Tegen de hand (tdh)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tegen de hand, ook wel eens last van?

Ja, erg vaak, ik merk het heel erg goed.
4 (7%)
Ja, heb geen idee wat het is en hoe het komt, maar ik hoor het wel eens.
3 (5%)
Ja, ik krijg het er maar niet uit
6 (10%)
Af en toe.
22 (40%)
Eerst wel nu niet meer.
7 (12%)
Nee, bijna nooit
13 (23%)
Nee, nooit last van gehad.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 55

lx3

Tegen de hand (tdh)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 20:55

Ik rijd sinds kort wedstrijden en krijg ontzetten goed les. De lessen gaan de laatste tijd dan ook erg goed. Ookal is hij met de weersovergang wat frisser, even de eerste 10 minuten gek- uilen en het is klaar. Maar als ik wedstrijd rijd, vaak of bijna altijd het commentaar Tegen de hand (tdh) . Hoe vatten jullie die op en wat doe je eraan?

Ik hoor het graag snel!

Voltige96

Re: Tegen de hand (tdh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:57

ik zou niet precies weten wat het is, ik geloof dat je dan de heletijd wat wat te druk met de teugels bent en het paard er dan "tegen in" gaat?

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:41

Volgens mij bedoelen ze daar mee dat als je overgangen maakt bijvoorbeeld van draf naar stap je hoofd-hals houding van je paard verandert (hij/zij drukt zich wat omhoog waardoor het er gespannen gaat uitzien.)
Wat je er aan kan doen is veel overgangen rijden en er dan voor zorgen dat je je paard vooral niet te strak houdt in de overgangen. Je lesgever kan je hierbij normaal gezien wel helpen. Het is altijd moeilijk om tips te geven van achter je pc
In ieder geval veel geluk ermee!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 05:22

Oefenen, oefenen, oefenen.
Aangeven op les, dan komt het wel goed.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 18:53

jientje schreef:
Volgens mij bedoelen ze daar mee dat als je overgangen maakt bijvoorbeeld van draf naar stap je hoofd-hals houding van je paard verandert (hij/zij drukt zich wat omhoog waardoor het er gespannen gaat uitzien.)
Wat je er aan kan doen is veel overgangen rijden en er dan voor zorgen dat je je paard vooral niet te strak houdt in de overgangen. Je lesgever kan je hierbij normaal gezien wel helpen. Het is altijd moeilijk om tips te geven van achter je pc
In ieder geval veel geluk ermee!

Bedankt, het eens toepassen. :)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 18:54

Voltige96 schreef:
ik zou niet precies weten wat het is, ik geloof dat je dan de heletijd wat wat te druk met de teugels bent en het paard er dan "tegen in" gaat?

Ik ben de laatste tijd juist ontzettend zacht in de hand. Dus ik denk niet dat het daaraan ligt, heb ook een ontzettende hekel aan mensen die zagen, dus bedankt, maar denk dat dat'm niet is ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:06

Tegen de hand is simpel gezegd dat je paard tegen de handhulp in gaat en even zijn neus er uit drukt.
meestal word een paard tegen de hand als hij niet conceqient word gereden en 'niet bij mekaar' word gereden.
Bij overgangen merk je dus dat het paard geen steun in de hand krijgt van de ruiter , of zelf geen steun heeft en het
hoofd daarom omhoog gooit. de hoofd- hals houding veranderd hierdoor.

tips: probeer veel overgangen te rijden en het paard te verzamelen. Zorg dat hij er niet tegen aan gaat hangen.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 17:34

Bedankt,
Ik heb vanavond les, ik zal het eens aankaarten. Trouwens, ik verzamel al heel veel, alleen met halthouden komt hij zo nu en dan nog eens omhoog, maar zijn hoofd met andere overgangen, zowel terug als voorwaarts rijden doet hij het niet? Ookal staat het daar ook..

_Bitje_ schreef:
Tegen de hand is simpel gezegd dat je paard tegen de handhulp in gaat en even zijn neus er uit drukt.
meestal word een paard tegen de hand als hij niet conceqient word gereden en 'niet bij mekaar' word gereden.
Bij overgangen merk je dus dat het paard geen steun in de hand krijgt van de ruiter , of zelf geen steun heeft en het
hoofd daarom omhoog gooit. de hoofd- hals houding veranderd hierdoor.

tips: probeer veel overgangen te rijden en het paard te verzamelen. Zorg dat hij er niet tegen aan gaat hangen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:57

er zal toch verschil in de hoofd-hals houding moeten zitten. de juryleden zetten er niet zomaar neer.
Het kan ook een hupspasje tussen de overgangen door zijn. Of maar een klein
beetje dat hij omhoog komt. het hoeft maar 5 cm te zijn , of nog minder en het is genoeg om tegen de hand te zeggen. :)

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:51

Bijna nooit... gelukkig. Althans, niet bij mijn eigen paard. Wel eens bij andermans paard, maar als je na een tijdje gewend raakt aan elkaar wordt het wel beter.
Vraag je instructie of erop gelet kan worden, dan kan hij/zij je vast verder helpen hiermee.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:54

ik denk dat iedereen die op maneges rijdt er wel eens last van heeft. maar gelukkig is het makkelijk te voorkomen als je het paard wat beter leert kennen

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:02

Sinds ik longeer met pessoa (lang en laag) en daarin veel overgangen stap-draf, draf-stap, middendraf en rustig vraag vindt mijn paardje het een stuk makkelijker.

Wij lopen hier nog weinig tegenaan, tenzij hij nog niet goed opgewarmd is.

Ontspan je handen bij het drijven naar een overgang toe. Maar sluit je handen op het moment dat het paardje omhoog wilt komen, om ze vervolgens weer te ontspannen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:26

Ik heb "af en toe" gestemd, maar moet dit wel even toelichten. Ik heb dat met de verreden hengst die ik in de herscholing heb. Het is niet het gevolg van mijn rijden, maar van zijn wantrouwen in de hand door slechte ervaring.
Ik heb hem een tijd aan het halster gereden en aan halster en hoofdstel (dus dubbele teugel) en daarna weer alleen hoofdstel, maar toen kreeg ik gaande weg toch weer minder ontspanning en heb nu het hoofdstel wel in, maar alleen teugels aan het halster. Ik heb dus totaal geen invloed op het bit... en toch gaat hij dan af en toe tegen de hand, het lijkt wel om te checken of er weerstand is.
Dit is dus wel een uitzonderlijke situatie met een verreden paard.