Is het beter om je paard boomloos en bitloos te laten rijden. Want ik heb wel eens gehoord dat het beter is voor een jong paard om wel met een boom te rijden?
Antwoorden/Discussies zijn welkom
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

tamary schreef:Paard wisseld tot ong. 5 jaar, bit kan in die periode irritatie geven en dus verzet bij het rijden. Bitloos voorkomt dat probleem en dus een reden voor verzet. Hoe minder redenen voor verzet hoe minder dat een gewoonte wordt en hoe makkelijker paard te rijden en hanteren is/blijft.
Al is het wel zo dat niet ieder paard fijn loopt op druk op de neus, de juiste optoming blijft afhankelijk van de combinatie en de training.
Omdat een jong paard nog volop in de groei is kan een zadel snel niet meer passen. Boomlooszadel geeft meer ruimte om een paard te laten groeien zonder dat het zadel niet meer past. Maar een boomlooszadel verdeelt de druk van de ruiter veel minder. Bij een zwaardere ruiter kan dat een te hoge belasting geven door een te klein oppervlak dat het gewicht moet dragen. Ook hier hangt wat werkt af van de combinatie en van het gebruik. Een lichte ruiter (qua hoeveel dat paard veilig kan dragen) die 3x per week een uurtje dressuurt in de bak kan veel makkelijker zonder problemen met een boomlooszadel rijden dan een voor paard zware ruiter die vaak lange buitenritten al dan niet met bepakking rijdt.

vilouma schreef:Over het bitloos sluit ik me bij Tamary aan
Over het boomloos niet, het is zeer zeker waar dat een boomloos zadel meer ruimte geeft vooral voor paarden die in de groei zijn,maar met een boomloos zadel word de ruggengraat niet ontlast,wat bij een standaard zadel wel zo is. Daarom zou ík niet voor boomloos kiezen.

Gentle_Vival schreef:Ik doelde natuurlijk ook niet op mensen met een gewicht wat echt te zwaar is voor het paardje
Zoals je zegt met die pommel is waar.
Maar dan zou je ook voor een verwisselbareboom zadel kunnen kiezen.
Daar zou mijn voorkeur voor een jong paard die hoe dan ook nog een slappe rug heeft liggen
unamie schreef:Boomloos kan zowel op jonge als oude paarden
De pommel is trouwens in no time te verwisselen voor een breder of smaller exemplaar
De pommel bepaald de maat in zekere mate maar knellen zal het niet snel doen
Als je erop zit kun je er zo je hand onder stoppen![]()
Probeer dat maar eens met een boomzadel![]()
Met uitzondering van de WOW;daar kun je nl ook zo je hand onder stoppen omdat de voorkant mee kan bewegen
Een WOW is een soort boomloos zadel maar dan met boom![]()
Deze zadels zijn uitermate geschikt omdat ze mee kunnen groeien met de rug van het paard
Bitloos vind ik júist voor jonge paarden fijn omdat ze nog het wisselen zijn
Calisi schreef:Bitloos is zo goed nog niet als sommige denken.
Met een bit rij je naar een bepaalde ontspanning toe.
Hierbij ontstaat een aanleuning, waarbij de kaak/nek vrij en ontspannen blijft.
Je krijgt een fijne, lichte druk op het bit, en het paard legt als het ware '' zijn hoofd in je handen''.
Met een bitloos hoofdstel kán je deze druk niet houden.
Dat word al snel hangen, en als je de druk wél hebt, heb je kans dat het bitloze hoofdstel, wat op de neus leunt, gaat schuren, en in een erger geval wondjes veroorzaakt.
Hierdoor kan je paard dat kleine stukje ontspanning niet aannemen, en daardoor blijft er altijd een lichte spanning, wat je met het bit ( indien goed gereden ) niet hebt.
Natuurlijk, met bitloos rijden kan je nagefelijkheid hebben, en een soort van aanleuning.
Maar die spanning blijft.
Níet omdat je het niet goed doet, maar simpelweg omdat het fysiek niet mogelijk is.
Calisi schreef:Boomloos ben ik zelf ook niet zó'n fan van, maar heb ik me nooit erg in verdiept.
Kan ik dus niet over oordelen.
unamie schreef:Calisi schreef:Bitloos is zo goed nog niet als sommige denken.
Met een bit rij je naar een bepaalde ontspanning toe.
Hierbij ontstaat een aanleuning, waarbij de kaak/nek vrij en ontspannen blijft.
Je krijgt een fijne, lichte druk op het bit, en het paard legt als het ware '' zijn hoofd in je handen''.
Met een bitloos hoofdstel kán je deze druk niet houden.
Dat word al snel hangen, en als je de druk wél hebt, heb je kans dat het bitloze hoofdstel, wat op de neus leunt, gaat schuren, en in een erger geval wondjes veroorzaakt.
Hierdoor kan je paard dat kleine stukje ontspanning niet aannemen, en daardoor blijft er altijd een lichte spanning, wat je met het bit ( indien goed gereden ) niet hebt.
Natuurlijk, met bitloos rijden kan je nagefelijkheid hebben, en een soort van aanleuning.
Maar die spanning blijft.
Níet omdat je het niet goed doet, maar simpelweg omdat het fysiek niet mogelijk is.
Hangen doen paarden die verkeerd gereden worden en/of die lichamlijke problemen hebben
Een goed getraind paard draagt zijn hoofd zelf!!
Kijk maarCalisi schreef:Boomloos ben ik zelf ook niet zó'n fan van, maar heb ik me nooit erg in verdiept.
Kan ik dus niet over oordelen.
Dát is pas een onderbouwde mening
Calisi schreef:Een goed gereden paard draagt inderdaad zijn hoofd zelf, maar wél met lichte ondersteuning van de ruiter.
Het is niet de bedoeling dat het paard op je hangt nee, maar ik verwacht wel dat mijn paard mooi het bit aan gaat nemen, en een lichte druk aanpakt.
Met een bitloos hoofdstel kán dit niet.
Dit is onderzocht, bewezen, en als je erover nadenkt, en even de fysieke mogelijkheden van het paard nagaat, ook erg logisch.
Ik heb het nu overigens wél over de hogere dressuur sport.
Waar dus de oprichting bij hoort.
Dat over het boomloze zadel, doelde ik erop dat ík persoonlijk er geen fan van ben om er 1 te gebruiken.
Heb er 1 keer mee gereden, en vond het niks.
unamie schreef:Calisi schreef:Een goed gereden paard draagt inderdaad zijn hoofd zelf, maar wél met lichte ondersteuning van de ruiter.
Het is niet de bedoeling dat het paard op je hangt nee, maar ik verwacht wel dat mijn paard mooi het bit aan gaat nemen, en een lichte druk aanpakt.
Met een bitloos hoofdstel kán dit niet.
Dit is onderzocht, bewezen, en als je erover nadenkt, en even de fysieke mogelijkheden van het paard nagaat, ook erg logisch.
Ik heb het nu overigens wél over de hogere dressuur sport.
Waar dus de oprichting bij hoort.
Dat over het boomloze zadel, doelde ik erop dat ík persoonlijk er geen fan van ben om er 1 te gebruiken.
Heb er 1 keer mee gereden, en vond het niks.
Bij bepaalde oefeningen zal een bit idd een beter ondersteuning geven
maar bij een jong paard die aan het wisselen is vind ik bitloos toch een uitkomst
Gek genoeg maken veel paarden ruimere passen zonder bit
laura1986 schreef:Uhm, sinds wanneer is een bit nodig om de kaak te ontspannen? Het lijkt mij juist eerder spanning veroorzaken. Enkele goede ruiters (en ik bedoel dan niet Anky) kunnen volgens mij wel zo rijden zoals hierboven wordt beschreven.
Maar dit is niet het doel van de gewone recreatieruiter...
Ik ben van mening dat het ook mogelijk moet zijn om op een bitloze manier naar het paard te kunnen communiceren waar je graag wil dat hij extra ontspant.
laura1986 schreef:Uhm, sinds wanneer is een bit nodig om de kaak te ontspannen? Het lijkt mij juist eerder spanning veroorzaken.
Killyenn schreef:Het zal zeker mogelijk zijn, maar je moet je ook afvragen wat fijner is voor ruiter en paard. Een bit hoeft absoluut niet vervelend te zijn voor een paard en kan net dat beetje extra communicatie en steun geven dat het makkelijker maakt.
JoviBan schreef:Killyenn schreef:Het zal zeker mogelijk zijn, maar je moet je ook afvragen wat fijner is voor ruiter en paard. Een bit hoeft absoluut niet vervelend te zijn voor een paard en kan net dat beetje extra communicatie en steun geven dat het makkelijker maakt.
"Dat beetje extra communicatie" komt neer op "dat beetje extra druk/pijnprikkel/dwangmiddel".
Zonder bit kun je namelijk prima met je paard communiceren, een paard reageert namelijk al op je gedachte en energie, daar is geen stuk metaal in de mond voor nodig.
"Steun" aan het bit moet je ook helemaal niet willen. Het paard moet op z'n eigen 4 benen lopen. Soms zie je dat wanneer het bit achterwege wordt gelaten, dat een paard in het begin gewoon loopt te zwalken en te zoeken. Dan komt opeens tot uiting dat het paard totaal geen eigen balans had en dus niet rechtgericht was en het bit ahw als 5e been gebruikte. Niks positiefs aan dus.