Dressuur rijden met een hackamore, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haukieboy

Dressuur rijden met een hackamore, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:07

Sinds een tijdje ben ik over gestapt op de hackamore en dat bevalt erg goed. Heb ook wel andere bitloze optomingen geprobeerd, maar toch blijf ik er bij dat mijn ijslander op de hackamore het beste reageert. Nu zijn we de laatste tijd alleen maar aan het lanterfanten geweest, lekker verstand op 0 en buiten rijden. Maar nu wil ik toch het dressuur matig rijden weer meer oppakken. Wat vinden jullie, kan dit ook goed met een hackamore of moet ik dan echt overstappen op een ander systeem. Natuurlijk hoor ik het liefst succes verhalen van mensen die op hoog nivo met een hack rijden :P

Tammy_

Re: Dressuur rijden met een hackamore, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:59

dressuurmatig lijkt me lastiger met een hackamore, omdat je er moeilijker zijwaarts mee kan sturen en stelling vragen. Het zal vast wel kunnen hoor, en ik zie wel eens filmpjes van mensen die een L1 of L2 proefje rijden met een hack dus het kan zeker :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:02

Misschien is een engelse sidepull iets voor je?
Dat komt qua drukverdeling redelijk overeen met de hack. Wel zachtere inwerking, voordeel is dat je met sidepull echt dressuurmatig kan rijden.

Ik heb zelf de FRA Pardoes en ben er ontzettend tevreden mee.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 11:04

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:11

Dat is idd een goedkopere manier om het uit te proberen. En ze zijn nog mooi ook!
De FRA heeft dat 3 hoekje aan de zijkant. Dat voorkomt het naar voren kantelen van de neusriem, maar wie weet werkt de neusband ook wel erg goed voor je Ijslander!
Succes

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:14

De hackamore vind ik absoluut niet geschikt om dressuur mee te rijden (of om überhaupt mee te rijden eigenlijk). Dit hoofdstel heeft een hefboomwerking en werkt scherp in. Zodra je de teugels aanneemt is er inwerking op de neus. Het werkt dus door middel van een pijnprikkel en is daarom net zo'n dwangmiddel als het bit.

Als je op zoek bent naar het juiste hoofdstel voor jou en je paard, vraag dan eens iemand met een testservice om langs te komen zodat je er verschillende kunt uitproberen.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 12:17

Uhmmm, volgens mij heb je met alle optomingen inwerking als je de teugels aanneemt. Lijkt me bij een sidepull niet meer of minder, behalve dat die dan niet achter de oren inwerkt misschien. Maar verder.....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:31

Nee, door de hefboomwerking van de scharen werkt een hackamore wel degelijk veel scherper in dan bijvoorbeeld een sidepull.

Calisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:25

Kan, maar je krijgt nooit de volledige ontspanning.

Met een bit krijg je met de aanleuning een fijne, zachte druk op de teugels.
Het paard legt als het ware zijn hoofd in je handen.
hierbij zijn nek/kaak los.

Het is voor een paard fysiek niet mogelijk dat stukje ontspanning te verkrijgen met een bitloos hoofdstel, omdat je hier niet dat constante stukje zachte druk kunt houden.
Dan word het al gauw hangen, en kan het hoofdstel op de neus gaan schuren en leiden tot wondjes.

Dus: wel mogelijk, maar niet zoals het eigenlijk hoort.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:30

haukieboy schreef:
Uhmmm, volgens mij heb je met alle optomingen inwerking als je de teugels aanneemt. Lijkt me bij een sidepull niet meer of minder, behalve dat die dan niet achter de oren inwerkt misschien. Maar verder.....

Wat Dani_ zegt, een hack is echt wel een tandje heftiger...

Vergelijk het met het Westernrijden anders, daar begin je ook eerst op snaffle (trens) voordat je overgaat naar shanks (scharenbit); er moet eerst een bepaalde basis zijn.

Een hackamore is sowieso geen geschikte optoming om te rijden met een constante aanleuning. :)

Een sidepull lijkt me een goed alternatief. :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:28

Calisi schreef:
Het is voor een paard fysiek niet mogelijk dat stukje ontspanning te verkrijgen met een bitloos hoofdstel, omdat je hier niet dat constante stukje zachte druk kunt houden.

Juist veel paarden lopen bitloos met meer ontspanning en een paard hoeft helemaal niet te hangen. Dat is zowel bitloos als met bit een rijtechnische fout.
Met bitloos kun je ook aanleuning vragen en continue contact. Met Hackamore kan dit idd niet, missch doel je daar op?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:34

Calisi schreef:

Dan word het al gauw hangen, en kan het hoofdstel op de neus gaan schuren en leiden tot wondjes.

Een bit geeft spanning, i.p.v. ontspanning. En een paard hoort niet zijn hoofd in je handen te leggen, hij moet zijn hoofd zélf dragen.

Pup12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:45

Volgens mij kan het wel. Ik rijd mij Haflinger op hackamore, met nauwelijks druk op de teugels, ook in zijgangen en nageeflijk.

Pup12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:02

Sorry, ik zal het nog even uitgebreider toelichten. Ik heb mijn Haflinger geprobeerd op een bitloos halster/hoofdstel in te rijden. Dat ging deels goed, behalve op momenten dat hij even zijn aandacht verloor en 'gewoon' de andere kant op liep. Dan had ik echt niets te vertellen. Daarom heb ik een 'zachte' hackamore laten aanpassen: een brede leren riem op z'n neus, maar wel de hefboom voor de momenten dat het nodig is. Nu rij ik 'm voornamelijk op m'n zit, met licht contact met de teugels. Hij heeft geleerd op z'n eigen benen te lopen, en te verzamelen niet door alles wat ik met de teugels vraag maar door de oefeningen die we doen (veel tempowisselingen bijv.)
Volgens mij is de gemiddelde hackamore al snel te scherp, maar de handen van de ruiter maken altijd nog hoe het voor het paard voelt...
Misschien iets om over na te denken?

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:07

Calisi schreef:

Mijn haf gaat met zijn bitloze hoofdstel heerlijk in de ontspanning .Draagt zijn eigen hoofd en hangt helemaal nergens op of aan . Met bit kan ik dat wel vergeten.
:)

En voor ts.
Lijkt me dat dat best moet kunnen met een hackamore. Rijd zelf met een kaakgekruisd hoofdstel , deze vind ik erg fijn werken .
En misschien kan je idd eens de uitleenservice proberen , kan je proberen wat voor jou en je paard het fijnst is .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:51

ik zat ook al een tijdje met dit dilemma, zou graag bitloos dressuren, maar zowel op halster, kingekruist, kaakgekruist, sidepull, etc, loopt ze wel braaf de basis, maar ik mis de mate van stelling en buiging vragen
met de hack geeft ze dit wel min of meer (nog niet doorgevraagd) maar ik was bang dat het wat te scherp werkt

Nu heb ik echter de hack aangepast met een neusbontje en de kinketting een neopreentje onder gehangen, hebt gemerkt dat ik al redelijk contact mag opnemen nu zonder dat paard er iets van maakt (erg gevoelig paard) dus met de sterkte van de inwerking zal het wel meevallen (zonder bontje en neopreentje reageert ze direct)
ben dan ook van plan om de volgende dressuurtraining eens te proberen met de hack

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:13

Natuurlijk zal de sterkte van de inwerking niet meevallen, een bontje veranderd de kracht niet echt: dat blijft een hefboom. En een hefboom blijft imo ongeschikt om met constante aanleuning te rijden. Het is daar niet voor gemaakt...
(En je paard kan je geen duidelijker signaal geven... ;))
Met een sidepull kun je imo prima stelling en buiging vragen. Waar loop je tegenaan?

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:48

Zolang er ontspanning is en de ruiter een lichte hand heeft kan het perfect.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:30

kan vast wel, zoals meerdere mensen hier aangegeven hebben.
ik vind het alleen geen gezicht :P