De AdB "methode", wat is dat nu precies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naambordjes

De AdB "methode", wat is dat nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 16:01

Ik heb ondertussen vele topics doorgespit over Antoine de Bodt.
Iedereen heeft het over:

"zijn methode".

Maar wat is die methode nu precies?
Is dat in woorden uit te leggen?

Ik ga zondag hier naartoe:
[EV] Antoine de Bodt @ Sonnega 14-11-2010

Ben erg benieuwd, hoor veel positieve maar ook negatieve verhalen en wilde het toch zelf ook wel eens meemaken.
Ik heb zelf nog nooit volgens "zijn methode" gereden denk ik, want ik weet niet wat het inhoud :Y)

Ben benieuwd of iemand me het uit kan leggen :D

aafje87

Re: De AdB "methode", wat is dat nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:40

Zijn methode is eigenlijk niets anders dan rechtrichten! Vanuit dat rechte paard kan er verder worden gereden.
AdB heeft enkele foefjes om te kunnen controleren of een paard recht is en is dat niet het geval om een paard recht te krijgen en te houden.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:43

Ik rijdt nu een jaar van deze methode en ik heb er goede ervaring hiermee.
Mijn paard zat super vast in haar rug en alleen maar staken en nu loopt ze als een zonnetje

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:45

Ik rijd sinds kort ook volgens deze methode en het gaat echt super! Heb mijn paard nog nooit zo fijn aan het lopen gehad. Voorheen hing hij ontzettend aan de teugels en zat erg vast op links en nu loopt hij als het zonnetje.
Het is vooral rechtrichten en het paard op eigen benen laten lopen. Veel wendingen etc om je paard lekker los en soepel te maken. Al na 1 les merkte ik zoveel verschil.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:30

PP --> RT-D

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:28

Ik rijd ook sinds kort volgens deze methode en het bevalt mij supergoed!
Ik ben daardoor anders naar mijn paard gaan kijken, doordat ik nu weet waar ik mee bezig ben en waarom ik het doe. Ik merk ook dat het rijden gewoon veel beter gaat.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:51

Ik rij ook sindskort de adb metode. En ik merk ook nu al verschil en bij de eerste les voelde in nog nie duidelijk dat mij pony scheef liep. maar nou voel ik het ecgt zo goed. En alles wat je doet aan deze metode is zo logisch en je kan ook zegge waarom je een bepaalde oefening doet.
Nou ik ga gewoon lekker door met deze metode ook in het belang van mij pony :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:09

Ik rij sinds 1,5 jaar volgens deze methode en er is een wereld voor mij open gegaan. Wist niet dat mijn paard zo scheef was. Het "jammere" is dat ik het nu ontzettend voel, terwijl ik vroeger gewoon lekker kon hobbelen zonder last te hebben van haar scheefheid ;) Mijn pard is er al een hoop mee opgeschoten!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:26

Ik doe het nooit weer. Mijn paard zat nooit super vast en heeft nog nooit rugproblemen gehad. Maar na de 2e les liep mijn paard helemaal stijf en was compleet van slag. Ik moest mijn paard helemaal laag rijden, en dan constant slalommen. Nu is ze al maanden geblesseerd en loopt nog steeds niet goed.
Ik vind het dus niks.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:35

Vraag voor de mensen die met deze methode begonnen zijn. Zouden zij misschien ook verbetering hebben gevoeld wanneer ze ipv AdB op een andere manier goed rijtechnisch les zouden hebben genomen?

Wat ik zie en hoor van AdB vind ik allemaal weinig opzienbarend. Als je tot je daaraan begint altijd van je buurmeisje die L2 heeft gereden les hebt gehad (bij wijze van spreken), dan snap ik dat je verbetering ziet wanneer je les krijgt en gaat rijden volgens een methodiek met een goede rijtechnische basis. Maar ik zie niet zo in wat het toevoegd als je al goed les hebt. Iedereen die goed les krijgt houdt zich toch bezig met rechtrichten van het paard, goede nageeflijkheid enz. Wat maakt AdB dan zo anders?

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 16:47

Ben inmiddels zelf achter het verschil in rijden wat ik normaliter doe en hoe hij je laat rijden.
(even in het heel kort:)

AdB doet eerst alles zonder aanleuning.
Het paard moet op eigen benen zichzelf in balans houden en rechthouden, corrigeren doe je dmv je teugels.
Pas als het paard aanleuning vraagt krijgt ie dat, tot die tijd is er geen (constant) contact met de paardenmond.

Ikzelf krijg zéér goed les vind ik zelf, maar ik rij puur op mijn benen en mijn zit en hou mijn handen eraan.
Bij AdB was het andersom, moest met mijn kont uit het zadel en handen hoog en daarmee het paard in stelling zetten en rechtrichten en niet met mijn benen werken.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden denk ik dan maar, vind hoe ik zelf leskrijg erg fijn maar vond de AdB methode ook wel heel fijn rijden en ik voelde en zag (op film ) zeker verschil met het begin en einde.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:39

@ Anoeska; misschien wel. Ik heb voor mijn huidige lesgeefster een andere lesgeefster gehad, en die methode werkte niet voor ons. Dat was teveel bezig zijn van voren, en werd mijn merrie alleen maar gespannender van. Ze was wel braaf, ging 'nageven', maar de rug kwam niet los. Daarnaast had/ heeft ze een tik; met haar hoofd gooien, en dat hebben we geprobeerd 'af te leren' door te negeren, en ahar maar tegen mijn hand te laten knallen met de mond... Werd ze alleen maar gestrester van, daarnaast overbelasting op haar slechte been (door alle gewicht daarop te gooien en achterbeen niet genoeg te dragen en onder te treden).

Mijn paard was pislink op het bit geworden, ze heeft hem nooit goed geaccepteerd of aangenomen, altijd onrustig. Sinds onze nieuwe manier heb ik een blij paard, we werken niet van voren, maar van achteren en op eigen benen leren lopen. Haar stress tik met kop slaan is enorm verminderd, ze is niet meer boos op het bit, neemt het netjes aan, zoekt zelf mijn handen, laat de rug los en treed onder (nu nog kleine stukjes)

Misschien dat we dat ook hadden bereikt als we via een andere manier waren gaan rijden. Maar ik denk dat ik een goede keus heb gemaakt, zeker omdat mijn paard zo achterlijk scheef was. Dan is focussen op alleen maar rechtrichten en op eigen benen lopen iig de goede stap denk ik.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:43

Monster_tos schreef:
Ik doe het nooit weer. Mijn paard zat nooit super vast en heeft nog nooit rugproblemen gehad. Maar na de 2e les liep mijn paard helemaal stijf en was compleet van slag. Ik moest mijn paard helemaal laag rijden, en dan constant slalommen. Nu is ze al maanden geblesseerd en loopt nog steeds niet goed.
Ik vind het dus niks.

Misschien juist omdat je hem nu recht ging maken... Wat ik wel vind is dat het vaak te snel gaat. Ik zou niet snel vanuit gewoon rijden een clinic van AdB volgen, omdat dat opeens een te grote verandering is. Je moet het wel opbouwen, omdat je je paard vraagt zijn lichaam heel anders te gebruiken en een heel andere manier van rijden is vaak. Dat moet met beleid, anders heb je idd giga spierpijn of erger; richting spierbevangen. Ik ben tijdens onze eerste les (wij begonnen met longeren) ook daarmee op mijn snuffert gegaan; paard was overvraagt en dat terwilj het toen alleen stapwerk was en niet lang. Ik weet eigenlijk niet of AdB ook via longeren werkt, mijn instructrice heeft dat weer meegenomen van de academische rijkunst denk ik.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:49

Maar paard was niet scheef, teminste dat gaf de instructrice aan, en dat vond ik ook.
Alleen ik ben ook gewend haar alleen op zit en benen te rijden. En moest nu opeens alles met de teugels gaan doen. Volgens de instructrice was het onmogelijk dat ik mijn paard recht kon houden door alleen zit en benen. Nou geloof mij ik was heel snel klaar met haar...
Misschien heb ik gewoon de verkeerde instructrice getroffen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:56

Volgens mij heeft Anoeska 100% gelijk, het is oude wijn in nieuwe zakken. Er is niets nieuws aan. Persoonlijk heb ik nooit uitzonderlijk resultaten van meneer de Bodt gezien. Dus totaal overroepen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 08:20

naambordjes schreef:
Ben inmiddels zelf achter het verschil in rijden wat ik normaliter doe en hoe hij je laat rijden.
(even in het heel kort:)

AdB doet eerst alles zonder aanleuning.
Het paard moet op eigen benen zichzelf in balans houden en rechthouden, corrigeren doe je dmv je teugels.
Pas als het paard aanleuning vraagt krijgt ie dat, tot die tijd is er geen (constant) contact met de paardenmond.

Ikzelf krijg zéér goed les vind ik zelf, maar ik rij puur op mijn benen en mijn zit en hou mijn handen eraan.
Bij AdB was het andersom, moest met mijn kont uit het zadel en handen hoog en daarmee het paard in stelling zetten en rechtrichten en niet met mijn benen werken.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden denk ik dan maar, vind hoe ik zelf leskrijg erg fijn maar vond de AdB methode ook wel heel fijn rijden en ik voelde en zag (op film ) zeker verschil met het begin en einde.

En dat is nu net het gene wat mij tegen staat aan zijn methode het corrigeren met de teugels. Ik had het gefilmd en mijn vriend, die geen verstand er van heeft, zei dat het niet zo verstandig van mij zou zijn om hier mee doer te gaan omdat mijn paard op het punt stond hem een knauw te geven toen hij voordeed hoe je met de teugels moet corrigeren.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:37

@Daffie,
Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Er zijn paarden en omstandigheden dat een correctie met de teugels een goed of zelfs beter resultaat heeft. Ik persoonlijk heb twee paarden die precies tegenovergesteld reageren.De een verdraagt geen aanleuning, maar reageert wel goed op korte ophoudingen, duidelijk gescheiden van de beeninwerking, terwijl de ander zich onzeker voelt zonder aanleuning. De laatste reageert normaal op ophoudingen. Hetgeen mij stoort aan de heer de Bodt is dat alle paarden hetzelfde worden aangepakt, alsof er geen individueel verschil is onder paarden. Tevens wijst hij teveel met een verwijtende vinger naar andere instructeurs die het volgens hem allemaal slecht voor hebben met paarden. Hij claimt medische resultaten te hebben bij zieke dieren, maar heeft dat in al die jaren nooit kunnen bewijzen op een wetenschappelijk verantwoorde manier. (En U weet hoe een onderzoek vericht moet worden.) En dan zijn de resultaten matig, zoals ik hierboven vermeld heb. EN DAN:
HETGEEN NIEUW IS AAN METHODE de Bodt WERKT NIET en HETGEEN WERKT AAN METHODE de Bodt IS NIET NIEUW. Rechtrichten en uitbalanceren en nog zo'n paar kreten wordt door bekwame en zeker succesvollere instructeurs allang toegepast. De Duitse hippische federatie (= de 'FN') werft al een eeuwigheid met de slogan: (vertaald) GOED RIJDEN IS DE BESTE DOCTOR.

Het is dus niet zo dat ik U ongelijk geef met betrekking tot de werking voor U eigen paard. Daar zult U zeker gelijk in hebben, immers niemand kent uw paard beter dan Uzelf. Maar soms kan een pure teugel-inwerking een beter resultaat hebben. Echter de Bodt past het klakkeloos op alle paarden toe. En precies dat laatste lijkt mijn onjuist omdat het niet ingaat op hetgeen het indivuduele paard nodig heeft.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:40

Anoeska schreef:
Vraag voor de mensen die met deze methode begonnen zijn. Zouden zij misschien ook verbetering hebben gevoeld wanneer ze ipv AdB op een andere manier goed rijtechnisch les zouden hebben genomen?

Wat ik zie en hoor van AdB vind ik allemaal weinig opzienbarend. Als je tot je daaraan begint altijd van je buurmeisje die L2 heeft gereden les hebt gehad (bij wijze van spreken), dan snap ik dat je verbetering ziet wanneer je les krijgt en gaat rijden volgens een methodiek met een goede rijtechnische basis. Maar ik zie niet zo in wat het toevoegd als je al goed les hebt. Iedereen die goed les krijgt houdt zich toch bezig met rechtrichten van het paard, goede nageeflijkheid enz. Wat maakt AdB dan zo anders?

Nou, hier ben ik het dus helemaal mee eens.

Ik persoonlijk heb nogal een hekel aan mensen, die opzich weinig nieuws komen uitleggen, en zichzelf dan als de grondlegger van een nieuwe methode zien.

Nee, IMO is het echt onzin. Tuurlijk kan het je paard enorm helpen, maar dat zou andere, goede reguliere instructie net zo goed kunnen!

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 12:46

Chaos schreef:
Anoeska schreef:

Nou, hier ben ik het dus helemaal mee eens.

Ik persoonlijk heb nogal een hekel aan mensen, die opzich weinig nieuws komen uitleggen, en zichzelf dan als de grondlegger van een nieuwe methode zien.

Nee, IMO is het echt onzin. Tuurlijk kan het je paard enorm helpen, maar dat zou andere, goede reguliere instructie net zo goed kunnen!

Antoine heeft overigens mij duidelijk (en op film) gezegd dat het niet puur en alleen zijn methode is.
Hij heeft het ook weer van beteren geleerd en is dus niet iets van hemzelf door hemzelf bedacht.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:46

En vanwaar dan DE ADB Methode. :+

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 12:49

Ik denk dat andere mensen dat ervan gemaakt hebben..
Kwam er ook pas achter toen hij het zei tijdens de les :')

edit: Vandaar mijn vraag hier ook, wat is die methode? :))

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:51

En ondertussen geniet hij van alle aandacht die hij omtrent zijn methode heeft.

Zonder de "methode" was dhr. ADB niet geworden tot wat hij nu is. Maar dit is niet waar de discussie echt om draait, of wel?

Ik zou wel eens willen zien wat er gebeurt als er gewoon mensen zoals ik -nuchtere mensen die nog geen ervaring hebben met degerlijke dingen- leskrijgen bij zo iemand... :)

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 12:59

Nee ik was benieuwd wat "zijn methode" nu was.. gezien er veel over gesproken wordt maar nergens in woorden staat wat het nu is.

Ik heb dus 0,0 ervaring op dit gebied en afgelopen zondag een clinic gehad... het was uhm... nogal wennen en vond het heel vreemd maar voelde wel wat er gebeurde begin en eind vd les.

edit: Heb het topic overigens niet gestart in het discussie topic omdat ik niet zo goed kan discussiëren :P maar is door de modjes verplaatst.
Het was meer een vraagstelling.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:03

Zoals ik al zei; de resultaten zijn bepaald NIET bijzonder. Hij werkt al lang in België. Daar is hij uitgewerkt bij gebrek aan prestaties.
En neen, hijzelf heeft altijd veel nadruk gelegd op het feit dat zijn methode uniek is. Heeft daarbij veel vakgenoten in een kwaad daglicht gesteld, alsof zij de oorzaak waren van al de medische problemen van de paarden die hij onder handen kreeg. Soms kan dat waar zijn geweest, maar als regel ontbeert dat iedere wetenschappelijke basis. En dat vind ik zeer kwalijk.

Natuurlijk Naambordje hebt U gelijk deze vraag te stellen. Daardoor komt en en ander naar boven. En U hoeft zich ook niet te verdedigen indien U vindt dat het wel een positief resultaat heeft. Persoonlijk hebt ik niets meer tegen de heer de Bodt dan hetgeen ik hierboven vermeld heb. Het kan goed zijn dat hij zich 'verbeterd' heeft. En dat juich ik alleen maar toe. Dus ik ben blij dat U de aanzet hebt gegeven tot deze discussie.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:11

Kadankovitch schreef:
Zoals ik al zei; de resultaten zijn bepaald NIET bijzonder. Hij werkt al lang in België. Daar is hij uitgewerkt bij gebrek aan prestaties.
En neen, hijzelf heeft altijd veel nadruk gelegd op het feit dat zijn methode uniek is. Heeft daarbij veel vakgenoten in een kwaad daglicht gesteld, alsof zij de oorzaak waren van al de medische problemen van de paarden die hij onder handen kreeg. Soms kan dat waar zijn geweest, maar als regel ontbeert dat iedere wetenschappelijke basis. En dat vind ik zeer kwalijk.

Natuurlijk Naambordje hebt U gelijk deze vraag te stellen. Daardoor komt en en ander naar boven. En U hoeft zich ook niet te verdedigen indien U vindt dat het wel een positief resultaat heeft. Persoonlijk hebt ik niets meer tegen de heer de Bodt dan hetgeen ik hierboven vermeld heb. Het kan goed zijn dat hij zich 'verbeterd' heeft. En dat juich ik alleen maar toe. Dus ik ben blij dat U de aanzet hebt gegeven tot deze discussie.

Ik ben het met je eens. Maar als paarden bij de Bodt komen en hij weet ze duidelijk te verbeteren dan kan er niet anders geconcludeerd worden dan dat eerdere instructeurs steken hebben laten vallen of het in iedergeval niet over hebben kunnen brengen. Het enige dat de man doet is rechtrichten op een wat apparte manier imo.