"Mijn armen doen zo pijn"...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

"Mijn armen doen zo pijn"...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 18:12

Oke, even een topic. Ik hoor zóvaak om mij heen als mensen te paard zitten;

"Auw, mijn armen"
"Mijn paard is zo zwaar, ik krijg pijn in mijn armen".

Gaat er dan niet een lichtje branden, dat je helemaal verkeerd bezig bent? Paardrijden ís geen krachtsport.

Afgelopen zondag, wedstrijd op stal. Ik kijken bij het inrijden, meisje gaf nog even de laatste 'aanwijzingen' voor vriendin de proef in ging: "Hou hem goed kort, gewoon strak houden, *paard liep met neus op de borst*, laat niet merken dat hij zwaar is, als de jury maar een mooi plaatje ziet".

En juist dat "plaatje" heb ik zo een hekel aan. Kom op zeg, als je pijn in je armen hebt door rijden,
ben je echt verkeerd bezig. Moet je nagaan hoeveel pijn je paard dat in zijn mond heeft, waar je lekker aan hangt.

Een paard wat "rechts sterk is", vind het gewoon moeilijk naar rechts te kijken, dat paard is links gebogen. Rechts is de lange kant, kijkt makkelijk naar links. Als het paard dan naar rechts moet kijken, moet het de hele linker kant eerst oprekken, voordat hij het kan.
En zo ook de navegelijkheid, tegenwoordig word bijna geen paard meer van achter naar voren gereden, maar word gewoon in de krul getrokken. Ben je niet sterk genoeg? (Of is "het paard zoooooo sterk"), dan hang je er toch een slof aan?

Ik irriteer me er echt aan, wat is de mening van Bokt? _O-

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:16

Helemaal mee eens Josca! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:18

Paardrijden is in zekere zin geen krachtsport, alleen heb ik dus wel behoorlijke spierballen sinds ik er een zooi per dag rij :P

Joscaa

Re: "Mijn armen doen zo pijn"...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 18:18

Mest je ze ook allemaal uit dan? _O-

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:19

Ik irriteer me ook mateloos aan de zogenaamde "moderne dressuur"
Snap niet dat die mensen zo kunnen rijden :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:20

Mmm dat zal het zijn Josca :P

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 18:21

Joolien schreef:
Mmm dat zal het zijn Josca :P

_O- :))

Jáa precies. Zo heet het. "Nee, ik doe aan moderne dressuur, jij doet klassiek"
De moderne mensen beschikken dus gewoon over te weinig kennis & nemen niet de moeite het te begrijpen,
dus is het niet slecht, maar gewoon "een andere manier".

:n

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:22

laat mij dan maar lekker klassiek rijden hoor :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:24

Ik moet toch toegeven dat ik laatst wel een zere arm had tijdens het rijden... Maar goed, die dag had ik voor het rijden al moeite met het openen van de koelkastdeur en het openen (van buiten) en sluiten (van binnen) van mijn autoportier, dus wellicht is dat toch niet helemaal wat jullie bedoelen... :+ ;)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:25

heel Bokt zal het wss met je eens zijn dus ik snap niet waarom je dit topic opent? niemand gaat hier toegeven dat dit zijn/haar manier van rijden is hoor! :=

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:27

Tsja, ik kan daar ook niet zo goed tegen. Logisch dat je armpijn krijgt als je telkens bezig bent met een paard in de krul trekken.. :\

Nouks haar geval is natuurlijk een uitzondering! :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:27

Toegeven doen ze waarschijnlijk niet, maar er zijn er toch helaas genoeg die het paard met de kin op de borst trekken :n

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:28

je kan ook stiekem prikkeldraad om het bit doen, dat scheel met de pijn in de armen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:29

Oh, overigens was mijn vorige paardje buiten errrug sterk (niet omdat ik er aan zat te trekken, maar gewoon omdat hij altijd harder wilde dan ik toestond) en heeft/had mijn huidige paard er (toen ik hem net had) nogal een handje van om aan me te gaan trekken, maar zere armen heb ik nooit gehad hoor... Vraag me af hoe ver je dan in godsnaam moet gaan...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 18:30

Drunksheep schreef:
heel Bokt zal het wss met je eens zijn dus ik snap niet waarom je dit topic opent? niemand gaat hier toegeven dat dit zijn/haar manier van rijden is hoor! :=

Misschien is het een eye-opener. :') Laten we positief blijven.

A_B; Jij bent hiermee ervaren he? }>

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:32

Joscaa schreef:
Drunksheep schreef:

boooo schreef:
Toegeven doen ze waarschijnlijk niet, maar er zijn er toch helaas genoeg die het paard met de kin op de borst trekken :n

en die gaan echt niet veranderen hoor door Bokt :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:33

haha, ik ken ook zo een ruiter.....trekken en nog eens trekken en dan nog meer trekken en niet het zagen vergeten.......
Het stomme dier blijft nog braaf ook.....dat zegt toch best wel wat over het karakter van zo een beestje toch??
Dan zie je dat dier om hulp vragen, gewoon door de manier waarop het naar je kijkt en zak je meters de grond in......want je mag er niks van zeggen..... -:(- en de ruiter maar denken dat je naar de rijkunsten aan het kijken bent en dan nog trots zijn ook :?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:33

nee dat snap ik ook :')

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:34

kijk eens rond op een gemiddeld wedstrijdterrein. of nog beter - kijk eens rond naar wat voor mensen soms de Grand Prix winnen... ik noem geen namen maar sorry hoor, dat vind ik niet paardwaardig te noemen. en ik ben geen sterruiter hoor en waarschijnlijk zal ik de Grand Prix niet eens halen, maar ik ben er gewoon geen fan van.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:34

Joscaa schreef:
Drunksheep schreef:

A_B; Jij bent hiermee ervaren he? }>

neu.....was een grapje wat we op stal maakte toen we dit zagen gebeuren......dat getrek en gezaag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:40

Ik durf er best voor uit te komen dat ik wel eens flink een trekpartij heb hoor, dat mn armen zeer doen, maar als ik dat niet zou doen dan had ik hier niet gezeten maar ergens in een boom gehangen ofzo :+

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:07

ja zult zeker je spieren voelen als je het niet gewend bent..net als dat je andere spieren in je lichaam voelt. maar ik ben het idd met je eens...

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:27

ik rijd altijd slof dus krijg geen pijn in mijn armen :+

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:48

Toen ik voor de eerste keer met mijn paard op wedstrijd ging liep hij bij het losrijden super gespannen met het koppie in de lucht.
Ik was wat voltes aan het rijden en de ontspanning op aan het zoeken. Langzaam maar zeker zakte hij met zijn hoofd.

Loopt er zo'n man voorbij, gaat staan kijken en zegt hij: ' kweek eens wat spierballen joh, kan je dat beest mischien normaal aan de teugel rijden' .

Ik had echt zoiets van: okeeeej? >;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:54

hi, mijn armen zijn al verrot, dus kan het echt niet hebben dat daar dan ook nog eens een paard in zou hangen. Ze zelf omhoog houden vind ik dan al wel
genoeg.
En dan nog, perfect gaat het zeker niet ook al probeer ik met zo min mogelijk druk te rijden. (we moeten nog veel leren)

Ben dus erg blij met mijn prive instr. die ook gelooft dat paardrijden geen krachtsport is.

Heb je een keer groepsles, staat er weer iemand te gillen dat je met links moet trekken en dat ie te los loopt van voren.
Maar zolang er nog mensen zijn die lesgeven vanuit het idee dat aanleuning iets is wat kilo's moet zijn, gaat er denk ik weinig veranderen.