andere bokkers die ervaring hebben met dit hoofdstel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:03

De Libra is prima geschikt voor de overstap. Het maakt niet uit of het van touw of ander materiaal is.
Wat is hun argument tegen touw? Misschien de inwerking op de huid? Dan kun je er dus een bontje omheen maken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:42

Waarom probeer je het niet eens, misschien kun je als het lukt bitloos en met bit optomen, met twee setjes teugels?
En als dit je niet bevalt, ben je niet in staat ergens anders eens te lenen bijvoorbeeld? Sidepulls zijn ook wel gezien binnen de Western. :)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:57

Wat raden zij je dan aan? Ik doel op de stichting paarden met plezier, wat vinden zij dat je zou moeten doen?

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:09

TurdusMerula schreef:
Waarom probeer je het niet eens, misschien kun je als het lukt bitloos en met bit optomen, met twee setjes teugels?

Heb ik laatst eens geprobeerd :') als je met split reins rijdt dan wordt je echt knettergek haha, teugels glijden de hele tijd weg. Daarna d'r een knoop in gelegd, maar toen werden die natuurlijk topzwaar aan één kant, en gleden ze alsnog weg. Ik heb 't touwhalster maar weer afgedaan :P