kan dat "te korte armen hebben"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

kan dat "te korte armen hebben"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 16:37

In aansluiting op een topic over pijn in de armen wil ik toch eens mijn licht opsteken over het volgende probleem.
Ik heb korte ledematen. Sommige dingen kun je handig oplossen, opstijgen met een krukje bijvoorbeeld.
Maar waar ik nu tegen aan loop is dat ik steeds het gevoel blijf houden dat ik mijn armen niet ver genoeg vooruit kan steken om ze goed te positioneren.
Soms doe ik een poging en krijg ik te horen dat ik niet naar voren moet kantelen met mijn lijf. Mijn instructiemens en ik hebben al van alles uitgeprobeerd. Anders op mijn billen zitten. Beter lichtrijden, dus nog meer vanuit de navel zodat de bovenboel zich kan ontspannen en dus beter kan reiken.
Ik heb ook een paar nare gewoontes ontwikkeld die ik bij mijn vorige paard helemaal niet had, namelijk pianohanden en ik houd mijn vingers open voor extra verlenging.

Mijn vorige paard had een veel verticalere hals dan mijn huidige ros. Bovendien heeft hij een onbedaarlijk lange hals. Ondanks dat kan hij wel heel goed nageeflijk lopen dus wat dat betreft is er geen probleem. Probleem is wel dat hij dat alleen goed kan als ik ofwel mijn teugels te lang houd, ofwel stiekem mijn armen verleng dmv genoemde slechte gewoontes.
Ten tijden van mijn vorige paard werd ik vaak geprezen om mijn keurige arm en handhouding. Maar ten tijden van mijn vorige paard woog ik ook veel minder. Er wordt nu dus ook ruimte in beslag genomen door een dikkere romp en spekflankjes....

Het zal de combinatie wel zijn, maar heeft er iemand tips. (En kom nou niet aan met afvallen want zover was ik zelf ook al wel...)

Janine1990

Re: kan dat "te korte armen hebben"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:45

Wat heeft gewicht met lengte van je armen te maken??? Door af te vallen worden je armen echt niet langer hoor :P

En wat zijn korte ledematen? Ben je gewoon klein? Of heb je bewezen korte ledematen. In principe is elk lichaam zo:
Afbeelding

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 17:14

Nee Janine, Iederen past wel in de gulden snede van Leonardo, maar ieders verhoudingen zijn anders. Waarom denk je anders dat er lengte maten bestaan??

Gewicht heeft niet te maken met de lengte van mijn armen maar de bijbehorende omvang wel.
Kijk maar:Afbeelding
Links een slank postuur en rechts een ronder figuur. De armen blijven even lang maar er zit rechts wel meer in de weg....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:17

Of dat het probleem is durf ik niet te zeggen hoor!
Maar het lijkt me sterk. Je armen worden niet korter naarmate je dikker wordt, dus de lengte blijft geheel gelijk!
Jouw omvang is toegenomen, dat je daar last van hebt lijkt me vrij logisch (mogelijk vang je het schudden en hobbelen ook anders op nu)?

Beetje kort door de bocht misschien maar: flinke motivatie om te proberen oude gewicht weer te behalen? :D
Succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:19

Lengtematen vind ik heel erg handig, met mijn benen...
In die gulden snede past iedereen wel, maar als je niet in verhouding bent, is het geen rondje maar een ovaaltje en is het geen vierkantje maar een rechthoekje...

Slank of rond postuur maakt wat mij betreft niet uit voor de armen, je kan je armen namelijk nog steeds verder naar voren steken vanuit je schouder.

Ik ken het probleem wel, teugels korter en ineens waren m'n armen ook korter geworden. Ik kreeg het NIET voor elkaar om mijn hand voor te houden. Daarvoor moet er een knopje omgaan naar mijn idee, want nu lukt het me wel. Eventueel ga ik wat naar voren zitten, dat is altijd beter dan naar achteren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 17:31

IMJ schreef:
Of dat het probleem is durf ik niet te zeggen hoor!
Maar het lijkt me sterk. Je armen worden niet korter naarmate je dikker wordt, dus de lengte blijft geheel gelijk!
Jouw omvang is toegenomen, dat je daar last van hebt lijkt me vrij logisch (mogelijk vang je het schudden en hobbelen ook anders op nu)?

Beetje kort door de bocht misschien maar: flinke motivatie om te proberen oude gewicht weer te behalen? :D
Succes!

Helaas, als je 45 bent dan lukt het echt niet meer om het gewicht te halen van je 25e was het maar waar. De verhoudingen zijn gewoon ook anders geworden. (bedankt pa ;( ) Maar zoals in mijn startpost staat had ik dat zelf ook al begrepen. Ehm, schudden en hobbelen?. Nee dat herken ik niet. Ik rijd namelijk gewoon paard ik weet niet of jij dan het gevoel hebt dat je geschud en gehobbeld wordt maar ik niet :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:32

IMJ bedoelt waarschijnlijk dat je door verandering in je gewicht last van jezelf gaat hebben en je dat op een andere manier opvangt.
Dat kan bijvoorbeeld door schudden en hobbelen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:59

Precies Janine.. ik hoef niets op te vangen, maar bij de zwaardere ruiter zie ik het één en ander flink schudden en dat voelt niet lekker!
Dat bedoelde ik, kan me voorstellen dat je dan anders zit.

Luister, je hoeft niet broodmager te zijn, maar op je 45e een gezond gewicht is toch wel een pré of niet? Voor mij zou het in ieder geval wel een extra motivatie zijn als ik de klachten pas gekregen had op het moment dat ik overgewicht had.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:18

IMJ schreef:
Precies Janine.. ik hoef niets op te vangen, maar bij de zwaardere ruiter zie ik het één en ander flink schudden en dat voelt niet lekker!
Dat bedoelde ik, kan me voorstellen dat je dan anders zit.

Luister, je hoeft niet broodmager te zijn, maar op je 45e een gezond gewicht is toch wel een pré of niet? Voor mij zou het in ieder geval wel een extra motivatie zijn als ik de klachten pas gekregen had op het moment dat ik overgewicht had.

Wil ik nog even aan toevoegen dat het ook iets anders kan zijn, namelijk het in de loop der tijd scheef gaan zitten en daardoor jezelf op andere vlakken blokkeren.
Scheef zitten kan ook komen door overgewicht natuurlijk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:49

Nou blijkbaar is de conclusie al weer getrokken dat ik een ongezond overgewicht heb, veel dank hiervoor, ik neem aan dat ontkennen geen zin heeft. Door deze conclusie hebben we het alleen nog maar over postuur en dat was nou net waar ik het niet over wilde hebben, want er zijn nog meer dingen die je ondersteunend zouden kunnen zijn...
Maar goed wat mij betreft gaat dit topic in de prullenbak want dit leidt tot niets....

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:57

Ik zal niet over je gewicht beginnen, want ik kan veel goede ruiters die overgewicht hebben.

Kunnen je armen te kort zijn? Volgens mij niet. Je zult je handen wat minder ver naar voren hebben dan een andere ruiter, maar als je ze draagt en ze toch één lijn met je teugels voeren naar de mond van het paard, kan het imo geen kwaad ze wat dichter naar je buik te plaatsen.
Ik denk dat jouw probleem/ gevoel vooral ermee te maken heeft dat je huidig paard een langere hals heeft dan je vorig paard. Ik vind paarden met lange halsen ook lastiger te rijden omdat ik het niet gewend ben en mijn armen zijn, volgens mij, niet kort.

Ik zou proberen met samen met je instructie een video te maken, verschillende hand en hals houdingen uitproberen en dan kijken naar hoe het eruit ziet en hoe het voelt. Hoge hand, lage hand, lage hals, opgericht etc. Alles wat je maar kunt bedenken. Spelen en zoeken, er is geen perfecte manier die bij ieder mens en paard kan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:04

Nou ik heb te lange armen want als ik, als kind al, een blouse oid ging kopen waren altijd de mouwen te kort terwijl mijn zusje daar nooit geen last van had.
Dus "te" korte armen kan dan ook lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 07-11-10 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:07

Ja maar kunnen ze ook te kort zijn voor paardrijden? Heb jij bijvoorbeeld last van je langere armen?
* Ik kan trouwens ook geen blouses kopen omdat mijn romp langer is dan de winkels verwachten en ik wil geen blote buik... bah, standaard maten!*

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:10

Korte armen kun je hebben, maar te kort op correct paard te rijden, nee dat lijkt me niet :n
Deze jongen kan immers ook een heel goed stukje rijden http://www.glastenkrapels.nl/

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:16

NEe Fem_daf nooit last van gehad, het lijkt mij, misschien denk ik wel érg simpel, dat je dat "te kort" toch kan opvangen met de lengte van de teugels?
Ze leerden mij vroegah gelijk aan dat je je ellebogen netjes naast je lichaam moest houden en heb er nooit bij stilgestaan dat ze te lang waren!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:19

Door de tekening die je maakte lijkt het of je overgweicht hebt. Dit is dan verkeerd overgekomen, excuses daarvoor! Hierboven las ik iets over een filmpje maken. Dat lijkt me helemaal niet zo gek! Kan je zelf zien wat je doet. Vroeger, op de manege had je spiegels, dat was ook altijd handig om je eigen houding te kunnen zien.
Nou ja, succes iig!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:47

mrie schreef:
Nou blijkbaar is de conclusie al weer getrokken dat ik een ongezond overgewicht heb, veel dank hiervoor, ik neem aan dat ontkennen geen zin heeft. Door deze conclusie hebben we het alleen nog maar over postuur en dat was nou net waar ik het niet over wilde hebben, want er zijn nog meer dingen die je ondersteunend zouden kunnen zijn...
Maar goed wat mij betreft gaat dit topic in de prullenbak want dit leidt tot niets....

Nou sorry hoor, maar je geeft zelf in je beginpost aan dat je aan je gewicht wilt werken.
Plaatst een plaatje waarom je door je gewicht kortere armen zou hebben.

IMJ en ik trekken onze conclusies, leggen uit dat gewicht ook heel goed te maken kan hebben met scheef of anders gaan zitten, waardoor je lichaamsdelen blokkeert... That's all...

Als jij het niet over je postuur wilt hebben, moet je geen voorbeelden plaatsen, waardoor jij denkt dat postuur een rol kan spelen.

Beetje volwassener, en het topic minder sturen... Wat IMJ en ik hebben gezegd is niets oordelends, enkel om jou te helpen... Wij zeggen niet dat mensen met overgewicht niet kunnen rijden, enkel wat de problemen kunnen zijn...

chanicha en Fem_daf: In een standaard winkel heb je confectiekleding (http://nl.wikipedia.org/wiki/Confectie), dat je niet in confectiekleding past, betekent niet dat je te lang of te kort bent... Oftewel, uit verhouding...

Als je spreekt van te korte armen, spreek je in mijn ogen van te kort... in verhouding tot.....
Ik pas ook geen broeken in confectiematen, dat betekent niet dat ik te lange benen heb... :n

Ralf1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:38

Ik vind van wel want je kan dan mischien niet bij de teugels en vooral bij dresuur kan je niet rechtop zitten

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:07

Ik denk niet dat je armer korter worden,
ze vallen alleen op een andere manie langs je lichaam waardoor dat misschien zo lijkt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:40

Ik heb het laatst eens over dit thema met mijn instructrice gehad. Volgens haar hebben de nederlandse dames kortere onderarmen waardoor je niet volgens de duitse manier je armen/hoek elleboog - onderarm kunt houden. je moet je bovenarmen dus iets naar voren brengen.
Net zoals de ene langere bovenbenen heeft in verhouding met zijn onderbenen. Zal wel iets te maken hebben met die neanderthaler genen die nog ergens in ons dna verstopt zitten. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:24

Nee, ik denk dat het een smoesje is, te korte armen. Als je korte armen hebt, draag je je handen misschien dichter bij je, maar dan kun je nog steeds prima je handen voor je dragen en mee laten veren. Misschien met een iets langer teugelcontact, maar je rijden zou er niet anders om moeten zijn.

Maar loslaten en meegeven met de mond van het paard is een gevoel dat je moet leren omzetten in acties. En dat kost tijd! :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:17

Schangah schreef:
Ik heb het laatst eens over dit thema met mijn instructrice gehad. Volgens haar hebben de nederlandse dames kortere onderarmen waardoor je niet volgens de duitse manier je armen/hoek elleboog - onderarm kunt houden. je moet je bovenarmen dus iets naar voren brengen.
Net zoals de ene langere bovenbenen heeft in verhouding met zijn onderbenen. Zal wel iets te maken hebben met die neanderthaler genen die nog ergens in ons dna verstopt zitten. :+

_O-

Nederlanders en Duitsers zijn ook zo'n wereld van verschil in lichaamsbouw...

Wat een bullshit...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:29

Zegt je instructrice dat?
OMG! Sorry, maar dat is wel heel achterhaald, en echt je reinste onzin.

"De Duitse Manier" We rijden niet eens "Duits". Hahaha

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:45

Chaos schreef:
Zegt je instructrice dat?
OMG! Sorry, maar dat is wel heel achterhaald, en echt je reinste onzin.

"De Duitse Manier" We rijden niet eens "Duits". Hahaha

Klasieke manier dan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:48

Nee, Schangah, de klassieke zit, alles op één lijn van oor tot hak, dát is wat mensen missen.
En dan maakt het echt niet uit of je nu op de manier van Anky rijdt, of op de manier in de spaanse rijschool...

De zit is veel minder belangrijk geworden naar mijn idee voor het plaatje. Terwijl veel problemen met het paard er mee op worden gelost.