Paard neemt gevoel van ruiter over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Paard neemt gevoel van ruiter over.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 16:10

Hoi,

Ik had vandaag een discussie met iemand, het ging over of een paard nou wel of niet het gevoel van een ruiter over neemt. Dus als een ruiter gespannen is, wordt het paard gespannen. Als de ruiter bang is, schrikt het paard snel. Is de ruiter gewoon zelfverzekerd, loopt het paard ook normaal.

Ik ben hier vrij sceptisch over, ik kan me niet voorstellen dat een paard de gevoelens van een mens over kan nemen. Wat denken jullie hier van?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:12

Is het je nog nooit opgevallen dat als jij een kl*tedag hebt, dat je paard dat dan ook vaak heeft?

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:13

Ik denk in zekere zin wel, want als jij gespannen bent dan zit je er bij het rijden ook naar en dat merkt het paard zeker.

En ik heb ook met mijn Tinker dat als ik zelf druk ben ofzo dat hij ook minder stil wil staan enzo, terwijl als ik zelf kalm ben er niks aan de hand is.

belle_boef

Als jij gestresst/zenuwachtig oid bent zit je anders op het paard, daardoor reageert het paard ook anders dan normaal.
Dus zenuwachtig, schrikachtig, op de loop gaan.

Doordat de ruiter een gevoel heeft wordt dit wel degelijk o je paard overgebracht

PercyLeen

Ik weet wel zeker dat dit het geval is! En niet alleen bij paarden hoor, onze hond reageerd ook heel sterk op onze gemoedstoestand! Dieren voelen dit absoluut aan!

Naomi_unique

Ze nemen misschien niet de 'gevoelens' van mensen over, maar wel nemen ze de signalen waar. En als iemand nerveus is dan voelt een paard dat dus aan de signalen en zal daarop reageren. Dus is een zekere zin nemen ze wel de gevoelens over.

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:14

nou, ik denk niet dat het paard het gevoel van de ruiter echt overneemt, maar een paard kan wel dingen aanvoelen denk ik. Een paard voelt het wanneer de ruiter bang of zenuwachtig is, en gaat zich hier ook naar gedragen. Dat is mijn ervaring.

maaike2800

mijn paard reageert zeker wel op mijn humeur

HindaFree

Ik ben een keer van me nieuwe paard afgevallen en telkens als ik probeer op te stappen is er een hoop gedoe ( en dan ook onzeker en bang dat t weer gebeurd). Terwijl iemand anders zo opstapt en weg rijd... Zo heb ik nog wel meer van dingen!

Mariska_D

Als ik een pleurisdag heb en chaggerijnig ben of net niet helemaal fit, hoef ik niet op mijn merrie te stappen hoor. Dan kan ik er 3 keer niks mee..Niet dat zij dan ook ineens chaggerijnig is, maar ik breng dan gewoon verkeerde signalen over en dan gaan we botsen..

horselover7

ik denk ook wel dat dit kan.
heb het zelf ook wel meegemaakt, dat ik bang en gespannen was en dat paard werd dat ook.
nu ben ik zelfverzekerder en het gaat een stuk beter(op een ander paard)

maar ik denk dat dit ook andersom werkt. tenminste dit was bij mij zo. ik rijd nu een geweldig lieve merrie die heerlijk rustig is.
natuurlijk heeft ze ook haar mindere dagen, maar ik die heb ik ook wel eens. :+

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:15

Als ik gestresst of gehaast ben dan komt er van rijden weinig terecht. Ik moet dan echt zelf eerst ontspannen en de tijd nemen. Dan lukt het in ene allemaal wel. Of je dan kan zeggen dat een paard het gevoel echt precies overneemt weet ik niet, maar ik denk dat ze het wel heel goed aanvoelen en zich niet prettig voelen als de ruiter niet lekker in zijn of haar vel zit. Als jij zelf ontspannen en met zelfvertrouwen op je paard zit dan zal je paard dit merken en gemakkelijker op je durven vertrouwen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:15

Ik denk niet dat je het moet zien als een 'telepatische gave' van je paard. Maar meer dat een paard reageert op de houding/gedrag van de ruiter.

Als je als gespannen ruiter al elke keer schrikt als iemand de bakdeur open doet, dan merkt je paard ook dat de spieren van de ruiter elke keer plotseling aanspannen als er iets gebeurt. Zo'n paard zal minder makkelijk ontspannen als eentje met een ruiter die fluitend op haar paard zit.

Paard neemt dus niet zomaar 'magisch' de gevoelens van de ruiter over, dat lijkt me onzin.

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:16

PercyLeen schreef:
Ik weet wel zeker dat dit het geval is! En niet alleen bij paarden hoor, onze hond reageerd ook heel sterk op onze gemoedstoestand! Dieren voelen dit absoluut aan!

klopt helemaal. ik kan het zelfs aan de hond merken als het met iemand uit het gezin niet goed loopt/gaat.
zeer gevoelige hond..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:17

O jazeker wel! En dat heeft niets emt gevoel, telepathie ofzo te maken. maar simpel met geurstoffen en de veel beter ontwikkelde reuk van paarden.

Als wij als mens gespannen zijn of iets eng vinden maken wij stoffen aan zoals adrenaline. Dat kan een paard (hond, kat, etc) ruiken. En omdat de mens dus naar angst ruikt zal het paard ook op zijn hoede worden.

Trouwens wij mensen reageren OOK op reuk. Het is wetenschappelijk bewezen dat we niet verliefd worden op hete erste gezicht maar op eerste reuk. Zo ruiken wij (onbewust natuurlijk) of de eventuele partner in spe een andere afweer heeft dan jijzelf. Dat is dan een aantrekkelijke partner omdat:
A. Het dan erg onwaarschijnlijk is dat je familie bent van elkaar
B. je nakomelingen zowel jouw eigen afweermechanisme als dat van je partner mee krijgt.

Zo is ook getest dat mannen het ruiken wanneer vrouwen vruchtbaar zijn...

Dus er zit wel degelijk heel veel waarheid in! En dat is dan op gebied van reuk.

Verder zijn paarden zeer gevoelig voor kleine veranderingen in je lichaamshouding en zullen ze ook daarop reageren. Immers als zij in een grote kudde staan te grazen, moeten zij soms op redelijke afstand kunnen waarnemen dat de leider (of ander lid van de kudde) iets gevaarlijks ziet (het bewegen van de oren!) Ook met hun neus in het gras zullen zij moeten aanvoelen/ waarnemen dat de kudde op de vlucht slaat, anders ben je te laat en kun je gevanegn worden (en verscheurd)

Ik roep ook wel eens dat mijn paard mijn gedachten leest als ik bedenk dat het tijd is dat ie (bij longeren bijv) de andere kant op gaat. Maar hij merkt dat gewoon op aan minime verschillen (bijv dat ik mijn gewicht op mijn andere plaats om me klaar te maken voor het omkeer commando)

TS: wel eens grondwerk gedaan? Dan gaat er denk ik een wereld voor je open op dit gebied!
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 01-11-10 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:18

Ik denk niet dat een paard/hond/watdanook kan 'voelen' wat jij voelt maar dat jij door jouw gemoedstoestand andere lichamelijke/chemische signalen uitzendt. En déze worden door je paard waargenomen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:19

Ik geloof daar zeker wel in, mijn paard is heel gevoelig voor de stemming van de persoon die erop zit, word ik zenuwachtig bv, dan loopt hij zich ook op te winden, word ik onzeker, hij idem dito. En dat is zeker geen verbeelding, in het begin had hij het zelfs zo heftig dat bij de minste onzekerheid van mijn kant, hij zodanig dichtsloeg dat hij begon te steigeren (en nee, niet uit protest, maar echt om zich een houding te geven, kan het niet goed uitleggen, je moet het echt zien gebeuren).

Kortom, ik geloof het zeker wel.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:21

Pff nou die van mij wel hoor... lijkt een heel stabiel dier... maar toen de relatie met mijn ex voor mij geheel onverwachts ten einde kwam, ik helemaal uit mijn doen was, en dacht even rustig een stukje te wandelen met mijn paard, dacht ik even dat we levensmoe waren...
Ze is nooit bang, heb dr al bijna 7 jaar en zo mak als wat... maar ze vond alles ineens eng, ze sprong boven op fietsers van een blaadje wat aan kwam waaien.. het was notabene ook nog eens 30 graden op dat moment!
Ik ben er echt van overtuigd dat ze mijn onrust voelde en daardoor onzeker werd op de weg. Het is een gevoeliger dier dan we van tevoren inschatten denk ik :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:24

Ik geloof ook zeker dat paarden je stemming aanvoelen en hier op reageren.
Als ik een rotdag heb (gespannen/moe) hoef ik het niet eens te proberen om aan het werk te gaan met m'n pony want die is dan net zo vervelend als ik en dat is te vaak gebeurt om het als toevallig te bestempelen, zo ook bij mijn bijrijdpaard.

Wel op basis van dit verhaal overigens:

Anoeska schreef:
Ik denk niet dat je het moet zien als een 'telepatische gave' van je paard. Maar meer dat een paard reageert op de houding/gedrag van de ruiter.

Als je als gespannen ruiter al elke keer schrikt als iemand de bakdeur open doet, dan merkt je paard ook dat de spieren van de ruiter elke keer plotseling aanspannen als er iets gebeurt. Zo'n paard zal minder makkelijk ontspannen als eentje met een ruiter die
fluitend op haar paard zit.

Paard neemt dus niet zomaar 'magisch' de gevoelens van de ruiter over, dat lijkt me onzin.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:27

Als ik ga rijden gaat het 99% altijd goed,zodra mijn dochter gaat rijden gaat het altijd fout.Op welk paard ze ook zit, ze weet een paard altijd helemaal gek te maken.Zij ziet zo veel dingen die er niet zijn, dat een paard zeker wel moet denken dat er van alles aan de hand is.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:27

Als ik weinig tijd heb, en dus gestrest ben, dan begint mijn paard zich ook anders te gedragen en maakt hij het me zo moeilijk dat ik veel langer aan het rijden ben dan dat de bedoeling was... dus hij voelt dat ik me anders gedraag en hij reageert daar op

Nickas

Re: Paard neemt gevoel van ruiter over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:58

Ik denk niet dat ze je gevoel overnemen. Maar ik weet wel bijna zeker dat ze je volledig spiegelen... You get what you give...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:59

Er zijn dagen dan weet ik dat ik beter niet kan rijden.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:02

een paard neemt het wel degelijk over of merkt het iig op... waar wij ons niet bewust van zijn is dat er miniscuul kleine tekens zijn (ogen/spanning in lichaam, houding enc) alles spreekt... wij of iig de meerderheid ziet dit niet meer zoals we het vroeger zagen...
een paard is wel nog dicht bij de natuur en spreekt voornamelijk met zn lichaam, hij merkt t dus ook als jij gespannen/gestest/bang/boos bent enc

Echter het ene paard is er gevoeliger voor dan de ander, en neemt t dus heftiger en sneller over dan een ander paard

HappyBuddha

Re: Paard neemt gevoel van ruiter over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:03

als ik druk ben, is mijn pony ook druk, met springen als ik niet goed durf springt ze ook niet,
dus ik denk van wel :)